2014-11-11, 13:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tyvärr så sparkar du in redan öppna dörrar att påtala för mig vad trådens ämne, som står i rubriken, handlar om.

Fast vad jag skrev var att det är ointressant vem som har "fel". Den som har "fel" kan bli irriterad och då platsar vederbörandes svar i tråden.
Citera
2014-11-11, 14:05
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu går faktiskt din dumhet så pass långt att man börjar ifrågasätta om du bara är dum eller fortfarande sitter kvar i sandlådan.
Att köra bil under de tider som kollektivtrafiken inte längre går brukar knappast resultera i att man ser folk som kör 5km under maxhastighet. I de lägena är man bara förvånad att man ser andra trafikanter.

Vad påstod jag det?
Jag gav exempel på situationer, där man kan vara tvungen att köra läger hastighet än den "Max tillåtna hastigheten".
Den ingick i olika exempel.

Sedan så inna du undra om din omgivning är dum eller inte s¨å kankse du skall se över huruvida du är dum själv eller inte.

Du sitter och skriver; "I de lägena är man bara förvånad att man ser andra trafikanter."

Eh om du tar på exemplet jag så handlar det knappast om att man är ENSAM hem från jobbet. Det brukar vara fler som jobbar på industrin än en.
I bland kan det vara upp till 300-400 som ger sig av samtidigt fårn ett industrijobb. Och det var specifikt just industrijobb jag exemplifierade med, med en situation som gör att man kanske får köra lite långsammare. En av många situationer som jag har exemplifierat med.

Så du kanske skall lägga ned och kalla andra för dumma eller att de är i sandlådan, baserad på din inkompetens att läsa vad folk verkligen skriver.

Du vet, Flaschbackare finns över hela landet.
Och vi har mer industrifolk på Västkusten än på Östkusten dä av exempel med industrarbete.

Citat:
Slökörarna sitter hemma då de inte vågar köra i mörker.
Sedan borde även du förstå andemeningen. Tror du på fullast allvar att den här killen blir sur om någon ligger i 90 på motorväg?

Det är HAN som hävdar att han blir irriterad när folk kör för långsant.
Verkligen har du så otroligt förutfattade meningar om folk? Har du verkligen något som backar upp ditt påstående om att slökörana sitter hemma och inte vågar köra i mörker..

Citat:
En normal person som råkar ut för ett haveri agerar på två möjliga sätt. Hur du gör vet jag inte. Men då du inte själv kan tänka ut det så förutsätter jag att du inte är normal.
Men händer något med fordonet som gör att man måste göra en hastighetssänkning så sätter man på varningsblinkersen o kör i vägrenen. Är felet allvarligt så skiter man i stoppförbudet, stannar med varningsblinkersen, sätter ut den där förhatliga triangeln som har en funktion utöver tvåor på besiktningen om den saknas. Sist men inte minst så ringer man efter hjälp. Ja, jag förstår att du din stackare antagligen åkt hemifrån utan din mobil.
Men om du vevar med armarna just när jag passerar så stannar jag så du kan låna min mobil.

Eh läs vad jag skriver. Om man kan fortfarande framföra fordonet fast i max 90, då det är knappast ett s.k "riktigt allvarligt" haveri i ordets rätta bemärkelse med partiellt haverera växellåda. Då man kan fortfarande framföra fordonet. Även om man har lite strypt hastighet för tillfället.

Och DU jag är knappast ensam om att fortsätta att köra med en bil som har partiellt trasig växellåda. Det är vanligare än vad många vill tro.

Sedan så skall du veta att ha på hazarden på en fordon, som man kan köra fortfarande med är faktiskt olagligt.
Då mitt exempel handlade om 90km/h.
Men även om man framför ett fordon i 30km/h och inte kan framföra det fortare på egen maskin så är det faktiskt olagligt att köra med hazard, då med. Hazarden är tillför att förtydliga stillastånde bil, och används helst i kombination med varningstriangeln. (Om man inte har ett dåligt laddat batteri vill säga, då låter man bli).

Där med har jag aldrig sagt att det är lämpligt att köra en längre tid med partiellt havererad växellåda. Är väl bäst att tillägga det så man inte får ord lagga i munnen igen.

Dock så vet jag att polisen i mina delar av landet ser mellan fingrarna om man bogserar, ett fordon använder hazarden i det läget i samband med bogseringen. Även om det är inte lagligt då heller faktiskt.

Men vad nytta gör hazarden om man kan ligga i max 90km/h utan problem, med sin partiellt harverade växellåda?
Jag kan ju köra bilen fast med för tillfället strypt hastighet.

Citat:
Har du tänkt måla upp fler scenarier så pratar du om ytterligheter vilket folk brukar ha förbarmande om.

Det är knappast ytterligheter jag har dragit upp. Vi har en enorm stor bilpark i Sverige, och det är knappast några s.k "ytterligheter" med det jag har dragit upp alls. Och det är knappast inga ovanligheter med bilar som är 1995 års modell eller äldre. Nej jag säger INTE att det är vanligt heller att typ 95-års modeller eller äldre får havererade växellådor. Dock så behöver det knappast handla om en ytterlighet per se med en havererad växellåda bara för att du kanske tror detta.

Det jag säger att med den stora mängden bilar vi har så kan man aldrig veta ANLEDNINGEN bakom att den framförvarande kör med sänkt hastighet. För det är inte alltid "problemen" syns för den som ligger bakom.

