2014-11-10, 09:13
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Kanske? Å andra sidan gör det ju tal och skrift helt frikopplade vilket kan ses som en förenkling om man vill.
Fokuserar man på endast tal så är det säkert enkelt, men det är svårt att lära sig ett språk utan att kunna läsa det.
Citat:
OK. Det tror jag det skulle vara.
Varför?
Citat:
OK. Det tycker inte jag. Jag tror inte heller du kan hitta något stöd för att det verkligen förhåller sig så. Annat än på ren åsiktsnivå.
Du har ett finfint exempel på ryska verb lite tidigare i tråden. Och i polacktråden pratade du och jag om polska språkets invecklade grammatik, i vilken du också fick många fina exempel på vilken börda slavisk grammatik är.
Citera
2014-11-10, 09:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Fokuserar man på endast tal så är det säkert enkelt, men det är svårt att lära sig ett språk utan att kunna läsa det.
Tekniskt sett är det väl inte självklart då barn och analfabeter lärt sig språk i alla tider.
Citat:
Varför?
Varför inte? All erfarenhet visar väl att svårighet är mycket mer relaterat till hur främmande/obesläktat det andra språket är än antalet former i en viss kategori?
Citat:
Du har ett finfint exempel på ryska verb lite tidigare i tråden.
Exempel på vad? Samtiga 145 former är ju helt förutsägbara? Vari ligger svårigheten?

Citat:
Och i polacktråden pratade du och jag om polska språkets invecklade grammatik, i vilken du också fick många fina exempel på vilken börda slavisk grammatik är.
Fast nu är vi inne på nåt cirkelresonemang. Den tråden är full med påståenden om hur svårt polska är. Det finns däremot inte en enda objektiv källa i den som visar att det verkligen är så. Har du nån källa som inte är en ren åsikt?
Citera
2014-11-10, 09:29
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Tekniskt sett är det väl inte självklart då barn och analfabeter lärt sig språk i alla tider.
Svårt sa jag, inte omöjligt. Vad beträffar barn så har de ju helt annan språkinlärningsförmåga än vuxna.
Citat:
Varför inte? All erfarenhet visar väl att svårighet är mycket mer relaterat till hur främmande/obesläktat det andra språket är än antalet former i en viss kategori?
Låt oss säga så här; vi antar att kinesiska hade 7 kasus, personböjda verb och en jäkligt utvecklad morfologi. Tror du, eller tror du inte, att svenskar hade uppfattat kinesiska som svårare?
Citat:
Exempel på vad? Samtiga 145 former är ju helt förutsägbara? Vari ligger svårigheten?
Svårigheten ligger naturligtvis i att lära sig de 145 ändelserna, och när de ska användas. Dessutom finns flera konjugationer, varpå ändelserna ändras. Glöm inte heller de oregelbundna verben.
Citat:
Fast nu är vi inne på nåt cirkelresonemang. Den tråden är full med påståenden om hur svårt polska är. Det finns däremot inte en enda objektiv källa i den som visar att det verkligen är så.
Jag vet inte vad det är för källa du eftersöker. En utomjording?
Citera
2014-11-10, 09:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Låt oss säga så här; vi antar att kinesiska hade 7 kasus, personböjda verb och en jäkligt utvecklad morfologi. Tror du, eller tror du inte, att svenskar hade uppfattat kinesiska som svårare?
Vi hade säkert uppfattat det som svårare. Alla vet ju i ryggmärgen att kasustabeller är det svåraste som finns när det gäller språk. Särskilt om det står latinska beteckningar på axlarna.

Citat:
Svårigheten ligger naturligtvis i att lära sig de 145 ändelserna, och när de ska användas. Dessutom finns flera konjugationer, varpå ändelserna ändras. Glöm inte heller de oregelbundna verben.
Ja, och den "komplikationen" fullkomligt drunknar ju i alla andra komplikationer. Svenskan har t.ex. tio upphöjt till 12 olika sätt att bilda en mening med tre ord (om mina beräkningar stämmer). För att förstå svenska måste din hjärna kunna parsa samtliga dessa.

Citat:
Jag vet inte vad det är för källa du eftersöker. En utomjording?
Nej, men någon form av undersökning av en mätbar konsekvens borde väl inte vara så svårt att länka till?

