Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-10, 14:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Lufttrycket hade helt enkelt tryckt ihop byggnaden.

Jag hade hoppats på något mer än ditt påstående. T ex några fysikaliska beräkningar. Men även ett troll når väl till slut vägs ände när det kommer att hitta på dumheter?

Citat:
Lufttrycket är en underskattad kraft som är mer kraftfull än vi nånsin kan ana.

https://www.youtube.com/watch?v=Uy-SN5j1ogk

Vad har en ihoptryckt tunn plåttunna med saken att göra? Har en plåttunna samma hållfasthet som en byggnad eller en vakuumkammare menar du?

Är ditt argument:
En tunna trycks ihop => Allting trycks ihop på samma sätt
?

Om inte, varför länka till denna video?

Citat:
Notera att experimentet har ingenting att göra med vakuum utan bara tryckskillnader.

Det beror på vad man kallar vakuum. Var drar du gränsen?

Citat:
Hur vet du att rymden inte är perfekt vakuum?

För att man upptäckt partiklar där. Det borde väl räcka?

Citat:
Har man hittat enskilda gas molekyler i rymden? Kan gas existera utan tryck?

Givetvis.

(Sen finns det för övrigt fler sorters partiklar än gas som existerar i rymden)
Citera
2014-11-10, 14:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tror också att det vore fullt möjligt. Undrar bara när helikoptern hade börjat falla mot månen

Vad sägs om Lagrange-punkt L1 i Jord-Måne-systemet?

Citat:
just med tanke på att det är månen, enligt etablissemanget, som skapar ebb och flod. Det är många hål i NASA:s påståenden.

Vad har detta med saken att göra?

Citat:
Det är också lite märkligt att det krävs så "lite" för att "övervinna" gravitationen. En mystisk kraft
som håller jorden i bana kring solen, månen i sin bana kring jorden. Håller oceanerna på plats trots
att jorden roterar med överljudsfart kring ekvatorn och på ett mirakulöst sätt drar med atmosfären i
rotationen.

Vad menar DU ligger bakom?

Citat:
Månens gravitation är kapabel att lyfta vattnet i oceanerna, inte bra på sidan som vetter
mot månen utan även på det motsatta.

Du förstår uppenbarligen inte hur tidvatten fungerar. Läs på.

Citat:
Ingen vet vad gravitation är

Jo. Jag har redan berättat för dig t o m.

Citat:
Jag tror inte att det är gravitationen som orsakar tidvattnet utan snarare lufttrycket.

Synd bara att det går att motbevisa med en vanlig köksbarometer.
Citera
2014-11-10, 14:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Videon är fejk från början till slut och jag kan bevisa det om du är villig att lyssna.

Fågelfjädrar är i princip små keratinrör med mikroskopiska luftfickor där den fångade lufttrycket är
samma som omgivningens. Om man verkligen hade kunnat pumpa luften ut ur kammaren så som
dom säger så hade det expanderande lufttrycket inifrån fjädrarna slitit sönder dom. Som att blåsa
upp en ballong tills den spricker.

I princip allt som tillverkas eller skapas i atmosfärtryck innehåller små mikroskopiska luftbubblor
under tryck, inklusive bowlingsklot.

I videon nedan kan du se hur mycket luft an vanlig plastmugg innehåller. Mängden luft varierar
naturligtvis beroende på material.
https://www.youtube.com/watch?v=aBU912aWnOA

Om du spolar fram videon till 2:55 så kan man tydligt se att det är luft som ”rufsar” till fjädrarna.
Kan det egentligen bli tydligare?

Kan inte du vara bussig och börja presentera lite uträkningar för dina påståenden?
Citera
2014-11-10, 19:12
Medlem
Pappersvargens avatar
Sebban uttalar sig väldigt tvärsäkert. Jag vill veta vad hen har för utbildning inom fysik.
Citera
2014-11-10, 20:42
Medlem
Citat:
med tanke på att det är månen, enligt etablissemanget, som skapar ebb och flod. Det är många hål i NASA:s påståenden.
Vem har lurat dig att tro att det är NASA som förklarat hur ebb och flod fungerar? Vad får dig att tro att NASA är den enda som skjuter upp raketer?

Enligt din hypotes borde en sån här raket inte fungera eftersom den inte förbränner syret i luften
https://www.youtube.com/watch?v=L83RzcKXN8E
Citera
2014-11-10, 21:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Tror också att det vore fullt möjligt. Undrar bara när helikoptern hade börjat falla mot månen just
med tanke på att det är månen, enligt etablissemanget, som skapar ebb och flod. Det är många hål
i NASA:s påståenden.
Det är också lite märkligt att det krävs så "lite" för att "övervinna" gravitationen. En mystisk kraft
som håller jorden i bana kring solen, månen i sin bana kring jorden. Håller oceanerna på plats trots
att jorden roterar med överljudsfart kring ekvatorn och på ett mirakulöst sätt drar med atmosfären i
rotationen. Månens gravitation är kapabel att lyfta vattnet i oceanerna, inte bra på sidan som vetter
mot månen utan även på det motsatta.
Ingen vet vad gravitation är men alla vet att den finns och hur den verkar eftersom vi har blivit
lärda så. Jag tror inte att det är gravitationen som orsakar tidvattnet utan snarare lufttrycket.

Existerar denna mystiska kraft vi kallar gravitation? Jag har mina tvivel.
Det svåraste är nog att befria sig från livslång indoktrinering och börja tänka i nya banor.
Jag är helt och hållet för att tänka i nya banor... Men helst ser jag i det läget att man är minst lika kritisk i sin granskning av dom nya tankebanorna som man är mot dom gamla.

Om man föreställer sig att det faktiskt inte finns någon gravitation, utan att det bara är lufttrycket som pressar ner oss hela tiden... Vad är det då som gör att kattmat lägger sig mot locket av en kattmatsburk om man låter den stå uppochned en stund?

Och nog låter det märkligt att jorden bara fräser runt sådär jättefort i rymden med atmosfär och allt... Men vore det inte ännu märkligare om den fräser runt på samma sätt utan någon anledning? För det är väl inte på grund av lufttrycket i rymden som jorden snurrar runt solen? Och så långt är vi väl ändå överens? Alltså att jorden snurrar runt solen.

Och om nu jorden trots allt snurrar runt solen... Varför gör den det? Om inte solen har med saken att göra så är det ju minst sagt en märklig slump att jorden bara råkar snurra runt solen istället för att bara sticka iväg åt valfritt håll?

Samma sak med månen... Varför sticker den inte bara iväg någonstans?

Om man istället leker med den gamla tråkiga teorin att stora dunderklumpar drar till sig saker... Verkar det då inte rimligt att om jorden har en dragningskraft som är stark nog att hålla fast hela månen i dess bana, så är inte månens dragningskraft klenare än att den kan streta emot precis så mycket som krävs för att vattnet på jorden rör sig lite?
Citera
2014-11-11, 00:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det som händer när ventilen slås av är att atmosfärstycket försöker jämna ut trycket i tuben men så länge trycket i tuben är högre än i den omgivande atmosfären så kan inte lufttrycket balansera
trycket inne i tuben och jagar tuben så att säga.

I vakuum hade det inte hänt nåt även om tuben hade hållit för trycket inifrån eftersom vakuum saknar tryck. Gasen i tuben hade bara försvunnit i tomma intet under bråkdelen en sekund.
Det är av den anledningen raketer inte kan funka i vakuum.

Vad yrar du om?
En rakets hastighetsförändring beskrivs av Tsiolkovsky rocket equation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovsky_rocket_equation

Som synes så beror hastighetsförändringen på 3 saker: raketens massa innan och efter samt hastigheten på avgaserna.

Att massan på raketen minskar när den förbränner bränsle kan vi väl vara överens om?
Och att avgaserna har någon hastighet borde du också inse?
Citera
2014-11-11, 08:06
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad yrar du om?

Som synes så beror hastighetsförändringen på 3 saker: raketens massa innan och efter samt hastigheten på avgaserna.

Att massan på raketen minskar när den förbränner bränsle kan vi väl vara överens om?

Men hans övertygelse är att även om avgaserna bakåt har en viss hastighet, så händer det inget i vakuum...jag förstår precis hur han tänker - men han tänker så fel.
Citera
2014-11-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Fast nu jämför du ju äpplen med päron - vad har vakuum med vattentryck att göra?

