2014-11-07, 15:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Varmluftsballongen brännare förbränner syre och skapar undertyck i
ballongen som lufttrycket utanför ballongen strävar efter att utjämna genom att trycka in luft
underifrån och därmed trycka ballongen uppåt.

Så du vet inte ens hur varmluftsballong fungerar? Hur i helvete skulle det kunna bli UNDERtryck om man värmer upp luften inne i ballongen? Du förstår väl ändå att varm gas har lägre densitet än kall gas?
Citera
2014-11-07, 16:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, det är fejk. Det går inte att skapa 100 procent vakuum här på jorden.

Är det nån som påstått att det är perfekt vakuum? Det rör sig givetvis om partiellt vakuum. Inte ens yttre rymden är perfekt vakuum....

Citat:
Om det hade funnits tillräckligt starka pumpar för skapa äkta vakuum så hade vakuumkammaren helt enkelt imploderat.

HAHAHA och varför i hela friden skulle detta ske, menar du?
Citera
2014-11-07, 16:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad tror du händer här?
http://www.youtube.com/watch?v=tyINNUaXa8Q
Hade reaktionen varit samma i vakuum?

Givetvis hade tuben farit iväg även i vakuum. Det kallas Newtons tredje lag.
Citera
2014-11-07, 21:57
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Håller med, det var slarvigt skrivet. Ibland råkar det bli helt fel men du tolkade det rätt, alla fall i början. Är lite nyfiken vad du har för åsikter angående månresor med luftballong eller helikopter om atmosfären hade sträckt sig till månen.
Det borde enligt mina begränsade kunskaper göra det fullt möjligt att flyga dit med nästan vad som helst.
Detta förutsatt att månen kan behålla sin omloppsbana inuti jordens atmosfär och även att atmosfären inte blir linjärt tunnare i samma utsträckning som idag, vilket jag antar är en förutsättning för att den skall kunna sträcka sig ända till månen. Tänker närmast på Baumgartners ballongresa till stratosfären, där stigningen blev långsammare och långsammare tills den upphörde helt och till slut blev negativ.

Något jag däremot undrar över är hur tidvatten fungerar om inte solen och månens dragningskraft ligger bakom det hela?
Om tidvatten styrs av detta så borde man ju kunna använda det till att verifiera hur väl gravitationsteorier stämmer?
Om tidvatten inte styrs av månen och solens gravitation, så blir det ju väldigt intressant att veta vad som istället skulle vara orsaken till att tidvattenändringar verkar vara betydligt mindre när jorden befinner sig mellan månen och solen och större när månen befinner sig mellan jorden och solen?

Innan någon frågar; Nej, jag kan inte själv använda tidvatten för att räkna ut om månens dragningskraft verkar vara 1/3 eller 12/1 av jordens, men jag utgår från att det både är möjligt och att det har gjorts utav personer som är lite duktigare på området än mig... och spontant misstänker jag att dom hade tjallat för länge sen om dom upptäckte att något inte stämmer. Jag skulle faktiskt vara väldigt förvånad om dessa uträkningar inte gjorts upprepade gånger långt före 1960-talet.
Citera
2014-11-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Se filmen ovan.

Videon är fejk från början till slut och jag kan bevisa det om du är villig att lyssna.

Fågelfjädrar är i princip små keratinrör med mikroskopiska luftfickor där den fångade lufttrycket är
samma som omgivningens. Om man verkligen hade kunnat pumpa luften ut ur kammaren så som
dom säger så hade det expanderande lufttrycket inifrån fjädrarna slitit sönder dom. Som att blåsa
upp en ballong tills den spricker.

I princip allt som tillverkas eller skapas i atmosfärtryck innehåller små mikroskopiska luftbubblor
under tryck, inklusive bowlingsklot.

I videon nedan kan du se hur mycket luft an vanlig plastmugg innehåller. Mängden luft varierar
naturligtvis beroende på material.
https://www.youtube.com/watch?v=aBU912aWnOA

Om du spolar fram videon till 2:55 så kan man tydligt se att det är luft som ”rufsar” till fjädrarna.
Kan det egentligen bli tydligare?
Citera
2014-11-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Frågar du för att du inte vet själv eller?

Vad tror DU hade hänt i vakuum?

Det som händer när ventilen slås av är att atmosfärstycket försöker jämna ut trycket i tuben men så länge trycket i tuben är högre än i den omgivande atmosfären så kan inte lufttrycket balansera
trycket inne i tuben och jagar tuben så att säga.

I vakuum hade det inte hänt nåt även om tuben hade hållit för trycket inifrån eftersom vakuum saknar tryck. Gasen i tuben hade bara försvunnit i tomma intet under bråkdelen en sekund.
Det är av den anledningen raketer inte kan funka i vakuum.
Citera
2014-11-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så du vet inte ens hur varmluftsballong fungerar? Hur i helvete skulle det kunna bli UNDERtryck om man värmer upp luften inne i ballongen? Du förstår väl ändå att varm gas har lägre densitet än kall gas?

Du har fått allt om bakfoten. Tänk lite innan du svarar.
kall luft
varm luft
=hägring

http://thehappyscientist.com/science-video/mirage

Hur man skapar undertryck genom att förbränna syre i atmosfären.

https://www.youtube.com/watch?v=cNh3N_1e4wQ
Citera
2014-11-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Är det nån som påstått att det är perfekt vakuum? Det rör sig givetvis om partiellt vakuum. Inte ens yttre rymden är perfekt vakuum....

HAHAHA och varför i hela friden skulle detta ske, menar du?

Lufttrycket hade helt enkelt tryckt ihop byggnaden. Lufttrycket är en underskattad kraft som är mer kraftfull än vi nånsin kan ana.

https://www.youtube.com/watch?v=Uy-SN5j1ogk
Notera att experimentet har ingenting att göra med vakuum utan bara tryckskillnader.

Hur vet du att rymden inte är perfekt vakuum?
Har man hittat enskilda gas molekyler i rymden? Kan gas existera utan tryck?
Citera
2014-11-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det borde enligt mina begränsade kunskaper göra det fullt möjligt att flyga dit med nästan vad som helst.
Detta förutsatt att månen kan behålla sin omloppsbana inuti jordens atmosfär och även att atmosfären inte blir linjärt tunnare i samma utsträckning som idag, vilket jag antar är en förutsättning för att den skall kunna sträcka sig ända till månen. Tänker närmast på Baumgartners ballongresa till stratosfären, där stigningen blev långsammare och långsammare tills den upphörde helt och till slut blev negativ.

Något jag däremot undrar över är hur tidvatten fungerar om inte solen och månens dragningskraft ligger bakom det hela?
Om tidvatten styrs av detta så borde man ju kunna använda det till att verifiera hur väl gravitationsteorier stämmer?
Om tidvatten inte styrs av månen och solens gravitation, så blir det ju väldigt intressant att veta vad som istället skulle vara orsaken till att tidvattenändringar verkar vara betydligt mindre när jorden befinner sig mellan månen och solen och större när månen befinner sig mellan jorden och solen?

Innan någon frågar; Nej, jag kan inte själv använda tidvatten för att räkna ut om månens dragningskraft verkar vara 1/3 eller 12/1 av jordens, men jag utgår från att det både är möjligt och att det har gjorts utav personer som är lite duktigare på området än mig... och spontant misstänker jag att dom hade tjallat för länge sen om dom upptäckte att något inte stämmer. Jag skulle faktiskt vara väldigt förvånad om dessa uträkningar inte gjorts upprepade gånger långt före 1960-talet.

Tror också att det vore fullt möjligt. Undrar bara när helikoptern hade börjat falla mot månen just
med tanke på att det är månen, enligt etablissemanget, som skapar ebb och flod. Det är många hål
i NASA:s påståenden.
Det är också lite märkligt att det krävs så "lite" för att "övervinna" gravitationen. En mystisk kraft
som håller jorden i bana kring solen, månen i sin bana kring jorden. Håller oceanerna på plats trots
att jorden roterar med överljudsfart kring ekvatorn och på ett mirakulöst sätt drar med atmosfären i
rotationen. Månens gravitation är kapabel att lyfta vattnet i oceanerna, inte bra på sidan som vetter
mot månen utan även på det motsatta.
Ingen vet vad gravitation är men alla vet att den finns och hur den verkar eftersom vi har blivit
lärda så. Jag tror inte att det är gravitationen som orsakar tidvattnet utan snarare lufttrycket.

Existerar denna mystiska kraft vi kallar gravitation? Jag har mina tvivel.
Det svåraste är nog att befria sig från livslång indoktrinering och börja tänka i nya banor.
Citera
2014-11-10, 11:22
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Videon är fejk från början till slut och jag kan bevisa det om du är villig att lyssna.

Fågelfjädrar är i princip små keratinrör med mikroskopiska luftfickor där den fångade lufttrycket är
samma som omgivningens. Om man verkligen hade kunnat pumpa luften ut ur kammaren så som
dom säger så hade det expanderande lufttrycket inifrån fjädrarna slitit sönder dom. Som att blåsa
upp en ballong tills den spricker.

I princip allt som tillverkas eller skapas i atmosfärtryck innehåller små mikroskopiska luftbubblor
under tryck, inklusive bowlingsklot.

I videon nedan kan du se hur mycket luft an vanlig plastmugg innehåller. Mängden luft varierar
naturligtvis beroende på material.
https://www.youtube.com/watch?v=aBU912aWnOA

Om du spolar fram videon till 2:55 så kan man tydligt se att det är luft som ”rufsar” till fjädrarna.
Kan det egentligen bli tydligare?

Fast nu jämför du ju äpplen med päron - vad har vakuum med vattentryck att göra?
Citera
2014-11-10, 13:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det som händer när ventilen slås av är att atmosfärstycket försöker jämna ut trycket i tuben men så länge trycket i tuben är högre än i den omgivande atmosfären så kan inte lufttrycket balansera
trycket inne i tuben och jagar tuben så att säga.

I vakuum hade det inte hänt nåt även om tuben hade hållit för trycket inifrån eftersom vakuum saknar tryck. Gasen i tuben hade bara försvunnit i tomma intet under bråkdelen en sekund.
Det är av den anledningen raketer inte kan funka i vakuum.

1. Så Newtons tredje lag är alltså fel?

2. Kan du delge oss en förklaring för hur gasen skulle kunna försvinna på bråkdelen av en sekund, och detta dessutom utan att orsaka nån kraft på tuben enligt newtons tredje lag?
Citera
2014-11-10, 13:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du har fått allt om bakfoten. Tänk lite innan du svarar.
kall luft
varm luft
=hägring

http://thehappyscientist.com/science-video/mirage

Hur har detta med någonting av de jag skrivit att göra????

Citat:
Hur man skapar undertryck genom att förbränna syre i atmosfären.

https://www.youtube.com/watch?v=cNh3N_1e4wQ

Om du faktiskt hade förstått videon du själv postade så hade du sett att den säger precis det jag berättar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in