2014-11-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sidan 30 i FUP finns Rami's första kontakt med länsman och då via grannen (tolken).

Polisen frågar vad som hänt när de möter Rami och grannen efter blivit insläppta i trapphuset.

S*mi (*a) tilltalar mannen på arabiska och får ett svar tillbaka:
"Mannen säger att han varit i skolan och sedan gått och fiskat. När han kom hem så hittade han flickan i sängen och då han såg att hon inte andades fick han panik och försökte få igång henne".

Om polismannen uppfattat rätt och tolken översatt rätt så kan det ge en viss ledtråd då inte Rami var s.a.s. förberedd och sa precis som det var vilket han senare har ändrat i förhör.

Bara en tanke för första utsagorna brukar oftast ha bärighet när det kommer spontant och oplanerat.

Det ger tycker jag en antydan om att han vet långt tidigare än han uppger i förhören att Yara är död och han vidtager sin egen "damage controll" för att klara sitt eget skinn.

Långskott möjligen men inte osannolikt.

Men kan han verkligen verka lugn inför kameran då han filmar 21.20-21.23 för att sedan bryta ihop 22.00 då han ringer ambulansen?

Kan det inte vara så att han och Madi slog yara då hon kom från skolan, han gick och fiskade, sedan då han kommer hem igen ser de pappret från skolan, misshandlar henne ytterligare, han chattar och äter, Yara ligger och dör av bland annat kvävning i sin säng, sen vid 21.18 går de till henne i sängen och märker att hon inte andas, får panik och ringer ambulansen.

Bara för att han uppger vad som har hänt betyder inte att inget anant har hänt. Att han har varit ute och fiskat är dessutom helt ovidkommande. "Nej, jag är oskyldig, jag fiskade"
Citera
2014-11-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Hon [Madi] oroar sig mer för att allmänheten ska se henne i bara trosor än att Yara är död.

Man måste komma ihåg att detta ofta är mycket mer laddat för en muslimsk kvinna än för oss. De har en formlig kroppsskräck. Muslimska flickor i skolan vill inte duscha med andra flickor. Ibland måste skolorna sätta upp duschförhängen för att muslimska flickor ska kunna duscha.

Kvinnor får inte ens visa underarmarna, vilket blir problematiskt när de som jobbar i vården ska ha kortärmat av hygienska skäl. Nalin Pekgul, ganska sekulariserad muslim, hade alltid långa kjolar innan hon i protest mot islamisterna i Tensta som krävde att hon skulle bära huvudduk, köpte en knälång kjol.

De riktigt renläriga kvinnorna, de som har burka med galler för ögonen, får inte ens visa händerna! De måste ha handskar på sig när de går ut

Vi däremot, bastar ju obesvärat med andra och inte ens nakenbad med båda könen är något särskilt uppseendeväckande.
Citera
2014-11-09, 01:10
Medlem
Citat:
Sidan 30 i FUP finns Rami's första kontakt med länsman och då via grannen (tolken).

Polisen frågar vad som hänt när de möter Rami och grannen efter blivit insläppta i trapphuset.

"Mannen säger att han varit i skolan och sedan gått och fiskat. När han kom hem så hittade han flickan i sängen och då han såg att hon inte andades fick han panik och försökte få igång henne".

Om polismannen uppfattat rätt och tolken översatt rätt så kan det ge en viss ledtråd då inte Rami var s.a.s. förberedd och sa precis som det var vilket han senare har ändrat i förhör.

Bara en tanke för första utsagorna brukar oftast ha bärighet när det kommer spontant och oplanerat.

Det ger tycker jag en antydan om att han vet långt tidigare än han uppger i förhören att Yara är död och han vidtager sin egen "damage controll" för att klara sitt eget skinn.

Ja, jag tror också det. När han kom hem efter fisket med sonen uppger han att Yara haltade och såg ledsen ut samt sopade golvet i hallen. Hon ville inte ha någon fisk utan gick och lade sig. Sedan verifierar Rami (med kvitton) att han handlat mat mm och tecknar ett alibi åt sig själv.

Rami verkar inte brytt sig om sina barn alls, knappast heller matlagning. Just denna dag ägnar han sig åt både och Plus handlar mat och bär hem det själv.

