2014-11-12, 14:57
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Saphirs MdO Leather cleaner har jag inte använt själv, så vet inte hur man arbetar med den och hur den fungerar själv, bara hört från skomakare att den ska vara bra strippa med, och även det som anges som dess användningsområde av Avel. På vilket sätt har du varit med och tagit fram den?
Har använt Saphirs MdO Leather cleaner och tyckte att den fungerade bra. Håller med dig angående Omni'Nettoyant, det känns som att den tar väldigt lite.
Citera
2014-11-12, 15:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Min erfarenhet av skinnfix är att du får en något smörig yta som sedan är väldigt svår att få snygg när du går på med ordentlig skokräm.
jo, det håller jag med om, det blir ganska geggigt. nu är inte min mor någon fascist så hon rengör ju och smörjer in och låter det torka eller torkar av med en trasa.

så för hennes behov räcker det nog gott. men då vet jag i alla fall att jag inte behöver vara på henne om att byta till något annat.
Citera
2014-11-12, 19:05
Medlem
Nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa ett par chukka boots från Loake, nämligen dessa. Frågan är då hur jag ska göra med impregneringen, duger mockaspray (Renovateur) i neutral då så jag även kan använda samma impregnering och vård på ett par loafers i ljusare mocka eller bör jag använda pigmenterad? Vilken färg bör jag ta i sådant fall?

En sak till: Mellanbrun skokräm för att få bleka sulkanter (efter ljusbrun skokräm) att bli som nya. Tänker jag rätt där? Mörkbrun såg onekligen mörk ut på Skolyxs egna bilder.
Citera
2014-11-12, 21:33
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Jag tycker man får slita som en gnu för att få bort kräm med Omnin, och gnuggandet upplever jag i sig sliter på lädret, plus att jag har svårt att få bort "allt".

Med kemiskt ren bensin kan jag inte säga att jag upplever att man smetar runt krämen, tycker tvärtom att det är väldigt lättarbetat och fördelen att inte hela skon behöver blötas, utan att bensinen dunstar snabbt. Men sen då väl ansträngande för lädret, vilket gör att jag sällan använder det ändå.

Lexol leather cleaner använder man en svamp till, det är en lödrande produkt, kan dutta i lite vatten för extra lödder, inga problem med att man smetar runt krämen.

Saphirs MdO Leather cleaner har jag inte använt själv, så vet inte hur man arbetar med den och hur den fungerar själv, bara hört från skomakare att den ska vara bra strippa med, och även det som anges som dess användningsområde av Avel. På vilket sätt har du varit med och tagit fram den?

I ett möte med Avel en sen fredagskväll efter Micam lämnade vi en rad önskemål om produkter som vi vill ha i MDO linjen.
Var av Leather Cleanern var den första att förverkligas.

Detta eftersom bensinen är så skadlig.
Senast redigerad av girouf 2014-11-12 kl. 21:46.
Citera
2014-11-12, 21:57
Medlem
Citat:
I ett möte med Avel en sen fredagskväll efter Micam lämnade vi en rad önskemål om produkter som vi vill ha i MDO linjen.

Det är väl samma sak som finns i den här buteljen?

http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/polish-creams-cleaners-price-asc/products/saphir-renomat
Citera
2014-11-12, 23:23
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Men du tycker alltså att de misslyckades då?
Citera
2014-11-13, 09:15
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Men du tycker alltså att de misslyckades då?

Nej det tycker jag väl egentligen inte, bra ersättare till bensin.
Tanken med produkten var aldrig att folk skulle använda den till att strippa rent en hel sko.
Där tycker jag att det finns bättre alternativ.

Slutresultatet bli ju det samma om du använder Leather Cleaner eller Omninettoyant.
Jag med kollegorna i Helsingborg gör dock arbetet snabbare med Omninettoyanten.

Bensin tycker jag man ska undvika så långt det går.
Citera
2014-11-13, 14:15
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag väl egentligen inte, bra ersättare till bensin.
Tanken med produkten var aldrig att folk skulle använda den till att strippa rent en hel sko.
Där tycker jag att det finns bättre alternativ.

Slutresultatet bli ju det samma om du använder Leather Cleaner eller Omninettoyant.
Jag med kollegorna i Helsingborg gör dock arbetet snabbare med Omninettoyanten.

Bensin tycker jag man ska undvika så långt det går.

Om jag ska strippa skon men undvika bensin vad ska jag använda då? Trodde bensin var det som gällde för att få bort gammal puts och kräm.
Citera
2014-11-13, 17:23
Medlem
Hej på er...

Denna fråga gäller stl på läst.

Funderar på nu nu nu att göra en internetbeställning på ett per Herring. Men blir osäker på en sak.

Skon har läst 386. Vad innebär detta?

Tidigare har jag normal size på läst typ medium eller F.

Någon som har kunskap om detta!

Tack på förhand.

MVH
Citera
2014-11-13, 17:43
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Hej på er...

Denna fråga gäller stl på läst.

Funderar på nu nu nu att göra en internetbeställning på ett per Herring. Men blir osäker på en sak.

Skon har läst 386. Vad innebär detta?

Tidigare har jag normal size på läst typ medium eller F.

Någon som har kunskap om detta!

Tack på förhand.

MVH

Det är skomakarens interna lästnummer och inte en storlek. 386 betecknar alltså någon specifik design av block skon sedan är sydd runt.
Citera
2014-11-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Det är skomakarens interna lästnummer och inte en storlek. 386 betecknar alltså någon specifik design av block skon sedan är sydd runt.

Attans då... Då är det fortfarande oklart med skons stl på läst.

Det var ju inte bra...

Stort tack iaf för informationen... Försökt att googla fram något vettigt men kammat noll soo far.

MVH
Citera
2014-11-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Attans då... Då är det fortfarande oklart med skons stl på läst.

Det var ju inte bra...

Stort tack iaf för informationen... Försökt att googla fram något vettigt men kammat noll soo far.

MVH

Det står på varje sko som Herring säljer vilken Fit / Width de har. Vissa kan du t.ex. även välja om du vill ha medium eller bredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in