2013-02-05, 21:46
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joselof
blev böckerna du rekomendera

ruslan ryssland text bok

Ruslan Ryska 1 Kommunikativ Kurs I Ryska

Ruslan Ryska 1 övningsbok

kommer sedan att köpa steg 2 och 3 efter att ha gjort klart steg 1 och har pengar till dem böckerna

Härligt! Jag prenumererar nu på denna tråden så säg till om det är något!

Förresten, boken kan verka lite tråkig eftersom att den inte är så färgglad (svart/vit) men låt dig inte hindras av det! Den är så mycket mer givande än Можно!-böckerna, som är en annan serie ryska böcker för gymnasiet/komvux.

Jag går själv 3:an på gymnasiet och läser Ryska steg 2. Men jag är så nöjd med Ruslan serien att jag kommer fortsätta läsa vidare ryska språket med hjälp av den boken!
Citera
2013-02-05, 22:02
Medlem
joselofs avatar
[quote=sciencestudent4]Härligt! Jag prenumererar nu på denna tråden så säg till om det är något!

Förresten, boken kan verka lite tråkig eftersom att den inte är så färgglad (svart/vit) men låt dig inte hindras av det! Den är så mycket mer givande än Можно!-böckerna, som är en annan serie ryska böcker för gymnasiet/komvux.

Jag går själv 3:an på gymnasiet och läser Ryska steg 2. Men jag är så nöjd med Ruslan serien att jag kommer fortsätta läsa vidare ryska språket med hjälp av den boken![/QUOTE

man tackar,då får väll lämna nån kommentar här då om det skulle uppstå frågetecken
Citera
2013-02-05, 22:48
Medlem
Russia Today har en sida där du kan lyssna och lära dig alfabetet samt grunder

RTs sida

Läste lite ryska på gymnasiet jag med, men lycka till!
Citera
2013-02-06, 08:33
Medlem
joselofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubious
Russia Today har en sida där du kan lyssna och lära dig alfabetet samt grunder

RTs sida

Läste lite ryska på gymnasiet jag med, men lycka till!

tackar
Citera
2014-06-23, 00:22
Medlem
Hur går det med ryskan?
Det tråkiga med Moshna är att det bara finns en bok som man inte kommer så långt i studierna med. Vad gör man sen för att fortsätta?
Ruslan finns ju tre böcker. Om 1:an är lika omfattande som Moshna borde 3:an ligga på hyfsat avancerad nivå.
Citera
2014-11-08, 22:02
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Hur går det med ryskan?
Det tråkiga med Moshna är att det bara finns en bok som man inte kommer så långt i studierna med. Vad gör man sen för att fortsätta?
Ruslan finns ju tre böcker. Om 1:an är lika omfattande som Moshna borde 3:an ligga på hyfsat avancerad nivå.

Har du provat Pimsleur Russian? Jag köpte mig Ruslan 1 efter att jag läste denna tråden och i kombination med Pimsleurs I,II,III.
Citera
2014-11-08, 22:15
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Grammatiken är tung för en svensk, och du måste lära dig ett nytt alfabet. Å andra sidan är utbildningsmaterialet mycket stort vad gäller ryska, vilket underlättar. Det viktigaste är att lära sig älska språket och dess struktur, och landet och kulturen där det talas. Då kommer det gå hur bra som helst.
Citera
2014-11-09, 12:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
...du måste lära dig ett nytt alfabet.

Det är det minsta problemet. Det lär man sig fortare än kvickt.
Citera
2014-11-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Hur går det med ryskan?

Är det nån som vet hur trojka da-böckerna är i jämförelse med de som nämns ovan? De används i nybörjarkursen på GU, så går nog att hitta begagnade.
Citera
2014-11-11, 17:47
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Ja nog 17 (pun intended) blir det mycket böjningar ibland.

Angående ordet "två" hittade jag listan:
1. dwa
2. dwie
3. dwoje
4. dwóch (or dwu)
5. dwaj
6. dwiema
7. dwom (or dwóm)
8. dwoma
9. dwojga
10. dwojgu
11. dwojgiem
12. dwójka
13. dwójki
14. dwójkę
15. dwójką
16. dwójce
17. dwójko

Anledningen till de många formerna är delvis att maskulinum som avser icke-levande objekt har sina former och maskulinum som avser levande personer har sina. Sedan en radda för femininum, en för neutrum och dessutom en för mixed gender (dwoje, dwojga etc). Utöver det finns dwójka, dwójki etc och det verkar var just mellan dwoje/dwójka som det uppstår oklarheter vilket som är rätt. Och kanske inte bara där. Ryskan har lite rester av det här systemet, men bara lite.

De hade nog kunnat plocka bort en hel del av dessa former utan att någon hade saknat dem och utan att missförstånd ens skulle uppstå.

Ja polska är ett formrikt språk utan tvekan.

Vad gäller vilka språk som är svåra så tror jag att polska/ryska och de flesta andra slaviska språk är "svårare" än
de germanska och romanska språken, men klås av finska till exempel. Det är mycket lättare att memorera ryska ord än finska vill jag hävda! Men när det gäller intonation, ordföljd, uttal och melodi är nog t ex svenska svårare än både finska och de romanska och slaviska språken. Det kan väl vara så att man i svenskan markerar "kasus" med melodi faktiskt, och en hel del andra grejer.
Skulle svenskans fonologi förvandlas till grammatik skulle vi säkerligen ha ett lika komplext språk som finska
Citera
2015-03-30, 05:01
Medlem
Istället för att starta en ny tråd skriver jag här.
Jag började plugga ryska för ca 3 år sen, men senaste året har jag i stort sett inte gjort någonting.
Den största anledningen till det är att, det är som ni säger, det finns sjukt mycket material på nätet för att plugga ryska.. Till en viss nivå!
Jag vet inte riktigt hur man ska fortsätta nu. Jag känner att jag kan grammatiken utan att behöva tänka på den, jag kan diskutera med folk på ryska. Det är väl ordförrådet som jag känner att det tryter på, men hur övar man det liksom?
Visst jag lär mig nåt ord här och där när jag pratar med folk men det känns inte riktigt som det räcker.

Någon annan som varit i samma sits? Hur gjorde ni?
Citera
2015-03-30, 06:02
Medlem
min fru som är född ryska, kunde givetvis ryska, men den var lite out of date så att säga.

hon pratade bara ryska med mamma sin, sedan 2011 började vi spela World of tanks, tillslut träffade hon en massa ryssar, och vi gick med i en rysk klan.

de skrattade lite åt hennes ryska då.. lät som en invandrare sa hon att de sa, men sedan två år har hon nu uppdaterat sig genom dagliga och häftiga konversationer med sin ryskspråkiga vänner.

så mitt tips är att hoppa på något där du kan använda ryskan

till och med jag har lärt mig en del ryska genom att lära sig det som man måste för spelet, utan att vilja det speciellt mycket i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in