Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Inte fan är det 3-4 ggr dyrare om man nu inte bara käkar typ köttfärssås och pasta dvs.
25.000kr/år extra för att äta ute? Hur räknar du nu. 120kr per måltid... utöver vad kostnaden hade varit mot att ta med egen mat? (Jag räknar med att ett normalt arbetsår minus semestrar och klämdagar är ungefär 210 dagar).

Snittpriset för en lunch här i Göteborg där jag jobbar är runt 85:- (Flera lunchresturanger säljer rabatterade häften eller att man får var 10-11 lunch gratis).
Om man räknar på 85:- och 210 dagar så ger detta en årskostnad på 17850:-

Egen mat (om man nu inte bara vill köra nudlar, pasta, köttfärssås, falukorv, köttbullar eller liknande), går väl på runt 40:-
Köttbit (200g á 150:-/kg blir 30:-), Potatis, sås, div tillbehör och sallad 10:- till. Det ger ca 40:- för en normal lunch som man lagat själv. Nu har jag inte ens räknat med något extra för tex dricka, kaffe och kaka som brukar ingå i lunchen när man käkar ute.

Men säg att du sparar 45:- per lunch så blir det en besparing på ca 9450:- per år.
Utslaget per månad så blir det ca 790:- och det tycker jag definitivt att det är värt
för att gå ut och ha lite trevligt på lunchen med kollegorna.

40kr per hemlagad lunch? Äter du oxfilé till varje lunch?
För 40kr får jag 5 måltider med köttfärssås,
För 150kr kan man köpa ett kilo lövbiff och massa gott till det och göra nån form av gryta som man utan problem får ut 6-8 portioner.
Fläskfilé, högrev och liknade hittar du för 40-50kr kg för en hundring så har du 6-8 portioner.
Se där 20 portioner mat, en hel månads luncher för 290kr. Sen grönt på det så blir typ en hundring till.
Och kaffe finns på alla arbetsplatser.
Du sparar 85x20= 1700 - 290 -100 = 1310kr
Men största besparingen är hälsan, du äter betydligt nyttigare än vad du gör på en lunchrestaurang.
Citera
2014-11-13, 15:01
Medlem
Birdmouths avatar
Håller med TS, hur fan orkar ni?

Jag kan räkna på fingrarna de gånger jag har tagit med mig hemlagad mat till mina eftergymnasiala studier/jobb.

Mycket enklare att gå till den intill-liggande lunchrestaurangen där man får varierad och lagad husmanskost varje dag utan att behöva fantisera fram nya rätter med ingredienser som man bara använder en gång.

Jag skulle lätt kunna tänka mig avdrag på lönen för att arbetsplatserna skall stå för lunchen som är noga uträknad efter konstcirkeln, energibehov och allt vad det nu heter.

/ Mästerkocken
Citera
2014-11-13, 15:06
Medlem
Jag jobbar i närheten av St:Eriksplan. lunch här är i snitt 100kr om dagen. denna månad skulle de innebära 20x100kr. helt bortkastade pengar på halvfabrikat och onyttigt som fan.

Jag och sambon drar in 1500kr var på ica kortet varje månad. De räcker till lunch+ middag+ hygien +hushålls artiklar i en månad utan att vi ens behöver tänka på det.

Tar ju inte många minuter längre att laga 4 portioner istället för 4 om kvällarna.
Jag lägger gärna de pengarna jag sparar på något roligare.
Citera
2014-11-13, 15:10
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Du tycker i ena inlägget att man är luffare för att man tar med matlåda men plussar det andra inlägget? Vet du ens vad du läser?

Förövrigt får man knappt någon energi från den maten du äter ute, det är barnportioner.

Citat:
För att jag inte äter halvfabrikat eller tycker att det är gott att äta på det lokala byggarhaket ute i ett insustriområde och för att jag tränar så jag käkar hellre bra råvaror än halvfabrikat med mag/smakförstärkare sär allt smakar likadant.

Jobbigt? Nää... Bara laga lite mer så har du 1-3 portioner över till matlåda.

Trött efter ett 8 timmars pass? Nja, jag brukar träna efter jobbet. Prova det och laga din egen mat istället för att äta skitmaten så kanske du mår bättre.

