2014-11-11, 11:15
Medlem
eireanns avatar
Hoppas att kvinnans förhörsadvokat tar upp det som Mohammed sagt om Rami när det gäller det kriminella.
Citera
2014-11-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Citerar mitt inlägg # 4720
"Efter mordet på Yara publicerade SVT Blekingenytt detta:

Vi kan i dag avslöja att flickan fanns i Karlskrona redan under sommaren 2012. Den 18 augusti det året var flickan tillsammans med den nu mordmisstänkta kvinnan och handlade i en matvarubutik på Pantarholmen. Butikspersonal såg hur kvinnan lastade en barnvagn och en handväska full med varor – totalt till ett värde av knappt 1*600 kronor.*När kvinnan stoppades av butikspersonal skyllde hon inledningsvis på flickan. SVT har varit i kontakt med kvinnans släktingar som bekräftar att det var den nu dödade åttaåringen som var med i butiken".

Och källkritiken lyser med sin frånvaro i detta bottennapp av SVT Blekingenytt.
Vad som är sant och inte får vi förhoppningsvis veta framöver".

Eftersom SVT fick denna information från "någon släkting" till Amani anser jag att den kan ifrågasättas. Orsaken skulle i så fall vara att skydda det barn som verkligen var med.

Eller skydda det faktum att man använder barn vid olika stöldräder. Möjligtvis med föräldrarnas goda minne. Personligen tror jag inte längre att det är Yara. Stämmer inte med övrig info vi har. Det är förmodligen en annan liten flicka som utnyttjas helt enkelt.
Citera
2014-11-11, 11:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Hoppas att kvinnans förhörsadvokat tar upp det som Mohammed sagt om Rami när det gäller det kriminella.

Det är ju viktigt att visa på att trots att Mohammed ansåg Rami opålitlig och t o m kriminell och Madi "en dålig människa" så skickar man sin lilla flicka dit!
Citera
2014-11-11, 11:29
Medlem
Ur Kvällsposten direktsändning:
”Yaras pappa protesterar nu mot att målsägandebiträdet frågar hur han och hustrun fick veta att dottern var död.
Det är inte en fråga som han anser man kan ställa”.

”Men min personliga åsikt om henne har från första dagen varit det vi kallar dåliga människor, människor som har dåig moral. Det var min syn. Det är inget man kan uttala öppet, säger Mohammed Alnajjar”.

Och med en sådan skickar man sitt barn... Enda anledningen till Mohammeds avoga inställning till frågorna måste vara att han vill ha ”ryggen fri” inför eventuell framtida ansökan om uppehållstillstånd. Det skulle ju inte se bra ut om det framkommer att han var informerad om Yaras död tidigare än han uppgett.
Citera
2014-11-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är ju viktigt att visa på att trots att Mohammed ansåg Rami opålitlig och t o m kriminell och Madi "en dålig människa" så skickar man sin lilla flicka dit!

De ville väldigt gärna komma till Sverige och mycket handlar om det. Sedan har de litat på paret och Madleen har uppenbarligen haft mycket kontakt med Amani om Yara och det talar väl till biofamiljens fördel.

Jag tycker inte Yaras pappa låter som en förhärdad brottsling. De är nog inte så förvirrade och ljuger så dåligt. I eftertankens kranka blekhet så är allt han tyckte om paret korrekt.
Citera
2014-11-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Ur Kvällsposten direktsändning:
”Yaras pappa protesterar nu mot att målsägandebiträdet frågar hur han och hustrun fick veta att dottern var död.
Det är inte en fråga som han anser man kan ställa”.

”Men min personliga åsikt om henne har från första dagen varit det vi kallar dåliga människor, människor som har dåig moral. Det var min syn. Det är inget man kan uttala öppet, säger Mohammed Alnajjar”.

Och med en sådan skickar man sitt barn... Enda anledningen till Mohammeds avoga inställning till frågorna måste vara att han vill ha ”ryggen fri” inför eventuell framtida ansökan om uppehållstillstånd. Det skulle ju inte se bra ut om det framkommer att han var informerad om Yaras död tidigare än han uppgett.

