2014-11-05, 13:09
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Kul att höra!

Ett par andra frågor, gällande ISK.
Kan jag öppna ett ISK-konto och ha kvar mitt aktiekonto och sedan överföra likvida mellan kontona? Om ja, kan man också överföra aktier/fonder eller är det bara likvida?
Är det samma cortagesatser i ISK, så man kan välja om man vill ha Mini, Small etc?

Hade för övrigt varit väldigt fint (i varje fall för mig som inte har några bostadslån etc) om ni erbjudit lönkonton och visa/mastercard. Förstår att detta innebär en stor omorganisering och inget som görs med en handvändning, men personligen hade jag gärna flyttat över hela mina banktjänster till Avanza om det varit låga/motsvarande priser. Speciellt nu när gammelbankerna själva digitaliserat sig och de enda kundkontor de har kvar är för att diskutera bolån.

Hej!

Du kan absolut ha kvar ditt Aktie & fondkonto och använda båda kontona för transaktioner. Det går bra att flytta värdepapper från ditt Aktiekonto till ditt ISK via vår funktion på sajten och du kan även flytta pengar fram och tillbaka mellan dina två kontot mellan kl. 09.00-17.00 bankdagar. Det som kan vara värt att tänka på är att det inte är skattemässigt optimalt att flytta samma pengar in och ut ur ditt ISK eftersom de insättningar du gör ligger till grund för schablonskatten. Det innebär att om det är samma pengar som flyttas in/ut ur ditt ISK så betraktas det ändå som nya insättningar varje gång du sätter in pengarna på ditt ISK. Alltså onödigt mycket insättningar.

Du har en och samma courtageklass oavsett vilket konto som du handlar ifrån. Du kan dock bara ha en courtageklass per person, men du väljer självklart själv vilken.

Beträffande möjligheten till lönekonto och korttjänster hos oss så har vi inte några planer på att erbjuda dessa tjänster i dagsläget. Det beror till stor del på att vi endast vill göra det som vi är bäst på och skulle vi skapa en tjänst med lönekonto, korttjänster osv. så skulle vi vilja göra det bättre än vad storbankerna gör det idag. Men jag vill samtidigt passa på att säga att vi givetvis har kikat på möjligheten och att vi kommer att fortsätta att göra det även i framtiden

/Dan, Avanza
Citera
2014-11-05, 15:28
Medlem
padrons avatar
Fler som haft problem med nya prislistan? Dvs man tillhör kategori tex mini men får likförbannat 99 kr i minimicourtage? Svarar på mail gör de inte heller.
Citera
2014-11-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Du kan absolut ha kvar ditt Aktie & fondkonto och använda båda kontona för transaktioner. Det går bra att flytta värdepapper från ditt Aktiekonto till ditt ISK via vår funktion på sajten och du kan även flytta pengar fram och tillbaka mellan dina två kontot mellan kl. 09.00-17.00 bankdagar. Det som kan vara värt att tänka på är att det inte är skattemässigt optimalt att flytta samma pengar in och ut ur ditt ISK eftersom de insättningar du gör ligger till grund för schablonskatten. Det innebär att om det är samma pengar som flyttas in/ut ur ditt ISK så betraktas det ändå som nya insättningar varje gång du sätter in pengarna på ditt ISK. Alltså onödigt mycket insättningar.

Du har en och samma courtageklass oavsett vilket konto som du handlar ifrån. Du kan dock bara ha en courtageklass per person, men du väljer självklart själv vilken.
Tack for genomgående information.

Så det är alltså insättningen (A) och inte vinst eller uttag man skattar på vid ISK?
Om jag sätter in 100 000 (A) och går plus 200 000 (B) och tar ut 300 000 (C) så skattar jag totalt 627 (A), inte 1254 (B) eller 1881 (C)?
Citera
2014-11-05, 16:39
Medlem
Citat:

Så det är alltså insättningen (A) och inte vinst eller uttag man skattar på vid ISK?
Om jag sätter in 100 000 (A) och går plus 200 000 (B) och tar ut 300 000 (C) så skattar jag totalt 627 (A), inte 1254 (B) eller 1881 (C)?

