2013-01-09, 23:55
Medlem
Cyandroids avatar
Det är egentligen både intressant men samtidigt inte överraskande att 'Ndrangheta fått så lite publicitet. De flesta har aldrig ens hört talas om denna kriminella organisation, trots att den är den starkaste i Europa. Detta påstående baserar sig inte på min åsikt - experter inom rätssväsendet och underrättelsetjänster i säväl Europa som USA är av denna åsikt.

Jag vill inte ta ställning varken för eller emot 'Ndrangheta. Jag vill varken glorifiera eller demonisera dem. Men om vi diskuterar om organiserad kriminalitet känns det konstigt att inte
den kraftigaste kriminella organisationen i Europa förtjänar en egen tråd. 'Ndrangheta må vara relativt okända i Norden. Men de är sannerligen inte det i resten av Europa. Eftersom sekretessen kring 'Ndrangheta är stor välkomnar jag korrigeringar av fel eller om något viktgt fattas. Till er som gillar att käftas om vem som är "tuffast", bemöda er inte.

'Ndrangheta är en italiensk kriminell organistaion från Kalabrien, därav kallas de också den "Kalabriska maffian". De flesta inom polis- och rättsväsendet i Europa anser att 'Ndrangheta är den kraftigaste och rikaste kriminella organisationen i Europa. 'Ndrangheta övertog positionen som den kraftigaste itlaienska kriminella organisationen redan för ca 20 år sedan, trots att Cosa Nostra (den sicilianska maffian) ännu i denna dag är den mest kända. Cosa Nostra och 'Ndrangheta samarbetar, men 'Ndrangheta jobbar främst självständigt.

Det har estimerats att 90% av allt kokain i Europa går via 'Ndrangheta. De har kontakter till bl.a. Colombia varifrån de smugglar enorma mängder kokain till Europa. De har spridit sig till hela Italien och deras ekonomiska omsättning är ca 35-40 miljarder euro årligen.

Det är mycket svårt att estimera exempelvis hur många medlemmar 'Ndrangheta har eller hur mycket vapen de har. De är extremt sekritiva och kända för att bo i asketiska byggnader i små, ofta fattiga byar i Kalabrien. De är mästare på att vara osynliga och extremt svåra att få tag på. Få kriminella syndikat är lika effektiva på att hålla en så låg profil. De har ingen hierarkisk struktur som ex. Cosa Nostra, vilket gör det extra svårt att slå dem. Det finns inte "en" stor ledare vars arrest eller död skulle inverka på 'Ndrangheta. De är indelade i små celler. Just på grund av 'Ndranghetas starka lojalitet och sekretess är det svårt att hitta information om dem. I princip allt de gör försöker de hålla så hemligt som möjligt.

Speciellt i Kalabrien har 'Ndrangheta infiltrerat och korrumperat polisen och det juridiska systemet till den grad att det är omöjligt att fånga dem. Det är snarere omvänt - 'Ndrangheta kontrollerar rättsväsendet. Trots att 'Ndrangheta håller en låg profil har de mördat massvis med politiker, poliser, officerare och domare som stått i deras väg.

Det är just kanske på grund av den låga profil 'Ndrangheta håller som de är okända och man vanligtvis tänker på Cosa Nostra eller Camorra som de mäktigaste italienska maffiorna. Att dra till sig uppmärksamhet är dåligt, och 'Ndrangheta har insett det.

'Ndrangheta har aktivitet i många länder; bl.a. Argentina, Australien, Canada, Belgien, Colombia, Tyskland, Mexico och USA. Det som gör 'Ndrangheta speciellt är att lojaliteten bevaras också bland medlemmar utomlands, då alla är släkt. Risken för golare minimeras genom att inga okända personer någonsin kan vara medlammar.

I Colombia samarbetar de med AUC och i Mexico med Los Zetas.

Enligt forskare vore Kalabrien en "failed state" i Italien utan 'Ndrangheta, eftersom de är så viktiga för ekonomin. 'Ndrangheta kontrollerar majoriteten av all aktivitet i Kalabrien; polis, militär, rättsväsende osv. Det är känt att domare som fått som uppgift att döma 'Ndranghetis vägrar åta sig uppgiften. De är för rädda. De kan inte döma personer som de facto styr Kalabrien.

