2014-11-07, 16:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag får ofta frågor typ Hur ofta händer det...?, så jag ställer en själv. Hur ofta försöker och lyckas en mördare att få med sig mordoffret, och dessutom få en medhjälpare i efterhand?

Tillägg: Utöver det lyckas få farsan att berätta under ed att sängen försvann i februari?
Anhöriga får inte vittna under ed.
Har du verkligen inte koll på en sån självklar sak?

Närstående är inte skyldiga att vittna i rättegången och får inte avlägga ed

http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/Praktik+och+metod/Rattsvasendets_ansvar/R%C3%A4ttsprocessen+-+fr%C3%A5n+anm%C3%A4lan+till+%C3%A5tal/
Citera
2014-11-07, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Anhöriga får inte vittna under ed.
Har du verkligen inte koll på en sån självklar sak?

Närstående är inte skyldiga att vittna i rättegången och får inte avlägga ed

http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/Praktik+och+metod/Rattsvasendets_ansvar/R%C3%A4ttsprocessen+-+fr%C3%A5n+anm%C3%A4lan+till+%C3%A5tal/
Ursäkta, glömde. Men han måste ha samarbetat med sonen om sängen har med VB:s försvinnande att göra.
Citera
2014-11-07, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jo, det visste han. Men under förhöret var han så stressad och pressad att han glömde bort det. Eller förträngde det. Det är ju bara att läsa vad han säger. Eller snarare försöker säga. Han svamlar och ljuger som en häst travar.
Jag antydde att han möjligen inte visste var DNA:t påträffades och att fhl hintade om att det hade nämnts i samband med häktningsförhandlingen (den 28 juni). Och det var ett korrekt påstående av fhl. (Förhöret hölls den 10 juli).

I protokollet från häktningsförhandlingen står bl a följande:

"Enligt muntliga uppgifter från SKL har det påträffats DNA på fotlederna på Vatchareeya Bangusans avhuggna ben. SKL har kunnat dra slutsatsen att DNA:t från det ena benet kommer från en man men det har inte varit möjligt att spåra DNA:t till någon specifik person. Enligt analyser av DNA:t från det andra benet, talar analysen i någon mån (grad +1) att DNA:t kommer från Kristoffer Johansson."

För övrigt håller jag inte alls med dig om att micro113 ljög. Av vilken anledning skulle hen ljuga? Har du aldrig missuppfattat något, skrivit fel, dragit en förhastad slutsats? I så fall är du att gratulera. Dina upprepade lögnanklagelser mot micro113 är rent ut sagt löjeväckande och du för fram dem som vore de en personlig förolämpning.
micro113 uppfattade det här med sexakten på exakt samma sätt som jag - att KJ omedelbart (även om han inte yttrade ordet sperma) kopplade ihop DNA:t med ett spermafynd (vi hade ju sex). Att micro113 i hastigheten råkade skriva ordet sperma var inte korrekt, men det var verkligen inte en medveten lögn.
Nej, det var ingen lögn utan en tolkning av att hans försvar/förklaring till DNA på tvättade ben skulle vara att de haft sex...

Ett sex han inte ens minns...

Kristoffer vet inte om de haft sex - hans minns inte - men han minns att påstått det i tidigare förhör...

sid 1893
H: Ja, de å…dem drog jag ner typ någonstans jag minns inte. Jag minns inte samlaget. Jag
minns knappt…jag minns inte att liksom vi hade sex. Jag har ingen aning om liksom vad jag
gjorde för två veckor sedan. Jag vet att jag satt här.
F: Men Kristoffer du minns att ni hade sex?
H: Jag minns…jag minns…jag vet att jag har berättat att jag…att vi hade sex och det är det
jag berättar nu.

F: Mmm. Ja, just…men det det är fortfarande din minnesbild?
H: Nää, ja…jag minns att jag har berättat. Jag minns inte själva händelsen.

Lustigt nog så tycks hans minne vara väldigt bra under rättegången ...

