Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Sahlgrenska & KI - Katederundervisning
Resten - PBL
KI har jag som förstått det även PBL men i mycket liten grad. Lund är f.ö. lärosätet med minst nöjda studenter?
En sammanfattande fråga ställdes i enkäten, ”Generellt sett, hur nöjd är du med din utbildning hittills”. Överlag är studenterna mycket nöjda medsin utbildning. Totalt svarar 81% att de är mycket nöjda eller nöjda. Det är samma nivå som i föregående mätning 2011.
Diagram1-*‐nöjdhet generellt med utbildningen Studenternai Uppsala och Linköpingär nöjdastenligt denna fråga
.
Nio av tiosvarar att de är nöjda eller mycket nöjda med sin utbildning.I föregående mätning var motsvarande andel i Uppsala ca 70 %.Örebro och Umeå ligger över snittet för totalen. Skåne har lägst andel nöjda studenter.68 % svarar att de är nöjda eller mycket nöjda.
https://www.slf.se/Pages/75488/Preklinrapporten14.pdf
Tack så mycket, har bara skummat igenom rapporten nu men ska läsa hela senare. Intressant att Lund har lägst andel nöjda studenter, ganska stor skillnad ändå. Undra vad det kan bero på? Högre förväntningar eftersom de utgör sig för att vara "bäst" kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
Phyrex
Det är nog så att i slutändan är alla lärosätena ungefär +/- 0. Alla blir kompetenta läkare. Det finns dessutom många olika terminer att väga in, för att inte nämna skillnaden på klin och preklin. Det är snarare detaljerna i utbildningen som skiljer sig. PBL eller ingen PBL, dissektioner eller inga dissektioner o.s.v.
Är man intresserad av t.ex. anatomi ska man för allt i världen inte välja Lund. Anatomin är ett skämt här. Ingen dissektion, endast genomgång av modeller och ett par föreläsningar.
Sen är säkert de kliniska terminerna bra här nere. Två stora sjukhus och ett mindre att härja på.
Sant, det som känns så bra med läkarprogrammen, att alla blir kompetenta läkare. Det känns som att PBL kan vara både bra och dåligt beroende på gruppen. Nu föredrar jag absolut katederundervisning, men det blir kanske skillnad när alla är studiemotiverade. För mig har Lund den stora fördelen att det bara ligger ca en timme bort. Funderar även en hel del på Umeå, då jag nästan har garanterat och billigt boende där. Någon som vet hur det funkar med klin där? Hamnar många på småsjukhus?
Brukar de flesta göra AT på sjukhus de varit på under grundutbildningen?