'Ndrangheta värvar medlemmar via släktskap ("blood relationship") vilket gör att de är extremt lojala gentemot varandra och nästan aldrig golar eller förrår varandra. Medlemmar är bundna av omertà - koden av tystnad. Av denna orsakt finns väldigt få pentitots - alltså informatörer för polisen. Till skillnad från Cosa Nostra har 'Ndrangheta medvetet undvikt konfrontationer med polisen. Släktskapsaskpeten är svår att förklara, men det är lättast att sammanfatta så att ingen "oinbjuden" någonsin kan bli medlem. Lojaliteten och släktskapen är vital och är en av de faktorer som gör organisationen väldigt sammanhållbar.

På grund av organisationens destrukturaliserade natur är den extrem svåra att motverka. Det finns inte en dominant ledare eller cell som bestämmer. I stället finns det hundratals celler. Eftersom 'Ndrangheta baserar sig på släktskap kan en "cell" likagärna kallas en familj. Det finns ungefär 100 familjer, med ett esmiterat antal på 10 000 medlemmar globalt och 5000 i Reggio Calabra.

Det finns en tedens på detta forum att försöka jämföra kriminella organisationer för att visa att "A garanterat är tuffare än B". Till er som anser att Bandidos är det tuffaste gänget i världen, snälla håll er borta från denna tråd. Om 'Ndrangheta måste jämföras med någon organisation beträffande makt och inflytande är det närmast Sinaloa och Los Zetas. Det handlar om syndikat som i princip övertagit staten och som ingen vill eller kan eliminera.

På grund av 'Ndranghetas omerta och sekretess kan jag inte garantera att precis varenda sak jag skrivit är 100% korrekt. Några större sakfel borde dock inte finnas.

Det jag skrev är inte fullständigt koherent och kanske lite ologiskt. Jag lovar att försöka skriva mer lättläst nästa gång. Det är en massa saker som jag inte skrivit om här; exempelvis släktskap och hierarki är komplexa och kräver ett förtydligande för att förstå dem.
Citera
2013-01-10, 00:22
Medlem
thegoodshepherds avatar
Hmm det har ju skrivits ganska mycket om dom de senaste åren, speciellt efter morden i Tyskland. Men visst innan dess var det ganska tyst och det finns inte lika mycket litteratur som kring CN. Camorran var ju inte speciellt känd innan Saviano skrev sin bok om dom.

Det är ju också maffians (och Wallenbergs) grej. Verka utan att synas!

http://www.bokus.com/bok/9789185183821/ndrangheta-en-bok-om-maffian-i-kalabrien/
Har inte läst den själv men ska vara helt ok.
Citera
2013-01-10, 01:10
Medlem
Cyandroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Hmm det har ju skrivits ganska mycket om dom de senaste åren, speciellt efter morden i Tyskland. Men visst innan dess var det ganska tyst och det finns inte lika mycket litteratur som kring CN. Camorran var ju inte speciellt känd innan Saviano skrev sin bok om dom.

Det är ju också maffians (och Wallenbergs) grej. Verka utan att synas!

http://www.bokus.com/bok/9789185183821/ndrangheta-en-bok-om-maffian-i-kalabrien/
Har inte läst den själv men ska vara helt ok.

Det stämmer. Men väldigt få utanför Italien hade ens hört om dem före det. Man brukade (och brukar ännu) tala om den "italienska maffian", och det är Cosa Nostra man syftar på.

CN är ju numera endast en skugga av vad de var. Deras fall var deras hierariska struktur (Capon av olika rang, med Capo di tutti capi som den största bossen). Genom att myndigheterna började eliminera capon, speciellt av högre rang, började CN falla sönder. De var beroende av sina capon som styrde och gav order. Eftersom 'Ndrangheta saknar denna hierariska struktur kan man inte eliminera dem genom att ta bort capos.
Citera
2013-01-10, 09:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Saken är väl den att de inte gett sig på staten lika mycket som andra och därför sluppit uppmärksamheten? Jag förnekar inte att de kan ha begått mord men de är inte lika våldsamma mot samhället som andra vad jag vet och läst om dem. Tvärt om har de valt infiltration som vapen mot staten och på så sätt kunnat motverka större tillslag. Var väl en chef över 'vespapoliserna' som var med i 'Ndrangheta?

Tror man överdriver deras makt en hel del, de grupper som är starka brukar vara det så länge staten har någon annan att bry sig om. När blickarna faller på en organisation brukar de snabbt få problem. Ta alla gäng som finns i Sverige som exempel. Tack vare HA och andra MC gäng som syns kunde de relativt ostört bygga upp sin organisation och pyssla med sitt men när samhället inte längre kunde blunda för dem har de flesta decimerats med relativt enkla medel.