"Försökte få igång henne (Yara)". Han har väl snarast varit väldigt försiktig med att lämna Dna efter sig över huvud taget.

Att fiska med den 3-åriga sonen undrar jag hur det gick till och att dessutom få så mycket fisk att det tog 90 minuter att rensa. Det är omöjligt!

Äger han ett fiskespö och har en burk mask i kylen, förresten?
Citera
2014-11-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror att hon är uppvuxen i en annan kultur där hon i princip alltid har varit omgiven av andra människor (kvinnor och barn) hela tiden och inte alls är van att vara för sig själv. I chatten med Yaras mamma säger hon ju att hon känner sig ensam.

Det var också för att slippa vara ensam när Rami åkte till Holland som hon drog iväg med barnen till Landskrona och sin vän Islam.

Om ni minns Åsne Seierstads bok "Bokhandlaren i Kabul" så berättar hon att bokhandlarens 16-åriga dotter aldrig hade varit ensam i ett rum i hela sitt liv. Det är alltså en helt annan livsstil.

Jag tycker faktiskt litet synd om Amani som har hamnat i denna situation, med två småbarn i en trång lägenhet i ett klimat där man inte kan vara ute. Om ni tittar på TV-bilder från ställen som Gaza så ser ni gränder där en massa ungar springer omkring, även småungar. Så var det även i Sverige fram till 50-, 60-tal. Ungar lekte inte inne utan var ute på gården där småungarna också var med och de stora höll ett öga på dem. Om Amani hade bott i Gaza med barnen hade hon troligen haft många andra kvinnor runtom sig och barnen hade inte behövt samma passning.

Den som har haft hand om småbarn ensam i en modern lägenhet där de behöver passas hela tiden vet hur det kan vara. Amani hade få vänner, talade inte svenska, barnen gick så vitt jag vet inte på dagis. Det är en liten ursäkt, men det ursäktar INTE att hon gick på stöldturné och definitivt inte att hon misshandlade och utnyttjade lilla Yara.

Det var ju Amani som lämnade Gaza och sin man samt den 9-månaders babyn när hon drog till Sverige.

Hon blev ju liksom inte deporterad.
Citera
2014-11-09, 01:16
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Jag tror att hon är uppvuxen i en annan kultur där hon i princip alltid har varit omgiven av andra människor (kvinnor och barn) hela tiden och inte alls är van att vara för sig själv. I chatten med Yaras mamma säger hon ju att hon känner sig ensam.

Det var också för att slippa vara ensam när Rami åkte till Holland som hon drog iväg med barnen till Landskrona och sin vän Islam.

Om ni minns Åsne Seierstads bok "Bokhandlaren i Kabul" så berättar hon att bokhandlarens 16-åriga dotter aldrig hade varit ensam i ett rum i hela sitt liv. Det är alltså en helt annan livsstil.

Jag tycker faktiskt litet synd om Amani som har hamnat i denna situation, med två småbarn i en trång lägenhet i ett klimat där man inte kan vara ute. Om ni tittar på TV-bilder från ställen som Gaza så ser ni gränder där en massa ungar springer omkring, även småungar. Så var det även i Sverige fram till 50-, 60-tal. Ungar lekte inte inne utan var ute på gården där småungarna också var med och de stora höll ett öga på dem. Om Amani hade bott i Gaza med barnen hade hon troligen haft många andra kvinnor runtom sig och barnen hade inte behövt samma passning.

Den som har haft hand om småbarn ensam i en modern lägenhet där de behöver passas hela tiden vet hur det kan vara. Amani hade få vänner, talade inte svenska, barnen gick så vitt jag vet inte på dagis. Det är en liten ursäkt, men det ursäktar INTE att hon gick på stöldturné och definitivt inte att hon misshandlade och utnyttjade lilla Yara.

Jag och min stackars syster växte upp tillsammans med våra föräldrar i en tvårumslägenhet på 38 kvm på 50-talet utan att någon slog ihjäl någon annan en enda gång i alla fall vad jag kommer ihåg. Syrran ser hyfsat frisk ut, morsan är nittiosju och bor kvar i samma lägenhet, far la ner det 1975 av naturliga orsaker och jag, ja, ni får försöka förstå.. Visst var vi som alla andra men inte en enda gång, INTE EN, slog min far eller min mor ihjäl mig. Konstiga människor va?
Citera
2014-11-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tror att han var gisslan i äktenskapet pga av sina egna barn där frun hotat med att ta dem och att han aldrig skulle få se dem om han lämnade henne.

Det skulle hon inte ha kunnat göra i ett muslimskt land. Där är det pappan som har rätten till barnen vid en skilsmässa.

Är Amani så insatt i svenska förhållanden att hon visste att hon kunde skilja sig och leva själv, och att om hon inte fick något jobb skulle hon i alla fall kunna leva på försörjningsstöd? Hon skulle dock knappast kunna räkna på att få ensam vårdnad utan det skulle troligen bli delad vårdnad så att hon inte kunde ta barnen helt från Rami.

Om hon kunde få honom dömd för misshandel mot henne kunde hon möjligen få skyddade personuppgifter. Då till priset av att hon inte skulle kunna ha kontakt med ens sina släktingar. Tror inte de skulle ta parti för henne, utan för mannen, som är den som i deras ögon skulle ha rätt till barnen. Nej, Amani kunde inte hota Rami med att han inte skulle få se sina barn.
Citera
2014-11-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Men kan han verkligen verka lugn inför kameran då han filmar 21.20-21.23 för att sedan bryta ihop 22.00 då han ringer ambulansen?

Kan det inte vara så att han och Madi slog yara då hon kom från skolan, han gick och fiskade, sedan då han kommer hem igen ser de pappret från skolan, misshandlar henne ytterligare, han chattar och äter, Yara ligger och dör av bland annat kvävning i sin säng, sen vid 21.18 går de till henne i sängen och märker att hon inte andas, får panik och ringer ambulansen.

Bara för att han uppger vad som har hänt betyder inte att inget anant har hänt. Att han har varit ute och fiskat är dessutom helt ovidkommande. "Nej, jag är oskyldig, jag fiskade"

Hela historiebeskrivningen sedan Yara kom hem från skolan, blev ihjälslagen och dog, dvs från 13.15 och till ambulansen kommer bygger på två personers berättelser, de anklagade.
Citera
2014-11-09, 01:25
Medlem
Citat:
Det skulle hon inte ha kunnat göra i ett muslimskt land. Där är det pappan som har rätten till barnen vid en skilsmässa.

Är Amani så insatt i svenska förhållanden att hon visste att hon kunde skilja sig och leva själv, och att om hon inte fick något jobb skulle hon i alla fall kunna leva på försörjningsstöd? Hon skulle dock knappast kunna räkna på att få ensam vårdnad utan det skulle troligen bli delad vårdnad så att hon inte kunde ta barnen helt från Rami.

Om hon kunde få honom dömd för misshandel mot henne kunde hon möjligen få skyddade personuppgifter. Då till priset av att hon inte skulle kunna ha kontakt med ens sina släktingar. Tror inte de skulle ta parti för henne, utan för mannen, som är den som i deras ögon skulle ha rätt till barnen. Nej, Amani kunde inte hota Rami med att han inte skulle få se sina barn.

Varför antyder då advocat Rami det?
Citera
2014-11-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon var helt utelämnad, hade inget val helt enkelt. Klagade hon fick hon bara mer stryk.

I garderoben fanns också hennes skolryggsäck. Det fanns också blodbesudlade papper. Hoppas skolan inte var så korkade att dom skickade med kallelsen till mötet den 6/5 med Yara?!

Då tog det nog hus i helvetet! Som Rami sa "Då kommer allt fram". Vet inte alls vad han syftade på, men jag tror säkert att en läkarundersökning skulle ingå. Då hade mycket kommit fram.

Jag undrar det Remark. Om kallelsen med ev. läkarundersökning verkligen varit den utlösande faktorn? Det är någonting i hur främst Rami tidigare smidigt hanterat "alla problem" med soc, skola, polisbesök mm som får mig att tvivla.

Yara hade aldrig det bra i Sverige. Inte om vi utgår från hur tidigt första socanmälan kom. Om man ser på det tidsspann som gäller från den och fram till mordet och den uppsjö av personer som varit inblandade i olika ärenden och utredningar runt flickan så hanteras dessa mycket skickligt av paret.

