2014-11-16, 22:22
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
På den mörka videon ser man Amani stå böjd över Yaras madrass och man hör Amani fråga flera gånger (ungefär): "Vill du äta. Vill du äta? Vill du sova? Sov då!"

Rami uppger att den spelades in innan Amani misshandlade Yara. Han hävdar vidare att Yara var uppe på benen (men utanför bild) när filmen togs.

Men när man spelar upp ljudet för Amani (förhör 140606) hävdar hon att den spelades in när hon hittade Yara livlös, precis innan hon lyfte upp flickan och bar henne till duschen (där nästa videosekvens tas tre minuter senare). Och medan Rami uppger att Yara var utanför bild, säger Amani att Yara låg orörlig på sin madrass när hon pratade med henne, vilket ju också stämmer med det faktum att Amani på filmen står böjd över Yaras madrass - något som hon själv inte kunde se vid förhöret, eftersom hon då bara fick höra ljudet från filmen:

F: Vad är det för någonting?
A: Ja, allt jag säger är vill du äta? Så varsågod. Så har jag sagt när jag väcka henne. Det var säkert när jag väckte henne, att jag sa till henne vill du äta? Vill du inte äta? Så varsågod. Vill du sova alltså. Hon svarade inte. Hon svarade inte. Jag frågade henne vill du äta? Vill du sova? Hon svarade inte. Hon svarade inte. Hon svarade inte.
F: Detta är ju innan du duschar henne eller hur? Eftersom du säger att hon inte vill vakna.
A: Hon vill inte vakna.

Här måste jag säga att Amanis version är avsevärt troligare än Ramis. Vad jag däremot inte kan begripa är varför Rami vill senarelägga misshandeln och hävda att den ägt rum under de tre minuterna efter den här första (mörka) filmsekvensen. Vad har han att vinna på att ljuga om detta?

Jag tror han ljuger för att misshandeln skedde långt mycket tidigare med Rami själv som huvudaktör. Han tror att han fabricerat ett bevis mot Amani på detta vis. Jag tror att båda deltog men att Rami i vanlig ordning slog hårdast. Jag tror att de upptäckt att Yara var död tidigare och filmandet var till för att ge ursprungsplanen trovärdighet, dvs planen att påstå att Yara kom hem i detta skick och att ingen av dem har en aning om vad som hänt. Då blir det dessutom mer begripligt det han säger i duschscenen: vem slår någon så här? Det är ju ett barn. Ja, vem? Det var ju meningen att de inte skulle veta det. Vid något skede fattar Rami att det aldrig kommer att hålla och då börjar han ändra i storyn och trassla in sig i sina lögner. Han verkar inte vara den vassaste kniven i lådan, om man säger så. Jag tror att blodet på kaveln kommit av att Rami med kraft och stort tryck kavlat Yaras ben där hon ju hade ett blödande sår och fullständigt söndertrasad underhudsvävnad. Jag tror också kaveln användes till att slå sönder Yaras händer. I övrigt tror jag på sparkar och slag efter beprövat recept.
Citera
2014-11-16, 22:24
Medlem
Jag för min del tror att kontakterna på kvällen är mycket viktiga.

Fick Yara hårda slag flera gånger den dagen? När tappade Amani besinningen totalt och jagade runt henne i lägenheten? Jag gissar kring 19-tiden. Sen tror jag att Yara låg ensam på madrassen eller i garderoben och livet rann ur henne.

Jag tror att Rami visste att Amani gått för långt denna gång. I förhören av Rami får man intrycket att Yara fick stryk med kaveln efter det att Amani hade duschat (efter samvaron) och då bör klockan ha varit 19-19:15.

Rami skulle ha agerat redan innan, eftersom bråket hela tiden eskalerade. Nu blev han ju upptagen med andra saker och eftersom han tydligen tyckte att det var ”en kvinnosak” när Amani skulle uppfostra Yara med slag var han nöjd när det blev tyst från Yaras rum.

När upptäckte Amani att något var ”fel” med Yara? I så fall meddelade hon genast Rami detta? Kontaktade Amani någon för ”råd”?

När upptäckte Rami att något var ”fel” med Yara? Kontaktade Rami någon (far, mor, bror eller farbror för att få råd hur han skulle bete sig i den uppkomna situationen?