I New York har f ö CN lämnat den vanliga brottsligheten bakom sig och får in mycket via facken och s k 'taxing' av kriminella som arbetar i stan. Det finns fortfarande untouchables i CN som FBI arbetar med men de är så långt från gatan att de driver åkerier, byggbolag och annat som har total dominans på marknaden eller vinner alla upphandlingar. Tex sophämtningen har varit så korrumperad att man velat skriva om stadsförfattningen (?) för att kunna sköta det i kommunal regi och bli av med dem.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-01-10 kl. 09:15. Anledning: ':ar
Citera
2013-01-10, 10:56
Medlem
Cyandroids avatar
Det är helt korrekt, 'Ndrangheta har medvetet undvikit konfrontationer med staten och/eller i stället valt infiltration och korruption. Eftersom jag är mer bekant med situationen i Mexiko kan jag inte undgå att dra starka paralleller till situationen där.

Mexico är ett perfekt exempel på det du säger. Sinaloakartellen som har infiltrerat alla skikt i den Mexikanska statsapparaten, till den grad att de inom vissa delstater faktiskt styr polisväsendet, försvarsmakten, politikerna och rättsväsendet. De har inte varit särskilt våldsamma mot dessa och behöver väldigt sällan oroa sig för dessa. Sinaloa har därför kunnit växa till den kraftigaste och mest inflytelserika drogkartellen/kriminella organisationen genom alla tider. Deras värsta rivaler däremot, Los Zetas, blir attackerade av polis och soldater så gott som varje dag. Självklart har de infiltrerat och korrumperat poliser etc, men absolut inte i samma utsträckning. Los Zetas har varit extremt våldsamma mot staten, och är därför ett tacksamt objekt att attackera. I Italien var ju CN mycket mer konfrontativa mot staten än 'Ndrangheta. Detta kombinerat med deras hierarkiska struktur gjorde att de decimerades.

Fast vi pratar ju om allmänhetens uppmärksamhet nu. Självklart är den italienska polisen medveten om 'Ndrangheta likasom de mexikanska motsvarande är medvetna om Sinaloa. Det som Sinaloa och 'Ndrangheta har gemensamt är att de föredrar infiltration och korruption framom våld. Först och främst är det bättre för ens business. Saker och ting hålls mer stabila. För det andra undviker man att skapa en massa fiender genom våld - tvärtom skaffar man sig så många allierade man kan. Och trots att polis och armé inte alltid nödvändigtvis är deras allierade så står de ofta på "god fot"; de kriminella organisationerna stör inte staten och som "tack" får de operera väldigt fritt. Detta gäller för såväl 'Ndrangheta som Sinaloa.

Det gemensamma för alla framgångsrika kriminella organisationer är att de insett vikten av "diplomati" kontra våld. De organisationer som vuxit sig till de allra största har endast använt våld då det krävs - inte för skojs skull.

Nu ska vi ju inte heller försöka försköna 'Ndrangheta. Trots att våld inte är deras första alternativ dödar de alla som hindrar deras verksamhet - allt från langare till högt uppsatta politiker.

Jag håller inte riktigt med om att dessa organisationers makt är överdriven dock. De kan nästan ses som stater inom en stat. Jag tror man endast kan förstå detta fullständigt genom att leva i ett sådant område.
Senast redigerad av Cyandroid 2013-01-10 kl. 11:06.
Citera
2013-01-10, 12:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyandroid
Jag håller inte riktigt med om att dessa organisationers makt är överdriven dock. De kan nästan ses som stater inom en stat. Jag tror man endast kan förstå detta fullständigt genom att leva i ett sådant område.
Deras makt bygger oftast på att de lämnas ifred och inte gör för mycket. De flesta av dessa organisationer växer långt över vad de klarar av att hantera och blir sedan sönderslagna hyffsat snabbt. Jag tror inte att 'Ndrangheta skulle skilja sig på den fronten. Blandar de sig in i stater utanför Italien tror jag att de snabbt skulle märka att de gått för långt. Att de har lite smuggelrutter är det ingen som bryr sig om men försöker de sig på att infiltrera Tyska, Franska eller Spanska staten tror jag att det snabbt skulle bli problem för dem även på hemmaplan.

