2014-11-09, 15:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Grammatiken är tung för en svensk,

Inte svårare än franska eller italienska. Skulle snarare säga snäppet lättare.
Citera
2014-11-09, 15:05
Moderator
Hamilkars avatar
Mer generell tråd, utbruten ur (FB) ryska lätt eller svårt att lära sig?
/Mod.
Citera
2014-11-09, 15:21
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Inte svårare än franska eller italienska. Skulle snarare säga snäppet lättare.
Vill du utveckla?
Citera
2014-11-09, 16:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Vill du utveckla?

Tycker själv att grammatiken är mera invecklad i dessa språk. Har läst alla tre Italienskan är busenkelt i vardagskonversation, men sen steget över så är det plötsligt jätte-jätte svårt. Ryskan har förvisso ett rätt krångligt litterärt språk med många långa meningar som ju oxå är vanligt i tyskan, men det räcker ju att man kan läsa sånt hyfsat och behöver inte fjanta sig med sånt. Skulle själv jämföra grammatikens nivå på krångelskalan med franskan, men ändå är det något mindre regler och något färre böjningar och betydligt mindre undantag. Men ryskan var ett tag sedan, så jag ska inte svära på att jag har hundra procent rätt där.

Gällande vardagsmässig konversation är nog IME kinesiskan det lättaste att lära sig. Så länge man slipper skriva alltså.
Citera
2014-11-09, 19:30
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Skulle själv jämföra grammatikens nivå på krångelskalan med franskan, men ändå är det något mindre regler och något färre böjningar och betydligt mindre undantag. Men ryskan var ett tag sedan, så jag ska inte svära på att jag har hundra procent rätt där.

Att det skulle finnas fler böjningar i franskan vet jag inte vad du har fått ifrån. Låt oss göra en jämförelse:

Ryska - Att läsa: читать/прочитать (145 unika former. I praktiken finns det många mer då samma form används i flera situationer)

прочитан, прочитана, прочитанная, прочитанного, прочитанное, прочитанной, прочитанном, прочитанному, прочитанною, прочитанную, прочитанные, прочитанный, прочитанным, прочитанными, прочитанных, прочитано, прочитаны, прочитав, прочитавшая, прочитавшего, прочитавшее, прочитавшей, прочитавшем, прочитавшему, прочитавшею, прочитавши, прочитавшие, прочитавший, прочитавшим, прочитавшими, прочитавших, прочитавшую, прочитаем, прочитает, прочитаете, прочитаешь, прочитай, прочитайте, прочитал, прочитала, прочитали, прочитало, прочитаю, прочитают, прочитать, читан, читана, читанная, читанного, читанное, читанной, читанном, читанному, читанною, читанную, читанные, читанный, читанным, читанными, читанных, читано, читаны, читав, читавшая, читавшего, читавшее, читавшей, читавшем, читавшему, читавшею, читавши, читавшие, читавший, читавшим, читавшими, читавших, читавшую, читаем, читаема, читаемая, читаемо, читаемого, читаемое, читаемой, читаемом, читаемому, читаемою, читаемся, читаемую, читаемы, читаемые, читаемый, читаемым, читаемыми, читаемых, читает, читаете, читаетесь, читается, читаешь, читаешься, читай, читайся, читайте, читайтесь, читал, читала, читалась, читали, читались, читало, читалось, читался, читаю, читаюсь, читают, читаются, читающая, читающаяся, читающего, читающегося, читающее, читающееся, читающей, читающейся, читающем, читающемся, читающему, читающемуся, читающею, читающеюся, читающие, читающиеся, читающий, читающийся, читающим, читающими, читающимися, читающимся, читающих, читающихся, читающую, читающуюся, читая, читать

Franska - Att läsa: lire (37 former):

lira, lirai, liraient, lirais, lirait, liras, lire, lirez, liriez, lirions, lirons, liront, lis, lisaient, lisais, lisait, lisant, lise, lisent, lises, lisez, lisiez, lisions, lisons, lit, lu, lurent, lus, lusse, lussent, lusses, lussiez, lussions, lut, lûmes, lût, lûtes

Ryska substantiv har 12 (13) former och franska 2.

Ryska adjektiv har 32 (33) former (inklusive överlapp) och franska 4.
Citera
2014-11-09, 21:05
Medlem
MasterBaits avatar
Hmm, upplevde franskan som svårare än ryskan och böjningarna som logiska. Inte svårt att lära sig. Men ang antalet böjningar hade jag helt fel...
Citera
2014-11-10, 07:36
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Hmm, upplevde franskan som svårare än ryskan och böjningarna som logiska. Inte svårt att lära sig. Men ang antalet böjningar hade jag helt fel...
Beror kanske på intresse. Jag upplever tyska som lättare än franska, trots fyrkasussystemet.
Citera
2014-11-10, 08:37
Medlem
Citat:
Skulle själv jämföra grammatikens nivå på krångelskalan med franskan, men ändå är det något mindre regler och något färre böjningar och betydligt mindre undantag. Men ryskan var ett tag sedan, så jag ska inte svära på att jag har hundra procent rätt där.
Här får vi ofta lära oss att det enbart är antalet böjningar som avgör svårighetsgrad, ingenting annat.
Citera
2014-11-10, 08:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Här får vi ofta lära oss att det enbart är antalet böjningar som avgör svårighetsgrad, ingenting annat.
Antalet böjningar är ofta proportionellt mot hur svårt ett språk är att lära sig.
Citera
2014-11-10, 08:56
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Antalet böjningar är ofta proportionellt mot hur svårt ett språk är att lära sig.
Är det inte mer korrekt att säga att det är proportionellt mot hur svårt man vill att det ska vara.

Så fort det handlar om mandarin och mängder med andra isolerande språk så upphör ju regeln att gälla direkt.
Citera
2014-11-10, 09:03
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Är det inte mer korrekt att säga att det är proportionellt mot hur svårt man vill att det ska vara.

Så fort det handlar om mandarin och mängder med andra isolerande språk så upphör ju regeln att gälla direkt.
Vad man då glömmer är mandarins ca 50.000 olika tecken. Det väger ganska lätt upp en tung grammatik.

Skulle mandarin skrivas med latinska alfabetet tror jag inte det skulle vara någon större match för gemene svensk att lära sig. Ryska och polska är många vändor värre.
Citera
2014-11-10, 09:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Vad man då glömmer är mandarins ca 50.000 olika tecken. Det väger ganska lätt upp en tung grammatik.
Kanske? Å andra sidan gör det ju tal och skrift helt frikopplade vilket kan ses som en förenkling om man vill.

Citat:
Skulle mandarin skrivas med latinska alfabetet tror jag inte det skulle vara någon större match för gemene svensk att lära sig.
OK. Det tror jag det skulle vara.

Citat:
Ryska och polska är många vändor värre.
OK. Det tycker inte jag. Jag tror inte heller du kan hitta något stöd för att det verkligen förhåller sig så. Annat än på ren åsiktsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in