Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Jan Hjärpe är prästvigd i svenska kyrkan, men har aldrig varit verksam som präst. Hans yrkesliv är helt förlagt till den akademiska banan.
Mitt personliga intryck då jag en termin hade honom som lärare vid universitetet, är att Jan Hjärpe redan då professor funnit många själsfränder bland djupt troende muslimer för det förmedlade han uttryckligen till oss i undervisningen, men utan att han för den skull gett avkall på sin kristna tro.
Samtidigt med en djup förståelse för den andliga sidan av Islam, har han en objektiv för att inte säga kylig syn på politisk islam (titeln på en bok av honom är f.ö. "Politisk islam"): han vet mycket om islams politiska, kulturella och sociala sidor. Den mannen är verkligen värd titeln professor i ämnet Islam. Varje gång han yttrar sig i frågor som berör Islam - religiöst eller socialt - är värt att noga lyssna till!
Jag gillar Hjärpe skarpt. Har liksom liksom dig haft honom som föreläsare och lärare även om det var ett tag sedan. Och jag tror ingen tvivlar på Hjärpes sakkunskap. Sedan kan jag önska att han inte gett sig in i vissa debatter under årens lopp främst för att jag inte håller med honom. Men det är knappast temat för tråden.
Utan frågan är vad Hjärpes sakkunskap har att tillföra
i just det här fallet? Som riskerar att bli ännu mer obegripligt. Att de inblandades agerande styrs av fruktan och komplexa familjelojaliteter är rätt givet. Är inte första gången det sker och det lär inte påverka en svensk rättegång.
Att förklara Madis beteende ur något andligt islamskt perspektiv låter rätt förfärligt. (ursäkta om jag var lite vanvördig men jag tror det finns en viss övertro på Hjärpe här)
Tycker dock att det hela ska bli intressant.
Edit/ Jo förresten. Ett konkret och kanske lite kontroversiellt förslag från min sida. Sätt in Hjärpe som förhörsledare till Madi (eller låt honom sitta med). Skulle kanske göra susen! (på riktigt alltså inget skämt)