2014-11-10, 13:22
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du valde den enklaste:

- Jag har varit under banken idag. (Vägbanken?)

Självklart kan det bli tvärfel på svenska också. Om det inte finns något sammanhang så fattar man helt enkelt inte.
Som jag skrev i polacktråden; självklart finns sådana fall i svenska, men de är fler och grövre i polska/ryska.
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, du påstår att det är så. Det vet vi redan.
Ja ni verkar vara mycket svåra att övertyga.
Citat:
Hakar jag upp mig på kasus? Lechonians verblista består ju till 90 % av kasusböjningar av verbparticip. Behöver man lära sig detta från scratch varje gång man lär sig ett nytt verb? Har det ens något med verb att göra?
Fortfarande är det något som inte förekommer i svenska språket någonstans, alltså är ryska språket mer formrikt, mer komplext och således enligt logikens alla regler ett svårare språk.
Citat:
Du skämtar nu hoppas jag?
Du är välkommen att presentera exempel från andra länder.
Citat:
Det beror ju på. Om ändelserna är helt 100 % förusägbara så tillför de ju ingen "komplexitet" alls. Om ändelserna är oregelbundna så är naturligtvis oregelbundenheten en svårighet men oregelbundenhet kan ju finnas på mängder av nivåer.

Hur vet någon (en polack t.ex.) som lär sig svenska att "avgå" är oregelbundet i förhållande till "gå av" och att den ena betydelsen inte ens går att förutse från den andra? Brutalt komplext att behöva nöta in alla dessa oregelbundenheter för varje tänkbar kombination av verb och preposition.

Återigen: Vilka mätbara effekter uppstår till följd av dina teorier kring hur man rangordnar språk efter (objektiv) svårighet?
Nu var jag tydlig på punkten att de dels var oregelbundna, och dels att de hade olika ändelser beroende på deklination och genus. Det blir helt enkelt mer att lära sig, och därför kan man med gott samvete säga att språket är svårare.

"Gå av" är precis lika oregelbundet som "avgå" i min ordbok.

Objektiv svårighet går inte att säkerställa då vi måste kontakta liv i yttre rymden för att få svar på en sådan fråga. Alla människor har ju ett modersmål, och sen kan man jämföra utifrån det huruvida ett språk är svårt eller inte. Men språk är svårare om de är formrika och oregelbundna, vilket jag har försökt säga hela förmiddagen.

Av ren nyfikenhet, JaneC, vad anser du gör ett språk svårt?
Citera
2014-11-10, 13:25
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Så är det. Men det verkar konstigt om det samtidigt innebar att språken förlorade en stor del av sin uttrycksförmåga. Rimligen innebar det att komplexiteten växte sig större på något annat håll.

Jag skrev ett brev i min bok (den är ju en brevroman)
Jag skrev ett brev till min bok (som ska ingå i den)
Jag skrev ett brev på min bok (praktiskt att ha som underlag)
Jag skrev ett brev om min bok (min kusin ville veta något om den)
Jag skrev ett brev utan min bok (jag kom ihåg allt innehåll själv)
Jag skrev ett brev under min bok (jag gömde det så att ingen skulle se)
Jag skrev ett brev med min bok (boken kom som bilaga)
Jag skrev ett brev från min bok (ett av dem som ingår i brevromanen)
Jag skrev ett brev efter min bok (när jag hade skrivit klart den)
Jag skrev ett brev bredvid min bok (den låg uppslagen vid sidan om)
Jag skrev ett brev utöver min bok
Herregud vilka missförstånd.

Även om det är givet utifrån sammanhanget att det handlar om böcker och brev kan det ju vara svårt att få fram dessa betydelser.
Ryska språket saknar knappast prepositioner. Det jag menade var att felaktig böjning av substantiv/verb kan ge helt felaktiga meningar, varpå missförstånd uppstår. Det är fullt möjligt på svenska också, men missförstånden blir inte lika stora. Ta bara att ryska gör skillnad på verbändelser beroende på om handlingen är slutförd eller om den fortgår kontinuerligt. Svenska gör ingen sådan åtskillnad.
Citera
2014-11-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Ryska språket saknar knappast prepositioner. Det jag menade var att felaktig böjning av substantiv/verb kan ge helt felaktiga meningar, varpå missförstånd uppstår. Det är fullt möjligt på svenska också, men missförstånden blir inte lika stora.
Hur kommer du fram till det egentligen?
Citat:
Ta bara att ryska gör skillnad på verbändelser beroende på om handlingen är slutförd eller om den fortgår kontinuerligt. Svenska gör ingen sådan åtskillnad.
Men det finns det ju andra språk som gör också, även svenskan. Grejen är bara att det inte finns någon tjusig ändelse att tillgå. Det kan ju tvärtom vara svårare att greppa det på svenska, eftersom det finns en massa andra nyanser som uttrycker skillnaden.

