2014-11-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Hejsan! Ganska dum fråga kanske, men under hela 6 års utbildningen. Hur många år är det teori? Och när får man äntligen komma ut till sjukhuset och agera future doctor? =)

Känner mig lite vilsen där.. Vissa säger att man är i sjukhuset hela tiden efter år 3. Andra säger annat!
Gå in på programmens hemsidor och läs? Det är olika på olika skolor men generellt så är de 5 första terminerna teori och sedan är det praktik med en termin för uppsatsskrivande.
Citera
2014-11-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Gå in på programmens hemsidor och läs? Det är olika på olika skolor men generellt så är de 5 första terminerna teori och sedan är det praktik med en termin för uppsatsskrivande.

Har vart inne och kollat lite på Uppsala. Men stod inte så utförligt som jag hade velat haha....
Citera
2014-11-06, 16:38
Medlem
Klinisk medicin = praktik?? Isånnafall har jag fått svar på min fråga! =)
Citera
2014-11-06, 18:00
Medlem
Citat:
Klinisk medicin = praktik?? Isånnafall har jag fått svar på min fråga! =)

Ja.
Citera
2014-11-06, 20:35
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Vi har ett muntligt morfologiförhör på själva anatomin, sedan kommer lite funktionell anatomi på sluttentan.

Jo, jag försöker att lära mig anatomin så bra som möjligt utöver det som förväntas.. En tydlig sak är att man missar verkligen sammanhanget när man bara ska lära sig (vad som känns som smått godtyckliga strukturer ibland) en bråkdel. T.ex. varför angulus inferior på scapula, men inte angulus superior?

Kanske borde fråga någon på patologen om man kan få vara med och observera eller något.

Det verkar ju jättekonstigt, även rent pedagogiskt. Finns det en inferior av något finns det som regel också motsvarande superior.
Citera
2014-11-06, 21:36
Medlem
Anatomin är enkel men tar lång tid att lära sig, sen blir man bättre på att lära sig med tiden. Jag pluggade till exempel i 2 veckor till vårt första anatomiförhör men bara 2 dagar till vårt andra.
Citera
2014-11-06, 21:49
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OH.Yeah
Anatomin är enkel men tar lång tid att lära sig, sen blir man bättre på att lära sig med tiden. Jag pluggade till exempel i 2 veckor till vårt första anatomiförhör men bara 2 dagar till vårt andra.

Det är väl just det som gör den så svår, det är ju bara katalog kunskap som man lär sig att rabbla. Intracellulära signalvägar eller sjukdomsförlopp hänger åtminstone samman på något sätt.
Citera
2014-11-06, 21:55
Medlem
Det finns logik även i anatomin även om man inte fattar den först
Citera
2014-11-08, 11:35
Medlem
Om man vill ta sig vidare till USA efter examen, vilket univeristet har bäst Internationella kontakter? KI och UU?
Citera
2014-11-08, 12:00
Medlem
Mianhadas avatar
Citat:
Om man vill ta sig vidare till USA efter examen, vilket univeristet har bäst Internationella kontakter? KI och UU?
Finns en stor tråd om att söka sig till staterna i systerforumet, kanske finner du svar där.
Citera
2014-11-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mianhada
Finns en stor tråd om att söka sig till staterna i systerforumet, kanske finner du svar där.

Vill mer höra av folk som har gått igenom det.. Eller vet. Inte folk som spekulerar bara.. Men ska kolla.. tack!
Citera
2014-11-08, 19:10
Medlem
Einsteinium99s avatar
Vad skiljer de olika programmen åt? Har hört mycket gott om Lund t ex att det skulle ha Sveriges bästa läkarprogram. Stämmer det? Är inte kvalitén på undervisningen ganska lika över hela Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in