2014-11-10, 21:22
Medlem
znummis avatar
Har funderat på det som hände när grannen polisanmälde att hon trodde att Yara blivit misshandlad. Hur kan man anse att misstänkt misshandel ska utredas av soc? Att soc ska blandas in är självklart, men borde inte Yaras skador ha dokumenterats och hennes vårdnadshavare förhörts? Vad var det som gjorde att det räckte med ett fax till socialen?
Citera
2014-11-10, 21:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znummi
Om du tänker efter lite och gör några provberäkningar på barnen i din närhet så kommer du se det orimliga i att använda vuxenstandarder på barn. Alla barn blir då gravt underviktiga.
Jag länkade till barn-BMI och inte för vuxna ...

Citat:
Ja, det verkar som att Yara hamnade precis under gränsen för normalvikt, konstigt att iso bmisidan inte flaggade för det.
Nej, hon är mer än på gränsen - givet att hon dessutom inte ökat i vikt på ett år är det frågan om klar undervikt och inte naturlig utveckling hos ett barn i hennes ålder.

Citat:
Håller helt med. Jag menar inte att Yara var välgödd, men jag tycker inte man behöver överdriva. Yaras situation var tillräckligt vidrig utan att man behöver hitta på saker.
Givet att hon minskat i vikt under sista året - inte ökat - så är underviktig, svältfödd knappast någon överdrift.
Citera
2014-11-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror allt var städat och klart samt att dom resonerat ihop sig innan den iscensatta scenen för mobilfilmningen gjordes. Slutligen ringde dom teatraliskt 112.

Om de resonerat ihop, varför skiljer sig Ramis historia från Madis undrar jag? Om han skulle vara medskyldig så finns det ju inga bevis som pekar mot att han varit aktiv.

Jag har tänkt mycket på att Rami grät hela tiden under ambulansen var där men Madi visade inga känslor alls enligt vittnesmål från grannar, ambulans, vårdpersonal och polis.
Citera
2014-11-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ju mer Rami pressas desto mer Gud kommer in i varje mening. Också. Har jag märkt.

Jag har inte märkt att han skulle ha hänvisat till Gud överhuvudtaget. Det är Madi som blivit religiös allt eftersom.
Citera
2014-11-10, 21:29
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ju mer Rami pressas desto mer Gud kommer in i varje mening. Också. Har jag märkt.

Jo, jag brukar också använda förstärkande ord ibland. Vid upprördhet eller för att (omedvetet) understryka. "Gud" och "fan" är sådana ord till exempel. Tänkte mest att detta kanske gäller även för andra människor, även dem födda i Palestina?
Citera
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
I texten försvinner tonläget, frustration och andra känslor. Bara de som lyssnat på klippen eller sett dem kan säga hur kall eller chockad Rami var vid tillfället.

Citat:
Att sedan tolka in det som sa i klippen i text är inte som att lyssna. I texten försvinner tonläget, frustration och andra känslor. Bara de som lyssnat på klippen eller sett dem kan säga hur kall eller chockad Rami var vid tillfället.

ja, det skulle vara intressant att höra på de där videosnuttarna, trots språkproblemen.
Citera
Medlem
Citat:

Madi har gått från relativt sekulär till en djup religiositet under häktningstiden. Madi ljuger för alla men kanske inte för Gud. Gud känner Madis oskuld så då är kanske den religiositeten en nyckel. Rami är inte (ännu) på den nivån. Tror jag.
Citera
2014-11-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte märkt att han skulle ha hänvisat till Gud överhuvudtaget. Det är Madi som blivit religiös allt eftersom.
"När fan blir gammal blir han religiös"
Hon har inte så mycket kvar att hoppas på än ett gudomligt ingripande och det vet hon.
Plus eventuell hämnd i något avslöjande, kanske.
Citera
2014-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Även om hon är i betydligt sämre skick i sista förhöret än första så är hon rätt konsekvent i sin historia. Hur nu överenskommelsen än löd mellan de båda så håller hon mot all logik fast vid sin omöjliga historia.

Nu verkar ju Madi ha drabbats av en minst sagt fördjupad religiositet. Det finns säkert en komponent av att utåt öka sin respektabilitet. Madi är inte bara en god mor utan nu också en djupt religiös kvinna. Men jag tror Madi upplever sig som oskyldig och att Yara "råkade" dö. Och det vet Gud.
Sedan var Yara ond och dålig och behövde uppfostras men Yaras död var oavsiktlig. Just ordet avsiktlig cirklar hon runt í ett av förhören där hon frågar om R påstår att detta hände avsiktligt. (ej ordagrant och ligger någonstans i sista förhöret)

Jag funderar helt enkelt på hur hon fungerar. För det handlar ju om att Madi ska kunna berätta och ändå framstå som oskyldig (i sin egen berättelse inte i verkligheten). För om Madi berättar så kommer det också handla om Rami. Så hennes nyvunna religiositet kanske är någon form av nyckel. Sedan måste det finnas ett antal vinster för Madi att berätta om eller anklaga Rami. I dagsläget finns tyvärr inte en enda vinst.

De flesta vänder ju sig till sin tro när de är i kris. Även fast hon kanske inte var praktiserande så har hon ju ändå den bakgrunden. I grunden blir det en trygghet. En religiös och praktiserande muslim stjäl inte som hon gjorde.

Jag vet tom ateister som vänder sig till Gud när något är jobbigt
Citera
2014-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Om de resonerat ihop, varför skiljer sig Ramis historia från Madis undrar jag? Om han skulle vara medskyldig så finns det ju inga bevis som pekar mot att han varit aktiv.

Jag har tänkt mycket på att Rami grät hela tiden under ambulansen var där men Madi visade inga känslor alls enligt vittnesmål från grannar, ambulans, vårdpersonal och polis.

Ramis reaktioner skall kanske ställas med hänsyn till att han personligen skall ansvara inför släkten. Hur han svek sitt förtroende och ansvar för Yara så grovt.

Det var ju lite sent påkommet, när hon nu är död. Hans tårar är nog för sitt öde som väntar honom, snarare än för Yara.
Citera
2014-11-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo, jag brukar också använda förstärkande ord ibland. Vid upprördhet eller för att (omedvetet) understryka. "Gud" och "fan" är sådana ord till exempel. Tänkte mest att detta kanske gäller även för andra människor, även dem födda i Palestina?

Läs Madis texter skrivna i häktet. Är inte bara medel. till Rami. Hon vänder sig till sin Gud även om hon bakar in ett och annat medel. till sin man också där.
Citera
2014-11-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Han har nämnt Gud några gånger men bara då han svurit eller när han nämner Yaras namn och säger något i stil med Må Gud vara barmhärtig med henne. Skulle kunna tolkas som Må hon vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in