2014-11-16, 04:51
Medlem
kato85s avatar
Fick troligtvis tinnitus av den här filmen. (gillar den dock)

Läser att många klagade på för högt ljud, eftersom man medvetet dränkt dialogerna i hög musik, och därmed har biograferna blivit rekommenderade att höja volymen ytterligare så att åskådarna skall kunna tyda dialogerna.

en biograf i san fransisco blev trasig av ljudet
http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2014/11/why-interstellars-organ-needs-to-be-so-loud/382619/

http://www.avclub.com/article/interstellar-receiving-complaints-its-just-too-dar-211880
Citera
2014-11-16, 07:50
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Intressanta boktips, känner du till Michael Talbots forskning om att allt liv och universum endast är ett hologram? Inget existerar fysiskt egentligen.
Ja det gör jag så klart.
Här är Suskinds papper från -94:
http://arxiv.org/pdf/hep-th/9409089v2.pdf
Citera
2014-11-16, 08:02
Medlem
Såg denna film nyss på IMAX i USA. Biljetten kostade $17.79 för er som undrar.

Bra film.
Citera
2014-11-16, 10:59
Medlem
Nochillss avatar
Funderar som bäst på hur Spielbergs originalutkast som nämns på imdb.com hade fungerat med endast 1 planet som redan koloniserats av elaka kineser och robotar.

Interstellars budskap med att vetenskapsmannen oftast handlar irrationellt och skiter i andra bara för att rädda sig själv känns ju inte trovärdigt.
Citera
2014-11-16, 12:57
Medlem
PuffTheDragons avatar
Vi har en tråd i fysikforumet där just fysiken i filmen diskuteras.

OBS den innehåller många SPOILERS!
(FB) Fysik i ”Interstellar” (SPOILERS)
Citera
2014-11-16, 13:01
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Funderar som bäst på hur Spielbergs originalutkast som nämns på imdb.com hade fungerat med endast 1 planet som redan koloniserats av elaka kineser och robotar.

Interstellars budskap med att vetenskapsmannen oftast handlar irrationellt och skiter i andra bara för att rädda sig själv känns ju inte trovärdigt.
Tycker ändå det känns ganska trovärdigt, man ska inte underskatta människans benägenhet att handla irrationellt på grund av sina känslor och instinkter. Om det inte finns en tillstymmelse till chans att rädda sin egen familj eller någon annan människa på jorden, utan endast en "nykolonisering" med befruktade ägg så finns det egentligen ingen mening med det. Det finns inget självändamål med att låta mänskligheten fortsätta existera till varje pris, då finns det ett betydligt högre värde för individen att få tillbringa sin sista tid tillsammans med sin familj, oavsett om de vet att de tillsammans kommer gå sin undergång till mötes förr eller senare.
Citera
2014-11-16, 13:55
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Tycker ändå det känns ganska trovärdigt, man ska inte underskatta människans benägenhet att handla irrationellt på grund av sina känslor och instinkter. Om det inte finns en tillstymmelse till chans att rädda sin egen familj eller någon annan människa på jorden, utan endast en "nykolonisering" med befruktade ägg så finns det egentligen ingen mening med det. Det finns inget självändamål med att låta mänskligheten fortsätta existera till varje pris, då finns det ett betydligt högre värde för individen att få tillbringa sin sista tid tillsammans med sin familj, oavsett om de vet att de tillsammans kommer gå sin undergång till mötes förr eller senare.

Jag läste precis på imdb.com discussionboard: NASA location plothole? vilket gav mig en bättre förståelse för Coopers karaktär och beteende. I synnerhet så tolkar jag scenen med skördetröskorna som ett tecken på att 5D- varelserna skapade anomaliteten för att varna Cooper för framtiden.
Filmens premiss är att Cooper egentligen inte alls ska följa med på rymduppdraget utan stanna på Jorden med Tom & Murph vilka han älskar.
Cooper skrev morsekoden i dammet på golvet för att ange koordinaterna till NASA-basen därför att ödet inte går att ändra, han måste ändå åka.

Senast redigerad av Nochills 2014-11-16 kl. 13:58.
Citera
2014-11-16, 14:57
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag kan hålla med dig att filmen är blek förutom att jag inte tycker att den är direkt förutsägbar, mest förvirrande...

Citera
2014-11-16, 19:38
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Nej, men det här funkade väl inte riktigt? Och då menar jag inte fysiken, det kan jag inte uttala mig om, men det var inget som kändes jättekonstigt för någon som läst Fysik B. Filmen kändes som en pizza där man slängt på alla ingredienser som fanns hemma, istället för att ta de som passar ihop och skapar en meningsfull rätt (story).

* Handlingen håller inte. Jorden håller på att för att växterna dör, men man satsar då några tusentals miljarder (som de skulle kosta att göra det man gjort i filmen) på en extremt långsökt rymdprojekt som dessutom hålls hemligt trots ett par rymduppskjutningar? Nån gräns får det vara på plotholes.

Handlingen är för spretig, öppningen är storsint och försöker bygga upp känslan mellan far och dotter, men sedan tappas det bort och inget man spinner vidare på. Istället för att bygga vidare på en huvudhandling, blir det en massa småstorys. Dessutom ett konstant flöde av märkliga plotholes.

* Karaktärerna. Jag får ingen känsla för dem, trots bra insats av MM och Murph den yngre. De utvecklas ingenting, de spenderar ett par år tillsammans i en förmodat tight rymkapsel, men känslan är mer att de sitter på ett pendeltåg tillsammans påväg till jobbet. De bondar inte överhuvudtaget, känns som alla spelar solo (utom Murph dy och Cooper). Och vem är Murphs pojkvän (???), han blev aldrig introducerad tror jag.

* Dialogerna är stundtals riktiga usla, och mixningen gjorde att det var riktigt svårt att höra ibland. Kanske har ni som sett den i Sverige en fördel pga textning.

* Tempot. Det krävs en del för att man skall palla nära 3h (blir en bit över 3h med reklam) i biografen, och det var ett par tillfällen där man skruvade på sig betänkligt. Filmen kunde gott slutat tidigare.

Lämnade biosalongen utan några speciella känslor, dock 200 spänn fattigare (IMAX). Ger den 2/5. Jag tror man kunde vunnit mycket på en annorlunda klippning, men det är svårt att rädda filmen helt eftersom karaktärerna inte fungerar. Dock stort plus för fantastiskt soundtrack.

Disclaimer: Jag är ingen filmnörd utan gillar populära filmer typ Shawshank, och Nolans tidigare alster. Detta var för mig helt enkelt inte en bra film, som lämnade mig oberörd.
Senast redigerad av BenjaminGraham 2014-11-16 kl. 19:54.
Citera
2014-11-16, 21:06
Medlem
AKMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham

Citera
2014-11-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKM

Senast redigerad av tank77 2014-11-16 kl. 21:48.
Citera
2014-11-16, 22:07
Medlem
AKMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem