2014-11-11, 23:45
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Har du spanat in några speciella chukkas? Jag själv är nämligen också ute efter ett par.

Det lutar nog åt någon Loake variant alternativt Carmina. Har inte bestämt mig helt ännu. Vill iallafall inte lägga mer än 4lax.
Citera
2014-11-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Har ett par boots av inte alltför anselig kvalité, men de är sköna om än dåligt omhändertagna.
Tänkte strippa de totalt med kemiskt bensin och funderar på vilken färg på skokräm man ska använda.

Skorna har väldigt mycket rester av gammal skokräm så svårt å veta skornas naturliga färg, men en mix utav svart och mörkbrun.

Så funderar på måla de på något roligt sätt, funderar typ på mörkbrun färg och cognac samt kanske lite mellan brun? och vilken polish till dem? kanske bryta av med svart?

Fick inspiration utav Dandy Shoe care.

Om du ska måla skorna råder jag dig till att öva ett tag på vanliga läderbitar först, det verkar vara lätt att använda sig av för mkt färg exempelvis. Det finns lite skrivet om detta på forumet borta på shoegazing.se.

Visa gärna upp resultat om du vågar dig på det .
Citera
2014-11-12, 09:04
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Har ett par boots av inte alltför anselig kvalité, men de är sköna om än dåligt omhändertagna.
Tänkte strippa de totalt med kemiskt bensin och funderar på vilken färg på skokräm man ska använda.

Skorna har väldigt mycket rester av gammal skokräm så svårt å veta skornas naturliga färg, men en mix utav svart och mörkbrun.

Så funderar på måla de på något roligt sätt, funderar typ på mörkbrun färg och cognac samt kanske lite mellan brun? och vilken polish till dem? kanske bryta av med svart?

Fick inspiration utav Dandy Shoe care.

Jag skulle bestämt avråda dig från att tvätta ner en hel sko med kemisk ren bensin. Du kommer göra ansenlig åverkan på materialet. Kemisk ren bensin används för att ta bort riktigt tuffa avlagringar av skokräm och då bara lokalt.

Vill du tvätta bort all skokräm så är omniatant och ljummet vatten mycket bättre. Det tar säkert mellan 4 och 8 tvättar och således en del tid men du skadar inte lädret.
Med en tvätt menar jag en upplöddring med nagelborste samt avsköljning, det vill säga inga torktider.
Citera
2014-11-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Om du ska måla skorna råder jag dig till att öva ett tag på vanliga läderbitar först, det verkar vara lätt att använda sig av för mkt färg exempelvis. Det finns lite skrivet om detta på forumet borta på shoegazing.se.

Visa gärna upp resultat om du vågar dig på det .
Får kolla upp det! Man får väl använda väldigt sparsamt av varje skokräm helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Jag skulle bestämt avråda dig från att tvätta ner en hel sko med kemisk ren bensin. Du kommer göra ansenlig åverkan på materialet. Kemisk ren bensin används för att ta bort riktigt tuffa avlagringar av skokräm och då bara lokalt.

Vill du tvätta bort all skokräm så är omniatant och ljummet vatten mycket bättre. Det tar säkert mellan 4 och 8 tvättar och således en del tid men du skadar inte lädret.
Med en tvätt menar jag en upplöddring med nagelborste samt avsköljning, det vill säga inga torktider.
Hm, ja onödigt skada mer än nödvändigt även fast det inte är någon sko som passar i detta forum egentligen.

Det visar sig hur jag gör!
Citera
2014-11-12, 11:31
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Det finns andra produkter som är klart effektivare än Omninettoyant (som i min mening är alldeles för mild för strippning av kräm, det är en mild tvätt för smuts), men som är betydligt skonsammare än kemiskt ren bensin. Lexol Leather Cleaner är en som är bra, och Saphirs nya Medaille d'Or Leather Cleaner har jag hört från två olika skomakare nu att den ska vara riktigt bra för detta ändamål också.
Citera
2014-11-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det finns andra produkter som är klart effektivare än Omninettoyant (som i min mening är alldeles för mild för strippning av kräm, det är en mild tvätt för smuts), men som är betydligt skonsammare än kemiskt ren bensin. Lexol Leather Cleaner är en som är bra, och Saphirs nya Medaille d'Or Leather Cleaner har jag hört från två olika skomakare nu att den ska vara riktigt bra för detta ändamål också.
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardsprodukter/ladervard/leather-cleaner
Denna?
Citera
2014-11-12, 12:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardsprodukter/ladervard/leather-cleaner
Denna?