Du dissar halvfabrikat. +1
Äta på byggarhaket +1 Brukar vara bra mat på de ställena.
Laga egen mat +1 Hur många gör det? De flesta äter halvfabrikat eller frysta färdiglådor från ICA.

Nöjd?
Citera
2014-11-13, 15:12
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birdmouth
Håller med TS, hur fan orkar ni?

Jag kan räkna på fingrarna de gånger jag har tagit med mig hemlagad mat till mina eftergymnasiala studier/jobb.

Mycket enklare att gå till den intill-liggande lunchrestaurangen där man får varierad och lagad husmanskost varje dag utan att behöva fantisera fram nya rätter med ingredienser som man bara använder en gång.

Jag skulle lätt kunna tänka mig avdrag på lönen för att arbetsplatserna skall stå för lunchen som är noga uträknad efter konstcirkeln, energibehov och allt vad det nu heter.

/ Mästerkocken

Det var rätt vanligt förr. Subventionerad lunch som lagades till på arbetsplatsen. Men det var väl för dyrt, snåljönsarna vill käka sin falukorv, makaroner och Felixketchup varje jävla dag.
Citera
2014-11-13, 15:28
Medlem
Gurglarens avatar
De som alltid köper mat gör det för att de är för kassa för att laga egen mat. En fråga för er som alltid äter ute på lunchen: Äter ni middag ute också då eller? Inte direkt svårt att göra några extra portioner som man ta med till jobbet några dagar och kostar typ 10 spänn/portion.
Citera
2014-11-13, 15:30
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Du vet att näringsvärdet i en microvärmd matlåda är ca 60% lägre än i nytillagad mat?
Typiskt svenskt att bara se till kostnad och att det ska gå snabbt.
Sverige kom aldrig längre än till att bli västs version av DDR.
Ni behöver åka till Frankrike och Italien och uppleva riktig matkultur, inte ketchup, makaroner och fabriksgjorda köttbullar. Ni tycker säkert att det är fest att äta på IKEA.

Se till att njuta av maten och sällskapet, koppla bort jobbet, kom tillbaka med mer energi.

Matlåda är för luffare och lallare.
Ok med matlåda, om man är lågavlönad, sparar eller måste ha matlåda på grund av var man jobbar.

Näringsvärdet försvinner ut i micron? Eller kanske aliens tar det?
Citera
2014-11-13, 15:31
Medlem
Ratis avatar
Inte mycket annat att göra när man inte har någon riktig lunchrast.
Citera
2014-11-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
De som alltid köper mat gör det för att de är för kassa för att laga egen mat. En fråga för er som alltid äter ute på lunchen: Äter ni middag ute också då eller? Inte direkt svårt att göra några extra portioner som man ta med till jobbet några dagar och kostar typ 10 spänn/portion.

Jag äter som sagt lunch ute varje dag, men jag skulle inte påstå att jag är kass på att laga mat för det.
Lagar i stort sett alltid mat när jag kommer hem då det är både roligt och gott att laga mat.
Ibland gör jag extra portioner av grytor m.m. som passar att frysa in eller att ha till dagen efter.
Men jag tycker som sagt att det är mycket trevligare att gå ut och käka lunch då i stort sett
alla andra här på jobbet med gör det.

Mat tycker jag smakar bäst nylagad.
Ni som säger att ni inte gillar halvfabrikat när ni går ut och käkar lunch.
Vart katten går ni och käkar egentligen? McD?
Gå till en riktigt ställe som har bra mat istället
Citera
2014-11-13, 15:41
Medlem
Man kanske inte pallar gå ut på stan och käka varje dag för dyra pengar och oftast medioker kvalité. Det är ju inte särskilt jobbigt att göra ett storkok ex bolognese som räcker för hela veckan t ex.
Citera
2014-11-13, 15:48
Medlem
Baachs avatar
Alltid matlåda. Skulle jag inte orka laga mat så köper jag med mig yoghurt och flingor. Och andra sidan så har vi bara 30 minuter rast som vi måste vara beredd att avbryta. Finns ingen möjlighet att gå ifrån.

Jobbar inom vården.
Citera
2014-11-13, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Ja om den är nylagad då.

Skulle den smaka annorlunda dagen efter eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in