2014-11-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Det hrstammar frn Grekiskan.

Tack fr att du frsker hlla mig i tyglarna, jag ska gra allt jag kan fr att skrpa mig, ngot har jag frhoppningsvis lrt mig.

Du vet sjlv att det r fullt med albaner i Grekland dr de har ganska hyfsad kontroll efter vad man hrt. De greker jag knner r vl inte s dr vldans frtjust i dem, typ. Men visst, de ngar p i vanlig ordning, kanske inte s smarta alltid, men det ger ju frukt p vissa stllen iaf.

Men kom till Kalabrien, vga ens hja rsten i Milano, dr ni/de var ganska starka runt 2002, men som idag r totalkontrollerad av alla italienska grupper tillsammans.

Albaner, Kineser, balter, Nigerianer, fr syssla med sina grejer, p avtalade villkor.

Kom till USA och testa Mexarna?

Kram.

Nu kanske vi inte ska prata om albaner i grekland hr, men de r med i matchen pga att de jobbar ihop med greker. Det finns alltid ngon grek inblandad i allt de gr. Annars hade de inte klarat sig. Sen hr det till saken att polisen r inblandad i allt som sker. Lter du inte polisen f sin del av kakan verlever du inte lnge. Kolla hur det gick fr en knd dj's farsa i athen...

Det enda "folkslaget" i grekland som klarar jobba ensam r greker/pondier ( fast de r i stort stt ocks greker ) frn forna sovietlnderna och de jobbar till 90% i norra grekland med thessaloniki som bas. Men ven dr med polisen som back up.

Nu till mnet: hur frklarar du att ett folk som italienare med en sn rik historia och ett rikt sprk italienska/latin vljer ett grekiskt ord nr de ska "dpa" sin organisation?
Citera
2014-11-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himara
Nu kanske vi inte ska prata om albaner i grekland hr, men de r med i matchen pga att de jobbar ihop med greker. Det finns alltid ngon grek inblandad i allt de gr. Annars hade de inte klarat sig. Sen hr det till saken att polisen r inblandad i allt som sker. Lter du inte polisen f sin del av kakan verlever du inte lnge. Kolla hur det gick fr en knd dj's farsa i athen...

Det enda "folkslaget" i grekland som klarar jobba ensam r greker/pondier ( fast de r i stort stt ocks greker ) frn forna sovietlnderna och de jobbar till 90% i norra grekland med thessaloniki som bas. Men ven dr med polisen som back up.

Nu kanske jag har helt fel, men finns det inte en knd grupp eller vad man ska sga, som kommer frn Kreta, ngra galna greker frn bergen, bnder, eller har jag blandat ihop det?

Citat:
Nu till mnet: hur frklarar du att ett folk som italienare med en sn rik historia och ett rikt sprk italienska/latin vljer ett grekiskt ord nr de ska "dpa" sin organisation?
Av samma logik som detta: hur kommer det sig att Italienarna salufr pasta som ngot som r deras varumrke, som men sin enormt berikade matkultur, kr med just pasta, som hrstammar frn Kina, och som Marco Polo tog med sig.

Tror du Camorra r italienskt?

En rolig anekdot; Det r inte mnga som slr greker i spel.
Citera
2014-11-10, 22:36
Medlem
Citat:
Nu kanske jag har helt fel, men finns det inte en knd grupp eller vad man ska sga, som kommer frn Kreta, ngra galna greker frn bergen, bnder, eller har jag blandat ihop det?

Av samma logik som detta: hur kommer det sig att Italienarna salufr pasta som ngot som r deras varumrke, som men sin enormt berikade matkultur, kr med just pasta, som hrstammar frn Kina, och som Marco Polo tog med sig.

Tror du Camorra r italienskt?

En rolig anekdot; Det r inte mnga som slr greker i spel.

Ingen slr greker i kortspel. Albaner har en liten chans men d mste det vara p deras hemmaplan, med mrkta kort, hot och annat...

