2014-11-07, 21:40
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tanken har slagit mig också, eftersom Rami och Madi kände till att familjens chans till PUT pga anknytning till en levande Yara försämrades efter praxisändringen i mars. Att Rami kände till detta har jag läst på FUP och hyser ingen tvekan om att också Madi kände till detta. Hon verka vara den smartaste i familjen oavsett att hon inte kan eller vill tala svenska och framställer sig som ett offer. Men jag vill ändå inte tror att Yaras föräldrar skulle ha velat sin dotters död. Enligt Yaras pappa berättade Rami för honom om praxisändringen och Yaras pappa skulle då ha kommit överens med Rami om att Yara ska skickas tillbaka till Gaza efter vårterminen. Men Yara skulle ha vägrat... Jag förstår inte hur en åttaåring kan bestämma så mycket men ändå så lite. Hon kan alltså bestämma om att hon stannar kvar hos Rami och Madi samtidigt som hon inte kan bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv utan måste finna sig att bli misshandlad och utnyttjad som hembiträde. Hon kan berätta för sin pappa att hon inte vill åka tillbaks till Gaza men hon kan inte berätta om sitt miserabla liv hos Rami och Madi.

Uppenbart, kan jag tycka, handlar det om tvång och inte hennes egen vilja. Såvida inte ett än värre helvete väntade i Gaza kan Yara själv verkligen hellre önskat stanna. Frågan borde vara, varför ville de inte sända henne tillbaka? Det finns bara två alternativ, att ha henne kvar boendes hos dem var deras enda garanti till hennes tystnad. (jag utgår ifrån att misshandeln eskalerade efter att planerna ändrats o att hon innan behandlats inom vad de ansåg, rimlighetens gränser, dvs utan gränslöst övervåld. Alternativ två, hon var trots allt en inkomst med sin skäliga socialnorm och barnbidraget (plus ett flerbarntstillägg) Varför blev hon kvar? (Jag tror inte att hon själv vägrat för sin höga trivsel skull, vad flickstackaren än känt inombords så kan det inte varit annat än skräck, förtvivlan och hopplöshet.)
Citera
2014-11-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Escandersson visst var du på rättegången? Och var vad din upplevelse av Amanis reaktioner/hennes person? Är självklart intresserad av övriga personer men just nu fokus på henne.

Det var en sällsam upplevelse. Som en teater där alla har sina givna roller. Jag hoppas kunna gå på fler föreställningar och jag vill vänta med att recensera skådespelarna. Det borde ju komma in fler aktörer på banan. Som behöver skärskådas.
Citera
2014-11-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Har någon av er som skickade FUP- bidrag till Hatarer fått tillbaks pengarna. Jag har inte fått, men kanske det dröjer. Han skrev ju att han pga att han kände sig förolämpad hade spärrat sitt COOP- kort som han skickade till Hamilkar samt bett Coop att returnera insättningarna.

Dom får vi nog betrakta som borta.
Citera
2014-11-07, 22:17
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Innan Yara flydde in i klädkammaren hade hon (enligt Rami) fått ett eller flera slag mot knät så att såret gått upp och börjat blöda. Jag tror att det var det blodet som smetades av och stänkte (pga ytterligare slag) på plastkassarna i hennes rum innan hon gömde sig i klädkammaren.

Inne i klädkammaren utdelades enligt rättsläkaren sju eller åtta slag - och att slå åtta slag med en kavel tar inte lång tid. Slag mot en kropp hörs inte mycket heller - och även skrik uteblir om det första slaget träffar huvudet. Yara kanske inte brukade skrika utan bara kröp ihop i skräck och väntade på att slagen skulle upphöra. (Hon hade ju berättat för kamrater att när Rami slog henne så brukade han slå ännu hårdare om hon skrek.)

Det stänkta blodet i klädkammaren hade frustats eller hostats upp - efter slagen mot bröstkorgen som nådde ända in i lungorna. Det smetade blodet härrörde sannolikt från knät. Några andra rikligt blödande skador hade hon inte.

Grannarna hörde inget och Rami uppger sig inte ha hört något - kanske därför att tv:n med tecknad film skränade och pojkarna grät efter att ha sett sin mammas utbrott några minuter tidigare.

Efter misshandeln släpades eller bars Yara ut och lades på madrassen, mer eller mindre medvetslös och döende. Alltsamman behöver inte ha tagit mer än fem minuter och ens det.

Kriminalsökhunden (lik) markerade inte men gjorde i det närmaste en markering i klädkammaren samt var intresserad av platsen framför kassarna vilket kan betyda att hon dog i klädkammaren.

Ingen av mgm kan man lita på, och sceneriet när hon läggs på madrassen kan vara ett spel för galleriet.
Citera
2014-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Uppenbart, kan jag tycka, handlar det om tvång och inte hennes egen vilja. Såvida inte ett än värre helvete väntade i Gaza kan Yara själv verkligen hellre önskat stanna. Frågan borde vara, varför ville de inte sända henne tillbaka? Det finns bara två alternativ, att ha henne kvar boendes hos dem var deras enda garanti till hennes tystnad. (jag utgår ifrån att misshandeln eskalerade efter att planerna ändrats o att hon innan behandlats inom vad de ansåg, rimlighetens gränser, dvs utan gränslöst övervåld. Alternativ två, hon var trots allt en inkomst med sin skäliga socialnorm och barnbidraget (plus ett flerbarntstillägg) Varför blev hon kvar? (Jag tror inte att hon själv vägrat för sin höga trivsel skull, vad flickstackaren än känt inombords så kan det inte varit annat än skräck, förtvivlan och hopplöshet.)

Ja, tror att svaret ligger där.

När Yara sitter sminkande bort hennes blånader, vid Skypen, skulle hon våga säga jag vill komma hem till er?

Till sina föräldrar? Hon visste vad som då skulle vänta, och föräldrarna var ett halvår bort.
Citera
2014-11-07, 22:24
Medlem
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent

Jag tror inte att Yara ville stanna kvar. Det har tidigare framkommit i tråden att när Yara började i skolan i Sverige så var hon ett "normalt" barn som hade lätt för att lära.
Att man inte skickade hem henne efter att det blev klart att föräldrarna inte fick PUT - tror jag beror på att MGM hade fått Yara. Yara var deras ägodel. Piga. Slav.
Yaras liv hade inget värde - i deras ögon

När bioföräldrarna inte fick komma till Sverige fanns det överhuvudtaget ingen som brydde sig om flickan.
Hon var hemlös som ett gatubarn - men i Sverige...

Den "stora hemligheten" som Madi inte berättat om ännu, handlar förmodligen inte om vem som gjorde vad mot Yara. Det handlar om ngt annat.
För dom hade ju inte gjort ngt speciellt mot flickan enligt Madi

Att grannarna inte hör de två andra barnen om/när Yara misshandlas kan bero på att barn anpassar sig. Dom hör/ser och vet att dom ska vara tysta och inte väcka den minsta lilla uppmärksamhet. Då kan det gå illa.
Citera
2014-11-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Jag tror inte att Yara ville stanna kvar. Det har tidigare framkommit i tråden att när Yara började i skolan i Sverige så var hon ett "normalt" barn som hade lätt för att lära.
Att man inte skickade hem henne efter att det blev klart att föräldrarna inte fick PUT - tror jag beror på att MGM hade fått Yara. Yara var deras ägodel. Piga. Slav.

När bioföräldrarna inte fick komma till Sverige fanns det överhuvudtaget ingen som brydde sig om flickan.

Den "stora hemligheten" som Madi inte berättat om ännu, handlar förmodligen inte om vem som gjorde vad mot Yara. Det handlar om ngt annat.

Att grannarna inte hör de två andra barnen om/när Yara misshandlas kan bero på att barn anpassar sig. Dom hör/ser och vet att dom ska vara tysta och inte väcka den minsta lilla uppmärksamhet. Då kan det gå illa.

..och i bioföräldrarnas ögon var Yara ett ankarbarn och en piga
Citera
2014-11-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Hur illa? Visar ju obduktionsprotokollet mm

Visar MGM någon minsta känsla sorg, förtvivlan ... icke det minsta. Vad jag sett.

Likgiltighet totalt. Det har jag sett. Inget annat.
Citera
2014-11-07, 22:40
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man märker det direkt när F överraskar henne med en tvärvändning med nya fakta, hon kan skilja på vad som är väsentligt eller inte. Hon är inte så korkad som man kan tro. Gaza streetsmart, var ordet.

När hon inte kommer på något annat att spåna om blir hon upprörd och vill träffa sina barn eller att, för att hon är mamma, att de ska släppa henne och att hon är oskyldig.
Inte en enda gång har hon uttryckt riktig sorgsenhet över att Yara är död.
Citera
2014-11-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Enl. denna störda Madi kan man tydligen ersätta ett förlorat barn med ett nytt.
I förhöret säger hon ju att hon önskar att hon kunde föda ett nytt barn o ge till Yaras föräldrar. Tokiga, störda kvinna!

Jag tror inte att detta nödvändigtvis är tecken på galenskap. Jag tror att detta är en del av deras kultur. Nahid Persson är en dokumentärfilmare med iranskt ursprung som bl a har gjort filmen "Fyra fruar och en man" som handlar om en familj i en iransk bondby. Mannen har faktiskt fem fruar, han skaffar en till mot slutet av filmen.

En av fruarna får inget barn, vilket är en katastrof för henne, och en av de andra ger henne då ett av sina, en nyfödd.

Jag tror inte att de ser på sina barn på riktigt samma sätt som vi. Barnen är mindre av individer utan något som ingår i de kollektiva begreppet barn.

Försök se filmen, den ger en väldigt bra bild av en kultur som varit ganska oförändrad sedan bibelns dagar. Kvinnorna är helt outbildade och har inte mycket begrepp om världen. De tillbringar sina dagar med att mala mjöl, baka bröd och gräla med varandra. Jag tror att Amani har en sådan bakgrund. Hon verkar ha mycket litet insikt i hur samhället fungerar.
Citera
2014-11-07, 22:49
Medlem
Som jag kände på mig så verkar Madi vara den som bär mest ansvar för mordet då mycket bevisning talar för det. Rami är naturligtvis också skyldig men mest där sin passivitet och för att inte skydda sim systerdotter mot den elaka och sluga haggan. Den kvinnan är inte normal!

Såg att någon skrev att det verkar vara konstigt att inte Rami hörde något från vardagsrummet. Jag tror att det är för att Madi släpa in henne i garderoben, satte kudden för ansiktet på den stackars flickan och slog allt vad hon orkade. Rami var med barnen medan den lille grät och tvn var på. Sen tror jag Madi lägger henne i sängen och går ut var på Rami går och tittar till Yara där hon då tar sina sista andetag.

Stackars stackars tös
Citera
2014-11-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
När hon inte kommer på något annat att spåna om blir hon upprörd och vill träffa sina barn eller att, för att hon är mamma, att de ska släppa henne och att hon är oskyldig.
Inte en enda gång har hon uttryckt riktig sorgsenhet över att Yara är död.

Hon bryr sig inte ett dugg om sina egna barn heller. Dom får klara sig själv, bäst dom kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in