Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Håller inte med, tycker omniatanten är bättre än de andra produkterna jag provat vilka är kemisk ren bensin och Medaille d'Or Leather Cleaner, som jag var med och tog fram.
Har du mycket kräm på skorna slutar det ofta med att man bara flyttar runt krämen om du inte hela tiden byter område på trasan eller vad du nu väljer att använda för verktyg.
Att helt tvätta ner ett bar skor med omniatant tar för mig ca 15min, men då har jag gjort det några gånger. Samtidigt är den som du säger väldigt skonsam.
Jag tycker man får slita som en gnu för att få bort kräm med Omnin, och gnuggandet upplever jag i sig sliter på lädret, plus att jag har svårt att få bort "allt".
Med kemiskt ren bensin kan jag inte säga att jag upplever att man smetar runt krämen, tycker tvärtom att det är väldigt lättarbetat och fördelen att inte hela skon behöver blötas, utan att bensinen dunstar snabbt. Men sen då väl ansträngande för lädret, vilket gör att jag sällan använder det ändå.
Lexol leather cleaner använder man en svamp till, det är en lödrande produkt, kan dutta i lite vatten för extra lödder, inga problem med att man smetar runt krämen.
Saphirs MdO Leather cleaner har jag inte använt själv, så vet inte hur man arbetar med den och hur den fungerar själv, bara hört från skomakare att den ska vara bra strippa med, och även det som anges som dess användningsområde av Avel. På vilket sätt har du varit med och tagit fram den?