Hade jag orkat hade jag frklarat hur ndragetha uppstod och vad det var frn brjan innan man brjade utnyttja organisationen fr att beg brott.

Kretensare ska man akta sig fr. Men utanfr kreta r de inget. Googla Zoniana s fr du se.
Citera
2014-11-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ingen slr greker i kortspel. Albaner har en liten chans men d mste det vara p deras hemmaplan, med mrkta kort, hot och annat...

Hade jag orkat hade jag frklarat hur ndragetha uppstod och vad det var frn brjan innan man brjade utnyttja organisationen fr att beg brott.

Kretensare ska man akta sig fr. Men utanfr kreta r de inget.

Jag sg en grek spela skjortan av asiater, i unga r,och d sa andra att greker r verjvliga i spel. Frmst kort d antar jag. Du vet nr de trffade s p sena timmen nr asiaterna hade stngt sina krogar och la upp feta hgar p borden utan att rra en min, han som stod fr lokalen hade en hink dr m an kastade en peng d och d, tyckte de sa att de 'pinkade' att de gav garen lite drick typ fr att de fick vara dr.

Jag minns den greken mycket vl, charmig och trevlig.

Du behver inte frelsa om 'Ndrangheta, de r nd inte den absolut stenhrdaste och mest hemlighetsfulla organisationen genom tiderna, det r den som fanns lngt fre, som r grunder till alla italienska grupper, den vet folk inte ens om.

Ja, jag lskar snt, drfr jag skriver i dessa delarna av forumet, s jag skms inte det minsta, men det vet du nog redan.
Citera
2014-11-10, 22:58
Medlem
Citat:
Jag sg en grek spela skjortan av asiater, i unga r,och d sa andra att greker r verjvliga i spel. Frmst kort d antar jag. Du vet nr de trffade s p sena timmen nr asiaterna hade stngt sina krogar och la upp feta hgar p borden utan att rra en min, han som stod fr lokalen hade en hink dr m an kastade en peng d och d, tyckte de sa att de 'pinkade' att de gav garen lite drick typ fr att de fick vara dr.

Jag minns den greken mycket vl, charmig och trevlig.

Du behver inte frelsa om 'Ndrangheta, de r nd inte den absolut stenhrdaste och mest hemlighetsfulla organisationen genom tiderna, det r den som fanns lngt fre, som r grunder till alla italienska grupper, den vet folk inte ens om.

Ja, jag lskar snt, drfr jag skriver i dessa delarna av forumet, s jag skms inte det minsta, men det vet du nog redan.

Mitt inlgg frsvann, skriver igen:

Precis som du sger s startade allt som vi idag kallar fr italiensk mafia av ndraghetan.

Pengarna som gr frn den vinnande potten till huset kallas fr pinka. Ju strre insatser dessto strre pinka.

Det var fr pinkan albaner och greker hll p att dda varandra i astoria. Italienarna fick en stor del av pinkan och lt drfr grekerna ha sina spelklubbar ifred. Albanerna ville va med leka men fick istllet fr pinka, finka
Citera
2014-11-10, 23:16
Medlem
Citat:
Mitt inlgg frsvann, skriver igen:

Precis som du sger s startade allt som vi idag kallar fr italiensk mafia av ndraghetan.

Pengarna som gr frn den vinnande potten till huset kallas fr pinka. Ju strre insatser dessto strre pinka.

Det var fr pinkan albaner och greker hll p att dda varandra i astoria. Italienarna fick en stor del av pinkan och lt drfr grekerna ha sina spelklubbar ifred. Albanerna ville va med leka men fick istllet fr pinka, finka
Fan vad kul att rka p ngon som kan detta!

S det heter pinka, jag minns att jag reagerade ver det d den lilla hinken var av metall och det klingade till nr de kastade mynt hela tiden. D frgade jag greken vad fan de kastade dri, och till vem den potten skulle g till, och s lrde han mig att det r garens pengar som han fr fr att vi fr spela hr, ngot i den stilen.

