2014-11-11, 11:47
Medlem
AB live
Pappan: Det som är viktigt för oss, vi följde vår dotters dag, från skolan och efter skolan. Vi hade den kontakten för vår dotter. Vi var mest oroliga under tiden när Yara var i skolan. Men när hon kom hem kunde vi ha kontakt, två timmar eller en halvtimme. Men när hon var hemma så kände vi oss trygga.
EW Ni var också trygga med morbroderns hustru?
Pappan. Ja

Undrar just om mamman kommer att säga detsamma.
Citera
2014-11-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Ha! Han blev förhörd när han först kommit hit och då hade han nog hört att i Sverige så brukar man inte slå barn. Nu när han varit här i ett halvår så har han lärt sig att det är olagligt så nu finns det inte en chans att han skulle tala sanning. Detsamma gäller nog även om Yara fick hjälpa till med städning och annat i hemmet.

Nej jag tror hon hade det bra i Palestina. Familjebilder långt innan Sverige var på tal stärker det intrycket. Dessutom är hon för välfungerande i Sverige och duktig i skolan. Barn från usla hemförhållanden är sällan det.

Hon var äldst och verkar ha varit både klipsk och brådmogen. Hon skickades för att familjen skulle få komma till Sverige. Jag tror det är så enkelt.
Citera
2014-11-11, 11:49
Medlem
Kan det vara så att Yaras mamma inte får närvara i rättegångssalen under förhören av maken?
Citera
2014-11-11, 11:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nej 2012 stämmer förmodligen inte. Therese kan ha sett fel. Är hennes uppgifter som kan vara av värde. Islam har för många egna anledningar att ljuga.

Man daskar barn i Palestina (som en generation tidigare gjorde hos oss). Inte slår eller misshandlar. Överlag är barn högt älskade av alla och den sociala kontrollen är total. Det som skedde i Sverige skulle aldrig varit möjlig där.

Pappan anger 2012 - inte 2013

Expressen/KP direkt

Målsägandebiträdet advokaten Karin Åkesson Rehnholm som är ombud till Yaras föräldrar ställer nu frågor om flickans psykiska hälsa.
-Hon knuffade sina syskon närde ville leka med henne, säger pappan.
-Hon ville resa men var också sysslolös.
-Vad orsakade Yars mående, frågar målsägandebiträdet.
-Hennes resa ägde rum efter kriget 2012 när hennes skola blev förstörd, säger han.

De slår barn - vilket vi kriminaliserade på sjuttiotalet. Daska är en putt i blöjbaken .. bruket där nere gällande aga stannar inte vid det.
Citera
2014-11-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Så "förvånad" jag blir, Yaras far försöker nu skylla allt på Amani.....oväntat

Ja det verkar som denna klan har en egen muslimsk subkultur. Enligt Mohammed är det matriarkatet som är skyldiga och ansvarar för klanens beslut. För han själv har inget ansvar, det var frun som kom överens...

Så som Mohammed svarar på frågorna är jag säker på att han var likgiltig för hur Yara hade det. En sak mördarparet hade uppfattat när de behandlade flickan som skräp.
Citera
2014-11-11, 11:55
Medlem
Citat:
En del frågor är verkligen bullshit. Det är klart män pratar med kvinnor i Gaza varför skulle de inte det? Eller tror man att Yaras pappa är fundamentalist. Vilka du hittar en del av i Gaza men familjen tillhör då inte det segmentet.

Det jag menar att det är väldigt vanligt att asylsökande kommer/har anknytning på något sätt med Syrien. Det är s.a.s. gratisbiljetten för PUT och utnyttjas hejdlöst om man så bara flugit över syrien.
Citera
2014-11-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pappan anger 2012 - inte 2013

Expressen/KP direkt

Målsägandebiträdet advokaten Karin Åkesson Rehnholm som är ombud till Yaras föräldrar ställer nu frågor om flickans psykiska hälsa.
-Hon knuffade sina syskon närde ville leka med henne, säger pappan.
-Hon ville resa men var också sysslolös.
-Vad orsakade Yars mående, frågar målsägandebiträdet.
-Hennes resa ägde rum efter kriget 2012 när hennes skola blev förstörd, säger han.

De slår barn - vilket vi kriminaliserade på sjuttiotalet. Daska är en putt i blöjbaken .. bruket där nere gällande aga stannar inte vid det.

De slår barn. Vilka de? Palestinier eller somalier eller vilka pratar du om?? Arabisk kultur igen vilket verkar vara ditt expertområde.

När det gäller Yaras ankomst så är jag en av de som hävdade (till slut in absurdum) att flickan från stölden 2012 var Yara. Min magkänsla säger det. Men magkänsla räcker knappast och logiskt sett bör det inte ha varit Yara. Oberoende vad jag känner i min mage.
Citera
2014-11-11, 11:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Kan det vara så att Yaras mamma inte får närvara i rättegångssalen under förhören av maken?
Ja, det vanliga är att man inte får sitta med förrän man själv vittnat. Efter att man avlagt vittnesmål så får man sitta med som åhörare förutsatt att inte annat sägs.
Citera
2014-11-11, 11:59
Medlem
Jag vill veta mer hur de åtalade reagerar på pappans vittnesmål!
Citera
2014-11-11, 12:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
På vilket sätt är det bekräftat att hon var sängvätare?

Vi har bara pappa Mohammeds ord på det (i förhör) och det kanske stämmer, hennes "säng" var inlindad i gladpack.
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-11-11, 12:01
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Nej jag tror hon hade det bra i Palestina. Familjebilder långt innan Sverige var på tal stärker det intrycket. Dessutom är hon för välfungerande i Sverige och duktig i skolan. Barn från usla hemförhållanden är sällan det.

Hon var äldst och verkar ha varit både klipsk och brådmogen. Hon skickades för att familjen skulle få komma till Sverige. Jag tror det är så enkelt.
Jag menar inte att hon hade det dåligt i Gaza utan de flesta barn fick nog någon form av fysisk bestraffning ibland så även hon. Jag tror också att hon som äldsta barnet och flicka fått hjälpa till i hemmet ibland men inte mer än vad andra barn där nere har gjort.
Citera
2014-11-11, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De slår barn. Vilka de? Palestinier eller somalier eller vilka pratar du om?? Arabisk kultur igen vilket verkar vara ditt expertområde.

När det gäller Yaras ankomst så är jag en av de som hävdade (till slut in absurdum) att flickan från stölden 2012 var Yara. Min magkänsla säger det. Men magkänsla räcker knappast och logiskt sett bör det inte ha varit Yara. Oberoende vad jag känner i min mage.
Överhuvudtaget i mellanöstern och sydligare länder är aga något som praktiseras .. Att du sedan vill låtsas att det inte är så förhindrar inte att verkligheten ser ut så.

Edit:
Jag undrar mer över översättningen .. är "slå barn" detsamma som att dela ut en örfil, givet att det inte ens i Sverige betraktades som att man slog sina barn om en örfil eller dyl utdelades - det var skillnad på aga och "slå"...
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in