2014-11-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Min fundering är på vad de gjorde efter Rami filmat i duschen. Min gissning är att de försökte städa bort så mycket blod de kunde i sovrumet och andra ställen. Att Madi duschade Yara kan också vara ett sätt att spola bort en massa blod.

I den tekniska protokollbilagan har de kollat vissa rum med medlet Bluestar. Då kan man finna blodspår som är osynliga för ögat men som finns där. De hittade en hel del i vuxensovrummet. Det hittades också lite i tv rummet och några andra ställen. I garderoben var det många spår och i badrummet fanns också en del.

Så Madi eller Rami hade nog städat upp efter sig innan de ringe 112.

Om städade innan eller efter de duschade den döda kroppen törs jag inte gissa. Jag är ganska säker på att båda visste att hon var död innan Madi spolade henne. Jag tror att tänkte på att om de hittar en historia om hjärtstopp så går det hem. Om inte så kunde Rami i alla fall ha ryggen fri genom att han har filmat. Jag undrar varför ringde inte Rami till 112, det var ju han som kunde språket.
Citera
2014-11-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
AKTBIL: 190 B 1063-14
Förtydligande av bevistema för Jan Hjärpe
Med anledning av tingsrättens föreläggande förtydligas bevistemat för Jan Hjärpe enligt följande.
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, ska höras om sina erfarenheter av hur kulturell och religiös bakgrund kan påverka utsagor, förhållningssätt och agerande samt om den palestinska synen på familjen. Förhöret åberopas för att förklara Am*ni M*dis delvis svårförstådda inställning till händelsen och omständigheterna kring denna samt de interna ansvarsförhållandena i familjen.
fruMagoo, jag har sett försvarsadvokaternas vittnen i något dokument, men kan inte hitta det - var det möjligen i deras sakframställningar?
Såvitt jag minns så handlade det i Madis fall om tre vittnen som skulle styrka det Amani hävdar, nämligen att hon inte har garantställning.
Om jag minns rätt, så kan det i så fall ha med Hjärpes roll att göra, eller vad tror du?

PS
Hjärpe är kallad av åklagaren
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-10 kl. 21:23. Anledning: PS
Citera
2014-11-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om städade innan eller efter de duschade den döda kroppen törs jag inte gissa. Jag är ganska säker på att båda visste att hon var död innan Madi spolade henne. Jag tror att tänkte på att om de hittar en historia om hjärtstopp så går det hem. Om inte så kunde Rami i alla fall ha ryggen fri genom att han har filmat. Jag undrar varför ringde inte Rami till 112, det var ju han som kunde språket.

Jag tror allt var städat och klart samt att dom resonerat ihop sig innan den iscensatta scenen för mobilfilmningen gjordes. Slutligen ringde dom teatraliskt 112.
Citera
2014-11-10, 20:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Just det!

Hur ska Hjärpe tala om en kultur om vi inte ens vet vilken av alla arabiska kulturer dessa barnplågare tillhör?

Vilken kultur tillhör Hjärpe själv? Och är det akademisk kultur i Sverige att vara partisk i sitt ämne, på ett universitet om det man är expert på? Och är det kultur inom domstolarna att se på en expert som sakkunning trots att han har partiska åsikter, som också är politiska?
Jan Hjärpe är prästvigd i svenska kyrkan, men har aldrig varit verksam som präst. Hans yrkesliv är helt förlagt till den akademiska banan.

Mitt personliga intryck då jag en termin hade honom som lärare vid universitetet, är att Jan Hjärpe redan då professor funnit många själsfränder bland djupt troende muslimer för det förmedlade han uttryckligen till oss i undervisningen, men utan att han för den skull gett avkall på sin kristna tro.

Samtidigt med en djup förståelse för den andliga sidan av Islam, har han en objektiv för att inte säga kylig syn på politisk islam (titeln på en bok av honom är f.ö. "Politisk islam"): han vet mycket om islams politiska, kulturella och sociala sidor. Den mannen är verkligen värd titeln professor i ämnet Islam. Varje gång han yttrar sig i frågor som berör Islam - religiöst eller socialt - är värt att noga lyssna till!
Citera
2014-11-10, 20:51
Medlem
Vad som blir så tydligt, tycker jag, när man läser förhören av både Madi och Rami är att dom så totalt negligerar hur skadad Yara var och hur hon plågats till döds. Dom tar inte till sig det alls. Ingenting. Ingen reaktion.
Citera
2014-11-10, 20:57
Medlem
Även om hon är i betydligt sämre skick i sista förhöret än första så är hon rätt konsekvent i sin historia. Hur nu överenskommelsen än löd mellan de båda så håller hon mot all logik fast vid sin omöjliga historia.