Om polska, ryska whatever verkligen är objektivt svårare att lära sig än svenska, mandarin etc så måste det ju yttra sig på något sätt som går att mäta, eller hur? Annars är ju påståendet helt meningslöst eller bara en ren åsikt av typen "monopol är svårare än schack".
Citera
2014-11-10, 10:00
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Vi hade säkert uppfattat det som svårare. Alla vet ju i ryggmärgen att kasustabeller är det svåraste som finns när det gäller språk. Särskilt om det står latinska beteckningar på axlarna.
Jag är övertygad om att en tung morfologi, gärna med agglutinerande inslag, uppfattas av gemene jordbo som svårare att lära sig, än analytiska språk.
Citat:
Ja, och den "komplikationen" fullkomligt drunknar ju i alla andra komplikationer. Svenskan har t.ex. tio upphöjt till 12 olika sätt att bilda en mening med tre ord (om mina beräkningar stämmer). För att förstå svenska måste din hjärna kunna parsa samtliga dessa.
Nu är du löjlig. För att kunna ryska måste man kunna ett antal av de verbformerna, för att kunna svenska räcker det med de ytterst få verbformer vi har, sen några modala hjälpverb och vips så är man klar. Bara att börja pussla ihop meningar. Ryska måste man tänka efter noga. Vad händer om man råkar använda genitiv istället för dativ? Totala missförstånd.
Citat:
Nej, men någon form av undersökning av en mätbar konsekvens borde väl inte vara så svårt att länka till?
Det finns sådana undersökningar, men eftersom det gäller engelskspråkiga så antar jag på förhand att du underkänner dem.
Citat:
Om polska, ryska whatever verkligen är objektivt svårare att lära sig än svenska, mandarin etc så måste det ju yttra sig på något sätt som går att mäta, eller hur? Annars är ju påståendet helt meningslöst eller bara en ren åsikt av typen "monopol är svårare än schack".
Vi har ju redan avhandlat flera exempel på det i polacktråden. Polacker räds att skriva till myndigheter, eftersom de inte vet hur de ska uttrycka sig, rent grammatiskt. Det tycker jag talar en hel del för att polska är en klass för sig. Känner du många svenskar som drar sig för att skriva till Försäkringskassan, för att de är osäkra på hur man böjer verb?
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2014-11-10 kl. 10:04.
Citera
2014-11-10, 10:22
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag är övertygad om att en tung morfologi, gärna med agglutinerande inslag, uppfattas av gemene jordbo som svårare att lära sig, än analytiska språk.
OK. Det tror inte jag. Annat än av de skäl som angetts tidigare.

Citat:
Bara att börja pussla ihop meningar. Ryska måste man tänka efter noga. Vad händer om man råkar använda genitiv istället för dativ? Totala missförstånd.
Fast nu är ju argumentationen på ren dagisnivå. Vad händer om man använder fel preposition på svenska? Vad händer om man säger "päron" när man menar "äpple"? Totala missförstånd.

Citat:
Det finns sådana undersökningar, men eftersom det gäller engelskspråkiga så antar jag på förhand att du underkänner dem.
Nej, det hade jag absolut inte gjort. Kan du inte länka?

Citat:
Polacker räds att skriva till myndigheter, eftersom de inte vet hur de ska uttrycka sig, rent grammatiskt. Det tycker jag talar en hel del för att polska är en klass för sig. Känner du många svenskar som drar sig för att skriva till Försäkringskassan, för att de är osäkra på hur man böjer verb?
Och nu är vi tillbaka till det anektdotiska "polska är svårt eftersom det finns polacker som säger att polska är svårt". Du kan inte tänka dig att det kan finnas historiska och kulturella förklaringar till detta?

Hur vågade de gamla proto-indoeuroperna ens öppna munnen? Tänk om de råkade använda plural vokativ när det skulle vara dualis instrumentalis? Totala missförstånd.
Citera
2014-11-10, 10:30
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
OK. Det tror inte jag. Annat än av de skäl som angetts tidigare.
Vilka skäl?
Citat:
Fast nu är ju argumentationen på ren dagisnivå. Vad händer om man använder fel preposition på svenska? Vad händer om man säger "päron" när man menar "äpple"? Totala missförstånd.
Fel preposition på svenska? "Jag har varit i banken idag". Alla fattar.
Citat:
Nej, det hade jag absolut inte gjort. Kan du inte länka?
http://opishposh.com/10-hardest-languages-to-learn-for-english-speakers/