Sen är media och bokskriva bra på att beskriva allt som det största och farligaste som finns. De skulle inte sälja böcker på att beskriva en organisation som ett gäng bönder som med mer tur än skicklighet lyckats sälja droger för ett par mille utan att åka fast. Man måste ha lite mystik och stora summor.

Just kokain kan jag inte tänka mig att 'Ndrangheta har så stor smuggling av. Colombianerna är väldigt starka i Storbrittanien och troligen i Frankrike och Spanien. De har sitt eget folk och tränger ut tidigare kunder för att få mer pengar själva. Det finns andra som får smuggla men jag tror att vi snart kommer se rena Colombianska ligor som har allt själva med folk i slutet som skall sälja drogerna i mindre partier.
Citera
2013-01-10, 13:30
Medlem
Cyandroids avatar
En sak jag respekterar 'Ndrangheta för är att de till skillnad från så många andra kriminella organisationer faktiskt följer Omertàn. Det finns alltid några ruttna äpplen, visst medger jag det. Men släktskapsbandet och den starka lojaliteten 'Ndranghetis visar är relativt unikt inom den kriminella världen där man tjallar och golar och säljer sin bästa vän till högst betalande. 'Ndranghetis förenas genom blod, och man försvarar sin familj med alla medel som finns. Att gola och sätta dit sin släkting är otänkbart. Medlemskap är egentligen automatiskt; man föds in i organisationen.

Lite mer information om 'Ndrangheta. De har sin bas i provinsen Reggio Calabria, där också det största antalet grupper är aktiva. Famlijerna bor ofta i fattiga byar och omger sig inte med lyx (Kalabrien är ju annars också en av de fattigaste delarna av Italien). Jag tänkte först försöka beskriva hur hierakin inom släkterna fungerar men var tvungen att medge att ingen skulle förstå ett dyft. Hursomhelst bildrar familjen grunden för allt. Lägst i hierarkin är fotsoldaterna, picciotti d’onore. Dessa kan bli befordrade till nästa nivå, och bli camorristas. I detta skede har de redan makt och kontroll över en grupp fotsoldater. Efter denna nivå kommer santista, och efter den vangelista. För att bli en vangelista måste man svära på bibeln att dedikera hela sitt liv åt 'Ndrangheta. Men det slutar inte här. Till näst kommer quintino som är den näst högsta ledare i en klan. Och till sist förstås capobastone, som har mer eller mindre ultimat makt inom det område han "härskar".

Det här är ju i stark kontrast till uppfattningen att 'Ndrangheta är en decentraliserad organisation. I Juli 2010 arresterades 305 medlemmar som testifierade att 'Ndrangheta i själva verket är en väldigt hierarkisk och enhetligt styrd grupp. Min egen tolkning är att detta gäller inom klaner/celler, men att det inte existerar en enhetlig ledarskap mellan olika klaner.

'Ndrangheta är i mångt och mycket en konservativ kriminell organisation, som lägger mycket värde på traditioner, respekt och tydliga regler (det finns tydliga reglement för de flesta områden i livet). Vidare finns det många olika ritualer som tillämpas exempelvis då en medlem blir befordrad till en högre rang.
Senast redigerad av Cyandroid 2013-01-10 kl. 13:47.
Citera
2013-01-10, 13:36
Medlem
Cyandroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Just kokain kan jag inte tänka mig att 'Ndrangheta har så stor smuggling av. Colombianerna är väldigt starka i Storbrittanien och troligen i Frankrike och Spanien. De har sitt eget folk och tränger ut tidigare kunder för att få mer pengar själva. Det finns andra som får smuggla men jag tror att vi snart kommer se rena Colombianska ligor som har allt själva med folk i slutet som skall sälja drogerna i mindre partier.

Du förstod mig delvis fel. 'Ndrangheta samarbetar med Colombianska karteller för att smuggla kokainet vidare från Spanien eller Italien. De kontrollerar inte hela kedjan. När jag sade att ett estimerat 90% av kokainet till Europa går via 'Ndrangheta menade jag distributionen vidare från Spanien och Italien, inte från Colombia.

