Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Det är riktigt att formrikedom ger friare ordföljd. Dock vågar jag säga att formrikedom är svårare att lära sig, än ordföljd.
Ja, det är ju det som hela diskussionen hänger på. Är det inte du som har bevisbördan?
Men varför skulle det vara så? Ett ord kan placeras på 3 olika ställen och ge olika betydelser. Ett ord kan böjas på 3 olika sätt och ge olika betydelser. Varför finns det en så stor skillnad mellan dessa?
Citat:
Inte annat än genom vad polacker har berättat för mig.
Som sagt, det här med det anekdotiska. I tråden om polska fördes ju samma typ av argument fram gällande svenskan. Vilka slutsatser kan vi dra utifrån det?
Citat:
Nu kan jag inte ryska, men jag vet att om man använder fel kasus, exempelvis genitiv där det ska vara dativ, kan hela meningar mista sin mening och få en ny. Går det ens på svenska, på samma sätt?
Det är klart att ordföljd kan ge helt skiftande betydelser också.
Citat:
Finns ingen verbändelse att tillgå brukar man kunna läsa av sammanhanget vad som gäller. Precis som ryssar, med hjälp av sammanhanget, kan avgöra om ett objekt är bestämt eller obestämt, trots att ingen sådan åtskillnad egentligen görs i språket.
Det finns synliga markörer på svenska; allt hänger inte på sammanhanget. Konstruktionen
sitta/stå/ligga och uttrycker imperfektiv aspekt. Likaså uttrycker (vissa) partikelverb perfektiv aspekt:
åt (imperfektivt),
åt upp (perfektivt). Det finns emellertid ingen speciell aspekt
ändelse på svenska. Däremot skulle man kunna säga att
sattå,
lågå,
stårå är avancerade prefix (Jag
sattåläste).
Sitterå,
stårå,
liggerå
Sattå,
stodå,
lågå
Alltså har svenskan inte mindre än 6 olika aspektprefix.
Citat:
Måste det verkligen vara så? Är alla språk lika komplexa, men på olika sätt? Skulle inte något språk kunna vara liiiiite mer komplext?
Jo. Men det verkar ju närmaste vara en avgrund mellan ryska och polska och alla andra språk.