Sid 19 -20 Domen
När Vampire
Diaries började på tv kl. 18:00, lade hon ifrån sig blocket. De lade sig på soffan,
myste och började hångla på soffan. De kramades då och hade varandras tungor i
munnen. Efter ett tag förflyttade de sig till sovrummet där utrymmet är större. Han
tror att det var Vatchareeya Bangsuan, som ville att de skulle förflytta sig till
sovrummet. De hade oralsex, vilket gick till så att hon sög av honom och han
slickade henne i underlivet. Han har för sig att hans byxor var på och att hennes
byxor togs av. När hon sög av honom, stod han upp och hon stod på knä på golvet.

Han fick utlösning på golvet vid sidan av henne. Om hon fick någon sperma i
munnen, kommer han inte ihåg. När de var klara, låg de en stund och myste för att
sedan gå tillbaka till soffan. Hela sexakten höll på kanske en och en halv timme,

Där anger han tiden för sexet ... som då alltså kan matchas i tid mot eventuella SMS

Här sätter han dit sig själv..

Här sätter han dit sig själv.. Fup sid 1760

H: Ja, men…vem är det som har varit in och sätt in blod i mi…in i min ba…bagagelucka.
F: Mmm.
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?
H: Va?

Det är dessutom komiskt att Quarrel som tråden igenom ljuger och förvränger dristar sig till att kalla andra för lögnare ....
Citera
2014-11-07, 16:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det var ingen lögn utan en tolkning av att hans försvar/förklaring till DNA på tvättade ben skulle vara att de haft sex...

Ett sex han inte ens minns...

Kristoffer vet inte om de haft sex - hans minns inte - men han minns att påstått det i tidigare förhör...

sid 1893
H: Ja, de å…dem drog jag ner typ någonstans jag minns inte. Jag minns inte samlaget. Jag
minns knappt…jag minns inte att liksom vi hade sex. Jag har ingen aning om liksom vad jag
H: Jag minns…jag minns…jag vet att jag har berättat att jag…att vi hade sex och det är det
jag berättar nu.

Lustigt nog så tycks hans minne vara väldigt bra under rättegången ...

Sid 19 -20 Domen
När Vampire
Diaries började på tv kl. 18:00, lade hon ifrån sig blocket. De lade sig på soffan,
myste och började hångla på soffan. De kramades då och hade varandras tungor i
munnen. Efter ett tag förflyttade de sig till sovrummet där utrymmet är större. Han
tror att det var Vatchareeya Bangsuan, som ville att de skulle förflytta sig till
sovrummet. De hade oralsex, vilket gick till så att hon sög av honom och han
slickade henne i underlivet. Han har för sig att hans byxor var på och att hennes
byxor togs av. När hon sög av honom, stod han upp och hon stod på knä på golvet.

Han fick utlösning på golvet vid sidan av henne. Om hon fick någon sperma i
munnen, kommer han inte ihåg. När de var klara, låg de en stund och myste för att
sedan gå tillbaka till soffan. Hela sexakten höll på kanske en och en halv timme,

Där anger han tiden för sexet ... som då alltså kan matchas i tid mot eventuella SMS

Här sätter han dit sig själv..

Här sätter han dit sig själv.. Fup sid 1760

H: Ja, men…vem är det som har varit in och sätt in blod i mi…in i min ba…bagagelucka.
F: Mmm.
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?
H: Va?

Det är dessutom komiskt att Quarrel som tråden igenom ljuger och förvränger dristar sig till att kalla andra för lögnare ....
Du påstod att han påstod att DNA:t kom från sperman. Det var inte sant.

Han sa i TR 1,5 timme, och rättade sig snart till en timme, är mycket osäker. Han säger också att Vampire Diaries hade börjat, inte att det hände när Vampire Diaries började. Undrar vilken rättegång domens författare bevistade?
Citera
2014-11-07, 16:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du påstod att han påstod att DNA:t kom från sperman. Det var inte sant.
Du påstod att anhöriga vittnade under ed, du påstod att åklagaren använt sig av falsk bevis .. Du är alltså en rätt härdad lögnare vid det här laget.

