Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-22, 23:01
  #1
Medlem
Gregsons avatar
Eller så får det gärna bli en allmän frågetråd om stil, jag har i alla fall dragit mig för att ställa vissa frågor på grund av avsaknaden av en lämplig tråd för dem.

Jag försöker att hitta en rock och har haft problem med storlekarna, jag har 36/46, och den enda jag har funnit i min storlek är en marinblå Chesterfield från TM Lewin. Jag planerar dock att på min höjd att bära en tweedkavaj (om jag hittar någon i min storlek, det finns en på Cordings men jag måste genomföra andra köp innan jag kan se över möjligheterna att köpa den), pullover och slips. Frågan är ju hur väl den överrocken passar med resten av utstyrseln, både i och med en eventuell tweedjacka och kontrasterna mellan det formella och informella.

Tidigare hade jag ögonen på Charles Tyrwhitts Brown Check Over Coat och det är väl något liknande som vore passande. Diskret mönstrat, tweed eller så. Min budget sträcker sig till 4000 kr och kan töjas en aning för någon verkligt trevlig rock. Storlek 36/46 alltså. Om någon vet var jag kan råka på något sådant vore jag evigt tacksam.
Citera
2010-10-22, 23:23
  #2
Avstängd
MR_Robin_89s avatar
Filippa K såklart! Kolla upp dem!
Citera
2010-10-25, 04:37
  #3
Medlem
Skäggbiffs avatar
Burberry tillverkar allt i din storlek. Men tex en rock går ju på minst 10,000 om du köper den i Sverige.

edit: Trött.. såg nu att du hade en bugdet på 4.
Citera
2010-10-25, 17:26
  #4
Medlem
tantaluss avatar
En marinbla rock till en gron tweedkavaj gar inte sarskilt bra ihop vare sig farg- eller stilmassigt (den forra ar narmast ett Cityplagg och den senare overdelen till en lantjunkaruniform). Om du har stallt in dig pa tweedkavajen rekommenderar jag en covert coat (Cordings har bra sadana ocksa) alternativt nagot i den har stilen: http://cgi.ebay.co.uk/VERY-VTG-50s-G...item588a7eab11
Citera
2010-10-26, 01:18
  #5
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
En marinbla rock till en gron tweedkavaj gar inte sarskilt bra ihop vare sig farg- eller stilmassigt (den forra ar narmast ett Cityplagg och den senare overdelen till en lantjunkaruniform). Om du har stallt in dig pa tweedkavajen rekommenderar jag en covert coat (Cordings har bra sadana ocksa) alternativt nagot i den har stilen: http://cgi.ebay.co.uk/VERY-VTG-50s-G...item588a7eab11

Nej då, det har jag inte gjort! Min blygsamma kroppshydda gör att jag nästan får utgå från vad som finns i min storlek och inte vad jag vill ha. Klarar man vinterkylan med överrock, en vanlig ullkostym (hittar ingen flanell i min storlek) och pullover? Vad är i så fall skoalternativen? Och fungerar det att ha en Chesterfield utan kostym under? Om nej, vad borde jag istället satsa på för överdel (gillar inte dufflar) till manchester och flanell?

Vore också kul att höra och kanske se vad ni andra klär er i under de kalla månaderna!

Hade missat Booksters ebay-butik, tack!
Citera
2010-10-26, 09:30
  #6
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Nej då, det har jag inte gjort! Min blygsamma kroppshydda gör att jag nästan får utgå från vad som finns i min storlek och inte vad jag vill ha. Klarar man vinterkylan med överrock, en vanlig ullkostym (hittar ingen flanell i min storlek) och pullover? Vad är i så fall skoalternativen? Och fungerar det att ha en Chesterfield utan kostym under? Om nej, vad borde jag istället satsa på för överdel (gillar inte dufflar) till manchester och flanell?

Vore också kul att höra och kanske se vad ni andra klär er i under de kalla månaderna!

Hade missat Booksters ebay-butik, tack!

Under hostmanaderna kor jag med tweedkavaj med eller utan forstarkningsplagg (pullover eller Barbourvast) alternativt en covert coat. Blir det lite kallare aker halsduken samt ett par tunna handskar fram. Nar vi gar en bit under under nollstrecket galler en tweedrock, halsduk och tjockare handskar alternativt en British Warm (som sakert vager over fem kilo - en tamligen bastant greatcoat!) och pratar vi -15 eller lagre sa blir det mer forstarkningsplagg under och palsmossa pa huvudet.