Nu råkar kinesiska vara med där, men som du ser har finska, ungerska, estniska och polska givna platser. Alla med otroligt tung morfologi. Dessa hade säkerligen inte varit där med samma grammatik som kinesiska.
Citat:
Och nu är vi tillbaka till det anektdotiska "polska är svårt eftersom det finns polacker som säger att polska är svårt". Du kan inte tänka dig att det kan finnas historiska och kulturella förklaringar till detta?
Vilka skulle dessa vara, som inte finns i något annat språk?
Citat:
Hur vågade de gamla proto-indoeuroperna ens öppna munnen? Tänk om de råkade använda plural vokativ när det skulle vara dualis instrumentalis? Totala missförstånd.
De begick säkerligen grammatiska misstag även de. Säkert var det därför som språken blev grammatiskt enklare allteftersom tiden gick.
Citera
2014-11-10, 11:02
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Vilka skäl?
Av samma skäl vi ältat tusen gånger tidigare. Ett språks svårighet mäts i antalet tänkabara form i en godtyckligt utvald kategori?

Citat:

Fel ändelse på ryska? "я была в банки". Alla fattar.

(Om vi nu ska argumentera på ren dagisnivå.)

I övrigt förstår jag inte ditt ständigt återkommande till att just polska (och andra slaviska språk) skulle vara så missförståndsbenägna. Är de felkonstruerade, menar du? Borde inte snarare en rik och obligatorisk morfologi ge robusthet och redundans? Kan man inte viska när man pratar polska utan att bli ständigt missförstådd?

Citat:
Nu råkar kinesiska vara med där, men som du ser har finska, ungerska, estniska och polska givna platser. Alla med otroligt tung morfologi. Dessa hade säkerligen inte varit där med samma grammatik som kinesiska.
Fast vad är det där för lista egentligen? Är det nån privat topplista? Sen stämmer den ju, precis som själv du konstaterar, inte särskilt väl med dina resonemang. Hur kan arabiska med tre fjuttiga kasus ligga tvåa? Hur kan kantonesiska med 1 form av "läsa" ligga före polska som har A4-sidor former? Något stämmer uppebarligen inte.

Citat:
Vilka skulle dessa vara, som inte finns i något annat språk?

Vad då inte "i något annat språk"? Det är väl tvärtom ganska vanligt att man anser att det egna språket är unikt?

Citat:
De begick säkerligen grammatiska misstag även de. Säkert var det därför som språken blev grammatiskt enklare allteftersom tiden gick.
Ja. Fast då får man ju å andra sidan problem med att förklara varför det var "svårt" från början?

Var de masochister som tvingade sig själv att traggla supersvåra böjningstabeller dagarna i ända trots att det egentligen var helt onödigt?
Senast redigerad av JaneC 2014-11-10 kl. 11:07.
Citera
2014-11-10, 11:20
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Av samma skäl vi ältat tusen gånger tidigare. Ett språks svårighet mäts i antalet tänkabara form i en godtyckligt utvald kategori?
Inte enbart, men det spelar en viktig roll.
Citat:
Fel ändelse på ryska? "я была в банки". Alla fattar.

(Om vi nu ska argumentera på ren dagisnivå.)

I övrigt förstår jag inte ditt ständigt återkommande till att just polska (och andra slaviska språk) skulle vara så missförståndsbenägna. Är de felkonstruerade, menar du? Borde inte snarare en rik och obligatorisk morfologi ge robusthet och redundans? Kan man inte viska när man pratar polska utan att bli ständigt missförstådd?
Dock finns exempel på ryska där missförstånd kan ske. I svenska är tillfällena färre. Nej, men de har många ändelser, och eftersom varje ändelse har en egen betydelse så uppstår lätt missförstånd om man brukar ändelserna felaktigt.
Citat:
Fast vad är det där för lista egentligen? Är det nån privat topplista? Sen stämmer den ju, precis som själv du konstaterar, inte särskilt väl med dina resonemang. Hur kan arabiska med tre fjuttiga kasus ligga tvåa? Hur kan kantonesiska med 1 form av "läsa" ligga före polska som har A4-sidor former? Något stämmer uppebarligen inte.
Jag vet inte, den kom upp när jag googlade. Du hakar upp dig på kasus, jag förstår inte varför. Arabiska verb är inte att leka med för den svagsinte, då är tre kasus hit eller dit ganska ointressant. Verb tillhör också morfologin.
Citat:
Vad då inte "i något annat språk"? Det är väl tvärtom ganska vanligt att man anser att det egna språket är unikt?
Öh, va? Att folk räds skriva till myndigheter för att de anser att de inte behärskar sitt modersmål tillräckligt bra förekommer vad jag vet endast hos polacker.
Citat:
Ja. Fast då får man ju å andra sidan problem med att förklara varför det var "svårt" från början?

