Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 18:51
  #85
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Varför blandar du in greker och albaner i detta? är du ännu en alban som vill vara en del av Italien, vara lik italienarna? Du är inte den förste, och inte den siste, men jag har ALDRIG hört en italienare som vill ha några som helst samband med albaner.

Grekerna gillar väl inte albaner så värst mycket, om jag ska tro på vad min grekiske vän sa. Det kryllar av dem där och de är överrepresenterade inom kriminalitet.

Det bor mycket Albaner och Greker i Calabria (sedan flera hundra år tillbaka, om inte mer) så det var kanske det han menade. Man har fortfarande bevarat de enskilda kulturerna till en viss del även om många såklart är assimilerade. Sen vad greker och albaner har för attityder till kusingifte i Calabria jämfört med Calabresarna har jag ingen aning om...
Citera
2013-12-04, 19:04
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Det bor mycket Albaner och Greker i Calabria (sedan flera hundra år tillbaka, om inte mer) så det var kanske det han menade. Man har fortfarande bevarat de enskilda kulturerna till en viss del även om många såklart är assimilerade. Sen vad greker och albaner har för attityder till kusingifte i Calabria jämfört med Calabresarna har jag ingen aning om...
Jo jag vet, och det finns albanska byar på Sicilien, där de pratar albanska. Men är inte dessa arbresher, eller vad de heter?

Apropå Ndrangheta och Tyskland - " According to the head of the German federal police service, Joerg Ziercke, "Half of the criminal groups identified in Germany belong to the 'Ndrangheta. It has been the biggest criminal group since the 1980s. Compared to other groups operating in Germany, the Italians have the strongest organization"

Om man träffar albaner och greker så tycker jag inte det påminner det minsta om Italienare. Albanerna har samma mentalitet som de i södra Italien, men de har inte alls den sköna approachen som Italienare har.

Undra varför alla italienare man träffat ogillar albaner om de nu är en del av historien? Albaner pratar varmt om italienare på samma sätt som serber snackar om Ryssar. men det omvända är sällsynt.
Citera
2013-12-04, 19:19
  #87
Medlem
En alban i en ann tråd säger det bra:

Citat:
Om jag säger så här, människor runt om i världen har fått en fruktansvärd dålig bild av albanerna i diasporan och i själva Albanien/Kosovo. Detta tror jag beror på att dessa albaner (väldigt liten del) alltid velat vara ledande och nån form av styrman. Tyvär så har denna del av albaner förstört synen på albaner helt och hållet. Jag är själv alban och kan ju väldigt enkelt säga att många av de albanerna i Italien, Sverige och resten av världen verkligen är hårt arbetande människor, hjälpsamma och trevliga. Men tyvär har den lilla delen av albaner givit resten ett otroligt dåligt rykte.



Citat:
Albanernas beteende i Italien liknar väldigt mycket deras beteende i Sverige, fast i olika skalor med tanke på att det inte bor lika mycket albaner respektive andra befolkningsgrupper i Italien som i Sverige. Men när jag själv var i Italien, sommaren 2008 så såg jag verkligen hur hårt de arbetade. Men som tidigare nämnt så finns den lilla andelen albaner som försämrar ryktet för de resterande albanerna i Italien

Jag tror av någon anledning att det är en ganska stor skillnad på albaner från Albanien och de från Kosovo. men det kan vara fördomar, eller för att jag träffat några riktiga albaner, som inte hade de bästa tankarna om Kosovo-dito, plus att de var hårda som sten, men skitsköna och ödmjuka. Inte alls den där vanliga albanstilen utan lugna snubbar. Men jag märkte ju vilken respekt de andra albanerna hade för dessa.


Arbresher.... Italien / katoliker
Arvaniter......Grekland / Kristna ortodoxer
Albaner ..... Albanien / blandat
Kosovarer.... Kosovo / blandat
__________________
Senast redigerad av xtroverto 2013-12-04 kl. 19:22.
Citera
2013-12-07, 15:54
  #88
Medlem
http://www.euronews.com/2013/10/22/n...ten-democracy/

De kommer längre och längre in i samhällsstrukturen. T.om en åklagare säger att de är så svåra att komma åt, en åklagare med polisbeskydd säger så här:

"“It’s much more difficult to fight the mafia today because the mafia is now on the margins of our public administrations; the mafia is in the business world, in the economy. When my colleagues say “We are defeating the mafia, the mafia is gasping, it’s in trouble”, I say shut up, because the mafia is just getting a laugh out of it.”"

"When the ‘Ndrangheta buys a hotel on a street somewhere in Europe, or a restaurant, a pizzeria… it will make sure that nothing happens on that street. For two reasons: so the police will not take an interest in that street and because activity would lower the property’s value. So public opinion says: ‘Well, there’s nothing happening here, the city is quiet and we’re fine’, but it is not true"
Citera
2013-12-09, 17:46
  #89
Medlem
http://www.mirror.co.uk/news/world-n...retive-2902919

Nu skriver engelska tidningar om hur mäktiga och brutala de är. En av världens absolut mäktigaste maffior.
Citera
2013-12-16, 16:52
  #90
Medlem
enimaengdens avatar
Intressant dokumentär om Ndranghetan...
Mycket om deras uppbyggnad
Kokainsmugglande
& deras underjordiska bunkrar dom bygger för att gömma sina bossar.

http://youtu.be/ISxDmsuJUEk
Citera
2013-12-16, 17:51
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enimaengden
Intressant dokumentär om Ndranghetan...
Mycket om deras uppbyggnad
Kokainsmugglande
& deras underjordiska bunkrar dom bygger för att gömma sina bossar.

http://youtu.be/ISxDmsuJUEk

Det är en av få bra som finns, de andra som faktiskt är minst lika bra, men de är på italienska. Finns för övrigt få om dem. Finns inte heller mycket sk fakta som kommer från dem själva, de inte har några tunga namn inom gruppen som valt att samarbeta med polisen. Jag tror att det bara är smålirare som vänt dem ryggen och de vet ändå inget av värde.