Nu verkar ju Madi ha drabbats av en minst sagt fördjupad religiositet. Det finns säkert en komponent av att utåt öka sin respektabilitet. Madi är inte bara en god mor utan nu också en djupt religiös kvinna. Men jag tror Madi upplever sig som oskyldig och att Yara "råkade" dö. Och det vet Gud.
Sedan var Yara ond och dålig och behövde uppfostras men Yaras död var oavsiktlig. Just ordet avsiktlig cirklar hon runt í ett av förhören där hon frågar om R påstår att detta hände avsiktligt. (ej ordagrant och ligger någonstans i sista förhöret)

Jag funderar helt enkelt på hur hon fungerar. För det handlar ju om att Madi ska kunna berätta och ändå framstå som oskyldig (i sin egen berättelse inte i verkligheten). För om Madi berättar så kommer det också handla om Rami. Så hennes nyvunna religiositet kanske är någon form av nyckel. Sedan måste det finnas ett antal vinster för Madi att berätta om eller anklaga Rami. I dagsläget finns tyvärr inte en enda vinst.
Citera
2014-11-10, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Artikel med anknytning till fallet i dagens BLT Sydöstran. Här är en liten del

Så kanske är det inte en slump att Yaras öde blev som det blev just i den staden.
Bild på den blonda förvaltningschefen M*ria P*ersson
https://anonfiles.com/file/5fe792e6680c3d8c4d26966407ff779b

Det verkar som om händelserna har påverkat många inblandade och rört upp mycket till ytan som varit gömt eller glömt.

Några här som kommenterat bilden på förvaltningschefen Maria Persson(med orden: "En bild säger mer än tusen ord").
När jag klickar på bilden säger mitt virusskydd ifrån, så jag kan inte se bilden.
Vad med denna Maria Persson och hon som förvaltningschef här?
Eftersom inläggen om henne är kvar så hoppas jag att jag inte går OT här nu då jag undrar över detta.
Har iofs googlat på namnet här, menar ni hennes tatuerade överarmar, eller?
Och hur står det till med den entledigade(?)rektorn här?
Citera
2014-11-10, 21:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Även om hon är i betydligt sämre skick i sista förhöret än första så är hon rätt konsekvent i sin historia. Hur nu överenskommelsen än löd mellan de båda så håller hon mot all logik fast vid sin omöjliga historia.

Nu verkar ju Madi ha drabbats av en minst sagt fördjupad religiositet. Det finns säkert en komponent av att utåt öka sin respektabilitet. Madi är inte bara en god mor utan nu också en djupt religiös kvinna. Men jag tror Madi upplever sig som oskyldig och att Yara "råkade" dö. Och det vet Gud.
Sedan var Yara ond och dålig och behövde uppfostras men Yaras död var oavsiktlig. Just ordet avsiktlig cirklar hon runt í ett av förhören där hon frågar om R påstår att detta hände avsiktligt. (ej ordagrant och ligger någonstans i sista förhöret)

Jag funderar helt enkelt på hur hon fungerar. För det handlar ju om att Madi ska kunna berätta och ändå framstå som oskyldig (i sin egen berättelse inte i verkligheten). För om Madi berättar så kommer det också handla om Rami. Så hennes nyvunna religiositet kanske är någon form av nyckel. Sedan måste det finnas ett antal vinster för Madi att berätta om eller anklaga Rami. I dagsläget finns tyvärr inte en enda vinst.

