2014-10-29, 17:19
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nästan så jag undrar om du verkligen provat rätt typ av rock, nämligen de som verkligen är avsedda att bäras ovanpå en kavaj. Då ska du kunna ha din vanliga storlek.

Ja, vad vet jag. Det är en vanlig knälång ytterrock med sjömansknäppning i prisklassen 4000. Jag trodde alla sådana lämpade sig att ha kavaj under. Nu har jag modellens näst största storlek och det är precis så det funkar med kavaj under. Jag är inte stor fysiskt, däremot är jag inte rak i kroppen utan ganska bredaxlad och stor runt bröstet. Vet inte om det är det kan vara det som stör.
Citera
2014-11-03, 17:33
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Kan ju kommentera dufflarna från dufflecoatsuk. Beställde först en för liten, som jag sedan sålde vidare. Tog då en storlek större som passade bra. Beställde på söndagen i båda fallen, och fick leveransen på fredag.

På mitt exemplar har sömmarna börjat gå upp i den högra fickan, och i innerfickan, vilket är lite synd (dock inget som inte är väldigt lätt åtgärdat). Antar att jag fick ett måndagsexemplar. Den jag sålde har det inte varit några problem med. Den är lite vid i ryggen, så ska ta in den lite senare, men det är inget brådskande. Dufflarna är grymt snygga, och jag är väldigt nöjd med köpet. De är varma, och funkar fint i -16 som det var för ett tag sen (t-shirt, skjorta och pullover under). Skulle göra om köpet.

Jag är 185 cm, väger 91 kg och har 43 tum runt bröstet. Storlek 44 satt bra (det var 42 jag hade innan, som var för tajt i axlarna). Kan mäta dem (axlarna, alltså) och fixa bilder om någon skulle vilja det. Har också postat deras storleksguide nån sida bak.

Har tänkt beställa en, kan dock inte bestämma storlek. Jag väljer mellan 40 och 42. Jag är typ 182 cm och väger runt 83-85 kg (inte biffig, lite semesterfet) men har väldigt breda axlar. Tror att 40 borde fungera för mig.
Citera
2014-11-07, 23:03
Medlem
Annuitets avatar
Hittade av en ren händelse en rock jag mycket gärna vill ha, dock fanns ingen information om vad det var för någon. Någon som känner igen denna eller har tips på liknande svart/beige?

Länk till bilden
Senast redigerad av Annuitet 2014-11-07 kl. 23:09.
Citera
2014-11-07, 23:33
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annuitet
Hittade av en ren händelse en rock jag mycket gärna vill ha, dock fanns ingen information om vad det var för någon. Någon som känner igen denna eller har tips på liknande svart/beige?

Länk till bilden

Jag är rätt övertygad om att rocken är från det japanska märket Ring Jacket som säljs hos bland annat The Armoury. Denna bild (och rock) är ett par år gammal men det bör ej vara så svårt att hitta något liknande. På Stockholms herrekiperingar (Gabucci, Rose & Born, Lund & Lund, Hans Allde etc. lär ha något liknande).

Jag avråder dig förövrigt ifrån att köpa en svart rock.
Citera
2014-11-08, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie

Jag med, min uppfattning är att det är svårt att komma på tillfällen och klädsel då en svart rock ser bättre ut än till exempel en mörkblå. (Svarta byxor antar jag att man inte har.)
Citera
2014-11-08, 09:06
Medlem
Annuitets avatar
Citat:
Jag är rätt övertygad om att rocken är från det japanska märket Ring Jacket som säljs hos bland annat The Armoury. Denna bild (och rock) är ett par år gammal men det bör ej vara så svårt att hitta något liknande. På Stockholms herrekiperingar (Gabucci, Rose & Born, Lund & Lund, Hans Allde etc. lär ha något liknande).

Stort tack, ska kolla efter en liknande där!
Citera
2014-11-08, 18:27
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jag med, min uppfattning är att det är svårt att komma på tillfällen och klädsel då en svart rock ser bättre ut än till exempel en mörkblå. (Svarta byxor antar jag att man inte har.)

Varför ska man inte ha svarta byxor? Intressant att höra logiken bakom detta.

Har inga problem med svart rock, beror helt på snitt och fason. Svart rock till grå kostym, inga problem. Inte lika användbart som mörkgrå eller marinblå visst, men vill man ha en svart rock skall man köpa en.
Citera
2014-11-08, 23:37
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm

Har inga problem med svart rock, beror helt på snitt och fason. Svart rock till grå kostym, inga problem. Inte lika användbart som mörkgrå eller marinblå visst, men vill man ha en svart rock skall man köpa en.

Vad ska du ha till svarta byxor?
Citera
2014-11-08, 23:45
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Vad ska du ha till svarta byxor?

En pepitarutig sportkavaj. En jädrigt färgglad ljus tweedkavaj. En fiskbensmönstrad svartvit blazer med sammetskrage. Har några fler. Men poängen är, visst det är inte ett jättemångsidigt plagg, men det fyller en funktion. Till ljusa kavajer går det utmärkt att bryta av med en svart byxa. Men som vanligt med solida färger är det värt att försöka ha någon struktur i tyget, annars ser det lätt ut som en jobbuniform.

Och som alltid, allt handlar om hur man bär upp det.
Citera
2014-11-08, 23:52
Medlem
doughies avatar
Citat:
En pepitarutig sportkavaj. En jädrigt färgglad ljus tweedkavaj. En fiskbensmönstrad svartvit blazer med sammetskrage. Har några fler. Men poängen är, visst det är inte ett jättemångsidigt plagg, men det fyller en funktion. Till ljusa kavajer går det utmärkt att bryta av med en svart byxa. Men som vanligt med solida färger är det värt att försöka ha någon struktur i tyget, annars ser det lätt ut som en jobbuniform.

Och som alltid, allt handlar om hur man bär upp det.

Jag har åtminstone aldrig sett någon snygg kombination med svarta byxor, även om du hänvisar till några. Jag tycker till och med att mörkblåa formella byxor är svåra att matcha med.

Jag försöker undvika svarta plagg överhuvudtaget just på grund av att matchningarna sällan blir skoj. Det fungerar till vitt och grått men inte så mycket mer.

Rock är väl dock ett av få plagg jag skulle kunna köpa i svart men blått, grått och beige är bättre.
Citera
2014-11-09, 00:26
Medlem
Citat:

Jag har inte påstått att man inte ska ha svarta byxor. Jag har bara försökt vara öppen med att om man använder svarta byxor gäller inte mitt påstående att en blå rock ser bättre ut och är mer användbar än en svart. Det vill säga jag avråder bara den som inte använder svarta byxor från att köpa en svart rock.

Angående svarta rockar har jag inget kategoriskt och fanatiskt hat mot dessa. Jag äger och använder en själv, bara till grått dock.
Citera
2014-11-12, 15:23
Medlem
Citat:
Jag har åtminstone aldrig sett någon snygg kombination med svarta byxor, även om du hänvisar till några. Jag tycker till och med att mörkblåa formella byxor är svåra att matcha med.

Jag försöker undvika svarta plagg överhuvudtaget just på grund av att matchningarna sällan blir skoj. Det fungerar till vitt och grått men inte så mycket mer.

Rock är väl dock ett av få plagg jag skulle kunna köpa i svart men blått, grått och beige är bättre.

Jag håller helt med dig.

Enligt mig passar svart enbart till bälte, skor och underkläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in