Sedan undrar jag vad du säger om den första delen i citatet, som du inte kommenterade.
Citera
2014-11-10, 13:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Fortfarande är det något som inte förekommer i svenska språket någonstans, alltså är ryska språket mer formrikt, mer komplext och således enligt logikens alla regler ett svårare språk.
Nej. Bara om allt övrigt var lika och det är det ju inte. Du kan lika gärna hävda att bridge är dubbelt så svårt som schack eftersom det finns dubbelt så många färger att hålla reda på.
Citat:
Men språk är svårare om de är formrika och oregelbundna, vilket jag har försökt säga hela förmiddagen.
Nej, möjligtis om de är oregelbundna. Någon koppling till formrikedom finns inte.
Citat:
Av ren nyfikenhet, JaneC, vad anser du gör ett språk svårt?
Tja, samma sak som gör andra saker "svåra"? Att de inte liknar något man redan kan. Därför inbillar jag mig att jag skulle ha mycket svårare att lära mig khmer än polska trots att jag inte behöver lära mig en enda "form" av någonting. Och därmed inte riskerar att någonsin missförstås enligt din logik.
Citera
2014-11-10, 14:05
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nej. Bara om allt övrigt var lika och det är det ju inte. Du kan lika gärna hävda att bridge är dubbelt så svårt som schack eftersom det finns dubbelt så många färger att hålla reda på.
Schack är knappast ett komplicerat spel om man inte har som ambition att bli nye Kasparov eller liknande.
Citat:
Nej, möjligtis om de är oregelbundna. Någon koppling till formrikedom finns inte.
Som jag sa tidigare så innebär formrikedom att man måste lära sig mer innan man kan uttrycka sig. Således är det svårare.
Citat:
Tja, samma sak som gör andra saker "svåra"? Att de inte liknar något man redan kan. Därför inbillar jag mig att jag skulle ha mycket svårare att lära mig khmer än polska trots att jag inte behöver lära mig en enda "form" av någonting. Och därmed inte riskerar att någonsin missförstås enligt din logik.
Du hade säkert funnit khmer svårare, men anta att khmer hade polsk grammatik. Då tror jag att du hade haft större svårigheter att lära dig språket. Jag vågar påstå att formrika språk ger utrymme för större och fler missförstånd än formfattiga.
Citera
2014-11-10, 14:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Som jag sa tidigare så innebär formrikedom att man måste lära sig mer innan man kan uttrycka sig. Således är det svårare.
Nej, det är ett tankefel. Du har inte heller lyckats länka till något som stödjer det. Börjar polska barn "uttrycka sig" senare än kantonesiska? Missförstår deras föräldrar dem oftare?
Citat:
men anta att khmer hade polsk grammatik.
Antag att schack dessutom hade haft 52 kort och fyra färger. Tänk så svårt det varit då. Eller vänta nu ...?
Citat:
Jag vågar påstå att formrika språk ger utrymme för större och fler missförstånd än formfattiga.
Återigen så vet vi att du påstår det.
Citera
2014-11-10, 15:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ta bara att ryska gör skillnad på verbändelser beroende på om handlingen är slutförd eller om den fortgår kontinuerligt. Svenska gör ingen sådan åtskillnad.
Jo.

1. Han sov när jag kom in i rummet.
2. Han hade sovit när jag kom in i rummet.

Vad du menar är att ryska gör en annan åtskillnad och att du definierar denna som "svårare".
Citera
2014-11-10, 16:13
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att man inte måste lära sig andra saker saker, sådana som inte är relaterade till formrikedom, t.ex. distinktioner som uttrycks med hjälp av väldigt flertydiga ord eller ordföljd?

Citat:
Jag vågar påstå att formrika språk ger utrymme för större och fler missförstånd än formfattiga.
Jag upprepar min tidigare fråga: kan du styrka detta på något sätt?

Sedan skulle jag vilja att du kommenterade mitt inlägg 59. Om vi ska komma någonstans i diskussionen kan du ju inte ignorera alla invändningar och fortsätta att upprepa ditt påstående hela tiden.
Senast redigerad av In-Fredel 2014-11-10 kl. 16:18.
Citera
2014-11-10, 16:18
Medlem
Citat:
Jo.

