2014-11-08, 19:36
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsteinium99
Vad skiljer de olika programmen åt? Har hört mycket gott om Lund t ex att det skulle ha Sveriges bästa läkarprogram. Stämmer det? Är inte kvalitén på undervisningen ganska lika över hela Sverige?

Sahlgrenska & KI - Katederundervisning
Resten - PBL

KI har jag som förstått det även PBL men i mycket liten grad. Lund är f.ö. lärosätet med minst nöjda studenter?

En sammanfattande fråga ställdes i enkäten, ”Generellt sett, hur nöjd är du med din utbildning hittills”. Överlag är studenterna mycket nöjda medsin utbildning. Totalt svarar 81% att de är mycket nöjda eller nöjda. Det är samma nivå som i föregående mätning 2011.
Diagram1-*‐nöjdhet generellt med utbildningen Studenternai Uppsala och Linköpingär nöjdastenligt denna fråga
.
Nio av tiosvarar att de är nöjda eller mycket nöjda med sin utbildning.I föregående mätning var motsvarande andel i Uppsala ca 70 %.Örebro och Umeå ligger över snittet för totalen. Skåne har lägst andel nöjda studenter.68 % svarar att de är nöjda eller mycket nöjda.

https://www.slf.se/Pages/75488/Preklinrapporten14.pdf
Citera
2014-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Vad skiljer de olika programmen åt? Har hört mycket gott om Lund t ex att det skulle ha Sveriges bästa läkarprogram. Stämmer det? Är inte kvalitén på undervisningen ganska lika över hela Sverige?

Det är nog så att i slutändan är alla lärosätena ungefär +/- 0. Alla blir kompetenta läkare. Det finns dessutom många olika terminer att väga in, för att inte nämna skillnaden på klin och preklin. Det är snarare detaljerna i utbildningen som skiljer sig. PBL eller ingen PBL, dissektioner eller inga dissektioner o.s.v.

Är man intresserad av t.ex. anatomi ska man för allt i världen inte välja Lund. Anatomin är ett skämt här. Ingen dissektion, endast genomgång av modeller och ett par föreläsningar.

Sen är säkert de kliniska terminerna bra här nere. Två stora sjukhus och ett mindre att härja på.
Citera
2014-11-08, 21:03
Medlem
Einsteinium99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Sahlgrenska & KI - Katederundervisning
Resten - PBL

KI har jag som förstått det även PBL men i mycket liten grad. Lund är f.ö. lärosätet med minst nöjda studenter?

En sammanfattande fråga ställdes i enkäten, ”Generellt sett, hur nöjd är du med din utbildning hittills”. Överlag är studenterna mycket nöjda medsin utbildning. Totalt svarar 81% att de är mycket nöjda eller nöjda. Det är samma nivå som i föregående mätning 2011.
Diagram1-*‐nöjdhet generellt med utbildningen Studenternai Uppsala och Linköpingär nöjdastenligt denna fråga
.
Nio av tiosvarar att de är nöjda eller mycket nöjda med sin utbildning.I föregående mätning var motsvarande andel i Uppsala ca 70 %.Örebro och Umeå ligger över snittet för totalen. Skåne har lägst andel nöjda studenter.68 % svarar att de är nöjda eller mycket nöjda.

https://www.slf.se/Pages/75488/Preklinrapporten14.pdf

Tack så mycket, har bara skummat igenom rapporten nu men ska läsa hela senare. Intressant att Lund har lägst andel nöjda studenter, ganska stor skillnad ändå. Undra vad det kan bero på? Högre förväntningar eftersom de utgör sig för att vara "bäst" kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det är nog så att i slutändan är alla lärosätena ungefär +/- 0. Alla blir kompetenta läkare. Det finns dessutom många olika terminer att väga in, för att inte nämna skillnaden på klin och preklin. Det är snarare detaljerna i utbildningen som skiljer sig. PBL eller ingen PBL, dissektioner eller inga dissektioner o.s.v.

Är man intresserad av t.ex. anatomi ska man för allt i världen inte välja Lund. Anatomin är ett skämt här. Ingen dissektion, endast genomgång av modeller och ett par föreläsningar.

Sen är säkert de kliniska terminerna bra här nere. Två stora sjukhus och ett mindre att härja på.

Sant, det som känns så bra med läkarprogrammen, att alla blir kompetenta läkare. Det känns som att PBL kan vara både bra och dåligt beroende på gruppen. Nu föredrar jag absolut katederundervisning, men det blir kanske skillnad när alla är studiemotiverade. För mig har Lund den stora fördelen att det bara ligger ca en timme bort. Funderar även en hel del på Umeå, då jag nästan har garanterat och billigt boende där. Någon som vet hur det funkar med klin där? Hamnar många på småsjukhus?

Brukar de flesta göra AT på sjukhus de varit på under grundutbildningen?
Citera
2014-11-08, 21:24
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Funderar även en hel del på Umeå, då jag nästan har garanterat och billigt boende där. Någon som vet hur det funkar med klin där? Hamnar många på småsjukhus?

Brukar de flesta göra AT på sjukhus de varit på under grundutbildningen?

Under utregionaliseringen som de kallar det hamnar ~30% permanent på sjukhusen i Östersund, Sundsvall eller Luleå (Sunderbyn) när klinterminerna börjar. Om man är bland dem som stannar i Umeå brukar man ha 2-3 veckor varje klintermin där man är på mindre sjukhus t.ex. i Örnsköldsvik, Lycksele, Gällivare etc., vilket de kallar utlokalisering (få hålla tungan rätt i mun här). Utloken är inte en stor börda egentligen, man brukar få väldigt mycket ut från de veckorna.

Det finns en lång väntetid på AT-placeringar i praktiskt taget alla universitetsstäder. Det är oftast lättare att få AT där om man forskar samtidigt. Jag kan tycka det skulle vara smidigare att ta AT på en mindre ort om man är ung och har möjlighet. Sedan finns det ju de som av sociala skäl som familj och dylikt inte kan flytta, så de får vänta ett par år extra innan de börjar AT:n. Som svar på din fråga kan jag väl tänka mig att det är många som söker AT på universitetsorterna och det är just därför väntetiden blir längst där.
Citera
2014-11-08, 21:30
Medlem
Fhitals avatar
Kan hända att detta tagits upp tidigare, men jag frågar i alla fall; hur viktiga är betygen man får på läkarprogrammet?
Man ansöker väl till sin önskade ST med sina betyg?
Senast redigerad av Fhital 2014-11-08 kl. 21:34.
Citera
2014-11-08, 21:37
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Kan hända att detta tagits upp tidigare, men jag frågar i alla fall; hur viktiga är betygen man får på läkarprogrammet?

Har man inte U/G-betyg på läkarprogrammet? Kanske skiljer sig mellan lärosäte, är i alla fall jag också intresserad!
Citera
2014-11-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Det finns bara U/G så inte alls viktiga förutom att man självklart måste vara godkänd på allt.

ST söker du som du söker att vanligt jobb.
Citera
2014-11-09, 00:07
Medlem
Betygen på läkarprogrammet är helt oviktiga (så länge man blir godkänd då, så klart). Däremot kan det vara värt att veta att när det gäller AT, är det bra om man vik:ar på stället man vill göra sin AT på. Få in en fot, och allt det där. Det är i princip så AT funkar. Kan också vara en fördel om man är intresserad av att stanna på stället för ST senare.
Citera
2014-11-09, 11:47
Medlem
Tänkte höra med någon här som vet hur svårt AT-provet är?

Då måste man ju verkligen röja bland gamla anteckningar och böcker, och inte för att tala om repetera gamla tentor. Hur många tentor skrivs under hela läkarprogrammet?

Enligt GU's utbildningsplan ser det ut att vara 20+ kurser, men alla tentas väl inte?

Läste också om någon som klarade utbildningen utan att aldrig lägga mer än 15h/vecka på studierna, men också att man gick på vartenda föreläsning. Möjligt eller var detta ett genibarn?

Mvh,
Snaggat
Citera
2014-11-10, 07:34
Medlem
Vet inget om AT-provet, men pluggat till läkare i UU i ett par år nu och 15/h veckan och varenda föreläsning låter som overkill. Garanterat inte heller ett genibarn, men har lyckats klara tentorna hyfsat. Framförallt måste man inte gå på vareviga föreläsning, vissa grejer är det lättare att läsa på själv än lyssna på någon gubbe svamla om gubben som först upptäckte det han vill föreläsa om, och du blir definitivt en bra läkare även om du inte exakt vet hur en MR funkar.
Citera
2014-11-10, 10:26
Medlem
oxxpytts avatar
En lite konstig fråga kanske, men hur kommer det sig att de flesta söker sig till universitetssjukhusen vid AT/ST? Är det för att dessa sjukhusen har bra med resurser, eller finns det någon annan anledning?
Personligen skulle det inte spela någon roll överhuvudtaget om jag hamnar på ett stort universitetssjukhus, eller ett mindre som ligger 5 mil därifrån. Föredrar nog det senare i så fall. Känns väl ändå mysigare? (Har en naiv föreställning om att det är mindre stressigt på de mindre sjukhusen?)

Edit: Hur vanligt är det att man hamnar på ett privat sjukhus/klinik vid AT/ST? Är det ens möjligt?
Citera
2014-11-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex

Intressant, visste inte att Lund var så usla på anatomi. Vilken av disciplinerna är Lunds starka del?

Vet du hur det brukar se ut när man börjar med klin, är det kandidatfördelning 50/50 mellan Malmö och Lund? Väljer man eller blir man tilldelad en av orterna? Vilken brukar vara populärast, och hur avgör man vilka som hamnar var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in