Det var vl nstan bara irlndarna och grekerna som fick vara relativt ostrda, iaf om man ser till de som man inte ser som en maktfaktor. Irlndarna var mycket tuffa, men grekerna var vl mer nyttiga och bra fr affrerna, om jag fr spna lite. ven om jag vet att de besitter stoltheten de med, inget snack. Men med den underbara maten, med det underbara folket, s nra Turkarna men s olika som folk, och de har inte den dr grejen att de mste synas och hras, som ex albaner. Greker r ett betydligt mer civiliserat folk.

Men jag tycker som sagt att vissa kopplingar r vldigt intressanta, och se, jkag knde fanimig till galningarna frn Zoniana, det var en annan grek som nmnde dem.

Pinka och bergsdrarna i Kreta, det vet du att inte svennebanan knner till.

Mvh Nikos Gallis
Senast redigerad av xtroverto 2014-11-10 kl. 23:18.
Citera
2014-11-10, 23:53
Medlem
Citat:
Fan vad kul att rka p ngon som kan detta!

S det heter pinka, jag minns att jag reagerade ver det d den lilla hinken var av metall och det klingade till nr de kastade mynt hela tiden. D frgade jag greken vad fan de kastade dri, och till vem den potten skulle g till, och s lrde han mig att det r garens pengar som han fr fr att vi fr spela hr, ngot i den stilen.

Det var vl nstan bara irlndarna och grekerna som fick vara relativt ostrda, iaf om man ser till de som man inte ser som en maktfaktor. Irlndarna var mycket tuffa, men grekerna var vl mer nyttiga och bra fr affrerna, om jag fr spna lite. ven om jag vet att de besitter stoltheten de med, inget snack. Men med den underbara maten, med det underbara folket, s nra Turkarna men s olika som folk, och de har inte den dr grejen att de mste synas och hras, som ex albaner. Greker r ett betydligt mer civiliserat folk.

Men jag tycker som sagt att vissa kopplingar r vldigt intressanta, och se, jkag knde fanimig till galningarna frn Zoniana, det var en annan grek som nmnde dem.

Pinka och bergsdrarna i Kreta, det vet du att inte svennebanan knner till.

Mvh Nikos Gallis

Gallis r frn new jersey. Hans farsa har garanterat beskt nn av spelklubbarna i Astoria

I vilka stder/omrden finns de starkaste ndraghetaklanerna?
Citera
2014-11-11, 00:13
Medlem
Citat:
Gallis r frn new jersey. Hans farsa har garanterat beskt nn av spelklubbarna i Astoria

I vilka stder/omrden finns de starkaste ndraghetaklanerna?

Reggio Di Calabria, San Luca, Gioia tauro, Plati, Sinolpoli, Lukas i Kalabrien.

Canada, Australien, Tyskland tror jag har starkast band hemt, eller de starkaste klanerna finns dr iaf.

Milano har ju strkts rejlt av frmst Ndrangheta, men ven med hjlp av de andra grupperna, fr att kunna omringa Milano helt, s ,man kan styra hela Lombardiet.

Men starkaste klanerna, jag vete fan. Men de bestmmande brukar vara i Reggio Di calabria, det r jag sker p.
Citera
2014-11-11, 01:32
Medlem
Citat:
Reggio Di Calabria, San Luca, Gioia tauro, Plati, Sinolpoli, Lukas i Kalabrien.

Canada, Australien, Tyskland tror jag har starkast band hemt, eller de starkaste klanerna finns dr iaf.

Milano har ju strkts rejlt av frmst Ndrangheta, men ven med hjlp av de andra grupperna, fr att kunna omringa Milano helt, s ,man kan styra hela Lombardiet.

Men starkaste klanerna, jag vete fan. Men de bestmmande brukar vara i Reggio Di calabria, det r jag sker p.

