Citat:
Tanken har slagit mig också, eftersom Rami och Madi kände till att familjens chans till PUT pga anknytning till en levande Yara försämrades efter praxisändringen i mars. Att Rami kände till detta har jag läst på FUP och hyser ingen tvekan om att också Madi kände till detta. Hon verka vara den smartaste i familjen oavsett att hon inte kan eller vill tala svenska och framställer sig som ett offer. Men jag vill ändå inte tror att Yaras föräldrar skulle ha velat sin dotters död. Enligt Yaras pappa berättade Rami för honom om praxisändringen och Yaras pappa skulle då ha kommit överens med Rami om att Yara ska skickas tillbaka till Gaza efter vårterminen. Men Yara skulle ha vägrat... Jag förstår inte hur en åttaåring kan bestämma så mycket men ändå så lite. Hon kan alltså bestämma om att hon stannar kvar hos Rami och Madi samtidigt som hon inte kan bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv utan måste finna sig att bli misshandlad och utnyttjad som hembiträde. Hon kan berätta för sin pappa att hon inte vill åka tillbaks till Gaza men hon kan inte berätta om sitt miserabla liv hos Rami och Madi.
Uppenbart, kan jag tycka, handlar det om tvång och inte hennes egen vilja. Såvida inte ett än värre helvete väntade i Gaza kan Yara själv verkligen hellre önskat stanna. Frågan borde vara, varför ville de inte sända henne tillbaka? Det finns bara två alternativ, att ha henne kvar boendes hos dem var deras enda garanti till hennes tystnad. (jag utgår ifrån att misshandeln eskalerade efter att planerna ändrats o att hon innan behandlats inom vad de ansåg, rimlighetens gränser, dvs utan gränslöst övervåld. Alternativ två, hon var trots allt en inkomst med sin skäliga socialnorm och barnbidraget (plus ett flerbarntstillägg) Varför blev hon kvar? (Jag tror inte att hon själv vägrat för sin höga trivsel skull, vad flickstackaren än känt inombords så kan det inte varit annat än skräck, förtvivlan och hopplöshet.)