2014-06-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
http://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-blev-inte-oros--anmalan-om-yara-last/

Kommunen har alltså hängt ut en enskild handläggare, för att rädda sitt eget skinn. Skamligt är bara förnamnet... Hans/hennes chef är ansvarig för att rutinerna fungerar. Folk kan bli sjuka etc, och då ska inte hela verksamheten stanna upp. Det är "basic". Hans/hennes chef borde avlägsnas från sin tjänst, med ett litet vederlag (3-4 veckolöner).

Håller med om att verksamhetsansvarig har en stor skuld i detta.

Vi vet inte än om det fanns ett pågående ärende (avslöjas ev. imorgon?).

Det finns ingenting som säger att den handläggare X som hade hand om utredningen förra gången (avslutad augusti -13) ska ta emot/ansvara för nya anmälningar som kommer in om samma barn.

Då är adressaten först = Socialchefen, som sen tillsammans med de handläggare som finns tillgängliga kommer överens om vem som ska ta ärendet. Det kan alltså lika gärna vara Y eller Z som fick ärendet denna gång.
Citera
2014-06-02, 20:13
Medlem
LaScalas avatar
Det kommer att sluta med att vaktmästaren som sorterar posten får bära hundhuvudet här snart.
Hin har lagt anmälan i ett postfack till nån som inte var i tjänst.
Den som är ansvarig för att rutiner finns - och följs - klarar sej.
http://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-blev-inte-oros--anmalan-om-yara-last/
Citera
2014-06-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Tror inte ett ögonblick på att han tänker återvända , först sänder han hit dottern som Ankarbarn för att sedan ansöka om anhörighetsinvandring, när det misslyckas så tar man sig hit för begravningen...Jag tror inte ens att han kan återvända. Med fötterna på Svensk jord lär han få hit resten av sin familj........Jag kan ha fel men..men våra myndigheter!!!!

Tror du har helt rätt. Tycker det är så hemskt att de utnyttjar sin dotter t o m efter döden Men jag förstod att det skulle bli såhär när det inte gick (???) att begrava henne i hennes hemland. Vilken förälder skulle stå ut med att ha sitt barn begravd i ett land långt borta? Ja, jo möjligen den typen av förälder som skickar sin 7-åring rakt i händerna på sadistiska torterare samt barnamördande släktingar. Men ironiskt nog så tror jag de från och med nu kommer vara väldigt mån om sin dotter.. Lite för sent bara.
Citera
2014-06-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Njet!

Jag har en hel del invändningar och frågetecken när det gäller Y*ras far minst sagt.
Men jag tror inte att han kommer söka asyl eller vara kvar som papperslös i Sverige.
Av någon anledning känner jag mig så säker på det man nu kan vara med någon man inte känner.

Är faktiskt glad över att han får komma och ta farväl av flickan. Hade Y haft någon röst i detta
så hade nog hon velat se båda sin mamma och pappa på begravningen.

Jag är helt enig med dig. Han kommer för att begrava deras Y, sedan åker han hem till resterande familjen i Gaza.
Citera
2014-06-03, 07:08
Medlem
Jag har inte sett något som tyder på att Y*ra fick någon typ av behandling för traumat som sägs vara orsaken till att familjen skickade henne hit. Det borde väl pappan ha varit intresserad av att ordna.
Det skulle också vara intressant om den (tillfälligt?) avstängda rektorn kunde berätta om sina kontakter med pappan angående blåmärken och andra oroande tecken. Pappan har sagt i en intervju att han tog kontakt med skolan för att han blev orolig.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-06-03 kl. 07:19.
Citera
2014-06-03, 07:42
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Man kan ju undra om kvinnans förste advokat fick reda på något när hon fick lösenordet för att stänga kvinnans fb sida som bidrog till att hon ville avgå pga jäv?

Det var inte ett äkta mordvapen som ev. överlämnades till försvararen i syfte att undanhållas mordutredningen. Vi talar om en "kopia" av ett lättmanipulerat forum, Facebook. Det finns en anledning till att polisen vänder sig direkt till Facebook i USA - där finns originalet. Liksom polis vänder sig till teleoperatörer, låter IT-tekniker undersöka datorer osv.
Citera
2014-06-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är helt enig med dig. Han kommer för att begrava deras Y, sedan åker han hem till resterande familjen i Gaza.

Vi får alla hoppas att du har rätt.

Det har ju visat sig att det är inte så lattjo lajban i Sverige om man slår ihjäl kvinnor och barn. Eller utnyttjar små flickor för egna syften, typ terrorism eller som ankare i främmande länder.

Det finns begrepp som mänskliga rättigheter och simpel kriminalitet och jag anser inte att olika handlingar eller illdåd kan ursäktas bakom epitetet palestinier.
Citera
2014-06-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är märkligare att mannens Facebook inte stängdes av, än att kvinnans gjorde det.

Mannen är "advocat" och en riktigt hal djävul som antagligen räknar med att klara sig ur denna knipa och låta frun ta hela smällen, i svensk jämlikhets namn där man gärna ser att "kvinnor kan".

