2014-11-07, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Hur lång tid kan misshandeln ha tagit egentligen? Minns inte om jag läst det någonstans.

Hon bankar på henne i rummet, drar henne fram och tillbaka, slår lite mer och drar in på garderoben och sen läggs hon eller lägger sig på sängen. Behöver inte tagit så lång tid.

En kavel mot hud låter väl ganska stumt varför rami inte reagerat så mycket tänker jag.

Vad tror ni andra?
Kaveln har inte låtit men hur har Yara kunnat låta bli att låta, är vad jag undrar över. Hon är ju sönderslagen men Rami har inte hört nåt och grannarna har inte heller hört nåt. Kåken är extremt lyhörd, för grannarna har hört parets verbala bråk. Men ingen har hört Yara skrika. Rami påstår att Yara säger "Nu räcker det", men är det troligt att det är Yaras respons på en sån otrolig misshandel? Eller flippade Amani helt av dessa ord från Yara, var det det "trotset" som utlöste Amanis raseri?
Citera
2014-11-07, 16:43
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Var någon som undrade om jag kunde tolka 3 årige sonens ord på arabiska i förhöret, om det var till en manlig eller kvinnlig person han sa älskling. Det jag och en arabisk kollega tolkade inatt så var det till en manlig gestalt han menar. Men själva förhöret kunde vi inte fatta så mkt av då pojken verkade helt överstimulerad och myror i brallan.

Fick en av våra överläkare att läsa obduktionsprotokollet ang 0,5cm märkena på Yaras kropp och han höll med att det kan vara typiska cigarettmärken med brännskador i läkningsprocess. Angående frågan OM två läkare och andra vårdkunniga kan missta en benpipa för muskulatur, fett osv, var svaret NEJ det går inte, men som någon annan sa så var det möjligt att vid lyft, vridningar, tillrättalägga benen osv så kan benet hamna på "plats" igen utan att man lägger märke till det senare.

Har informerat denna läkare om denna tråd, och eventuellt så kommer han in som medlem och besvarar lite frågor, vet dock inte han dyker upp, men han skulle iallafall gå igenom hela tråden och alla dokument.
Så benet behöver inte ha varit brutet utan det var själva "toppen" av skelettet som stack ut vid knäet? Det skulle ju förklara varför det inte var något benbrott på röntgenbilderna.
Vore toppen om läkaren gav sig in här i tråden, tack för allt du tillfört tråden!
Citera
2014-11-07, 16:45
Medlem
TbbWs avatar
Narkossköterskan sid 45 (i hemmet)
..försökte sätta nål i flickans vänstra arm men det gick inte. Ingen cirkulation. Armen gick inte att rätta.
Hela vänstra armbågen var ett stort blåmärke. Fraktur i vänster armbåge. Ingen dagsfärsk fraktur.

.. tittade på resten av kroppen... båda knäna helt blåslagna. Hela knäna ett enda stort blåmärke.

(på akuten)
man upptäckte att flickan hade en öppen fraktur, ovanför vänster knäskåls yttersida, inget blod, något stack ut.

--
Det är alltså Narkossköterskan som uppger att hon har fraktur ovan vänster knäskål!

sid 51 (barnläkaren på akuten)
Fraktur på höger underben
Öppen fraktur vänsterben
Svullen höger hand.

--
Nämner inte armbågsfrakturen. Jag tror helt enkelt att det var för många skador och måste ha varit hemskt för personalen att behöva se! Här var det ju frågan om att rädda liv. Och jag tror att anledningen till att de tror det är gamla skador är just för att hon är duschad. Alltså inget blod.
Ingen lägger märke till håret. Om det är fläckvis blodigt/avsaknad av hårtussar eller onormalt "rent" för de skador hon har. De försöker bara få liv i henne.
Citera
2014-11-07, 17:27
Medlem
Jag har läst det mesta i FUP:en. Nu sedan återigen Ramis förhör. Han tycks ha ägnat större delen av eftermiddagen och kvällen till att på alla vis snickra ihop alibi åt sig själv.

Trots mobilfilmer, kvitton, telefon, datoruppkopplingar mm tycker jag inte han lyckas något vidare.

Misshandeln har pågått längre tid och hans enda försvar är jag var inte hemma så mycket. Eller jag såg, jag hörde inte eller förstod.

Han sket högaktningsfullt i den grova misshandeln av barn som pågick dag in och dag ut i hemmet.

För det skall han dömas för mord.
Citera
2014-11-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kaveln har inte låtit men hur har Yara kunnat låta bli att låta, är vad jag undrar över. Hon är ju sönderslagen men Rami har inte hört nåt och grannarna har inte heller hört nåt. Kåken är extremt lyhörd, för grannarna har hört parets verbala bråk. Men ingen har hört Yara skrika. Rami påstår att Yara säger "Nu räcker det", men är det troligt att det är Yaras respons på en sån otrolig misshandel? Eller flippade Amani helt av dessa ord från Yara, var det det "trotset" som utlöste Amanis raseri?

Hon kanske har lärt sig att inte skrika för då har hon fått mer slag kanske. För jag hittar inte uppgifter av grannar att de någonsin har hört yara, bara sett henne med blåmärken.

Vid denna tidpunkt kanske hon var helt slut av misshandeln eller hade gett upp helt enkelt. Hon kanske har gnytt och stönat och väst fram ord, men inte skrikit.

Stackarn är helt avhumaniserad av de båda vuxna och jag har inga ord om vad jag tycker om amani, utom att hon aldrig ska släppas ut för hon ska inte vandra bland oss. Tyvärr tror jag att det är de andra intagna på Hinseberg som ska passa sig, för denna kvinna kommer att bråka.
Citera
2014-11-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
..försökte sätta nål i flickans vänstra arm men det gick inte. Ingen cirkulation. Armen gick inte att rätta.
Hela vänstra armbågen var ett stort blåmärke. Fraktur i vänster armbåge. Ingen dagsfärsk fraktur.

.. tittade på resten av kroppen... båda knäna helt blåslagna. Hela knäna ett enda stort blåmärke.

(på akuten)
man upptäckte att flickan hade en öppen fraktur, ovanför vänster knäskåls yttersida, inget blod, något stack ut.

--
Det är alltså Narkossköterskan som uppger att hon har fraktur ovan vänster knäskål!

Öppen fraktur vänsterben
Svullen höger hand.

--
Nämner inte armbågsfrakturen. Jag tror helt enkelt att det var för många skador och måste ha varit hemskt för personalen att behöva se! Här var det ju frågan om att rädda liv. Och jag tror att anledningen till att de tror det är gamla skador är just för att hon är duschad. Alltså inget blod.
Ingen lägger märke till håret. Om det är fläckvis blodigt/avsaknad av hårtussar eller onormalt "rent" för de skador hon har. De försöker bara få liv i henne.

Tycker du att skadorna tyder på en normal misshandel? Alltså normal i bemärkelsen att GM inte kunde förstå att offret skulle avlida. Kanske en omöjlig fråga men vill gärna höra en personlig åsikt från någon som är insatt.
Citera
2014-11-07, 17:44
Medlem
Citat:
Hon kanske har lärt sig att inte skrika för då har hon fått mer slag kanske. För jag hittar inte uppgifter av grannar att de någonsin har hört yara, bara sett henne med blåmärken.

Vid denna tidpunkt kanske hon var helt slut av misshandeln eller hade gett upp helt enkelt. Hon kanske har gnytt och stönat och väst fram ord, men inte skrikit.

Stackarn är helt avhumaniserad av de båda vuxna och jag har inga ord om vad jag tycker om amani, utom att hon aldrig ska släppas ut för hon ska inte vandra bland oss. Tyvärr tror jag att det är de andra intagna på Hinseberg som ska passa sig, för denna kvinna kommer att bråka.

Det tror jag också. Hon hade lärt sig att gråta tyst inombords. För att överleva.

Tror dom som är på Hinseberg nog är ganska luttrade damer.
Citera
2014-11-07, 17:50
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Den typen av linne köper man ofta i flerpack. De finns vanligtvis som 2-, 3-, eller 4-pack.

Aha, ok. Då borde det kanske hittas/finnas fler linnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
och vad har det med saken att göra? att hon bara ägde likadana gröna linnen? Då borde rimligtvis en varit i tvätten....jag är inte intresserad av hennes klädsmak eller om hon köper saker ekonomiskt.

Just detta gröna linne som bar blodbesudlingar och var tvättad/blöt på strykbrädan var av intresse...av naturliga skäl. och som hon verkar dessutom ha på sig under någon del av kvällen i vart fall i duschbilderna.

EDIT: stryker man ett plagg torkar den rätt fort...har tagit till denna metod några gånger.

Ja det är viktigt att få veta om det är DET linnet.
(Tack för tipset med snabbtork)
Citera
2014-11-07, 17:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Citat:

Hon har säkert lärt sig att inte skrika. Grannar har sagt att det var liv ofta från den lägenheten. Framför allt från Madi. Dock tror jag att Yara har låtit den sista kvällen. Med de skadorna hon hade borde det kommit läten som hon inte kunde styra. det kunde vara ett skäl till en eventuell kvävning.
Citera
2014-11-07, 18:07
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Innan Yara flydde in i klädkammaren hade hon (enligt Rami) fått ett eller flera slag mot knät så att såret gått upp och börjat blöda. Jag tror att det var det blodet som smetades av och stänkte (pga ytterligare slag) på plastkassarna i hennes rum innan hon gömde sig i klädkammaren.

Inne i klädkammaren utdelades enligt rättsläkaren sju eller åtta slag - och att slå åtta slag med en kavel tar inte lång tid. Slag mot en kropp hörs inte mycket heller - och även skrik uteblir om det första slaget träffar huvudet. Yara kanske inte brukade skrika utan bara kröp ihop i skräck och väntade på att slagen skulle upphöra. (Hon hade ju berättat för kamrater att när Rami slog henne så brukade han slå ännu hårdare om hon skrek.)

Det stänkta blodet i klädkammaren hade frustats eller hostats upp - efter slagen mot bröstkorgen som nådde ända in i lungorna. Det smetade blodet härrörde sannolikt från knät. Några andra rikligt blödande skador hade hon inte.

Grannarna hörde inget och Rami uppger sig inte ha hört något - kanske därför att tv:n med tecknad film skränade och pojkarna grät efter att ha sett sin mammas utbrott några minuter tidigare.

Efter misshandeln släpades eller bars Yara ut och lades på madrassen, mer eller mindre medvetslös och döende. Alltsamman behöver inte ha tagit mer än fem minuter och ens det.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-07 kl. 18:40.
Citera
2014-11-07, 18:11
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hon har säkert lärt sig att inte skrika. Grannar har sagt att det var liv ofta från den lägenheten. Framför allt från Madi. Dock tror jag att Yara har låtit den sista kvällen. Med de skadorna hon hade borde det kommit läten som hon inte kunde styra. det kunde vara ett skäl till en eventuell kvävning.

Jag har också tänkt mycket på de ljud som misshandeln borde ha alstrat. Jag tänker inte bara på mordkvällen utan även på de andra tillfällena.
Familjen har inte mycket möbler och inte en enda matta. Deras lägenhet kan knappast ha dämpat ljuden.

Att grannarna inte har hört kan bero på att misshandeln på vardagar inträffade när både mannen och grannarna var på jobb/praktik/skola.

Alternativet är att Yara har varit väldigt disciplinerad och lärt sig att ljud betyder mer stryk och slag.

På själva mordkvällen tycker jag att de många blodstänken som kommer från hosta och frustningar tyder på att Yara haft kroppsliga reaktioner hon inte har kunnat styra, men jag är inte säker på att de har varit ljudliga. Om hon haft strupen full av slem/gråt/blod är det inte lätt för ett ljud att transporteras ut. Men det är bara gissningar.

Däremot tycker jag att Amani borde ha orsakat ljud, likaså småbarnen, tv:n och försöken till städning. Det borde ha låtit att saker och ting var annorlunda även om det ofta bråkades i deras lägenhet.

Har för mig att grannfrun mitt emot även påpekade detta. Bråken var inte som vanligt.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-07 kl. 18:15.
Citera
2014-11-07, 18:37
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW

(på akuten)

--

Öppen fraktur vänsterben
Svullen höger hand.

--
Men kan det ha varit själva benet som stack ut utan att det var av? Om all hud är bortslagen och senor och muskler mer eller mindre söndertrasade så kan väl själva benet sticka ut lite, det fanns kanske inget kvar som höll det på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in