De Colombianska kartellerna är fortfarande starka men de har tappat mark. Faktiskt såpass mycket mark att det är de mexikanska kartellerna som nu börjat rikta in sig på att smuggla kokain till Europa. De får dubbelt mer betalt för kokainet än i USA, och efterfrågan för kokain i Europa har ökar explosionsartat.
Citera
2013-01-10, 13:38
Medlem
Brodiniums avatar
Tänkte bara påpeka att Ndrangheta inte är helt oorganiserade. Alla klaner tillhör ett av tre mandamenti beroende på i vilket område de håller till (precis som på Sicilien). Jag tror även att grupperingar utomlands, typ i Kanada och Australien har sitt eget mandamenti. De högsta ledarna hör ju också till ett styrande råd, La Provincia eller Camera di controllo och träffas ju också då och då.
Citera
2013-01-10, 13:40
Medlem
Cyandroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Tänkte bara påpeka att Ndrangheta inte är helt oorganiserade. Alla klaner tillhör ett av tre mandamenti beroende på i vilket område de håller till (precis som på Sicilien). Jag tror även att grupperingar utomlands, typ i Kanada och Australien har sitt eget mandamenti. De högsta ledarna hör ju också till ett styrande råd, La Provincia eller Camera di controllo och träffas ju också då och då.

Läs mitt inlägg lite längre upp, där försöker jag förklara att 'Ndrangheta i själva verket är väldigt hierarkiskt organiserat speciellt inom celler, men systemet är inte helt lätt att förstå. Å ena sidan är 'Ndrangheta decentraliserat till olika klaner utan makt över varandra men å andra sidan har man en enorm mängd nivåer för medlemmar som är strikt definierade. Sedan bildar familjer en slags enhet, som delvis överlappar med klanen, men familjedisputer sköts av ett slags "äldreråd" som också har makt om att bestämma om många andra saker. Vidare samlas capobastones från hela världen regelbundet där de måste klargöra för sin (kriminella) aktivitet, och i dessa möten mellan capobastones bestämmer man också om angelägenheter som berör alla. Ja, det är inte helt lätt det här.

La Provincia är en intressant grej och illustrerar på ett bra sätt det lite konservativa sättet att hantera saker 'Ndrangheta har. La Provincias främsta uppgift är ju att försöka lösa konflikter mellan olika familjer. Helt framgångsrika har de ju inte varit. Hundratals har dödats i konflikter mellan olika klaner.

Edit: På något konstigt sätt gillar jag 'Ndranghetas traditionella och "gammalmodiga" stil, speciellt beträffande traditioner och släktskap. Värderingar och ritualer som påminner om gamla tiders maffior tillämpas, och lojalitet betyder allt. Du kan inte bara "bli" en 'Ndrangheti, du måste födas en. Än mindre kan du uppnå en hög position utan att strikt följa regler, visa respekt, lojalitet och allt detta är något du måste visa och bevisa gång på gång igen en lång tid innan du kan godkännas till en högre nivå. Du dödar inte (endast) för pengar, du gör din skyldighet för familjen, klanen och organisationen. Övriga 'Ndranghetis är inte bara "allierade", de är en del av din familj, de är dina systrar och bröder, som förenas genom blodsband. Denna mentalitet är sällsynt inom dagens kriminella organisationer.
Senast redigerad av Cyandroid 2013-01-10 kl. 14:11.
Citera
2013-01-10, 14:48
Medlem
Cyandroids avatar
Nu var jag igen för sen att editera mitt inlägg. Det var egentligen endast följande korta snutt jag ville tillägga.

Det finns också en slags klass i 'Ndrangheta, elegans är att ta i, kanske stilighet låter bättre. Jag är fullt medveten om att de också är inblandade i mycket smutsig verksamhet. Men de har ändå strikta koder de följer, bundna av traditioner. De är något helt annat än tonårskillar som skär huvudet av offer med en slö kniv.
Citera
2013-01-11, 01:30
Medlem
thegoodshepherds avatar
Läste någonstans att Ndranghetan började med kokain för att dom båda andra, speciellt sicilianarna, dominerade heroin handeln. 600 miljarder beräknar dom omsätta, vilket är en imponerande siffra.

Man tror att Ndranghetan har mycket folk i Sydamerika som ser över sina intressen. Sedan har man börjat skeppa till Afrika där man utnyttjar svaga och korrupta stater för att sedan föra över det via haschrutterna längst med Marocko till Spanien.

Tror faktiskt inte Ndrangheta folket skiljer sig speciellt mycket ifrån dom andra. Min personliga åsikt är att även dom kommer att sälja ut sig när (om) staten tar till med hårdhandskarna som man gjorde på Sicilien. I grund och botten så är det psykopater och sociopater, och sådana människor bryr sig endast om sig själv.

Så här på avstånd är det intressant att läsa och titta på, men skulle aldrig vilja ha det i Sverige och jag hoppas att italienarna en dag blir av med skräpet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in