Om soc i Karlskrona hade fungerat till ett minimum så hade de åkt på det. Om någon på skolan hade reagerat så hade de åkt på det. Osv. De har tur och Yara en fruktansvärd otur. Det är så många tillfällen som paret glider igenom att det i efterhand nästan ter sig osannolikt.

Jag tror Rami har en mycket hög tilltro till sin egen förmåga att hantera saker och ting. Amani också men det var Rami som skötte kontakterna utåt. Även om man tar i beaktande att misshandeln och sadismen eskalerade med tid så undrar jag om en skolkallelse verkligen kunde ha den effekten?

De kunde ringa in henne sjuk, åkt bort eller ljuga ihop något annat laga förfall. Så hade inte Yara behövt gå på det här besöket. Eller de kunde ha skjutit fram besöket så att skadorna hade läkt. Och hade det blivit frågor så hade Yara ramlat. Alla visste ju att flickan ofta ramlade och slog sig i skolan. Jag har svårt att se att en kallelse skulle ha den effekten. Men vi vet inte och frågan är om vi någonsin får veta.

Jag önskar det fanns något sätt att få Madi att tala för jag tror inte på Ramis passivitet. Det finns så många olika indikationer i de olika förhören på att Rami var ett riktigt svin och misshandlade henne minst lika mycket och brutalt som Madi. Även om hon ensam stod för mordet så skulle jag vilja att hans delaktighet i att plåga Yara kom fram under rättegången.
Citera
2014-11-09, 01:31
Medlem
Citat:

Bara en tanke för första utsagorna brukar oftast ha bärighet när det kommer spontant och
oplanerat.

Luddigt blev det tycker jag också men jag fick uppfattningen att han ombads översätta vad hans fru sa om när Yara kom och var dålig. För han sa ju inte så till grannen, då sa han att Amani dödat henne. Jag tror han insåg att säga sanningen blev det bästa. Att han sen gärna ville undvika att tala om sin chatt mm är begripligt. Han tyckte kanske just då att det inte hade med saken att göra.
Citera
2014-11-09, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag tror också det. När han kom hem efter fisket med sonen uppger han att Yara haltade och såg ledsen ut samt sopade golvet i hallen. Hon ville inte ha någon fisk utan gick och lade sig. Sedan verifierar Rami (med kvitton) att han handlat mat mm och tecknar ett alibi åt sig själv.

Rami verkar inte brytt sig om sina barn alls, knappast heller matlagning. Just denna dag ägnar han sig åt både och Plus handlar mat och bär hem det själv.

"Försökte få igång henne (Yara)". Han har väl snarast varit väldigt försiktig med att lämna Dna efter sig över huvud taget.

Att fiska med den 3-åriga sonen undrar jag hur det gick till och att dessutom få så mycket fisk att det tog 90 minuter att rensa. Det är omöjligt!

Äger han ett fiskespö och har en burk mask i kylen, förresten?

Han fläskar även till med sexakten vilken ter sig lite malplacerad i sammanhanget men ett sätt för honom att visa, allt var normalt intill han startar filmningen i flickans sovrum.

Jag tror inte en sekund på detta med sexakten dock utan att veta hur palestinier byter kroppsvätskor när det påkallar. Han kanske blev så kåt iom chatten med IF så han gick och satte på subban i sovrummet, kanske inte behövs mer för denna Don Juan.
Citera
2014-11-09, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Luddigt blev det tycker jag också men jag fick uppfattningen att han ombads översätta vad hans fru sa om när Yara kom och var dålig. För han sa ju inte så till grannen, då sa han att Amani dödat henne. Jag tror han insåg att säga sanningen blev det bästa. Att han sen gärna ville undvika att tala om sin chatt mm är begripligt. Han tyckte kanske just då att det inte hade med saken att göra.

Visst, språkförbistringar och missförstånd kan ställa till det i en pressad situation vilket jag förmodar grannen var som utomstående med ambulans, livlös flicka och polis senare ankommande till platsen.

Men stämmer vad polismannen uppgav och Rami förstått frågan så ger den iaf en antydning om att han vetat om flickans belägenhet (död) tidigare än vad han senare uppger i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in