Det finns några fältnummer (696--718) med tele/data-kontakter mellan 21:31:55 och 21:54:24 som jag inte riktigt kan utläsa "från vem - till vem".

Paret sätter igång sina aktioner för att ”väcka” Yara. Eller snarare Amani agerar och Rami filmar...
Amani skrev till Madleen (ca 20:30) ”nu orkar jag inte mer... jag har slagit Adnan och det vill jag inte göra... Jag svär vid Gud att jag är rädd”. Vad var hon rädd för? Sig själv? Skrev hon att hon slagit Adnan fast det i själva verket var Yara hon slagit?
Citera
2014-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag för min del tror att kontakterna på kvällen är mycket viktiga.

Fick Yara hårda slag flera gånger den dagen? När tappade Amani besinningen totalt och jagade runt henne i lägenheten? Jag gissar kring 19-tiden. Sen tror jag att Yara låg ensam på madrassen eller i garderoben och livet rann ur henne.

Jag tror att Rami visste att Amani gått för långt denna gång. I förhören av Rami får man intrycket att Yara fick stryk med kaveln efter det att Amani hade duschat (efter samvaron) och då bör klockan ha varit 19-19:15.

Rami skulle ha agerat redan innan, eftersom bråket hela tiden eskalerade. Nu blev han ju upptagen med andra saker och eftersom han tydligen tyckte att det var ”en kvinnosak” när Amani skulle uppfostra Yara med slag var han nöjd när det blev tyst från Yaras rum.

När upptäckte Amani att något var ”fel” med Yara? I så fall meddelade hon genast Rami detta? Kontaktade Amani någon för ”råd”?

När upptäckte Rami att något var ”fel” med Yara? Kontaktade Rami någon (far, mor, bror eller farbror för att få råd hur han skulle bete sig i den uppkomna situationen?

Det finns några fältnummer (696--718) med tele/data-kontakter mellan 21:31:55 och 21:54:24 som jag inte riktigt kan utläsa "från vem - till vem".

Paret sätter igång sina aktioner för att ”väcka” Yara. Eller snarare Amani agerar och Rami filmar...
Amani skrev till Madleen (ca 20:30) ”nu orkar jag inte mer... jag har slagit Adnan och det vill jag inte göra... Jag svär vid Gud att jag är rädd”. Vad var hon rädd för? Sig själv? Skrev hon att hon slagit Adnan fast det i själva verket var Yara hon slagit?

Ja, jag tror Yara åkte på stryk redan när hon kom hem från skolan.

Rami tog sedan med sig sonen på denna fisketur. Och jag gissar misshandeln fortsatte.

Rami kommer hem med fisken, rensar den och går sedan och handlar. Ungefär därefter tror jag Yara dog.

Hon hade varit död länge innan dom ringde ambulansen. Tror jag, och har alltid trott.

Att lita på tidsangivelser från detta par eller mobilfilmer, chattar mm det gör jag inte.

Avslutet med mobilfilmer, gråt, räddningsförsök mm, tror jag var Ramis grej. Han insåg säkert hur släkten skulle se på detta. Det var han som bar förtroendet och ansvaret.

Madi var redan förskjuten från sin släkt.

EDIT. Rami kom hem före Yara och for och fiskade.
Senast redigerad av Remark 2014-11-16 kl. 23:22.
Citera
2014-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag tror Yara åkte på stryk redan när hon kom hem från skolan.

Rami tog sedan med sig sonen på denna fisketur. Och jag gissar misshandeln fortsatte.

Rami kommer hem med fisken, rensar den och går sedan och handlar. Ungefär därefter tror jag Yara dog.

Hon hade varit död länge innan dom ringde ambulansen. Tror jag, och har alltid trott.

Att lita på tidsangivelser från detta par eller mobilfilmer, chattar mm det gör jag inte.

Avslutet med mobilfilmer, gråt, räddningsförsök mm, tror jag var Ramis grej. Han insåg säkert hur släkten skulle se på detta. Det var han som bar förtroendet och ansvaret.

Madi var redan förskjuten från sin släkt.