Cosa Nostra och Camorran har ju hundratals som valt ett lägre straff mot samarbete.

Kanske är det resultatet av att Ndranghetan är tightare som grupp och att man kontrollerar så otroligt mycket mer och väldigt viktiga affärsrörelser i ex Milano, som banker och Hotell och massa byggbolag, plus allt annat, alltså all den ovärderliga legala biten som de nu erövrat, så den som avslöjar detta kommer ju få sin familj dödad i all oändlighet. Man är för stora nu och en kugge vill inte rasera allt detta för sin släkt, bara genom att tänka på sig själv, så det där med att bygga det med blodsband och familjer är en otroligt smart sak, det gör gruppen mycket tightare och dessutom mycket mer svårinfiltrerad.
Citera
2014-08-25, 21:13
  #92
Medlem
Facebacks avatar
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...itzerland.html

Bossen på film under ett möte i schweiz med "familjen".
Intressant att få höra snacket.
__________________
Senast redigerad av Faceback 2014-08-25 kl. 21:18.
Citera
2014-09-12, 09:58
  #93
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
. Finns inte heller mycket sk fakta som kommer från dem själva, de inte har några tunga namn inom gruppen som valt att samarbeta med polisen. Jag tror att det bara är smålirare som vänt dem ryggen och de vet ändå inget av värde.

Cosa Nostra och Camorran har ju hundratals som valt ett lägre straff mot samarbete.

Kanske är det resultatet av att Ndranghetan är tightare som grupp och att man kontrollerar så otroligt mycket mer och väldigt viktiga affärsrörelser i ex Milano, som banker och Hotell och massa byggbolag, plus allt annat, alltså all den ovärderliga legala biten som de nu erövrat, så den som avslöjar detta kommer ju få sin familj dödad i all oändlighet. Man är för stora nu och en kugge vill inte rasera allt detta för sin släkt, bara genom att tänka på sig själv, så det där med att bygga det med blodsband och familjer är en otroligt smart sak, det gör gruppen mycket tightare och dessutom mycket mer svårinfiltrerad.
Fel, deras försteman/förhandlare i colombia var infiltratör och hjälpte polisen att fängsla tiotals tungviktare.
Citera
2014-11-10, 21:38
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Fel, deras försteman/förhandlare i colombia var infiltratör och hjälpte polisen att fängsla tiotals tungviktare.
Källa.


Han måste orsakat oerhört mycket skada då de än idag har monopol på kokainet i Europa.


Så en källa är du snäll, han kan ha öppnat truten, men jag tvivlar, men det man vet är att de är minst lika mäktiga idag inom kola, alltså åstadkom han ingenting. Tråkigt?
Citera
2014-11-10, 21:47
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Källa.


Han måste orsakat oerhört mycket skada då de än idag har monopol på kokainet i Europa.


Så en källa är du snäll, han kan ha öppnat truten, men jag tvivlar, men det man vet är att de är minst lika mäktiga idag inom kola, alltså åstadkom han ingenting. Tråkigt?

Där är du! Jag skulle precis starta en tråd och efterlysa dig
Låt oss nu hoppas att du har samlat på dig en massa info om världens alla gangsters som du känner. Men tänk på vad/hur du skriver så att du inte blir avstängd igen!

Vad har hänt i Kalabrien medans du var borta? Nått nytt? Hur var det nu igen med albaner och greker och hur stavas ndragheta? Vilket språk kommer ordet ifrån?

Välkommen tillbaka!
Citera
2014-11-10, 22:06
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himara
Där är du! Jag skulle precis starta en tråd och efterlysa dig
Låt oss nu hoppas att du har samlat på dig en massa info om världens alla gangsters som du känner. Men tänk på vad/hur du skriver så att du inte blir avstängd igen!

Vad har hänt i Kalabrien medans du var borta? Nått nytt? Hur var det nu igen med albaner och greker och hur stavas ndragheta? Vilket språk kommer ordet ifrån?

Välkommen tillbaka!

Det härstammar från Grekiskan.

Tack för att du försöker hålla mig i tyglarna, jag ska göra allt jag kan för att skärpa mig, något har jag förhoppningsvis lärt mig.

Du vet själv att det är fullt med albaner i Grekland där de har ganska hyfsad kontroll efter vad man hört. De greker jag känner är väl inte så där väldans förtjust i dem, typ. Men visst, de ångar på i vanlig ordning, kanske inte så smarta alltid, men det ger ju frukt på vissa ställen iaf.

Men kom till Kalabrien, våga ens höja rösten i Milano, där ni/de var ganska starka runt 2002, men som idag är totalkontrollerad av alla italienska grupper tillsammans.

Albaner, Kineser, balter, Nigerianer, får syssla med sina grejer, på avtalade villkor.

Kom till USA och testa Mexarna?

Kram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback