2014-11-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Eftersom fågeln flugit ur boet har jag tränat upp en egen brevduva.

Förtydligande av bevistema för Jan Hjärpe
Med anledning av tingsrättens föreläggande förtydligas bevistemat för Jan Hjärpe enligt följande.
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, ska höras om sina erfarenheter av hur kulturell och religiös bakgrund kan påverka utsagor, förhållningsätt och agerande samt om den palestinska synen på familjen. Förhöret åberopas för att förklara Amani Madis delvis svårförstådda inställning till händelsen och omständigheterna kring denna samt de interna ansvarsförhållandena i familjen.

Jag tycker det ska bli intressant att höra vilken vinkel han väljer. Jag hoppas att Hjärpe väljer sina krig och inte politiserar i det här sammanhanget. Har haft honom både som föreläsare och lärare för länge sedan. Trevlig prick och rolig föreläsare.

Paret har i hög grad framstått som sekulära men Amina har drabbats av en till synes plötslig och intensiv religiositet under häktningstiden. Kanske inte en ovanlig krisreaktion. Gud ska utföra ett mirakel och släppa Amani fri när man ser till hennes texter. Hennes läge är ytterst utsatt så det är det som finns kvar.
Citera
2014-11-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Var någon som undrade om jag kunde tolka 3 årige sonens ord på arabiska i förhöret, om det var till en manlig eller kvinnlig person han sa älskling. Det jag och en arabisk kollega tolkade inatt så var det till en manlig gestalt han menar. Men själva förhöret kunde vi inte fatta så mkt av då pojken verkade helt överstimulerad och myror i brallan.
En ny översättning om du har tid och lust. På sid 1066 i FUP finns ett sms från "Min Drottning" till Ramis iPhone, som skickades strax efter klockan 21 på mordkvällen. Undrar vad det står.
Citera
2014-11-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det var så jag studsade till när jag fick höra Ramadan nämnas. Är det gudfruktiga människor vi har att göra med.

Escandersson visst var du på rättegången? Och var vad din upplevelse av Amanis reaktioner/hennes person? Är självklart intresserad av övriga personer men just nu fokus på henne.
Citera
2014-11-07, 15:11
Medlem
TbbWs avatar
sid 34 (SOS samtal Samtal Förhör)
...Flickan hade blånader över bålen och jag fick information till mig att hon hade en fraktur på vänster arm av en ambulansförare.

sid 35
..ropade jag upp yttre befäl och redogjorde vilka personer som varit på platsen, tre vuxna och två mindre barn samt den avlidna flickan.

sid 38
Barnläkaren och Henrik hjälpte mig då jag skulle fotografera kroppen. Kroppen var så fruktansvärt illa tilltyglad, massor av blåmärken, hål, en benpipa stod ut vid vänster knä. Höger knä var fruktansvärt svullet och blått.

--

Det är alltså Polisen som fotograferade som sa att Vänster knä hade benpipa som stack ut.
Jag tänker mig här att det är en felskrivning? Att det ska vara vänster arm?
Citera
2014-11-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Varför står det i rapporteringen att Yara kom i juni 2013??

Det stämmer ju inte med några tidsangivelser hittills.
Nej, någon vecka in i februari kom hon, fick väl PUT i juni.
Citera
2014-11-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Nej, någon vecka in i februari kom hon, fick väl PUT i juni.

Ok! Du har rätt de utgår från PUT. Förvirringen blev total där ett tag
Citera
2014-11-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Varför står det i rapporteringen att Yara kom i juni 2013??

Det stämmer ju inte med några tidsangivelser hittills.

Såvitt jag förstod kom Yara den 2-3/2 2013 tillsammans med Amani från Egypten tillsammans med äldste sonen + en liten grabb som skulle till släktingar i Kristianstad (pappan kvar i Gaza).

7 februari 2013 åker Rami med Yara till Malmö för att ansöka om uppehållstillstånd.

Och Rami har ingen aaning om någonting
Citera
2014-11-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Såvitt jag förstod kom Yara den 2-3/2 2013 tillsammans med Amani från Egypten tillsammans med äldste sonen + en liten grabb som skulle till släktingar i Kristianstad (pappan kvar i Gaza).

7 februari 2013 åker Rami med Yara till Malmö för att ansöka om uppehållstillstånd.

Jag tror vi alla förstår det så (alltså tidsangivelserna). Därav förvirring när felaktigt datum cirkulerar i ett stort antal medierappoteringar. Kulturellatantella har förmodligen rätt i att det handlar om PUT. Vilket är något helt annat än när Yara anlände.

Rami anser sig ju utsatt för en kupp enligt förhör. Om riktigt så skall biofamiljen och Amani ha bestämt att flickan skall till Sverige och ställt honom inför fullbordat faktum. Låter inte så troligt.
Citera
2014-11-07, 15:36
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det gröna linnet som Amani har på dig på filmen (om det är samma?) ligger "nytvättad" på strykbrädan i Yaras rum.

Jaha...andra kläder (blodiga) är slängda i tvättkorgen men av någon anledning var det viktigt att tvätta linnet?
Menar polisen att den var nytvättad för att den var blöt? Kan ju bara vara klantigt uttryckt=förhastade slutsatser av att linnet var blött efter att Amani duschat Yara.

Jag skulle vilja veta om den var tvättad eller bara blöt
(Röd mapp, sid 1091)

Edit: jag skulle vilja ha klarhet exakt hur mycket städning och döljande åtgärder som vidtagits i lägenheten. Tydligen så ifall Rami inte sett något så har denne i vanliga fall så lata och odugliga kvinna överträffat sig själv. Sen var det ju även detta med Yaras hår...blött eller torrt vid ankomst till akuten?

Det var vaket av dig. Ja, varför står det att den är nytvättad? Eller hade hon två?
De skulle knappast hinna tvätta/torka den från tiden för första filmningen tills ambulansen kom.
Citera
2014-11-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nä, Amani gjorde båda barnsmugglingarna enbart av godhet. Hon och Rami håller inte på med tappade pass och sånt. Den lille kom från hennes bror i Egypten, alla hennes övriga syskon finns i Sverige.
Citera
2014-11-07, 15:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det var vaket av dig. Ja, varför står det att den är nytvättad? Eller hade hon två?
De skulle knappast hinna tvätta/torka den från tiden för första filmningen tills ambulansen kom.

Den typen av linne köper man ofta i flerpack. De finns vanligtvis som 2-, 3-, eller 4-pack.
Citera
2014-11-07, 16:02
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Den typen av linne köper man ofta i flerpack. De finns vanligtvis som 2-, 3-, eller 4-pack.

och vad har det med saken att göra? att hon bara ägde likadana gröna linnen? Då borde rimligtvis en varit i tvätten....jag är inte intresserad av hennes klädsmak eller om hon köper saker ekonomiskt.

Just detta gröna linne som bar blodbesudlingar och var tvättad/blöt på strykbrädan var av intresse...av naturliga skäl. och som hon verkar dessutom ha på sig under någon del av kvällen i vart fall i duschbilderna.

EDIT: stryker man ett plagg torkar den rätt fort...har tagit till denna metod några gånger.
Senast redigerad av Titiana 2014-11-07 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in