Var de masochister som tvingade sig själv att traggla supersvåra böjningstabeller dagarna i ända trots att det egentligen var helt onödigt?
Jag har förklarat det gång på gång.

Ett påhittat språk har lokativ som möjligt kasus. Språket har tre genus.

I huset heter "u gruste" (m. sg.)
I salen heter "u lintka" (f. sg.)
I badkaret heter "u rulkanito" (n. sg.)

I plural blir ändelserna också annorlunda.

I husen heter "u grusti" (m. pl.)
I salarna heter "u lintky" (f. pl.)
I badkaren heter "u rulkanitu" (n. pl.)

Olika ändelser eftersom språket har tre genus. Jag kan dessutom avslöja att detta språk har många oregelbundet böjda substantiv, så ändelserna varierar kraftigt. Hur kan detta vara precis lika svårt som att bara sätta ett "i" framför substantivet, som sedan står oböjt? Förklara det för mig.
Citera
2014-11-10, 12:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du valde den enklaste:

- Jag har varit under banken idag. (Vägbanken?)

Självklart kan det bli tvärfel på svenska också. Om det inte finns något sammanhang så fattar man helt enkelt inte.
Citera
2014-11-10, 13:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
II svenska är tillfällena färre. Nej, men de har många ändelser, och eftersom varje ändelse har en egen betydelse så uppstår lätt missförstånd om man brukar ändelserna felaktigt.
Ja, du påstår att det är så. Det vet vi redan.
Citat:
Du hakar upp dig på kasus, jag förstår inte varför. Arabiska verb är inte att leka med för den svagsinte, då är tre kasus hit eller dit ganska ointressant. Verb tillhör också morfologin.
Hakar jag upp mig på kasus? Lechonians verblista består ju till 90 % av kasusböjningar av verbparticip. Behöver man lära sig detta från scratch varje gång man lär sig ett nytt verb? Har det ens något med verb att göra?
Citat:
Öh, va? Att folk räds skriva till myndigheter för att de anser att de inte behärskar sitt modersmål tillräckligt bra förekommer vad jag vet endast hos polacker.
Du skämtar nu hoppas jag?
Citat:

Hur kan detta vara precis lika svårt som att bara sätta ett "i" framför substantivet, som sedan står oböjt? Förklara det för mig.
Det beror ju på. Om ändelserna är helt 100 % förusägbara så tillför de ju ingen "komplexitet" alls. Om ändelserna är oregelbundna så är naturligtvis oregelbundenheten en svårighet men oregelbundenhet kan ju finnas på mängder av nivåer.

Hur vet någon (en polack t.ex.) som lär sig svenska att "avgå" är oregelbundet i förhållande till "gå av" och att den ena betydelsen inte ens går att förutse från den andra? Brutalt komplext att behöva nöta in alla dessa oregelbundenheter för varje tänkbar kombination av verb och preposition.

Återigen: Vilka mätbara effekter uppstår till följd av dina teorier kring hur man rangordnar språk efter (objektiv) svårighet?
Citera
2014-11-10, 13:19
Medlem
Citat:
Så är det. Men det verkar konstigt om det samtidigt innebar att språken förlorade en stor del av sin uttrycksförmåga. Rimligen innebar det att komplexiteten växte sig större på något annat håll.

Citat:
Inte enbart, men det spelar en viktig roll.

Dock finns exempel på ryska där missförstånd kan ske. I svenska är tillfällena färre. Nej, men de har många ändelser, och eftersom varje ändelse har en egen betydelse så uppstår lätt missförstånd om man brukar ändelserna felaktigt.
Jag skrev ett brev i min bok (den är ju en brevroman)
Jag skrev ett brev till min bok (som ska ingå i den)
Jag skrev ett brev på min bok (praktiskt att ha som underlag)
Jag skrev ett brev om min bok (min kusin ville veta något om den)
Jag skrev ett brev utan min bok (jag kom ihåg allt innehåll själv)
Jag skrev ett brev under min bok (jag gömde det så att ingen skulle se)
Jag skrev ett brev med min bok (boken kom som bilaga)
Jag skrev ett brev från min bok (ett av dem som ingår i brevromanen)
Jag skrev ett brev efter min bok (när jag hade skrivit klart den)
Jag skrev ett brev bredvid min bok (den låg uppslagen vid sidan om)
Jag skrev ett brev utöver min bok
Herregud vilka missförstånd.

Även om det är givet utifrån sammanhanget att det handlar om böcker och brev kan det ju vara svårt att få fram dessa betydelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in