Citat:
Kul att höra!
Ett par andra frågor, gällande ISK.
Kan jag öppna ett ISK-konto och ha kvar mitt aktiekonto och sedan överföra likvida mellan kontona? Om ja, kan man också överföra aktier/fonder eller är det bara likvida?
Är det samma cortagesatser i ISK, så man kan välja om man vill ha Mini, Small etc?
Hade för övrigt varit väldigt fint (i varje fall för mig som inte har några bostadslån etc) om ni erbjudit lönkonton och visa/mastercard. Förstår att detta innebär en stor omorganisering och inget som görs med en handvändning, men personligen hade jag gärna flyttat över hela mina banktjänster till Avanza om det varit låga/motsvarande priser. Speciellt nu när gammelbankerna själva digitaliserat sig och de enda kundkontor de har kvar är för att diskutera bolån.
Ett par andra frågor, gällande ISK.
Kan jag öppna ett ISK-konto och ha kvar mitt aktiekonto och sedan överföra likvida mellan kontona? Om ja, kan man också överföra aktier/fonder eller är det bara likvida?
Är det samma cortagesatser i ISK, så man kan välja om man vill ha Mini, Small etc?
Hade för övrigt varit väldigt fint (i varje fall för mig som inte har några bostadslån etc) om ni erbjudit lönkonton och visa/mastercard. Förstår att detta innebär en stor omorganisering och inget som görs med en handvändning, men personligen hade jag gärna flyttat över hela mina banktjänster till Avanza om det varit låga/motsvarande priser. Speciellt nu när gammelbankerna själva digitaliserat sig och de enda kundkontor de har kvar är för att diskutera bolån.
Hej!
Du kan absolut ha kvar ditt Aktie & fondkonto och använda båda kontona för transaktioner. Det går bra att flytta värdepapper från ditt Aktiekonto till ditt ISK via vår funktion på sajten och du kan även flytta pengar fram och tillbaka mellan dina två kontot mellan kl. 09.00-17.00 bankdagar. Det som kan vara värt att tänka på är att det inte är skattemässigt optimalt att flytta samma pengar in och ut ur ditt ISK eftersom de insättningar du gör ligger till grund för schablonskatten. Det innebär att om det är samma pengar som flyttas in/ut ur ditt ISK så betraktas det ändå som nya insättningar varje gång du sätter in pengarna på ditt ISK. Alltså onödigt mycket insättningar.
Du har en och samma courtageklass oavsett vilket konto som du handlar ifrån. Du kan dock bara ha en courtageklass per person, men du väljer självklart själv vilken.
Beträffande möjligheten till lönekonto och korttjänster hos oss så har vi inte några planer på att erbjuda dessa tjänster i dagsläget. Det beror till stor del på att vi endast vill göra det som vi är bäst på och skulle vi skapa en tjänst med lönekonto, korttjänster osv. så skulle vi vilja göra det bättre än vad storbankerna gör det idag. Men jag vill samtidigt passa på att säga att vi givetvis har kikat på möjligheten och att vi kommer att fortsätta att göra det även i framtiden

/Dan, Avanza