Det du missar är kontexten med att jag drog upp detta med partiellt havererad låda. Det är ju direkt tydligt faktiskt.
Citera
2014-11-11, 14:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vad jag skrev var att det är ointressant vem som har "fel". Den som har "fel" kan bli irriterad och då platsar vederbörandes svar i tråden.

Då hade det gått utmärkt att göra detta utan att dra upp rubriken i inlägget, och babbla något om "trådrubrik".
Citera
2014-11-11, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då hade det gått utmärkt att göra detta utan att dra upp rubriken i inlägget, och babbla något om "trådrubrik".

Därför att det var i relation till trådens ämne som jag anmärkte på din kommentar om "fel". Tråden handlar alltså inte om ifall man har "rätt" att vara irriterad. Den handlar om man är irriterad oavsett rätt eller fel. Du missade det i dina långa moralpredikningar.

Uppfattningen om att hastighet på skylt skulle vara någon form av minimihastighet var redan ifrågasatt. Det klarades utan långa excesser och utvikningar.
Citera
2014-11-11, 15:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Massa text
Det är du som tar upp en massa scenarion om vad som kan hända o det är verkligen att gå till ytterligheter.
Om nu inte killen vi just nu mobbar, själv fattar att saker kan hända så är han nog i total avsaknad av intelligens.
Det han irriterar sig på är de som ligger straxt under maxhastighet. Inte de som har en havererad bil ellar har enl honom själv, godtagbar anledning.
Citera
2014-11-11, 16:33
Medlem
Citat:
Det är bäst för alla om alla stannar hemma. Trafiken är ett farligt tillhåll särskilt med sådana som, i stil med dig, tycks tro sig ha företräde.
Jag har aldrig gett uttryck för att jag ska ha företräde.

Du däremot kör , enligt egen utsago, för fort och tål inte att bli uppmärksammad på att någon
vill göra en omkörning av dig genom att göra en snabb helljusblinkning i samband med omkörningen.

Vem ska stanna hemma?
Citera
2014-11-11, 16:54
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då hoppas jag för din skull att du inte kör på E6:an i Skåne län nu under några veckor, för där är nämligen polisen ute och jagar bla sådana som dig, bötesbeloppet sträcker sig från 500 kronor i böter till dagsböter beroende på allvarlighetsgrad för den som medvetet hindrar annan trafik eller kör så pass sakta att övrig trafik blir lidande.

Men seriöst. Var i mitt inlägg nämnde jag att det var så jag gjorde i trafiken??. Det var hypotetiskt och det jag skrev var att det finns folk som gör så, dvs inte flyttar sig bara för att. Aldrig ens nämnt att jag på något sätt kör saktare än tillåtet eller hindrar trafiken på något sätt, om så vore fallet skulle det jag först skrev dessutom säga emot sig självt.
Senast redigerad av Redor 2014-11-11 kl. 17:01.
Citera
2014-11-11, 18:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag har aldrig gett uttryck för att jag ska ha företräde.

Du däremot kör , enligt egen utsago, för fort och tål inte att bli uppmärksammad på att någon
vill göra en omkörning av dig genom att göra en snabb helljusblinkning i samband med omkörningen.

Vem ska stanna hemma?

Jag klarar mig, men jag kan se utanför min egen snäva box. Ett litet tips, bry dig mindre om mig och mer om trafiken.
Citera
2014-11-11, 18:50
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Jag klarar mig, men jag kan se utanför min egen snäva box. Ett litet tips, bry dig mindre om mig och mer om trafiken.

Säg det på folk som väljer att irritera sig på direkt triviala saker i trafiken. De skulle behöva ta detta tipset på allvar. I synnerhet om man sitter och irritera sig över något som inte är direkt trafikfara.
Citera
2014-11-11, 18:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Säg det på folk som väljer att irritera sig på direkt triviala saker i trafiken. De skulle behöva ta detta tipset på allvar. I synnerhet om man sitter och irritera sig över något som inte är direkt trafikfara.

Spelar ingen roll vad man gör eller säger. Vi kommer aldrig åt andra. De måste komma på det själv. Det är ingen idé att irritera sig på sådana som irriterar sig på andra utan egentlig anledning.

Endast robotar kan undgå att irritera sig på något.
Citera
2014-11-11, 19:29
Medlem
Citat:
Klarar sig gör väl alla som har skrivit i tråden..........
Att din box, enligt egen utsaga är snäv tvivlar jag inte en sekund på.
Att du skulle vara mer "vidsynt" än någon annan..........jag tvivlar.

Jag jobbar i trafiken så jag bryr mig......varenda dag. Jag lär mig också, om inte varje dag, så iaf tillräckligt ofta för att inse att jag inte är och troligtvis aldrig kommer att bli "perfekt" i trafiken.

Från en av STR (Svenska Trafikskolors Riksförbund) läroböcker:

"Ge vid behov en omkörningssignal genom att blinka med helljuset"

Det är alltså en vedertagen metod att "helljusblinka". Du kanske skulle se ÄNNU längre utanför din redan "snäva box""?
Senast redigerad av smokieknife 2014-11-11 kl. 19:32.
Citera
2014-11-11, 19:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag jobbar i trafiken så jag bryr mig......varenda dag.

Ägna dig åt det då.

Citat:
Ge vid behov en omkörningssignal genom att blinka med helljuset

"Vid behov"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här