2014-10-30, 23:00
Medlem
Hallå nu behöver jag fan akut hjälp!
Jag har tagit 72 mg concerta utan min läkares tillåtelse. Hade recept på 52 och 18 när jag gick till apoteket så jag tänkte fan va nice då kör jag på det!
Läkarna tror att jag bara tagit 54mgboch att mitt liv är på topp! (Eftersom jag har tagit 72mg och berättat för dom hur bra det går för mig i vardage,läkarna tror ju att denär tack vare 54)

Jag pratade med min concerta läkare ang. Höjning till 72, hon gick med på det och skrev ut recept. Jag hämtade inte ut det direkt för jag hade ej fått min lön. 3 dagar efter var jag hos en annan läkare och prata,vi vägde mig och jag hade gått ner två kg och hade mycket svettningar som bieffekter. Så dom tog bort min recept på 72mg!! Så jag fick bara hämta ut 54 idag och jag blir fan deprimerad,omotiverad,huvudvärk,seg och trött som fan! Det va dom 18mg extra som gjorde susen!! Vad fan ska jag göra för att få ut 72 mg -.-???
Citera
2014-11-03, 13:12
Medlem
En sak som fastnat i mitt huvud jag kom o tänka på precis.

Läste en artikel (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12756924.ab ? har ej plus men kan ha vart den), där Mikael Persbrandt säger att han blir beroende av allt. Han missbrukar allt. Jobb, sex, knark, pengar, osv osv. Ja allt. Beroendepersonlighet.

Kan känna igen mig jävligt mycket i det han säger. At first så tänkte jag inte på det, men iom min utredning nu (rätt säker jag kommer få en diagnos), tror ni inte MP har slängar av ADHD?

Känns ju som typen. Att vara driven är ju ofta rätt vanligt bland ADHD folk också, något som krävs för o bli känd.
Citera
2014-11-04, 22:18
Medlem
Sjoestedts avatar
Är det någon som har gjort WAIS-IV testet? Tror jag det hette. Jag fick väldigt låga poäng på det intelligenstestet. På både spatial, visuell, snabbhet och arbetsminne.

Var väldigt stressad under frågorna. Är det vanligt att de med ADHD får lägre poäng på dessa tester än vanliga? Det kom som en chock för mig. Trodde jag skulle få lite högre åtminstone.

Skulle verkligen inte säga att jag är lågbegåvad jämfört med andra. Jag klarar mig jätte bra.
Citera
2014-11-04, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
En sak som fastnat i mitt huvud jag kom o tänka på precis.

Läste en artikel (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12756924.ab ? har ej plus men kan ha vart den), där Mikael Persbrandt säger att han blir beroende av allt. Han missbrukar allt. Jobb, sex, knark, pengar, osv osv. Ja allt. Beroendepersonlighet.

Kan känna igen mig jävligt mycket i det han säger. At first så tänkte jag inte på det, men iom min utredning nu (rätt säker jag kommer få en diagnos), tror ni inte MP har slängar av ADHD?

Känns ju som typen. Att vara driven är ju ofta rätt vanligt bland ADHD folk också, något som krävs för o bli känd.

Nej, han är bipolär och har säkert någon störning. Hörde något om att han vuxit upp utan pappa.
Citera
2014-11-06, 07:35
Medlem
Började direkt med 36mg concerta, har diagnosen adhd och åt concerta förut för ca 4 år sedan. Var uppe på 54mg vilket jag tror var lite mycket, ville hela tiden höja snabbt.

Medicinen fungerar bra mot mina våldsamma tankar. Problemet kommer på kvällen, har extremt svårt att sova samt får ångest. Därför slutade jag med den förra gången.

Tänkte ge den en chans igen, kan det vara så att det är fel medicin för mig eller kan det vara svårt att sova i början trots adhd och det är övergående?

Känner mig även lätt speedad under dagen samt utmattad dagen efter pga sömnbrist. Funderar redan starkt på att avbryta medicineringen efter en dag men visste jag att det här var vanligt och planade ut kunde jag ge det en chans.

Någon med liknande erfarenheter?
Citera
2014-11-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Började direkt med 36mg concerta, har diagnosen adhd och åt concerta förut för ca 4 år sedan. Var uppe på 54mg vilket jag tror var lite mycket, ville hela tiden höja snabbt.

Medicinen fungerar bra mot mina våldsamma tankar. Problemet kommer på kvällen, har extremt svårt att sova samt får ångest. Därför slutade jag med den förra gången.

Tänkte ge den en chans igen, kan det vara så att det är fel medicin för mig eller kan det vara svårt att sova i början trots adhd och det är övergående?

Känner mig även lätt speedad under dagen samt utmattad dagen efter pga sömnbrist. Funderar redan starkt på att avbryta medicineringen efter en dag men visste jag att det här var vanligt och planade ut kunde jag ge det en chans.

Någon med liknande erfarenheter?

jag fick enorm kvällsångest när jag åt concerta. mycket bättre nu när jag äter elvanse
Citera
2014-11-06, 19:31
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Är det någon som har gjort WAIS-IV testet? Tror jag det hette. Jag fick väldigt låga poäng på det intelligenstestet. På både spatial, visuell, snabbhet och arbetsminne.

Var väldigt stressad under frågorna. Är det vanligt att de med ADHD får lägre poäng på dessa tester än vanliga? Det kom som en chock för mig. Trodde jag skulle få lite högre åtminstone.

Skulle verkligen inte säga att jag är lågbegåvad jämfört med andra. Jag klarar mig jätte bra.

Jag fick resultat som varierade från Ola-Conny till Einstein, dock var vissa av testerna märkligt utformade. De kan i alla fall inte fungerat något vidare för att mäta det psykologen påstod att de gjorde.
T.ex. ett test som skulle mäta mental snabbhet fick jag Ola-Connyresultat på för att jag har larvigt dålig finmotorik under stress. Testet gick ut på att jag skulle rita rätt figur på rätt rad under en viss tid.
Så jag var tvungen att spendera mer tid på att försöka få figurerna att se någorlunda rätt ut än att faktiskt lösa uppgiften.
Jag fick till och med så lågt resultat på den uppgiften att min psykolog tyckte att en utskällning var på sin plats.
Jävla Häxa.
Citera
2014-11-06, 22:20
Medlem
gulligumsans avatar
Biverkningar på concerta/ritalin... arg och irriterad helt plöttsligt efter ett halvår. Kan de vara bicerkning eller är det helt enkelt vardagens bekymmer?
Citera
2014-11-07, 13:07
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Biverkningar på concerta/ritalin... arg och irriterad helt plöttsligt efter ett halvår. Kan de vara bicerkning eller är det helt enkelt vardagens bekymmer?

Det kan vara möjligt att det är biverkningar. Vilken dos ligger du på i dagsläget? Det skulle kanske vara på sin plats med en höjning av doseringen.
Citera
2014-11-07, 20:01
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Jag fick resultat som varierade från Ola-Conny till Einstein, dock var vissa av testerna märkligt utformade. De kan i alla fall inte fungerat något vidare för att mäta det psykologen påstod att de gjorde.
T.ex. ett test som skulle mäta mental snabbhet fick jag Ola-Connyresultat på för att jag har larvigt dålig finmotorik under stress. Testet gick ut på att jag skulle rita rätt figur på rätt rad under en viss tid.
Så jag var tvungen att spendera mer tid på att försöka få figurerna att se någorlunda rätt ut än att faktiskt lösa uppgiften.
Jag fick till och med så lågt resultat på den uppgiften att min psykolog tyckte att en utskällning var på sin plats.
Jävla Häxa.

Hopplöst vilka test. Har sedan läst att vi med ADHD presterar sämre på dessa test än övriga. Vi är inte byggda för detta. Jag förstår dig till 100% haha. Då jag hade likadana problem. Vi borde prestera rätt bra på social intelligens f.ö. Men det mäts ju inte direkt.
Citera
2014-11-07, 23:35
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Hopplöst vilka test. Har sedan läst att vi med ADHD presterar sämre på dessa test än övriga. Vi är inte byggda för detta. Jag förstår dig till 100% haha. Då jag hade likadana problem. Vi borde prestera rätt bra på social intelligens f.ö. Men det mäts ju inte direkt.

Mja, vissa av testerna "ska" ADHD-personer misslyckas på, då de testar saker som impulskontroll, hyperaktivitet, arbetsminne, med andra ord alla de saker som en person med ADHD har problem med.

Andra delar av WAIS, t.ex. de som mäter verbal förmåga och logiskt tänkande kan personer med ADHD lyckas riktigt bra på.

...Förutsatt att en kan kontrollera sina impulser. Klosstestet var TORTYR för en kreativ själ!
Min psykolog muttrade lite irriterat "Jag noterar här i mitt block att du är väldigt kreativ, kan du vara snäll och sluta bygga med klossarna och göra det jag bad dig om nu?
Citera
2014-11-08, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
NB: min fetning ovan.

I en mening kan man ge uttryck för den tragiska verkligheten att lydiga men hyfsat läraktiga medelmåttor kan belönas med högsta betyg, medan kreativa begåvningar med passion, insats och viljans nödvändighet - skyhögt över den slätstrukna anpasslingens - får underkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in