Enligt google s r 15% av efternamnen i regio de calabria av grekisk ursprung.
Citera
2014-11-11, 01:57
Medlem
Citat:
Enligt google s r 15% av efternamnen i regio de calabria av grekisk ursprung.
Hade du sagt San Luca s hade jag inte kunnat vrja mig. d det sgs att stadens alla mn ca 4000 r alla med i Ndrangheta.

I Reggio de Calabria s vet jag inte hur stor andelen r, s drfr skulle det rent teoretiskt vara s att alla dessa 15% r invnare som inte r med.

Araniti, Condello, Libri, Serraino, Tegano

Sedan har du Oppesdisano, Nirta, Pelle, Pesce-klanmarena r toppen.

Dessa r de som blivit utvalda av de alla klanerna att representera Reggio Di Calabria i La Provincia.

Grekiska namn kan man generellt sga slutar p konsonant, medan italienska slutar p vokal.

Ingen ovan nmn slutar p konsonant samt lter italienskt.

Ramazotti, Bocelli, Ferrari, Pizza, Pavarotti, Maldini-knda italienare. Sprket har ocks det mestadels vokaler p slutet, drfr s mnga vackra ballader spelas in p ett s vackert och sngvnligt sprk.

Gallis, Konstanidis, etc. Konsonanter.

Ge mig ett namn som skulle vara grekiskt men lta italienskt?
Senast redigerad av xtroverto 2014-11-11 kl. 02:00.
Citera
2014-11-11, 02:16
Medlem
Citat:
Hade du sagt San Luca s hade jag inte kunnat vrja mig. d det sgs att stadens alla mn ca 4000 r alla med i Ndrangheta.

I Reggio de Calabria s vet jag inte hur stor andelen r, s drfr skulle det rent teoretiskt vara s att alla dessa 15% r invnare som inte r med.

Araniti, Condello, Libri, Serraino, Tegano

Sedan har du Oppesdisano, Nirta, Pelle, Pesce-klanmarena r toppen.

Dessa r de som blivit utvalda av de alla klanerna att representera Reggio Di Calabria i La Provincia.

Grekiska namn kan man generellt sga slutar p konsonant, medan italienska slutar p vokal.

Ingen ovan nmn slutar p konsonant samt lter italienskt.

Ramazotti, Bocelli, Ferrari, Pizza, Pavarotti, Maldini-knda italienare. Sprket har ocks det mestadels vokaler p slutet, drfr s mnga vackra ballader spelas in p ett s vackert och sngvnligt sprk.

Gallis, Konstanidis, etc. Konsonanter.

Ge mig ett namn som skulle vara grekiskt men lta italienskt?

Gallis finns garanterat i italien som Galli

Du fr inte blanda ihop dagens grekiska efternamn d de r konstruerade fr typ 200 r sen. Alla namn som Papadopoulos, kostandinidis, r som andersson och johansson. Grekerna hade inte sna efternam p 14-15-16talet

Frn wikipedia :

Antonio de Ferrariis (Galateo/Galateus) (c. 14441517), Greek scholar, academic, doctor and humanist from Galatone, Apulia.

Sergio Stiso (Σέργιος Στήθος) (c. 1458 16th century), religious man of Greek-Orthodox Rite, humanist, philosopher and theologian from Zollino, Apulia.

Vito Domenico Palumbo (c.1854 - 1918), writer and poet.
Domenicano Tondi (18851965), writer and poet.

Tony Bennett (New York, August 3, 1926), born Anthony Dominick Benedetto, Italian-American singer of popular music, standards, show tunes, and jazz whose paternal ancestors were originally from the Griko town of Podargoni in Calabria.[78][79][80] His ancestors immigrated from Calabria to the United States where Tony was later born.

Franco Corliano (Calimera, 1948 -), poet, songwriter, painter.
Senast redigerad av Himara 2014-11-11 kl. 02:20.
Citera
2014-11-11, 03:09
Medlem
in the comune of San Luca. Part of the population known as the Griko people have retained Greek culture and language (the so-called Griko language).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in