Vad du menar är att ryska gör en annan åtskillnad och att du definierar denna som "svårare".
En sak bara, detta är väl en tempusskillnad snarare än en aspektskillnad?

Tillägg: Fast det är klart, pluskvamperfekt kan väl kanske aldrig vara imperfektivt, så det finns möjligen en automatisk aspektskillnad?
Senast redigerad av In-Fredel 2014-11-10 kl. 16:22.
Citera
2014-11-10, 18:08
Bannlyst
Citat:

Jag håller väl med dig om schack-analogin, men inte det andra.

Komplikation (svårighet) bör definieras i termer av antalet variabler att behöva förhålla sig till samtidigt. Detta helt oberoende av ens personliga fallenhet inom området.
Citera
2014-11-10, 19:28
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Haha långt inlägg nu med många citat, hoppas ni hänger med
Citat:
Nej, det är ett tankefel. Du har inte heller lyckats länka till något som stödjer det. Börjar polska barn "uttrycka sig" senare än kantonesiska? Missförstår deras föräldrar dem oftare?
Nu pratar vi om utlänningar som lärt sig språket.
Citat:
Antag att schack dessutom hade haft 52 kort och fyra färger. Tänk så svårt det varit då. Eller vänta nu ...?
Självklart. Fler pjäser = mer att hålla koll på = svårare.
Citat:
Återigen så vet vi att du påstår det.
Precis som du påstår att jag har fel.
Citat:
Jo.

Ryskan har mer välutvecklad sådan. Slaviska språk har dubbel verbuppsättning, brukar man säga. En för färdiga handlingar, en för ofullbordade.
Citat:
Hur kommer det sig att man inte måste lära sig andra saker saker, sådana som inte är relaterade till formrikedom, t.ex. distinktioner som uttrycks med hjälp av väldigt flertydiga ord eller ordföljd?
Det är riktigt att formrikedom ger friare ordföljd. Dock vågar jag säga att formrikedom är svårare att lära sig, än ordföljd.
Citat:
Jag upprepar min tidigare fråga: kan du styrka detta på något sätt?
Inte annat än genom vad polacker har berättat för mig.
Citat:
Sedan skulle jag vilja att du kommenterade mitt inlägg 59. Om vi ska komma någonstans i diskussionen kan du ju inte ignorera alla invändningar och fortsätta att upprepa ditt påstående hela tiden.
Jag missade det inlägget visst.
Citat:
Hur kommer du fram till det egentligen?
Nu kan jag inte ryska, men jag vet att om man använder fel kasus, exempelvis genitiv där det ska vara dativ, kan hela meningar mista sin mening och få en ny. Går det ens på svenska, på samma sätt?
Citat:
Men det finns det ju andra språk som gör också, även svenskan. Grejen är bara att det inte finns någon tjusig ändelse att tillgå. Det kan ju tvärtom vara svårare att greppa det på svenska, eftersom det finns en massa andra nyanser som uttrycker skillnaden.
Finns ingen verbändelse att tillgå brukar man kunna läsa av sammanhanget vad som gäller. Precis som ryssar, med hjälp av sammanhanget, kan avgöra om ett objekt är bestämt eller obestämt, trots att ingen sådan åtskillnad egentligen görs i språket.
Citat:
Sedan undrar jag vad du säger om den första delen i citatet, som du inte kommenterade.
Citat:
Så är det. Men det verkar konstigt om det samtidigt innebar att språken förlorade en stor del av sin uttrycksförmåga. Rimligen innebar det att komplexiteten växte sig större på något annat håll.
Måste det verkligen vara så? Är alla språk lika komplexa, men på olika sätt? Skulle inte något språk kunna vara liiiiite mer komplext?
Citera
2014-11-10, 19:33
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
En sak bara, detta är väl en tempusskillnad snarare än en aspektskillnad?
Enligt traditionell terminologi är det väl så även om tempus och aspekt går in i varandra. Dock förändrar det ju inget. Det går att uttrycka om handlingar är slutförda eller pågående med ändelser i svenskan. Det behöver man ju inte ha (slaviska) aspekter för.

Citat:
Fast det är klart, pluskvamperfekt kan väl kanske aldrig vara imperfektivt, så det finns möjligen en automatisk aspektskillnad?
Det kan man väl inte säga?

Jag hade grubblat en massa utan att komma fram till något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in