Citat:
Som jag skrev i polacktråden; självklart finns sådana fall i svenska, men de är fler och grövre i polska/ryska.Ja ni verkar vara mycket svåra att övertyga.
Citat:
Fortfarande är det något som inte förekommer i svenska språket någonstans, alltså är ryska språket mer formrikt, mer komplext och således enligt logikens alla regler ett svårare språk.Du är välkommen att presentera exempel från andra länder.
Citat:
Nu var jag tydlig på punkten att de dels var oregelbundna, och dels att de hade olika ändelser beroende på deklination och genus. Det blir helt enkelt mer att lära sig, och därför kan man med gott samvete säga att språket är svårare.Det beror ju på. Om ändelserna är helt 100 % förusägbara så tillför de ju ingen "komplexitet" alls. Om ändelserna är oregelbundna så är naturligtvis oregelbundenheten en svårighet men oregelbundenhet kan ju finnas på mängder av nivåer.
Hur vet någon (en polack t.ex.) som lär sig svenska att "avgå" är oregelbundet i förhållande till "gå av" och att den ena betydelsen inte ens går att förutse från den andra? Brutalt komplext att behöva nöta in alla dessa oregelbundenheter för varje tänkbar kombination av verb och preposition.
Återigen: Vilka mätbara effekter uppstår till följd av dina teorier kring hur man rangordnar språk efter (objektiv) svårighet?
Hur vet någon (en polack t.ex.) som lär sig svenska att "avgå" är oregelbundet i förhållande till "gå av" och att den ena betydelsen inte ens går att förutse från den andra? Brutalt komplext att behöva nöta in alla dessa oregelbundenheter för varje tänkbar kombination av verb och preposition.
Återigen: Vilka mätbara effekter uppstår till följd av dina teorier kring hur man rangordnar språk efter (objektiv) svårighet?
"Gå av" är precis lika oregelbundet som "avgå" i min ordbok.
Objektiv svårighet går inte att säkerställa då vi måste kontakta liv i yttre rymden för att få svar på en sådan fråga. Alla människor har ju ett modersmål, och sen kan man jämföra utifrån det huruvida ett språk är svårt eller inte. Men språk är svårare om de är formrika och oregelbundna, vilket jag har försökt säga hela förmiddagen.
Av ren nyfikenhet, JaneC, vad anser du gör ett språk svårt?