2014-11-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror att de har en annan syn på äktenskapet. Grunden för äktenskapet är inte kärlek, utan andra saker. Klanlojaliteter, pengar, social ställning, möjliga förbindelser med inflytelserika personer är sådant som spelar in. I deras kultur måste man i princip vara gift så om man hittar en partner som kan passera gifter man sig. Ofta finns det äktenskapsmäklerskor eller personer inom klanen som hittar en acceptabel partner. Äktenskapet måste godkännas av familjen - till skillnad från i väst där det ses som en angelägenhet mellan de två parterna. Eller frågade du din pappa, farbror och farfar om lov att gifta dig?

Man och hustru är inte lika mycket av kamrater som i väst. De har olika roller och uppgifter. Mannen sköter relationerna utåt medan kvinnan har ansvaret för hem och familj. Hon samarbetar mer med andra kvinnor än med sin man (och Amani söker t ex Islams sällskap), och han ingår likaså i ett manligt kollektiv. När det är fest, som vid bröllop, har kvinnorna ofta sin fest för sig och männen sin för sig.

Amani förväntades vara en god hustru i meningen att vara sexuellt trogen, underdånig och kunna sköta hem och barn. Det levde hon inte upp till och det är det Rami är missnöjd med.

Den här händelsen och hur medlemmarna i mellanösternklanen beter sig vid rättegången visar hur vitt skilda våra kulturer är och hur problematiskt det blir när folk flyttas till den andra kulturen. Det är INTE en bra idé att ta hit så mycket MENA-människor.

Jag gjorde min första resa till området redan 1966 och är personligen ganska väl förtrogen med förhållandena. De är i verkligheten mer komplexa än den här typen av generaliserande beskrivningar låter förstå, framför allt därför att traditionell och modern livsstil finns sida vid sida och detta ovanpå ett politiskt komplicerat skikt där det är svårt att bedöma enskilda positioneringar socialt, kulturellt och politiskt.

För mig personligen har just detta enstaka fall ingen bäring på de invandringspolitiska frågorna, än mindre kan de ges tyngd vad gäller förklenande omdömen om "MENA" och därför var det olyckligt att jag formulerade mig som jag gjorde.

Under vittnesmålen i går blev det ändå klart att just dessa två familjer kan drabbas kollektivt på något sätt, som vi inte har helt klart för oss.
Under denna familjetragedi (som det ändå är för varje individ i dramat) kan det alltså finnas spänningar som vi kan ha svårt att analysera fram och förstå. Vi måste kanske leva vidare med ovisshet därvidlag.
För närvarande verkar det klart att Madi hållit i vapnet, men vad Rami spelat för roll - som allmän idiot eller intrigmakare av rang - det kan vi inte avgöra i nuläget.
Citera
2014-11-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
En liten detalj som kan komma att visa sig avgörande är att A inte täcker för R hela vägen. Hon säger att hon inte vet när R kom hem, att hon inte vet hur Y fått sina dödliga skador och att hon var ute med barnen någon timma vid den kritiska 17-tiden. R säger att han hade sex med A då, A säger att hon var ute, med pojkarna men utan R. Säger hon inte då indirekt att R faktiskt hade tillfälle att misshandla Y? Hon anger honom inte, hon drar bara in hans alibi. På den första överraskande frågan om när hon och R senast hade samlag svarade hon en månad sen kanske. När frågan återkommer och hon fått veta vad R sagt svarar hon bara, möjligt.

Amani blir kanske chockerad första gången hon får frågan, att Rami sagt något om detta offentligt. Som du säger svarar hon senare, "möjligt". Dessutom säger hon, angående att Rami filmat henne, "har han filmat då också", med ironisk ton.

När hennes beskrivning av em. blir ifrågasatt drar hon till med en ny version "jag var ute". Men hon har ingen aning om vart hon varit, "minns inte".
Citera
2014-11-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Min bedömning:
Jag misstänker att de här personerna kring Yara (dvs bioföräldrarna, Rami, Amani,) alla är rädda för att bli avslöjade med att ha gjort pengar/planerat att göra pengar på verksamhet som inte tål dagsljus, människosmuggling.

Därför offras Rami nu också av sin syster (ökar på chansen till att själva inte bli hårdgranskade). Denna syster (och Mohammad) har givetvis behov av att svenska myndigheter börjar "gilla" dem.

Jag la märke till att Yaras båda föräldrar betonade att de inte levt hela sina liv i Gaza och att de har levt annorlunda liv än de som är fast förankrade där. Hur man ser på äktenskap och barn till exempel.
Det var första gången jag hörde att Mohammed har bott 25 år i Syrien.
Den utförliga berättelsen om hur hon blev behandlad av makens släkt och närmast flydde därifrån med barnen kan vara helt sann, men passar nästan alltför bra in i asylbilden.
Mamman betonade hur de har satt sina barn i främsta rummet (fast inte Yara, då), men vi såg i chatten att hon inte protesterade när Amani berättade att hon slagit sonen.
Jag tror att de bygger på en bild som ska bli accepterad här.
Uppriktig sorg, saknad och skuld blandat med en plan för framtiden.
Citera
2014-11-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Min bedömning:
Jag misstänker att de här personerna kring Yara (dvs bioföräldrarna, Rami, Amani,) alla är rädda för att bli avslöjade med att ha gjort pengar/planerat att göra pengar på verksamhet som inte tål dagsljus, människosmuggling.

