Citat:
Ursprungligen postat av
Klarabella79
Jag försvarar inte Rami på ngt sätt snarare tvärtom, hoppas han döms för det han gjort. Jag tror inte att han är en nertryckt liten kissemisse som värnar om kvinnors och barns rättigheter, som han så fint vill påstå. Han vet att i sverige så vill velourkärringar höra just så fina tankar av en man från mellanöstern. Han vet hur han ska linda alla runt sitt finger. Han är skyldig och skyldig till att ha struntat i Yara samt att han själv misshandlat flickan.
Ja, jag vet inte jag anser henne spela teater, sen om det är oscarspris eller inte låter jag det vara. Har tyvärr sett tillräckligt mkt teater av människor som skulle platsa på bästa teatern med sina historier och kroppsspråk.
Jag tror mer som jag sa innan att de slog Yara bägge två den dagen, när de sen insåg vad de gjort så tyckte dom "nej, fan det här går inte, vi gör slut på henne, sen säger vi att hon kom hem så". Men där slutade Rami vara med i komplotten, han räddar sitt eget skinn genom att filma och uttala de orden i duschen "hur kan man göra så".. Amani svara ju ngt liknande med att de ska hålla ihop.
För Rami tror jag att Amani var hans biljett till sverige, sen sket det sig när de fick Yara. För skilda kvinnor är inte högt värderade i såna länder. En kvinna som skiljer sig är det ngt fel på enligt såna kulturer, ALDRIG fel på mannen och därför skiljer sig kvinnan. Det är alltid kvinnans fel. Sen att hon varit gift innan betyder att hon inte var oskuld, vilket värderas högst, för ingen vill ju ha en besudlad kvinna. Ja de lever fortfarande så där nere i mellanöstern.
Kanske därför de inte ville att Rami skulle gifta sig med henne? Hon var ju ingen oskuld.
Jag ska nu till att läsa Ramis förhör, jag själv reagerade enbart av bilden på honom och Yara varpå min mage närapå vände sig. Han var skyldig helt klart för mig.
Har inte orkat läsa om fallet men började igår läsa tråden. Kommentarerna på flashback fick tvärtom en annan bild börja spelas upp för mig. En kvinna som närapå är en reinkarnation av fan själv med en hel familj som utstått hennes djävulskhet där mannen i familjen i desperation försökt undkomma med att sätta sig i bilen med barnen, starta o stänga av då han nte ens kan köra bil (bil=lika med flykt.) Grannar som sett alla tecken men istället valt att klaga, när tvätten glömts i tvättstuga för att det stackars barnet troligtvis somnat eller misshandlats. Likt en misshandlare klagar kvinnan på att hon inte vill slå det mellersta barnet men att han inte ger henne något val. Ett barn i årskurs två, dvs troligtvis 9-10 år tror spontat att det är kvinnan som mördat Yara. Utöver det är enbart ett vittnesmål ett reellt ögonvittnes mål (pojke R 12år)med närmre iakttagelser (de andra tycks fabulerade (gemensamt med varandra efter dödsfallet) såvida inte brännmärken påfunnits, även om ett utsatt barn kan klandra den som inte är förövaren så visar alla vittnesmål starka indikationer på utfrysning o mobbning i skolan, varav en påhittad mormor är den som skänkt de stulna sakerna som Yara försöker muta de andra barnen med för att få vänner.)
Att han chattar på mordnatten har i flashbacksögon ansetts vara ett flörtande, jag har läs chatten. Fullt normalt språk för en invandrare från en kultur där man ska visa den andra ett trevligt bemötande. En av de första sakerna han nämner är barnens tillstånd, att de är sjuka, alla, poängterar han vid närmre fråga. Han försöker dessutom (desperat?) bekanta sig med kvinnan då han måste lära sig språket. Han har saker att berätta, man kan anta att han syftar på sin bakgrund (dessa chatter sker runt tiden Yara mördas och kvinnan har synliga skador på att ha använt ett kraftigt våld, ja handledens skador bland annat tyder på att med stor kraft slagit mot något, inte att ha slagits.) I fängelset har kvinnan försökt skicka meddelanden underförstådda hot med underförstådda repressalier, likt vad misshandlande män gör. Eller hotar med att lämna den andra partern, låta andra få veta om den o såvidare.
Låt oss anta att han flytt hit med fara för sitt liv och Madi tagit in honom i landet, antagligen kan hon också hota med att skicka honom tillbaka, något som skulle kunna innebära döden för honom? Dessutom har han barn här som då helt hamnar i hennes händer, eller ska vi kalla det vård och omsorg? Yara var inte Madis biologiska släkting och i familjer där övergrepp förekommer, psykiska som fysiska är det vanligt att ett av barnen väljs ut till syndabock. Om Madi är förövaren innebär det att hon misshandlats inte bara för allt vad hon själv gjort eller inte gjort utan också för vad pojkarna samt Rami gjort som inte varit till behag i Madis ögon. Det verbala våldet finns det tyvärr ingen dokumentation kring. Men funnits lär det ha gjort. En av grannarna avstår att kontakta socialtjänsten kring det utelåsta barnet o klagar i stället till Rami om kiss o bajs i trapphuset varpå han hävdar att ingen av hans barn gör sådant. Grannen menar att han uppvisar en viss aggressivitet då han tyst därefter börjar svära för sig själv på arabiska när de möts. Naturligt ifall att han själv inte är den mest aktive i misshandeln kring Yara då det uppenbart är hon som inte kunnat hålla sig, naturligt ifall grannarnas klagomål utlöser ett extremt raseri över flickan som han inte kan avvärja då. Jag håller en öppning inför möjligheten att han för familjens soc inkomst varit tvingad att vara på praktik för att de inte ska bli av med bidraget o därav själv inte kunnat släppa in flickan medan Madi gjort det som straff, vilket teori halvt bevisades av att ett av barnens vittnesmål tydde på. Efter att ha fallit i skolan rasade Madi o lovade på arabiska att hon skulle få vara utomhus i två veckor inför det tolkande barnet. Yaras syster o mormor kan ha varit uppdiktade personer eller saknade som ännu fanns i Gaza.
Det finns så mycket som pekar mot att Madi är den skydlige, och om hon började verkligen tappa allt kan Ramis chattande varit sökandet på att hitta en flyktväg därifrån, ytterst medveten om att hon när som helst skulle kunna döda flickan eller någon av de andra barnen. Med dåliga svenska skriver han något om misshandel i år, jag har tidigare läst att Madi anmält honom för misshandel här i tråden? Om hon gjort det kan hon har gjort det för att hålla honom på plats. Som hot, akta dig annars ringer jag polisen. För honom, om han reda flytt ifrån sin regering, vad skulle ett sådant hot ha inneburit? Och om han slagit henne, kanske beror på något som faktiskt jag skulle kunna ursäkta det hela med, om hon nu är Yaras mördare. Dessutom män som mördar barn slår ofta ihjäl dem med tillhyggen, basebollträn bland annat. Ofta för att straffa mödrarna. Få tar nog till kaveln.
Oavsett vad, om han nu är oskyldig till mordet, vilket det finns kraftiga signaler om. Anser jag att han bör dömas för mordet han också. För att inget barn ska kunna mördas så grovt i närheten av en annan vuxen och skyldig bli man automatiskt av att inte angripa. Oavsett hur situationen är.