Han kanske sår ett frö med detta svar:

"Mohammed svarar Widner: "Jag har förklarat från början att min kulturella bakgrund skiljer sig från Gaza. Jag har bott länge i Syrien och där är man frisinnad"
Citera
2014-11-11, 11:36
Medlem
BLT live:
Mohammed avbryter Widner när han ska ställa nästa fråga och förtydligar att mannen är ansvarig för Yaras beskydd. Med hänsyn till hemmet är det hans ansvar att Yara trivs, att han går ut med henne och att ingenting fattas henne.
Han anser nog att Amani är skyldig, men det är kusinen Rami som han är riktigt besviken och arg på. Tror nog att Rami uppfattar signalerna.
Citera
2014-11-11, 11:38
Medlem
Citat:

Jag vet att han ljuger om sina kontakter med Yara; och att hans intresse av henne är en livslögn han införskaffat med hjälp av andra som vet hur det ska låta i Sverige, när man sörjer ett barn på ett trovärdigt sätt. Är det skadeståndet som hägrar?

Yara var ett barn som ingen brydde sig om, utöver att hon var ett ankarbarn som skulle få denna klan till Sverige. Allt annat är lögn, och det borde utredas vad det var med Yara som gjorde att hon var avhumaniserad av familjen och klanen. Och att omgivningen uppfattade dessa signaler så att hon blev isolerad och utfryst. Att till och med soc. uppfattade att det rör sig om ett barn som ingen tycker är värd att hjälpa, är det saken borde ha utgått ifrån när utredningen påbörjades.

Från BLT live

Mohammed: ""Yara berättade för oss om Sverige, om snön. Hon sade hela tiden att hon trivdes"
av Christoffer
".
Robertsson 10:17

Det enda Mohammed vet om sin dotters liv är från fotografier, och det var några med Yara i snön med den gode mannen. På de fotografierna såg Yara ut som en glad och normal flicka. Just för att det är lögn, förstärker han denna utsaga med dessa fotografier. Faktiskt den enda lögnen jag uppfattat att han kommer ihåg. Något annat vet han inte! Just för att det finns inga fotografier med Yara som visar att hon på något sätt hade ett liv i Sverige.
Citera
2014-11-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Tack! Han verkar skriva väldigt utförligt den här gången.
Intressant bara att då har Mohammed redan hunnit ljuga eftersom Yara inte kom till Sverige förra året utan i 2012.
Hoppas att migrationsverket ligger på honom om det här när han och familjen kommer att söka asyl så fort rättegången är över.

Jag har svårt att förstå varför de skulle ljuga om en sån sak eftersom de ville komma hit på anknytning. Är det inte då av deras intresse att Yara skall registreras så fort som möjligt hos myndigheter för att påskynda processen. Det borde väl även vara möjligt för polis att kontrollera Madis resväg och när hon var nere sist.

Tror även att vi mycket tidigt i tråden hittade bilder på Yaras födelsedagar vilket kunde bekräfta att hon var nere i Gaza under hösten 2012
Citera
2014-11-11, 11:42
Medlem
Citat:
Jag efterlyser frågor från åklagaren om vilken "behandling" Yara fick för sin sängvätning och sina psykiska besvär och hur Mohammed med fru följde upp denna behandling.
Det var ju för att få behandling hon kom hit? Eller?

På vilket sätt är det bekräftat att hon var sängvätare?
Citera
2014-11-11, 11:43
Medlem
eireanns avatar
Ha! Han blev förhörd när han först kommit hit och då hade han nog hört att i Sverige så brukar man inte slå barn. Nu när han varit här i ett halvår så har han lärt sig att det är olagligt så nu finns det inte en chans att han skulle tala sanning. Detsamma gäller nog även om Yara fick hjälpa till med städning och annat i hemmet.
Citera
2014-11-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han kanske sår ett frö med detta svar:

"Mohammed svarar Widner: "Jag har förklarat från början att min kulturella bakgrund skiljer sig från Gaza. Jag har bott länge i Syrien och där är man frisinnad"

En del frågor är verkligen bullshit. Det är klart män pratar med kvinnor i Gaza varför skulle de inte det? Eller tror man att Yaras pappa är fundamentalist. Vilka du hittar en del av i Gaza men familjen tillhör då inte det segmentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in