Kostymerna ar lite tjockare under hosten och en dag da kvicksilvret haller sig over nollstrecket behovs oftast ingenting ytterligare ovanpa - annars galler covert coat eller tweedrock dar ocksa.

Jag ar for ung for en Trilby, anvander flat cap endast pa landet och tycker att mossor passar bast pa langdskidakare, sa i stan ar jag antingen barhuvad eller som sagt ikladd palsmossa under riktigt kalla dagar.

Pa fotterna bar jag under de vata och kalla manaderna (i fallande temperaturordning) ett par morkbruna New & Lingwood scotchgrain oxfords med Dainitesula, ett par bruna C&J Chelsea boots med samma sula eller ett par tan shooting boots fran Tricker's med traktorsula. Om jag har kostym pa mig drar jag istallet ett par galoscher over mina ladersulade skor.
Citera
2010-10-26, 11:04
  #7
Medlem
Jag tyckte den länkade blå rocken var jättesnygg. Klart bättre än allt det mönstrade.
Citera
2010-10-26, 21:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag tyckte den länkade blå rocken var jättesnygg. Klart bättre än allt det mönstrade.

absolut!
Citera
2010-10-29, 21:33
  #9
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Under hostmanaderna kor jag med tweedkavaj med eller utan forstarkningsplagg (pullover eller Barbourvast) alternativt en covert coat. Blir det lite kallare aker halsduken samt ett par tunna handskar fram. Nar vi gar en bit under under nollstrecket galler en tweedrock, halsduk och tjockare handskar alternativt en British Warm (som sakert vager over fem kilo - en tamligen bastant greatcoat!) och pratar vi -15 eller lagre sa blir det mer forstarkningsplagg under och palsmossa pa huvudet.

Kostymerna ar lite tjockare under hosten och en dag da kvicksilvret haller sig over nollstrecket behovs oftast ingenting ytterligare ovanpa - annars galler covert coat eller tweedrock dar ocksa.

Jag ar for ung for en Trilby, anvander flat cap endast pa landet och tycker att mossor passar bast pa langdskidakare, sa i stan ar jag antingen barhuvad eller som sagt ikladd palsmossa under riktigt kalla dagar.

Pa fotterna bar jag under de vata och kalla manaderna (i fallande temperaturordning) ett par morkbruna New & Lingwood scotchgrain oxfords med Dainitesula, ett par bruna C&J Chelsea boots med samma sula eller ett par tan shooting boots fran Tricker's med traktorsula. Om jag har kostym pa mig drar jag istallet ett par galoscher over mina ladersulade skor.

Tack för inlägget!

Jag satsar på kostym och galoscher den här vintern, det blir enklast så för mig nu.

Jag är halvvägs på en beställning av en puderblå slips i grenadinväv från samhober.com och har beställt kashmirfodrade bruna handskar från Ede & Ravenscroft. Nu ska jag bara fixa mått på min överkropp så att jag kan köpa några skjortor. Kanske kommer en bild senare...
Citera
2010-10-30, 03:20
  #10
Medlem
Nu kanske inte David Design är superkvalitetsrockar, men är det någon som har testat dem? Hittade en snygg grå på Marty idag, och undrade om någon kan säga något om deras kvalitet.
Citera
2010-10-31, 08:01
  #11
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Tack för inlägget!

Jag satsar på kostym och galoscher den här vintern, det blir enklast så för mig nu.

Jag är halvvägs på en beställning av en puderblå slips i grenadinväv från samhober.com och har beställt kashmirfodrade bruna handskar från Ede & Ravenscroft. Nu ska jag bara fixa mått på min överkropp så att jag kan köpa några skjortor. Kanske kommer en bild senare...

Det later som en bra ide sa lange det inte blir for kallt - da kan dock Chesterfieldrocken ovan passa bra over kostymen! En stilla undran over slipsen dock: passar inte powder blue battre till vargarderoben?
Citera
2010-10-31, 10:10
  #12
Medlem
hundensårs avatar
btw, nån som vet ett bra ställe att köpa galosher på i stockholm?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback