Citat:
Ursprungligen postat av
Guardian Angel
Hon har säkert lärt sig att inte skrika. Grannar har sagt att det var liv ofta från den lägenheten. Framför allt från Madi. Dock tror jag att Yara har låtit den sista kvällen. Med de skadorna hon hade borde det kommit läten som hon inte kunde styra. det kunde vara ett skäl till en eventuell kvävning.
Jag har också tänkt mycket på de ljud som misshandeln borde ha alstrat. Jag tänker inte bara på mordkvällen utan även på de andra tillfällena.
Familjen har inte mycket möbler och inte en enda matta. Deras lägenhet kan knappast ha dämpat ljuden.
Att grannarna inte har hört kan bero på att misshandeln på vardagar inträffade när både mannen och grannarna var på jobb/praktik/skola.
Alternativet är att Yara har varit väldigt disciplinerad och lärt sig att ljud betyder mer stryk och slag.
På själva mordkvällen tycker jag att de många blodstänken som kommer från hosta och frustningar tyder på att Yara haft kroppsliga reaktioner hon inte har kunnat styra, men jag är inte säker på att de har varit ljudliga. Om hon haft strupen full av slem/gråt/blod är det inte lätt för ett ljud att transporteras ut. Men det är bara gissningar.
Däremot tycker jag att Amani borde ha orsakat ljud, likaså småbarnen, tv:n och försöken till städning. Det borde ha låtit att saker och ting var annorlunda även om det ofta bråkades i deras lägenhet.
Har för mig att grannfrun mitt emot även påpekade detta. Bråken var inte som vanligt.