Citat:
Han sa i TR 1,5 timme, och rättade sig snart till en timme, är mycket osäker. Han säger också att Vampire Diaries hade börjat, inte att det hände när Vampire Diaries började. Undrar vilken rättegång domens författare bevistade?

Du fäktar vilt ser jag ...

När Vampire

Imponerande att han lyckades ljuga ihop en soff-scen också .. han som inte ens minns att de haft sex ...

sid 1893
jag berättar nu.

Senast redigerad av micro113 2014-11-07 kl. 17:12.
Citera
2014-11-07, 18:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du påstod att anhöriga vittnade under ed, du påstod att åklagaren använt sig av falsk bevis .. Du är alltså en rätt härdad lögnare vid det här laget.

Du fäktar vilt ser jag ...

När Vampire

Imponerande att han lyckades ljuga ihop en soff-scen också .. han som inte ens minns att de haft sex ...

sid 1893
jag berättar nu.

SMS trafiken:
då V B måste ha befunnit sig i
Kristoffer Johanssons bostad, skickade hon ett sms till MB. Därefter
skickade hon sms till MB kl. 17:42, 17:43, 17:47, 18:07, 18:21 och kl.
18:40.

Givet Kristoffers egen utsaga så SMS:r hon under den period då de påstås ha sex .. (dvs under oralsex som han inte minns .. komiskt nog)
Citera
2014-11-07, 18:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
SMS trafiken:
då V B måste ha befunnit sig i
Kristoffer Johanssons bostad, skickade hon ett sms till MB. Därefter
skickade hon sms till MB kl. 17:42, 17:43, 17:47, 18:07, 18:21 och kl.
18:40.

Givet Kristoffers egen utsaga så SMS:r hon under den period då de påstås ha sex .. (dvs under oralsex som han inte minns .. komiskt nog)
Enligt HR:s förvanskning av vad han sa så messade hon under den period de påstås ha sex. Här kan du läsa vad han sa: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/september/kammaraklagare-anna-bergstrom-del-2-2.html
Citera
2014-11-07, 18:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Enligt HR:s förvanskning av vad han sa så messade hon under den period de påstås ha sex. Här kan du läsa vad han sa: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/september/kammaraklagare-anna-bergstrom-del-2-2.html

Vänta nu... är bloggen ett bättre underlag än FUP menar du? Sluta kalla det för förvanskning. Det stod KJ fritt att invända sig om han ansåg att någon la orden i munnen på honom.

I övrigt undrar jag varför du kallar andra postare lögnare då du själv kallar dig glömsk då du kommer med falska påståenden, så som att KJś far varit under ed.
Citera
2014-11-07, 18:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det är väl en i högsta grad möjlig och rimlig tolkning även om man går på vad han faktiskt exakt yttrade. Du försöker nu förstora upp detta saknade "efter ett tag" till ett stort och avgörande misstag. Men var och en med någon språklig insikt begriper att i meningen Sen så när Vampire diaries börja så, efter ett tag så la hon ner blocket, också, ja, lade hon sig och så låg vi bara på soffan och myste så är inte precis den rimligaste tolkningen av innebörden i detta att det dröjde hela 41 minuter innan "mysandet" påbörjades (hennes sista SMS skickade kl 18:40). Det blir bara ännu en ack så svag länk i din kedja som bygger på att alla fakta i målet ska skruvas så hårt de bara kan till den dömdes fördel. Finns det en avlägsen möjlighet att en viss omständighet kan ha en annan förklaring än den mest sannolika så ska den alternativa förklaringen väljas. Men det är inte så rimligt tvivel uppkommer på riktigt. Även ett rimligt tvivel måste framstå just som rimligt. Det är inte domstolarna som har misslyckats att göra en korrekt juridisk bedömning av fallet, det är du.
Citera
2014-11-07, 18:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vänta nu... är bloggen ett bättre underlag än FUP menar du? Sluta kalla det för förvanskning. Det stod KJ fritt att invända sig om han ansåg att någon la orden i munnen på honom.

I övrigt undrar jag varför du kallar andra postare lögnare då du själv kallar dig glömsk då du kommer med falska påståenden, så som att KJś far varit under ed.
Bloggen återger vad KJ sa i TR, vilket är HR:s underlag för domen.

Jag medgav att jag gjorde ett misstag. Den som gör ett misstag, inser det och medvetet vidhåller felet är en lögnare.
Citera
2014-11-07, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är väl en i högsta grad möjlig och rimlig tolkning även om man går på vad han faktiskt exakt yttrade. Du försöker nu förstora upp detta saknade "efter ett tag" till ett stort och avgörande misstag. Men var och en med någon språklig insikt begriper att i meningen Sen så när Vampire diaries börja så, efter ett tag så la hon ner blocket, också, ja, lade hon sig och så låg vi bara på soffan och myste så är inte precis den rimligaste tolkningen av innebörden i detta att det dröjde hela 41 minuter innan "mysandet" påbörjades (hennes sista SMS skickade kl 18:40). Det blir bara ännu en ack så svag länk i din kedja som bygger på att alla fakta i målet ska skruvas så hårt de bara kan till den dömdes fördel. Finns det en avlägsen möjlighet att en viss omständighet kan ha en annan förklaring än den mest sannolika så ska den alternativa förklaringen väljas. Men det är inte så rimligt tvivel uppkommer på riktigt. Även ett rimligt tvivel måste framstå just som rimligt. Det är inte domstolarna som har misslyckats att göra en korrekt juridisk bedömning av fallet, det är du.
Är det rimligt att han uppskattar 41 minuter till ett litet tag?

Vem skruvar så hårt han kan här?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om mordet skedde i sängen kanske det inte var helt omöjligt. Frågan om huruvida en säng försvunnit eller ej blev aldrig tillfredsställande besvarad och vittnesmålet från grannen om hur KJ och en annan man bar ut ett föremål i ung. den storleken är också oförklarat.

Mer troligt enligt min mening (som du väl vet sen tidigare) är att något inleddes i lägenheten, men avslutades på annan plats. Han kan ha tillfogat henne mindre skador med något vasst föremål (blod i sängen), hjälpt henne att lägga ett nödtorftigt förband och sen övertalat/tvingat henne att åka med honom därifrån. "Sängbäraren" kan ha varit i helt god tro, men valt att inte träda fram ändå. Kanske av lojalitet, kanske för att han tror på den historia KJ smäckt i honom om skälen till att sängen måste slängas (som säkert lät rimliga där och då, när VB:s försvinnande och KJ:s eventuella koppling till det ännu inte var allmänt känt)
Här krävs att mördaren tar med sig mordoffret (hur ofta händer det?) och mördar på annan plats, och dessutom får hjälp, inte bara med att bära ut sängen utan också med att ljuga i TR.
Citera
2014-11-07, 18:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Bloggen återger vad KJ sa i TR, vilket är HR:s underlag för domen.

Jag medgav att jag gjorde ett misstag. Den som gör ett misstag, inser det och medvetet vidhåller felet är en lögnare.

Varför då inte hänvisa till TR istället för bloggen? Bloggen är inte underlag för vare sig utredningen eller domarna.

Jag anser inte att Micro113 ljög, jag tror att de flesta människor relaterar DNA efter sex med en man till sperma. Nu tror jag inte det var sperma, eftersom jag inte tror att dom hade sex. Inte heller tror jag som en annan postare i tråden att KJ är besvärad av att prata om sex med utredare eller i domstolen. Det visar ju hans prat om flaskor, margarin, överraskningsdiarré osv om.

KJ ljuger en hel del skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in