2014-04-04, 16:08
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Nån som vet hur mycket PBL man har i Umeå?
Bump.

Det är väl lite svårt att rangordna mängden pbl i olika läkarutbildningar eftersom det knappast finns nån som har erfarenhet av alla de olika utbildningarna. Men folk verkar vara överens om att Göteborg och KI har minst pbl medan Lund och Örebro har mest? Var placerar sig då Umeå, Uppsala och Linköping?

Förövrigt tror jag att jag blir tvungen att skjuta upp starten till HT-15.
Citera
2014-04-04, 16:41
Medlem
Citat:
Bump.

Det är väl lite svårt att rangordna mängden pbl i olika läkarutbildningar eftersom det knappast finns nån som har erfarenhet av alla de olika utbildningarna. Men folk verkar vara överens om att Göteborg och KI har minst pbl medan Lund och Örebro har mest? Var placerar sig då Umeå, Uppsala och Linköping?

Nu läser jag inte till läkare men har läst några terminer på juristprogrammet i Uppsala där det är väldigt mycket pbl på programmet och vår lärare sa att man i stort sett bara kopierat konceptet från läkarna, dock vet jag inte om man kopierat rakt av från Uppsala eller inte. Det enklaste vore nog att mejla studievägledarna vid varje universitet och fråga.
Citera
2014-04-04, 16:43
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Det enklaste vore nog att mejla studievägledarna vid varje universitet och fråga.
Bra idé!
Citera
2014-04-04, 17:01
Medlem
Liu har överlag mycket PBL så skulle gissa att hälsouniversitetet använder samma upplägg. Tror t.om. jag har läst det på programbeskrivningen att de använder det mycket
Citera
2014-04-04, 17:49
Medlem
KI låter som det skulle passa dig, antagligen även Göteborg.

Tror det är rätt svårt att få en studentbostad på många orter om det är en sådan du är ute efter. Men om du inte tänkt börja förrän HT-15 kanske du borde börja ställa dig i lite köer nu om du inte redan gör det.

Gissar på att det är lite enklare med bostad i Linköping, Örebro och Umeå. Linköping har mycket PBL av vad jag förstått, Örebro och Umeå nog en hel del också.
Citera
2014-04-04, 17:57
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
KI låter som det skulle passa dig, antagligen även Göteborg.

Tror det är rätt svårt att få en studentbostad på många orter om det är en sådan du är ute efter. Men om du inte tänkt börja förrän HT-15 kanske du borde börja ställa dig i lite köer nu om du inte redan gör det.

Gissar på att det är lite enklare med bostad i Linköping, Örebro och Umeå. Linköping har mycket PBL av vad jag förstått, Örebro och Umeå nog en hel del också.
Det blir högst antagligen Umeå för mig, står även i bostadskö dit. Skulle hellre studera på KI eller i Göteborg, men jag kommer att ha väldigt ont om pengar så det är viktigt att jag får tag på ett förmånligt studentrum att bo i.
Citera
2014-04-04, 18:44
Medlem
Jag kan bara gå i god för hur det är i Uppsala. Där är det c:a en fallstart och ett fallavslut per vecka. Träffarna är obligatoriska och ofta schemalagda tillsammans, brukar vara avsatt 2h. Förutom detta är det labbar och seminarier som är obligatoriska. Det varierar ganska mycket från kurs till kurs hur många moment labbar/seminarier det är.
Citera
2014-04-04, 19:07
Medlem
vanderays avatar
Det går, som andra sagt, att fixa bostad i Stockholm. Problemet är oftast att man betalar mycket för det man får, jämfört med andra städer. Man lever på CSN-lånet oavsett, och då läkarlönen är så hög är det en nästan försummbar skillnad i längden. Problemet är att om din köpkraft under din studietid är begränsad, så om du har höga utgifter (pga t.ex. mycket festande) blir det problem, så då är frågan om det huvudstaden har att erbjuda väger tyngre? Sen så har studentstäder sina egna fördelar också.
Citera
2014-04-04, 19:13
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Det går, som andra sagt, att fixa bostad i Stockholm. Problemet är oftast att man betalar mycket för det man får, jämfört med andra städer. Man lever på CSN-lånet oavsett, och då läkarlönen är så hög är det en nästan försummbar skillnad i längden. Problemet är att om din köpkraft under din studietid är begränsad, så om du har höga utgifter (pga t.ex. mycket festande) blir det problem, så då är frågan om det huvudstaden har att erbjuda väger tyngre? Sen så har studentstäder sina egna fördelar också.
Problemet är att jag kommer att ha endast tio månaders studiestöd/lån, dvs två terminer (har slösat/slösar stödmånader på en annan skitutbildning som jag håller på att slutföra).
Citera
2014-04-04, 19:59
Medlem
vanderays avatar
Du kan ju alltid börja jobba efter nionde terminen?
Citera
2014-04-05, 00:28
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Bump.

Linköping är bäst (eller värst) på PBL, basgrupperna är med hela utbildningen.
Citera
2014-04-05, 01:20
Medlem
Citat:
Problemet är att jag kommer att ha endast tio månaders studiestöd/lån, dvs två terminer (har slösat/slösar stödmånader på en annan skitutbildning som jag håller på att slutföra).
Hur löser exempelvis Örebro det problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in