2014-11-11, 22:09
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det kan jag inte. Ärligt talat tror jag inte att det finns några studier som undersöker detta av den anledningen att det nog inte anses speciellt meningsfullt att urskilja en begränsad kategori och försöka bevisa hur den står sig mot andra kategorier. Eller om jag ska vara ännu ärligare så tror jag att det finns studier som visar att både syntax och kasus-/verbmorfologi är svårt och i synnerhet fonologi för att inte tala om lexikonet eller varför inte semantik? Sedan tycker jag att det enda vettiga utgångsläget sett i ett språkvetenskapligt perspektiv måste vara att anta att språk är ungefär likvärdiga. Annars skulle det ju vara omöjligt att uttrycka saker på svenska om samma uttrycksmöjligheter inte finns hos andra grammatiska kategorier än verb. Därför förefaller det vara din ståndpunkt som skiljer sig från detta.
Jo, tänk om svenska hade haft precis samma grammatik som idag, fast med mycket färre vokaler och konsonanter, d.v.s. förenklad fonologi. Är språket verkligen inte lättare då? Eller om finska skulle få 35 nya fonem?
Citat:
Jag skulle vilja spinna vidare på följande som jag finner väldigt intressant och som jag citerar från den liknande tråden om polska:

Varför gör du så stor skillnad mellan böjningar före och efter verbet? Det är ju en ren definitionssak. Orden som står före kan ju definieras som ett prefix. Varför händer något magiskt så fort det sitter något på slutet av ett ord?
Ändelser är inte samma hela tiden. Det finns alltid undantag, deklinationer, konjugationer och oregelbundenheter. Med fristående ord framför verbet slipper man sånt. Därför anser jag att ändelser är svårare. Plus att det rent visuellt är svårare att läsa av ett långt ord än flera korta.

"Jag må ha sjungit" är ju lättare att läsa än en tänkt böjning som ser ut såhär: "sjungåjahat"
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2014-11-11 kl. 22:11.
Citera
2014-11-11, 22:18
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Om du gör en kvalificerad gissning då? Jag vet inte hur vokalharmonin fungerar i turkiska.
Jag tror jag avstår. Återigen känns det ungefär som att pejsta in ett svenskt bautaord på 50 bokstäver på ett turkiskt forum och sen be dem höfta hur svåra alternativt lätta reglerna för svenskt foge-s förefaller vara utifrån perspektivet att man inte kan svenska och bara ser en räcka random bokstäver.
Citat:
Den tusendelen av en promille svenskar som lärt sig finska, kontra halva Finlands befolkning som lärt sig svenska? Nej, men jag tror svensken har större, om än små, problem än finnen.
Fast då är vi återigen där att jag inte förstår vad vi diskuterar. Handlar inte diskussionen om objektiva svårigheter? Nu låter det mer som att svenska är lättare för finnar än omvändningen därför att de av historiska skäl exponerats så mycket mer för det. Det är väl inget konstigt.
Citera
2014-11-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ändelser är inte samma hela tiden. Det finns alltid undantag, deklinationer, konjugationer och oregelbundenheter. Med fristående ord framför verbet slipper man sånt. Därför anser jag att ändelser är svårare.
Har syftet med tråden verkligen någonsin varit att diskutera undantagen?

Citat:
Plus att det rent visuellt är svårare att läsa av ett långt ord än flera korta.
I talat språk då?
Citera
2014-11-11, 22:22
Medlem
Citat:
Jo, tänk om svenska hade haft precis samma grammatik som idag, fast med mycket färre vokaler och konsonanter, d.v.s. förenklad fonologi. Är språket verkligen inte lättare då?
Detta är ju inget annat än ett rent tankeexperiment. Hur kan du isolera sådana saker så och bara tänka bort allt annat?

Citat:
Eller om finska skulle få 35 nya fonem?
Sådant händer helt enkelt inte.
Citera
2014-11-11, 22:24
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag tror jag avstår. Återigen känns det ungefär som att pejsta in ett svenskt bautaord på 50 bokstäver på ett turkiskt forum och sen be dem höfta hur svåra alternativt lätta reglerna för svenskt foge-s förefaller vara utifrån perspektivet att man inte kan svenska och bara ser en räcka random bokstäver.
Jag har inte sagt att det skulle vara lättare. Det enda jag försöker göra är att motbevisa din teori om att vokalharmoni skulle vara något enkelt.
Citat:
Fast då är vi återigen där att jag inte förstår vad vi diskuterar. Handlar inte diskussionen om objektiva svårigheter? Nu låter det mer som att svenska är lättare för finnar än omvändningen därför att de av historiska skäl exponerats så mycket mer för det. Det är väl inget konstigt.
Ta svenska och ungerska då. Vi är ungefär lika mycket exponerade för ungerska som ungrarna är för svenska.
Citat:
Har syftet med tråden verkligen någonsin varit att diskutera undantagen?
Om ett språk har fem deklinationer så finns det minst fem olika ändelser man måste lära sig, som ett isolerande språk klarar av att uttrycka med en enda fristående verbramsa.
Citat:
I talat språk då?
Det skulle jag säga är ungefär lika svårt. Vi har en tendens att säga ord snabbare än meningar.
Citera
2014-11-11, 22:26
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Detta är ju inget annat än ett rent tankeexperiment. Hur kan du isolera sådana saker så och bara tänka bort allt annat?
Jag bara kollar om du är konsekvent med din teori. Blir ett språk lättare på en punkt, blir det ju svårare på en annan menar du.
Citat:
Sådant händer helt enkelt inte.
Vi låtsas att det gör det, för tankeexperimentets skull.
Citera
2014-11-11, 22:33
Medlem
Citat:
Jag bara kollar om du är konsekvent med din teori. Blir ett språk lättare på en punkt, blir det ju svårare på en annan menar du.

Vi låtsas att det gör det, för tankeexperimentets skull.
Kopplingen du gör mellan antalet fonem och något annat området är inte självklar. Vad sätter du det i relation till? Vad räknar du med skulle hända? Om det uppstod 35 nya fonem, skulle subjektstvånget försvinna då eller vad? Däremot är det allmänt känt att ordföljd och kasus står i ett nära förhållande till varandra. Blir det mer av det ena blir det ofta mindre av det andra. Ditt exempel med fonemen är bisarrt, för det finns inga krafter som driver fram en sådan plötslig förändring i foneminventariet. Därför har jag svårt att se vart du vill komma med exemplet.
Citera
2014-11-11, 22:36
Medlem
Citat:
Om ett språk har fem deklinationer så finns det minst fem olika ändelser man måste lära sig, som ett isolerande språk klarar av att uttrycka med en enda fristående verbramsa.
Nu svarade du inte alls på frågan om undantagen.

Citat:
Det skulle jag säga är ungefär lika svårt. Vi har en tendens att säga ord snabbare än meningar.
Ytterst tveksamt påstående. Vad menar du egentligen? Meningar är ju inget annat än ord.
Citera
2014-11-11, 22:38
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Kopplingen du gör mellan antalet fonem och något annat området är inte självklar. Vad sätter du det i relation till? Vad räknar du med skulle hända? Om det uppstod 35 nya fonem, skulle subjektstvånget försvinna då eller vad? Däremot är det allmänt känt att ordföljd och kasus står i ett nära förhållande till varandra. Blir det mer av det ena blir det ofta mindre av det andra. Ditt exempel med fonemen är bisarrt, för det finns inga krafter som driver fram en sådan plötslig förändring i foneminventariet. Därför har jag svårt att se vart du vill komma med exemplet.
Det är ju inte jag som påstår att alla språk är lika svåra; det är du. Om det uppstod 35 nya fonem så blir fonologin mycket svårare. Tänk också på att grammatiken behålls. Blir språket inte svårare då?
Citat:
Nu svarade du inte alls på frågan om undantagen.
Nej, du ville ju utesluta dem ur diskussionen, vilket jag också gjorde.
Citat:
Ytterst tveksamt påstående. Vad menar du egentligen? Meningar är ju inget annat än ord.
Jo, men flera små ord tar längre tid att säga än ett enda långt.

Stor stad
Storstad

Vad går fortast att säga?
Citera
2014-11-11, 22:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ta svenska och ungerska då. Vi är ungefär lika mycket exponerade för ungerska som ungrarna är för svenska.
Nja ... Av naturliga skäl har väl ungrare exponerats för med svenska närbesläktade språk i mycket större utsträckning än svenskar exponerats för ungerska?

Hittade förresten detta apropos inget.

Citat:
As a consequence, Finnish speakers often have trouble pronouncing foreign words which do not obey vowel harmony. For example, some Finns may pronounce olympia as olumpia because of the difficulty in producing the sounds of o and y in a row.
http://en.wikibooks.org/wiki/Finnish/Grammar-Vowel_harmony

Författarna verkar ha missat dina inlägg?