Vad menar du med att hon blivit religiös? Är väl ganska vanligt att "Gud" används i ordalag även fast man inte är särskilt troende? Eller tänkte du på något annat?
Citera
2014-11-10, 21:16
Medlem
znummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Undervikt för barn ligger på under 18.5 BMI. Allt över 18.5 BMI till 25 BMI är normaltvikt, och allt över 25 BMI är övervikt eller fetma
http://xn--bmi-rknare-u5a.se/bmi-raknare-for-barn.html
Om du tänker efter lite och gör några provberäkningar på barnen i din närhet så kommer du se det orimliga i att använda vuxenstandarder på barn. Alla barn blir då gravt underviktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej, hon var inte normalviktig utan underviktig enlig barn-BMI, se mitt tidigare inlägg.
Ja, det verkar som att Yara hamnade precis under gränsen för normalvikt, konstigt att iso bmisidan inte flaggade för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Att flickan missköttes på olika vis är väl ställt utan tvivel men om hon var underviktig? Nej det är jag inte säker på. Min 5-åring har BMI på 13,3 (längd 115 och vikt 18) och ligger inom ramen för det normala. Handlar oftast om att följa sin kurva och det är möjligt att Yara inte gjorde det iofs.
Håller helt med. Jag menar inte att Yara var välgödd, men jag tycker inte man behöver överdriva. Yaras situation var tillräckligt vidrig utan att man behöver hitta på saker.
Citera
2014-11-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jan Hjärpe är prästvigd i svenska kyrkan, men har aldrig varit verksam som präst. Hans yrkesliv är helt förlagt till den akademiska banan.

Mitt personliga intryck då jag en termin hade honom som lärare vid universitetet, är att Jan Hjärpe redan då professor funnit många själsfränder bland djupt troende muslimer för det förmedlade han uttryckligen till oss i undervisningen, men utan att han för den skull gett avkall på sin kristna tro.

Samtidigt med en djup förståelse för den andliga sidan av Islam, har han en objektiv för att inte säga kylig syn på politisk islam (titeln på en bok av honom är f.ö. "Politisk islam"): han vet mycket om islams politiska, kulturella och sociala sidor. Den mannen är verkligen värd titeln professor i ämnet Islam. Varje gång han yttrar sig i frågor som berör Islam - religiöst eller socialt - är värt att noga lyssna till!

Jag gillar Hjärpe skarpt. Har liksom liksom dig haft honom som föreläsare och lärare även om det var ett tag sedan. Och jag tror ingen tvivlar på Hjärpes sakkunskap. Sedan kan jag önska att han inte gett sig in i vissa debatter under årens lopp främst för att jag inte håller med honom. Men det är knappast temat för tråden.

Utan frågan är vad Hjärpes sakkunskap har att tillföra i just det här fallet? Som riskerar att bli ännu mer obegripligt. Att de inblandades agerande styrs av fruktan och komplexa familjelojaliteter är rätt givet. Är inte första gången det sker och det lär inte påverka en svensk rättegång.

Att förklara Madis beteende ur något andligt islamskt perspektiv låter rätt förfärligt. (ursäkta om jag var lite vanvördig men jag tror det finns en viss övertro på Hjärpe här)

Tycker dock att det hela ska bli intressant.

Edit/ Jo förresten. Ett konkret och kanske lite kontroversiellt förslag från min sida. Sätt in Hjärpe som förhörsledare till Madi (eller låt honom sitta med). Skulle kanske göra susen! (på riktigt alltså inget skämt)
Senast redigerad av VemKom 2014-11-10 kl. 21:24.
Citera
2014-11-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Ligger något i det, helt klart. Eller så vet han exakt var hennes gräns går och vad han kan säga för att framstå som oskyldig?

Jag tror att hade han aktivt deltagit så hade hon svarat i stil med "Du sa ju att jag skulle slå henne" eller "Du slog henne också"

Inte som Madi svarade "Hon gjorde mig arg/förbannad" "Hon lyssnade inte"

Att sedan tolka in det som sa i klippen i text är inte som att lyssna. I texten försvinner tonläget, frustration och andra känslor. Bara de som lyssnat på klippen eller sett dem kan säga hur kall eller chockad Rami var vid tillfället.
Citera
2014-11-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad menar du med att hon blivit religiös? Är väl ganska vanligt att "Gud" används i ordalag även fast man inte är särskilt troende? Eller tänkte du på något annat?

Ju mer Rami pressas desto mer Gud kommer in i varje mening. Också. Har jag märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in