Därför offras Rami nu också av sin syster (ökar på chansen till att själva inte bli hårdgranskade). Denna syster (och Mohammad) har givetvis behov av att svenska myndigheter börjar "gilla" dem.

Något har de hållt på med, då alla passen de hade hemma är suspekta. Men det kan vara hasch, eller vad som helst. Det är i och för sig inte så konstigt att folk inte vill bo på Gaza, eller i andra länder med uselt klimat och fattigdom. Men det är inte asylskäl.

Det jag är förbannad över är att Amani och Rami har asyl efter att ha angett som asylskäl att de riskerar livet på Gaza, då de trotsat familjen och gift sig med någon familjen inte gillar.

Sen reser de fram och tillbaka för att hälsa på och smuggla ut barn. Det visar sig att de bara hittade på något asylskäl som någon idiot på Migrationsverket sväljer med hull och hår. För de hittar hela tiden på att nu är det farligt för dem. Att vara arg på Rami är inte asylskäl, och jag tror inte på Madleens historia att de vill tvinga henne till skilsmässa. Och därför ska de stanna här.

Det som nu är märkligt är att de behåller sin PUT, och vi får in en hel dubiös klan där alla ljuger och det har redan visat sig vara en belastning som är omöjlig för en vanlig svensk kommun, som Karlskrona att hantera. Det är ingen som följer upp dessa personer eller ställer krav på en subba som Madi att anmäla sig till SFI och ta barnen till öppna förskolan. Hon skötte inte ens barnens kontroller på BVC. Hon bara satt och tittade på TV, och hemmet var en katastrof.
Citera
2014-11-12, 20:09
Medlem
Insynen i Yaras hemförhållande ...

har varit snudd på obefintlig sedan Yaras gode man slutade.

Har läst igenom alla grannars uppgifter i förhör igen.

Det finns stor samsyn kring många saker t.ex.

* Madi syntes aldrig till (även om hon hördes)
* Rami såg man, ibland med äldste sonen
* Yara var den som handlade och tvättade (ingen annan!)
* Yara var dåligt klädd, i urvuxna kläder, oftast utan strumpor (även på vintern)
* Satt ofta timvis (utelåst) i trappan - förmodligen som bestraffning - uträttade sina behov i trappuppgången.
* Var ledsen och tyst
* Det var ofta ljudliga bråk och skrik från lägenheten

En annan sak som många uppgett är att Rami ofta satt i bilen med dom små barnen. Spelade musik och rökte.

Jag har gissat att det var när Madi skulle "uppfostra" Yara.

Så Madis misshandel har pågått med Ramis "goda minne". Han måste ha insett vad som skulle ske när han skickades ut till bilen!

Jag förstår det också som att både den fysiska misshandeln ökade MEN även den psykiska. Hon tilltalades som hunden ... mm, vilket "försvarade" att det var så hon också skulle behandlas.

Nu skulle Yaras föräldrar få besked om anknytning i nära tid. Blev det avslag skulle Yara komma hem i juli.

Tror både Rami och Madi förstod vad det innebar. Yara skulle berätta vilket h-vete hon haft hos detta par. Jag tror dom fruktade framförallt Madlens dom. Och släktens. Med all rätt.

Nu skulle dom också på samtal till skolan med trolig läkarundersökning av Yara.

I båda fall skulle allt "avslöjas".

Dom hade kommit till vägs ende.

Så är min bild.
Senast redigerad av Remark 2014-11-12 kl. 20:11.
Citera
2014-11-12, 20:12
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Amani blir kanske chockerad första gången hon får frågan, att Rami sagt något om detta offentligt. Som du säger svarar hon senare, "möjligt". Dessutom säger hon, angående att Rami filmat henne, "har han filmat då också", med ironisk ton.

När hennes beskrivning av em. blir ifrågasatt drar hon till med en ny version "jag var ute". Men hon har ingen aning om vart hon varit, "minns inte".

Fast det blir ju en spricka i "jag har ingen aning, jag har inte gjort nåt och R var inte hemma så han kan heller inte ha gjort nåt"-upplägget.
Citera
2014-11-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag la märke till att Yaras båda föräldrar betonade att de inte levt hela sina liv i Gaza och att de har levt annorlunda liv än de som är fast förankrade där. Hur man ser på äktenskap och barn till exempel.
Det var första gången jag hörde att Mohammed har bott 25 år i Syrien.
Den utförliga berättelsen om hur hon blev behandlad av makens släkt och närmast flydde därifrån med barnen kan vara helt sann, men passar nästan alltför bra in i asylbilden.
Mamman betonade hur de har satt sina barn i främsta rummet (fast inte Yara, då), men vi såg i chatten att hon inte protesterade när Amani berättade att hon slagit sonen.
Jag tror att de bygger på en bild som ska bli accepterad här.
Uppriktig sorg, saknad och skuld blandat med en plan för framtiden.

Det hade jag också gjort och jag tror att även att minst 99% i tråden hade gjort detsamma. Fast hela hennes redogörelse har en röd tråd och hon tvekar på ytterst få frågor. Jag tror hon talar sanning om familjen även om deras beteende låter sjuk och märklig.
Citera
2014-11-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag gjorde min första resa till området redan 1966 och är personligen ganska väl förtrogen med förhållandena. De är i verkligheten mer komplexa än den här typen av generaliserande beskrivningar låter förstå, framför allt därför att traditionell och modern livsstil finns sida vid sida och detta ovanpå ett politiskt komplicerat skikt där det är svårt att bedöma enskilda positioneringar socialt, kulturellt och politiskt.

För mig personligen har just detta enstaka fall ingen bäring på de invandringspolitiska frågorna, än mindre kan de ges tyngd vad gäller förklenande omdömen om "MENA" och därför var det olyckligt att jag formulerade mig som jag gjorde.

Under vittnesmålen i går blev det ändå klart att just dessa två familjer kan drabbas kollektivt på något sätt, som vi inte har helt klart för oss.
Under denna familjetragedi (som det ändå är för varje individ i dramat) kan det alltså finnas spänningar som vi kan ha svårt att analysera fram och förstå. Vi måste kanske leva vidare med ovisshet därvidlag.
För närvarande verkar det klart att Madi hållit i vapnet, men vad Rami spelat för roll - som allmän idiot eller intrigmakare av rang - det kan vi inte avgöra i nuläget.

Av vittnesmålen framgår att det är fortfarande en kollektivstisk syn på familjen, med ett väldigt litet utrymme för en liten flickas bästa, om något annat är i klanens intresse. Att mamman tog avstånd från Rami var sympatiskt och nådastöten för honom. Hans syster tog ifrån honom framtiden, och det var stark dramaturgi.

Jag tycker familjetragedi kan vara en bra beskrivning, med då ska man komma ihåg att de agerat själviskt och på ett sätt som fick konsekvenser. De bortser från sin egen roll i vad som sker när man smugglar ut barn utan att ta reda på detaljerna och följa upp barnet. För jag, och många med mig, skulle inte ge oss, om inte om vi inte har direkt kontakt med vårt barn.

För om vi tänker tillbaka på bioföräldrarnas vittnesmål så handlar det mest om hur svårt de har det. Du har rätt till din åsikt och jag min, och det suger att försörja denna klan. Skattemedel kan användas bättre.
Citera
2014-11-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det hade jag också gjort och jag tror att även att minst 99% i tråden hade gjort detsamma. Fast hela hennes redogörelse har en röd tråd och hon tvekar på ytterst få frågor. Jag tror hon talar sanning om familjen även om deras beteende låter sjuk och märklig.

Hon gjorde ett vederhäftigt, ärligt och genomgående bra intryck på mig.

EDIT. Och hon lade Ansvarsbollen för hur Yara omhändertogs i Sverige precis där den hörde hemma, nämligen i Ramis knä!
Senast redigerad av Remark 2014-11-12 kl. 20:34.
Citera
2014-11-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon gjorde ett vederhäftigt, ärligt och genomgående bra intryck på mig.

Även på mig!
Citera
2014-11-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Rami ljuger också, förstås. Men det behöver inte betyda att han skulle ha slagit ihjäl Yara eller låtit Madi göra detta. Kanske kom han hem, fann Yara död och greps av panik. Tillsammans med Madi hittade han på en plan som gick ut på att Yara kom från skolan och lade sig. Sedan dog hon. Alltså planen som Madi fortfarande håller fast vid. Vi måste komma ihåg att det var Rami som var ansvarig för Yara både enligt svensk lag och enligt sin egen kultur och att det är han som bär skulden och skammen hennes död oavsett vem som faktiskt dödade henne.

Hur skulle hon dött då enligt dig. Av sig själv?
Citera
2014-11-12, 20:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag förstår det också som att både den fysiska misshandeln ökade MEN även den psykiska. Hon tilltalades som hunden ... mm, vilket "försvarade" att det var så hon också skulle behandlas.

Nu skulle Yaras föräldrar få besked om anknytning i nära tid. Blev det avslag skulle Yara komma hem i juli.

Tror både Rami och Madi förstod vad det innebar. Yara skulle berätta vilket h-vete hon haft hos detta par. Jag tror dom fruktade framförallt Madlens dom. Och släktens. Med all rätt.

Nu skulle dom också på samtal till skolan med trolig läkarundersökning av Yara.

I båda fall skulle allt "avslöjas".

Dom hade kommit till vägs ende.

Så är min bild.
Fast tror du inte att de hade tagit livet av henne på något mer genomtänkt sätt om de nu bestämt sig för att göra sig av med henne. Vill man dölja en misshandel finns det bättre sätt än att långsamt slå ihjäl henne i sin egen lägenhet.

Jag tror inte att de ens reflekterade över eller brydde sig om att yara skulle dö av deras våld mot henne och att de slagit henne så länge och mycket att det blev ett normaltillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in