Yes.
Citera
2014-11-12, 13:19
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Håller inte med, tycker omniatanten är bättre än de andra produkterna jag provat vilka är kemisk ren bensin och Medaille d'Or Leather Cleaner, som jag var med och tog fram.

Har du mycket kräm på skorna slutar det ofta med att man bara flyttar runt krämen om du inte hela tiden byter område på trasan eller vad du nu väljer att använda för verktyg.

Att helt tvätta ner ett bar skor med omniatant tar för mig ca 15min, men då har jag gjort det några gånger. Samtidigt är den som du säger väldigt skonsam.
Citera
2014-11-12, 13:31
Medlem
Liten fråga återigen gällande skovård.

Jag har fått lite fula märken i gångvecken över tårna på ett par relativt nya skor. Det är polishen som gjort detta. Jag vill mig minnas att jag gjorde nybörjarmisstaget att köra två varv med polisch över HELA skon.

Finns det något bra tips för att åtgärda detta lokalt eller måste jag strippa hela skon?

MVH
Citera
2014-11-12, 13:34
Medlem
brutefishs avatar
sökte i tråden och såg att det fanns upptaget tidigare, men inget svar.

mor min använder skinnfix till sina skor och har gjort i många år.
http://www.fix-universal.com/ladervard/skinnfix-250ml

rent spontant verkar det ju var helt ok grejer, var är era synpunkter på denna produkt och (om) när skall det användas bäst på en sko.
Citera
2014-11-12, 14:00
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sökte i tråden och såg att det fanns upptaget tidigare, men inget svar.

mor min använder skinnfix till sina skor och har gjort i många år.
http://www.fix-universal.com/ladervard/skinnfix-250ml

rent spontant verkar det ju var helt ok grejer, var är era synpunkter på denna produkt och (om) när skall det användas bäst på en sko.

Min erfarenhet av skinnfix är att du får en något smörig yta som sedan är väldigt svår att få snygg när du går på med ordentlig skokräm.
Citera
2014-11-12, 14:13
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Håller inte med, tycker omniatanten är bättre än de andra produkterna jag provat vilka är kemisk ren bensin och Medaille d'Or Leather Cleaner, som jag var med och tog fram.

Har du mycket kräm på skorna slutar det ofta med att man bara flyttar runt krämen om du inte hela tiden byter område på trasan eller vad du nu väljer att använda för verktyg.

Att helt tvätta ner ett bar skor med omniatant tar för mig ca 15min, men då har jag gjort det några gånger. Samtidigt är den som du säger väldigt skonsam.

Jag tycker man får slita som en gnu för att få bort kräm med Omnin, och gnuggandet upplever jag i sig sliter på lädret, plus att jag har svårt att få bort "allt".

Med kemiskt ren bensin kan jag inte säga att jag upplever att man smetar runt krämen, tycker tvärtom att det är väldigt lättarbetat och fördelen att inte hela skon behöver blötas, utan att bensinen dunstar snabbt. Men sen då väl ansträngande för lädret, vilket gör att jag sällan använder det ändå.

Lexol leather cleaner använder man en svamp till, det är en lödrande produkt, kan dutta i lite vatten för extra lödder, inga problem med att man smetar runt krämen.

Saphirs MdO Leather cleaner har jag inte använt själv, så vet inte hur man arbetar med den och hur den fungerar själv, bara hört från skomakare att den ska vara bra strippa med, och även det som anges som dess användningsområde av Avel. På vilket sätt har du varit med och tagit fram den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in