Fick troligtvis tinnitus av den här filmen. (gillar den dock)
Läser att många klagade på för högt ljud, eftersom man medvetet dränkt dialogerna i hög musik, och därmed har biograferna blivit rekommenderade att höja volymen ytterligare så att åskådarna skall kunna tyda dialogerna.
Intressanta boktips, känner du till Michael Talbots forskning om att allt liv och universum endast är ett hologram? Inget existerar fysiskt egentligen.
Funderar som bäst på hur Spielbergs originalutkast som nämns på imdb.com hade fungerat med endast 1 planet som redan koloniserats av elaka kineser och robotar.
Interstellars budskap med att vetenskapsmannen oftast handlar irrationellt och skiter i andra bara för att rädda sig själv känns ju inte trovärdigt.
Funderar som bäst på hur Spielbergs originalutkast som nämns på imdb.com hade fungerat med endast 1 planet som redan koloniserats av elaka kineser och robotar.
Interstellars budskap med att vetenskapsmannen oftast handlar irrationellt och skiter i andra bara för att rädda sig själv känns ju inte trovärdigt.
Tycker ändå det känns ganska trovärdigt, man ska inte underskatta människans benägenhet att handla irrationellt på grund av sina känslor och instinkter. Om det inte finns en tillstymmelse till chans att rädda sin egen familj eller någon annan människa på jorden, utan endast en "nykolonisering" med befruktade ägg så finns det egentligen ingen mening med det. Det finns inget självändamål med att låta mänskligheten fortsätta existera till varje pris, då finns det ett betydligt högre värde för individen att få tillbringa sin sista tid tillsammans med sin familj, oavsett om de vet att de tillsammans kommer gå sin undergång till mötes förr eller senare.
Tycker ändå det känns ganska trovärdigt, man ska inte underskatta människans benägenhet att handla irrationellt på grund av sina känslor och instinkter. Om det inte finns en tillstymmelse till chans att rädda sin egen familj eller någon annan människa på jorden, utan endast en "nykolonisering" med befruktade ägg så finns det egentligen ingen mening med det. Det finns inget självändamål med att låta mänskligheten fortsätta existera till varje pris, då finns det ett betydligt högre värde för individen att få tillbringa sin sista tid tillsammans med sin familj, oavsett om de vet att de tillsammans kommer gå sin undergång till mötes förr eller senare.
Jag läste precis på imdb.com discussionboard: NASA location plothole? vilket gav mig en bättre förståelse för Coopers karaktär och beteende. I synnerhet så tolkar jag scenen med skördetröskorna som ett tecken på att 5D- varelserna skapade anomaliteten för att varna Cooper för framtiden.
Filmens premiss är att Cooper egentligen inte alls ska följa med på rymduppdraget utan stanna på Jorden med Tom & Murph vilka han älskar.
Cooper skrev morsekoden i dammet på golvet för att ange koordinaterna till NASA-basen därför att ödet inte går att ändra, han måste ändå åka.
Professor Brands agenda var att Coopers uppdrag skulle sluta med nykolonisering av en annan planet utan att nånsin återvända hem. Det kändes som om Dr. Mann bara tänkte på sina egna behov och experiment som inte funkade på isplaneten och inte ville att nån annan skulle lyckas.
Senast redigerad av Nochills 2014-11-16 kl. 13:58.
Nej, men det här funkade väl inte riktigt? Och då menar jag inte fysiken, det kan jag inte uttala mig om, men det var inget som kändes jättekonstigt för någon som läst Fysik B. Filmen kändes som en pizza där man slängt på alla ingredienser som fanns hemma, istället för att ta de som passar ihop och skapar en meningsfull rätt (story).
* Handlingen håller inte. Jorden håller på att för att växterna dör, men man satsar då några tusentals miljarder (som de skulle kosta att göra det man gjort i filmen) på en extremt långsökt rymdprojekt som dessutom hålls hemligt trots ett par rymduppskjutningar? Nån gräns får det vara på plotholes.
Handlingen är för spretig, öppningen är storsint och försöker bygga upp känslan mellan far och dotter, men sedan tappas det bort och inget man spinner vidare på. Istället för att bygga vidare på en huvudhandling, blir det en massa småstorys. Dessutom ett konstant flöde av märkliga plotholes.
T.ex Matt Dameon planeten. Var det verkligen oväntat att någon skulle ljuga för att bli upphämtad? Och varför skulle han döda dem. De hade ju redan kommit, skulle de skita i att ta med honom bara för att han ljög?
De som överlevt kunde bara skicka enklare signaler, medan det gick bra att skicka en videolänk till Coopers kapsel. What?
* Karaktärerna. Jag får ingen känsla för dem, trots bra insats av MM och Murph den yngre. De utvecklas ingenting, de spenderar ett par år tillsammans i en förmodat tight rymkapsel, men känslan är mer att de sitter på ett pendeltåg tillsammans påväg till jobbet. De bondar inte överhuvudtaget, känns som alla spelar solo (utom Murph dy och Cooper). Och vem är Murphs pojkvän (???), han blev aldrig introducerad tror jag.
Typ när de kom tillbaks från vattenpanel, oj det har gått 23 år, inga konstigheter. Inget att diskutera. Nån dog? Just det, inget att ta upp. Nu kör vi vidare.
Brand är kär i Matt Dameon, de har inte sätts på flera år. Nejdå, inga känslor när de ses igen. Varför nämndes det ens?
Kände inget ens när den, tänkt känslosamma, scenen när Cooper ser en snabbspolning av 20 år av sin sons utveckling.
* Dialogerna är stundtals riktiga usla, och mixningen gjorde att det var riktigt svårt att höra ibland. Kanske har ni som sett den i Sverige en fördel pga textning.
Två exempel: Brands patetiska monolog om att kärlek kanske trots allt betyder något. Tjatade hon inte om att vara subjektiv? Skruvade på mig rejält i den obekväma biofåtöljen.
Slutet, Murph som gammal. Har ej sett sin pappa på 70 år, och det hon får fram är en klyscha "ingen förälder skall se sitt barn dö" GAAAHH
* Tempot. Det krävs en del för att man skall palla nära 3h (blir en bit över 3h med reklam) i biografen, och det var ett par tillfällen där man skruvade på sig betänkligt. Filmen kunde gott slutat tidigare.
Lämnade biosalongen utan några speciella känslor, dock 200 spänn fattigare (IMAX). Ger den 2/5. Jag tror man kunde vunnit mycket på en annorlunda klippning, men det är svårt att rädda filmen helt eftersom karaktärerna inte fungerar. Dock stort plus för fantastiskt soundtrack.
Disclaimer: Jag är ingen filmnörd utan gillar populära filmer typ Shawshank, och Nolans tidigare alster. Detta var för mig helt enkelt inte en bra film, som lämnade mig oberörd.
Senast redigerad av BenjaminGraham 2014-11-16 kl. 19:54.
Brand är kär i Matt Dameon, de har inte sätts på flera år. Nejdå, inga känslor när de ses igen. Varför nämndes det ens?
Hon var inte kär i Dr. Mann (Matt Damon), utan Dr Wolf nånting, vars planet hon åker till i slutet. När man ser att hon kommit fram i slutet så ser man ett rätt stort läger, vilket jag tolkar som att hon hittade honom.
Hon var inte kär i Dr. Mann (Matt Damon), utan Dr Wolf nånting, vars planet hon åker till i slutet. När man ser att hon kommit fram i slutet så ser man ett rätt stort läger, vilket jag tolkar som att hon hittade honom.
Nja.....det är ju ganska uppenbart att Edmunds är död då Brand har begravt honom och lägger hans "dog tag" på en stenhög där han är begraven, vilket man ser i Brands sista scen.
Senast redigerad av tank77 2014-11-16 kl. 21:48.
Nja.....det är ju ganska uppenbart att Edmunds är död då Brand har begravt honom och lägger hans "dog tag" på en stenhög där han är begraven, vilket man ser i Brands sista scen.
Jaså, det måste jag ha missat isåfall. Hursomhelst så var det som sagt honom hon var kär i.