Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Jag är helt och hållet för att tänka i nya banor... Men helst ser jag i det läget att man är minst lika kritisk i sin granskning av dom nya tankebanorna som man är mot dom gamla.
Om man föreställer sig att det faktiskt inte finns någon gravitation, utan att det bara är lufttrycket som pressar ner oss hela tiden... Vad är det då som gör att kattmat lägger sig mot locket av en kattmatsburk om man låter den stå uppochned en stund?
Och nog låter det märkligt att jorden bara fräser runt sådär jättefort i rymden med atmosfär och allt... Men vore det inte ännu märkligare om den fräser runt på samma sätt utan någon anledning? För det är väl inte på grund av lufttrycket i rymden som jorden snurrar runt solen? Och så långt är vi väl ändå överens? Alltså att jorden snurrar runt solen.
Och om nu jorden trots allt snurrar runt solen... Varför gör den det? Om inte solen har med saken att göra så är det ju minst sagt en märklig slump att jorden bara råkar snurra runt solen istället för att bara sticka iväg åt valfritt håll?
Samma sak med månen... Varför sticker den inte bara iväg någonstans?
Om man istället leker med den gamla tråkiga teorin att stora dunderklumpar drar till sig saker... Verkar det då inte rimligt att om jorden har en dragningskraft som är stark nog att hålla fast hela månen i dess bana, så är inte månens dragningskraft klenare än att den kan streta emot precis så mycket som krävs för att vattnet på jorden rör sig lite?
Det där med kattmatsburken är faktiskt en väldigt bra fråga. Har inte en susning, alla fall inte än.
Men om jag hade svarat gravitation på din fråga så hade du accepterat det utan vidare, trots att jag
med det inte hade förklarat nåt. Det hade räckt med det magiska ordet gravitation för att få slut på
diskussionen. Det var det jag menade med att det svåraste är att göra sig fri från indoktrineringen.
Nej, vi är inte överens. Om du är ärlig mot dig själv så har du ingen aning om, lika lite som jag, vad som snurrar kring vad eller om det över huvud taget snurrar. Vi har ingen aning om avstånden till
solen, månen eller stjärnorna.
De som säger annat är oärliga eller förblindade av det som idag falskeligen kallas vetenskap. Vi har
blivit lärda från tidiga barndomen att tänka på att visst sett när det gäller frågor och svar som direkt
eller indirekt berör vår existens här på jorden.
Har du hört talas om Ernst Mack? Som för övrigt förnekade existensen av atomer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_Mach
Detta skrev han för över hundra år sedan,
”För att förstå världen skapar människan hjälpkonstruktioner, strängt taget fiktioner, vars enda
sanningskriterium är i vilken mån de hjälper oss att förutsäga kommande upplevelser.”
Skillnaden mot då är att idag är det makteliten och de kontrollerade medier som skapar fiktioner
och likriktar individens intellekt.