Vet du om omvändningen gäller? Att svenskar har svårt att uttala finska ord som en konsekvens av vokalharmonin?
Citera
2014-11-11, 22:59
Medlem
Citat:
Det är ju inte jag som påstår att alla språk är lika svåra; det är du. Om det uppstod 35 nya fonem så blir fonologin mycket svårare. Tänk också på att grammatiken behålls. Blir språket inte svårare då?
Du väntar dig att jag ska trolla fram någon långsökt koppling mellan uppkomsten av 35 nya fonem och någon annan del i språket. Sådant är bara rimligt inom ramen för vissa domäner, och jag har redan förklarat att ordföljd och kasusmorfologi är två sådana. Av samma anledning är det långsökt att det skulle dyka upp 35 nya fonem. Däremot skulle man kunna tänka sig att tonaccenten försvann, eller att ett språk med extremt få fonem utvecklar andra metoder att skilja ord åt. Så ja, visst är det så att alla språk strävar efter att upprätthålla en balans.

Citat:
Nej, du ville ju utesluta dem ur diskussionen, vilket jag också gjorde.
Okej, det var en implicit vändning. Jag hängde inte med. Men okej, poängen var ju dock att ordgruppen som står innan är direkt jämförbar med en ändelse på slutet. Orden i sådana verbfraser står ju i ett så nära samband med varandra att de nästan bildar en enhet. Det finns ju också historiska exempel på detta, som när franskans futurum bildades genom att ett ord som ursprungligen stod efter verbet blev en ändelse på verbet.

Citat:
Jo, men flera små ord tar längre tid att säga än ett enda långt.

Stor stad
Storstad
Vad går fortast att säga?
Tro det eller ej (hoppas jag inte gör dig besviken nu), men båda tar lika lång tid att säga. Det är inte en skillnad i hastighet utan i prosodi (ton) Det finns aldrig pauser mellan ord i sammanhängande tal. En liten bil är precis lika långt som infanteri (lika många stavelser, lika många betoningar, lika många långa och korta fonem, åtminstone om man inte betonar att det verkligen är en liten bil).
Senast redigerad av In-Fredel 2014-11-11 kl. 23:02.
Citera
2014-11-12, 06:08
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nja ... Av naturliga skäl har väl ungrare exponerats för med svenska närbesläktade språk i mycket större utsträckning än svenskar exponerats för ungerska?
Vi utgår från de ungrare som varken kan engelska eller tyska.
Citat:
Hittade förresten detta apropos inget.

http://en.wikibooks.org/wiki/Finnish/Grammar-Vowel_harmony

Författarna verkar ha missat dina inlägg?

Vet du om omvändningen gäller? Att svenskar har svårt att uttala finska ord som en konsekvens av vokalharmonin?
Nja, det där är väl helt vanlig brytning? Finska är vokalrikt, men inte när det kommer till variation i vokaler.
Citat:
Du väntar dig att jag ska trolla fram någon långsökt koppling mellan uppkomsten av 35 nya fonem och någon annan del i språket. Sådant är bara rimligt inom ramen för vissa domäner, och jag har redan förklarat att ordföljd och kasusmorfologi är två sådana. Av samma anledning är det långsökt att det skulle dyka upp 35 nya fonem. Däremot skulle man kunna tänka sig att tonaccenten försvann, eller att ett språk med extremt få fonem utvecklar andra metoder att skilja ord åt. Så ja, visst är det så att alla språk strävar efter att upprätthålla en balans.
Men om du antar rent teoretiskt? Eller är det fullständigt uteslutet det också?
Citat:
Okej, det var en implicit vändning. Jag hängde inte med. Men okej, poängen var ju dock att ordgruppen som står innan är direkt jämförbar med en ändelse på slutet. Orden i sådana verbfraser står ju i ett så nära samband med varandra att de nästan bildar en enhet. Det finns ju också historiska exempel på detta, som när franskans futurum bildades genom att ett ord som ursprungligen stod efter verbet blev en ändelse på verbet.
Ja det finns gott om postpositioner som växt ihop med sina ursprungsord och bildat både verbformer och kasus. I svenska tycks däremot utvecklingen gå åt andra hållet. Idag är det vanligare att passiv-s åsidosätts till förmån för blev-konstruktioner. Föddes - blev född. Detta kan naturligtvis ses som mer komplicerat, då blev-konstruktionen kräver kongruens med både genus och numerus.
Citat:
Tro det eller ej (hoppas jag inte gör dig besviken nu), men båda tar lika lång tid att säga. Det är inte en skillnad i hastighet utan i prosodi (ton) Det finns aldrig pauser mellan ord i sammanhängande tal. En liten bil är precis lika långt som infanteri (lika många stavelser, lika många betoningar, lika många långa och korta fonem, åtminstone om man inte betonar att det verkligen är en liten bil).
Eftersom man uttalar storstad lite annorlunda än stor stad så antar jag att samma händer om man i svenska skulle sätta ihop verbtempus till ett och samma ord, vilket gör det lite svårare att hänga med och förstå. Än svårare blir det om man, som vi svenskar är väldigt duktiga på och som grekerna är ännu duktigare på, låter orden flyta ihop i en mening. Härschå embil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in