Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Nej, inte i vakuum, reaktion och motreaktion du vet. Vad menar du med expanderande gas? Kan gas existera utan tryck?
Vad spelar det för roll om det är vakuum eller tryck där innan? Likväl kommer ju reaktionen producera mängder med gas, som i sin tur kommer att skapa tryck och utöva kraft. Jag ser inte problemet?
Om något borde väl snarare raketmotorn funka BÄTTRE i vakuum eftersom du då får något större tryckskillnad mellan reaktionen och omgivningen utanför raketmotorn och därmed potentiellt något högre utgångsfart från utblåset?
Citat:
Påståendet att massa är lika med gravitation är bara trams.
[Jag bortser från stunden från att du inte återger det jag skrev på ett korrekt sätt, jag skrev att gravitation är en (attraherande) kraft som uppstår mellan massor, inte att gravitation = massa. Så jag utgår från att du helt enkelt skrev fel eller inte förstod vad jag skrev]
Är det? Har det någonsin upptäckts en enda massa som inte utövar gravitation på andra massor?
Citat:
Du kan ju inte förklara det.
Du bad mig inte förklara hur/varför det fungerar som det gör. Du frågade vad det var, vilket jag svarade på: En kraft som uppstår mellan massor. Jag hoppas att skillnaden mellan "vad det är" och "varför det uppstår" borde framgå även för dig?
Citat:
Att resa till månen med helikopter är en så kallad tankelek.
Det förstår jag mycket väl. Jag ser bara inte relevansen av tankeleken för ditt påstående att man inte behöver övervinna jordens gravitation. Men det kanske du kan utveckla?
Citat:
Det är en myt att raketer måste uppnå en viss hastighet för att övervinna jordens gravitation.Klart!
Så du argumentet för att ditt myt-påstående är sant är att det är sant att det faktiskt är en myt? Vet du vad ett cirkelargument är?