Det handlar om en svår klient som vet bäst och menar att han inget har att dölja och att det är synd om honom som var gift med en våldsam och galen kvinna. Han är aktiv och dominant i sitt försvar.

Det bästa vore om åklagaren köpte detta och släppte honom på fri fot så vi slapp honom och bekymmer med hans övriga släkt, därför att Migrationsverket har noll koll på vem de släpper in i landet och vad som enligt gängse definitionen är en flykting!

Denne flykting kommer "fly" till ett annat land där man ser på kvinnor och barn som förbrukningsvaror. Så var det med asylskälen. Billigt pris för att slippa få in resten av klanen till Sverige.

Vi fyller våra fängelser med grova kriminella som begår bestialiska brott. Det är enligt min mening en infantil diskussion om asyl för folk som självförvållat hamnat i situationer där de måste söka skydd i annat land. Och senare föraktar ett samhälle som inte ställer krav på att de ska ha respekt för det statsskicket de sökte sig till.

Det handlar alltid om, för karlar som "advocaten" om att få respekt, utan någon ömsesidighet i det tomma pratet om respekt. Jag tror inte det är så enkelt att det var kvinnan som är gärningsman eller medgärningsman. Hon är ett offer där hennes öde beseglades genom att bli gift med denne man.

Jag är fullt på det klara med att min uppfattning kan avvika från den gängse i tråden. Men kan då någon förklara för mig varför någon ska ha asyl i Sverige om han reser fritt mellan olika länder, och även studerar på olika platser under lång tid?

Att det är bättre i Sverige än i många andra länder, är inte asylskäl!

Det är ett misstag att inte sända Yaras kropp tillbaka till Gaza. Min uppfattning att en död kropp kommer in till Gaza på samma väg som denne man kom ut levande från Gaza! Genom Ben Gurion flygplatsen och fordon till och från flygplatsen från Gaza. Det är svenska beskickningens jobb att fixa detta, och se till att vi slipper mer strul med dessa människor.

Jag håller också med om att detta är ett misstag.
Och åter igen...hur svårt kan det vara att ta sitt ansvar och meddela Yaras föräldrar att nu har de svenska myndigheterna beslutat att ni föräldrar får hem ert barns döda kropp för att......och detta är i enlighet med svensk lagsstiftning. Vi beklagar djupt att er dotter dog i Sverige men vi kommer att göra allt för att rättvisa skipas.... Dock står vi för alla fraktkostnader. Detta kommer att innebära att även Yaras mor och syskon kan besöka graven i framtiden

Jag tar ytterligare ett exempel direkt från verkligheten: min egen far dog för många år sedan när han var på resande fot.
Möjligheten att han skulle begravas där han befann sig fanns inte i vår familjs tanke. När hans döda kropp äntligen kom sa min mor lugnt " nu är han hemma"
Citera
2014-06-03, 10:39
Medlem
...och för att förtydliga mig innan jag går och lägger mig: om någon funderar på att familjen inte är kristna, och i flickans religion tror man att...osv.
I Sverige är det svensk lagstiftning som gäller. Religionsfrihet innebär inte på något sätt att man skapar sig egna normer.
Citera
2014-06-03, 11:02
Medlem
"Augustinsson Svennergren – som i sin tur hänvisar till en sekretessparagraf i socialtjänstlagen.
– Jag har inte hört annat än att vi får vår sanktion. Det är kort om tid och personligen tror jag väl att det bara är en formsak. Det är ju ett fall med mycket speciella omständigheter, inte minst kring våra egna ageranden, och heller inget prejudicerande eller så, säger Ingrid Hermansson.
– Det handlar heller inte om några större, extra belopp. Begravningskostnaderna hade vi ju ändå tagit."

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/socialtjansten-betalar-for-yaras-begravning%284311234%29.gm

Jag ser det inte som en formsak hur Augustinsson Svennergren hanterar våra skattemedel. I så fall är det väl en formsak att låta honom stanna här i Sverige. Mina pensionspengar räcker inte hur långt som helst.

P.S. Jag ska gå till tandläkaren i morgon. Kan jag gå till Ingrid Augustinsson Svennergren med räkningen? Det borde vara en formsak.
Citera
2014-06-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...och för att förtydliga mig innan jag går och lägger mig: om någon funderar på att familjen inte är kristna, och i flickans religion tror man att...osv.
I Sverige är det svensk lagstiftning som gäller. Religionsfrihet innebär inte på något sätt att man skapar sig egna normer.

Då kanske du vill förklara vad religionsfrihet innebär?
Citera
2014-06-03, 11:12
Medlem
Karlskrona kommun presenterar sin egen Lex Sarah utredning kring åttaåriga Yaras död Live

http://live.bltsydostran.se/Event/Karlskrona_kommun_presenterar_sin_egen_Lex_Sarah_u tredning_kring_attaariga_Yaras_dod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in