2014-11-11, 23:12
Bannlyst
Tja

Brukar ni oftast köpa lunch eller har ni med er egen matlåda varje dag till jobbet?
Jag förstår inte folk som orkar laga mat varje kväll efter dom kommit hem efter ett hårt 8timmars pass.
Citera
2014-11-11, 23:14
Medlem
l0l, tar 15 mins att fixa pasta och köttbullar som du kan ha med dig t.ex.
Citera
2014-11-11, 23:15
Medlem
Johan_08s avatar
Helt ärligt så minns jag själv inte senaste gången jag tog med mig matlåda - uppskattningsvis var det någon gång runt 2012 när man hade en extra fattig månad.
Nä man sparar ju en massa tid på att käka ute, pengar är inte allt liksom.
Citera
2014-11-11, 23:20
Medlem
De som äter matlåda regelbundet lagar naturligtvis en extra portion när de ändå gör middag. Jag brukade själv göra stora grytor förr och det var inget extraarbete att göra några portioner extra då. För att frysa och köra som matlådor.

Att någon gör sig besväret att laga till en separat matlåda hör nog till ovanligheterna.
Citera
2014-11-11, 23:24
Medlem
kinesarsles avatar
Nej, jag orkar heller inte laga mat varje kväll. Men däremot orkar jag laga storkok en gång i veckan.

Hur orkar du bränna 2000kr i månaden på lunch?
Citera
2014-11-11, 23:27
Medlem
Har med mig matlåda cirka 90 % och äter ute cirka 10%. Laga mycket mat så det blir många lådor så spar du både tid och pengar. Dessutom blir det trevligare att käka ute när man väl gör det.

Håller dock med, att laga mat enbart för att det ska bli matlåda tar emot.
Citera
2014-11-11, 23:54
Medlem
Tar med matlåda av två anledningar;

1) Känner inte för att spendera 80:- per dag för en portion sunkigt halvfabrikat från okänt ursprung som i värsta fall har transporterats över halva Sverige (eller värre) i värmelådor.

2) Jag VILL inte äta halvfabrikat. Dessutom vill jag inte plocka sallad ur en buffé där hundratals andra dreglat och slafsat i med sina tröjärmar.

Är inte alls jobbigt att fixa nyttig och bra lunch att ta med. Endera gör jag ex en bra grönsaksgryta varannan dag och packar i portionsförpackningar, eller så gör jag en sallad med redan förberedda ekologiska råvaror på kvällen att ta med. (ja - även innehållande protein som fisk el kyckling, men hemmagjort med bra råvaror) Frukt och proteindryck som mellanmål. Skulle aldrig äta potatismos och köttbullar/panerad fisk m klyftpotatis/biffar med pommes till lunch - och framförallt verkligen inte betala för det hela. Tror allvarligt att jag inte skulle orka jobba om jag åt lunch "ute" varje dag. Men det är jag, inser att det kanske är lite "bajsnödigt". Dock mitt svar på frågan.

Enda gången jag äter lunch "ute" är om det krävs för representation/möten. Då får man "ta en kula" för en bra sak.
Citera
2014-11-11, 23:58
Medlem
Kaustis avatar
Sjukt ovärt att lägga 115 spänn för en trött köttbulletallrik på någon av restaurangerna runt jobbet. Därför lagar jag hellre fem-åtta portioner på söndagen, fryser in alla och sen när man gjort det två till tre veckor i rad så har man olika rätter att växla mellan.

Sen tycker jag det är kul att laga mat också, det är rätt avslappnande.
Citera
2014-11-12, 00:00
Medlem
det tar ju både pengar och tar tid att åka till något matstället och äta varje dag.

tar typ 10 minuter att slänga i sig en matlåda och sedan jobba igen och kostar typ 25spänn.

medans det kostar typ 100kr att gå ut och äta och tar typ 1 timma, en timma på dagen = du måste jobba 50 minuter längre och förlorar 75spänn.

Om du istället lägger 15 minuter på att göra en matlåda så har du sparat 75 kr och 35 minuter per dag.
Citera
2014-11-12, 00:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
De som äter matlåda regelbundet lagar naturligtvis en extra portion när de ändå gör middag. Jag brukade själv göra stora grytor förr och det var inget extraarbete att göra några portioner extra då. För att frysa och köra som matlådor.

Att någon gör sig besväret att laga till en separat matlåda hör nog till ovanligheterna.

Periodvis lagar jag och min fru storkok och fryser in portionsförpackningar. Fungerar hur bra som helst dom dagar man inte hinner ta sig ut och käka lunch på stan.
Citera
2014-11-12, 07:27
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashyguy24
Tja

Brukar ni oftast köpa lunch eller har ni med er egen matlåda varje dag till jobbet?
Jag förstår inte folk som orkar laga mat varje kväll efter dom kommit hem efter ett hårt 8timmars pass.

Enkelt.
Att äta ute kostar pengar (minst 80 kr / gång).
Du jobbar ju för pengar.
Gör man egen mat hemma kan man vara ledig 2 dagar extra i månaden.
Eller så sparar man ihop pengar till nåt kul snabbare...
Sedan får du räkna med att maten du äter ute är skit. Du har ingen aning vad folk har gjort med den innan du stoppar den i munnen.... Som att slicka på en lyktstolpe.
Citera
2014-11-12, 07:34
Medlem
Europes avatar
Jag har nog aldrig lagat mat endast för en matlåda och jag har definitivt inte orkat laga mat efter jobbet (när jag har jobbat långa dagar). Normalt handlar det om att jag har lagat någon rätt för att äta just då, men som det går att laga flera portioner av samtidigt. När jag har varit sambo, så är det inte sällan dessutom min sambo som har lagat maten. Vill man ha något verkligen gott till lunch, t.ex. god biff med t.ex. potatisgratäng och rödvinssås, en riktigt välgjord gryta, vilt m.m., så har det för mig nästan alltid endast funnits matlåda som alternativ. De där färdigrätterna som går att köpa i livsmedelsbutiker är oftast varken goda, prisvärda, mättande eller nyttiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in