Jag undrar om fisketuren är någonting som Rami hittat på. Någonting är skumt med fisketuren iaf. Jag vet inte vad du menar med att Madi var förskjuten från sin släkt. Kanske undvek de henne eftersom hon var svår att umgås med men förskjuten var hon inte. Hon dög till att smuggla sin brorson till Sverige och enligt Rami umgicks de med Madis släkt på högtiderna.
Citera
2014-11-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tror han ljuger för att misshandeln skedde långt mycket tidigare med Rami själv som huvudaktör. Han tror att han fabricerat ett bevis mot Amani på detta vis. Jag tror att båda deltog men att Rami i vanlig ordning slog hårdast. Jag tror att de upptäckt att Yara var död tidigare och filmandet var till för att ge ursprungsplanen trovärdighet, dvs planen att påstå att Yara kom hem i detta skick och att ingen av dem har en aning om vad som hänt. Då blir det dessutom mer begripligt det han säger i duschscenen: vem slår någon så här? Det är ju ett barn. Ja, vem? Det var ju meningen att de inte skulle veta det. Vid något skede fattar Rami att det aldrig kommer att hålla och då börjar han ändra i storyn och trassla in sig i sina lögner. Han verkar inte vara den vassaste kniven i lådan, om man säger så. Jag tror att blodet på kaveln kommit av att Rami med kraft och stort tryck kavlat Yaras ben där hon ju hade ett blödande sår och fullständigt söndertrasad underhudsvävnad. Jag tror också kaveln användes till att slå sönder Yaras händer. I övrigt tror jag på sparkar och slag efter beprövat recept.

Det fanns inget DNA från Rami på kaveln. Men han kanske inte behövde den.
Citera
2014-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Just det där har jag också fastnat för. Det kan vara svårt att inte säga något om det som man är helt upptagen av att dölja. Det tränger liksom igenom.
Citera
2014-11-16, 23:36
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Han kanske inte släppte ifrån sig tillräckligt med DNA för att det skulle överleva disken?
Citera
2014-11-16, 23:36
Medlem
Citat:

Kan man misshandla någon som blöder utan att händer eller kläder har minsta blodspår vid en noggrann undersökning?
Citera
2014-11-16, 23:49
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kan man misshandla någon som blöder utan att händer eller kläder har minsta blodspår vid en noggrann undersökning?

Det har jag också varit inne på. Inte minsta fläck förutom på A:s gröna linne och under Ramis tofflor. Inte minsta spår på hud eller under bådas kortklippta naglar. Yara hade rivsår. Jag tror Rami var ute och fiskade i betydligt grumligare vatten än vad han säger, någonstans blev väl de nedstänkta kläderna av och det verkar ju inte ha skett i bostadsfastigheten i alla fall. Det duschades säkert fler gånger den där dan.
Citera
2014-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Just det där har jag också fastnat för. Det kan vara svårt att inte säga något om det som man är helt upptagen av att dölja. Det tränger liksom igenom.

Att hon lät sin frustration ständigt gå över på Yara, "räknades inte", när det inte stoppade där utan även gick över hennes egen son ... Då beklagade hon sig.

Jag tror inte Amani var/är helt OK i huvudet. MEN Rami hade skyldighet att skydda barnen. Och ett delaktigt ansvar för hemmet.

Vad exakt bidrog han till detta torftiga hem?

Jag har inte funnit många spår.
Citera
2014-11-16, 23:53
Medlem
Citat:

Nej, jag tror inte Rami var den som utdelade de dödliga slagen. Om han tagit i/på Yara den dagen måste det ha skett innan den grova misshandeln. Beslagen av kläder i lägenheten är stort, torra kläder, våta kläder, smutsiga kläder osv. Ingenstans har det hittats något blod från Yara på Ramis kläder.
Citera
2014-11-17, 00:07
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte Rami var den som utdelade de dödliga slagen. Om han tagit i/på Yara den dagen måste det ha skett innan den grova misshandeln. Beslagen av kläder i lägenheten är stort, torra kläder, våta kläder, smutsiga kläder osv. Ingenstans har det hittats något blod från Yara på Ramis kläder.

Men allt skedde med hans tillåtelse. Han kan inte ha varit omedveten om vad som skedde. Det är omöjligt.

Madleen var ganska klar om var dom står. Vem skall nu Rami luta sig på? Kanske därav den milda tonen mot Madi?

Han inser nog att han är "körd".

Om man ser alla skador som Yara dött av, som han inte förhindrat, så är han inte mycket värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in