Vet inte om det är så motsägande. För att förstå vakuum så måste man förstå tryck. Ville bara illustrera att plastmuggar och i princip allt annat, har atmosfärtryck fångad i materialet.
Citera
2014-11-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Vem har lurat dig att tro att det är NASA som förklarat hur ebb och flod fungerar? Vad får dig att tro att NASA är den enda som skjuter upp raketer?

Enligt din hypotes borde en sån här raket inte fungera eftersom den inte förbränner syret i luften
https://www.youtube.com/watch?v=L83RzcKXN8E

Vattenraketen funkar på samma sätt som en sån här,
http://www.youtube.com/watch?v=lM8kEHjQz9U

I ena fallet är det vattnet som trycker tillbaka och i det andra är det atmosfären. Du känner samma
mottryck från atmosfären när du sprutar med en trädgårdsslang

Raketmotorns enda uppgift är att förbränna syre och därmed skapa undertryck som atmosfärtrycket
försöker utjämna och därmed slungar raketen framåt.
Citera
2014-11-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag är helt och hållet för att tänka i nya banor... Men helst ser jag i det läget att man är minst lika kritisk i sin granskning av dom nya tankebanorna som man är mot dom gamla.

Om man föreställer sig att det faktiskt inte finns någon gravitation, utan att det bara är lufttrycket som pressar ner oss hela tiden... Vad är det då som gör att kattmat lägger sig mot locket av en kattmatsburk om man låter den stå uppochned en stund?

Och nog låter det märkligt att jorden bara fräser runt sådär jättefort i rymden med atmosfär och allt... Men vore det inte ännu märkligare om den fräser runt på samma sätt utan någon anledning? För det är väl inte på grund av lufttrycket i rymden som jorden snurrar runt solen? Och så långt är vi väl ändå överens? Alltså att jorden snurrar runt solen.

Och om nu jorden trots allt snurrar runt solen... Varför gör den det? Om inte solen har med saken att göra så är det ju minst sagt en märklig slump att jorden bara råkar snurra runt solen istället för att bara sticka iväg åt valfritt håll?

Samma sak med månen... Varför sticker den inte bara iväg någonstans?

Om man istället leker med den gamla tråkiga teorin att stora dunderklumpar drar till sig saker... Verkar det då inte rimligt att om jorden har en dragningskraft som är stark nog att hålla fast hela månen i dess bana, så är inte månens dragningskraft klenare än att den kan streta emot precis så mycket som krävs för att vattnet på jorden rör sig lite?

Det där med kattmatsburken är faktiskt en väldigt bra fråga. Har inte en susning, alla fall inte än.

Men om jag hade svarat gravitation på din fråga så hade du accepterat det utan vidare, trots att jag
med det inte hade förklarat nåt. Det hade räckt med det magiska ordet gravitation för att få slut på
diskussionen. Det var det jag menade med att det svåraste är att göra sig fri från indoktrineringen.

Nej, vi är inte överens. Om du är ärlig mot dig själv så har du ingen aning om, lika lite som jag, vad som snurrar kring vad eller om det över huvud taget snurrar. Vi har ingen aning om avstånden till
solen, månen eller stjärnorna.

De som säger annat är oärliga eller förblindade av det som idag falskeligen kallas vetenskap. Vi har
blivit lärda från tidiga barndomen att tänka på att visst sett när det gäller frågor och svar som direkt
eller indirekt berör vår existens här på jorden.

Har du hört talas om Ernst Mack? Som för övrigt förnekade existensen av atomer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_Mach

Detta skrev han för över hundra år sedan,
”För att förstå världen skapar människan hjälpkonstruktioner, strängt taget fiktioner, vars enda
sanningskriterium är i vilken mån de hjälper oss att förutsäga kommande upplevelser.”

Skillnaden mot då är att idag är det makteliten och de kontrollerade medier som skapar fiktioner
och likriktar individens intellekt.
Citera
2014-11-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad yrar du om?

Har inte ifrågasatt existensen av raketer men är övertygad om att de inte kan fungera i vakuum.
När det gäller Tsiolkovsky så är jag ganska övertygad om att han är propagandamyt skapad
kommunisterna. På samma sett skapade jugoslaviska kommunister myten Nikolaj Tesla i början av
70-talet. Detta gäller även USA:s raketpionjär Goddard. Det är min åsikt om det, bör jag kanske
tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in