Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Jag har personligen mycket svårt att se hur ljudlära kan höra till grammatik. Syntax kan jag köpa, det är ju trots allt att bygga ihop meningar. Men uttal?

Det du tänker på är
fonetik, dvs. hur ljud formas i munnen. Det är inte en grammatik. Det finns inga regler för det utan det styrs av vår anatomi. För att förstå fonologin som en grammatik kan du tänka på uttalet av t.ex. ljuden /rs/ osv. Det finns en regel som gör att de uttalas "sch" oavsett var de uppträder, både inom ett ord och mellan ord (
färs och
här står). Du kan också tänka på engelskans plural: det finns en regel som stoppar in et [i] före /s/ om ett ord slutar på konsonant (som i
houses). Detta är regeler på samma sätt som att det är en regel att verbet alltid står på andra plats i en svensk sats eller att
jag måste böjas till formen
mig när det är objekt. Det är ju inte en slump att detta kallas morfofonologi.
Jag menar inte att säga detta för att verka nedlåtande, men jag tycker över huvud taget att du är fast i ett skolgrammatiskt tänkande där allt är ordnat i prydliga boxar med tydligt avgränsande funktioner. Av detta följer också att kasusböjning ses som en alldeles speciell funktion helt skild från språket i övrigt, så att språk som inte har detta saknar något och är mycket enklare till strukturen. Samma tradition ligger bakom tänkesättet hos folk som förfasar sig över att kasusändelser försvinner när man inte hör ett ord om förändringar i ordföljd.