Du skattar på följande: (Hur mycket du har på kontot 1 jan, 1 april, 1 juli, 1 oktober + alla insättningar under året) /4

Den summan du får fram skattar du sedan 0,627% på.
Citera
2014-11-05, 16:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du skattar på ditt kapital i din ISK, för närvarande är den årliga skatten 0,627% av ditt kapital. Schablonen ändras varje år, och är 30% av statslåneräntan den 30e november. Har vi tur blir alltså skatten riktigt låg nästa år pga låg ränta.

Skatten för ditt innehav beräknas dock varje kvartal, så mätvärdet för hur mycket kapital du har under ett år baseras på vad du hade 1 jan, 1 apr, 1 jul och 1 okt.

För att du inte skall kunna ta ut och sätta in ditt kapital dessa dagar för att undvika skatt så beskattas insättningarna också.

Såvida du inte sätter in och tar ut hela tiden, eller konsekvent sätter in pengar dagen efter ett kvartalsbryt, så blir det i praktiken 0,627% på hela ditt kapital under året.
Citera
2014-11-05, 16:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Nja, du skattar på både de insättningar som du gör samt det värde som du har på kontot vid ingången av varje kvartal. Det innebär att om du under stora delar av året haft 300 000 kr på ditt konto så kommer du att betala ca. 1 881 kr i skatt, överslagsberäknat. Eftersom utvecklingen på ditt konto inte vanligtvis ökar från 100 000 till 300 000 över ett kvartal så kan man göra vissa justeringar i beräkningen. Vill du räkna ut exakt vad du kommer att få betala i skatt så kan du göra det efter att ha kontrollerat värdet på ditt konto vid varje kvartalsavstämning, samt summera dina insättningar. Ett enkelt exempel på hur du räknar finner du på denna sida, en bit ner vid rubriken "Så här låg blir din skatt".

Sammanfattningsvis så kan man alltså säga att din vinst räknas med i skatteberäkningen samt givetvis de insättningar du gör. De uttag som du gör har dock inte någon betydelse för skatten.

/Dan, Avanza
Citera
2014-11-05, 17:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
/Dan, Avanza
Hej!

Jag har idag sålt en del för ombalansering och passar då på att flytta dessa pengar från det sista jag har kvar i min KF till min ISK.

När jag gjort ett återköp samt skatten dras så antar jag att jag ändå behåller min KF som vanligt trots att kontot är tömt?

Jag kommer någon gång i framtiden att få skatteåterbäring för utdelningar i Fortum, så kontot behöver existera vidare.

Vanliga konton existerar uppenbarligen även med 0 i saldo, men med KF är ju reglerna lite annorlunda med återköp.
Citera
2014-11-06, 09:43
Medlem
Citat:
Nja, du skattar på både de insättningar som du gör samt det värde som du har på kontot vid ingången av varje kvartal. Det innebär att om du under stora delar av året haft 300 000 kr på ditt konto så kommer du att betala ca. 1 881 kr i skatt, överslagsberäknat. Eftersom utvecklingen på ditt konto inte vanligtvis ökar från 100 000 till 300 000 över ett kvartal så kan man göra vissa justeringar i beräkningen. Vill du räkna ut exakt vad du kommer att få betala i skatt så kan du göra det efter att ha kontrollerat värdet på ditt konto vid varje kvartalsavstämning, samt summera dina insättningar. Ett enkelt exempel på hur du räknar finner du på denna sida, en bit ner vid rubriken "Så här låg blir din skatt".

Sammanfattningsvis så kan man alltså säga att din vinst räknas med i skatteberäkningen samt givetvis de insättningar du gör. De uttag som du gör har dock inte någon betydelse för skatten.

/Dan, Avanza
Tack, missat uträkningen på den sidan innan, förstår precis hur det fungerar nu

Kommer nog bara bli runt 0,52% skatt nästa år då.
Senast redigerad av workinman 2014-11-06 kl. 09:50.
Citera
2014-11-06, 10:26
Medlem
Ursäkta att jag spammar tråden. Men har ett förslag till som jag saknar lite då det är ganska otympligt att räkna ut själv genom att gå genom transaktionslistan manuellt räkna ihop allt - plus det är skönt att ha total översikt på sidan och inte bara i ett excelark.

Hade varit fint om man kunde få alternativet att lägga till ett utdelningskolumner vid ens översikt, så man inte bara ser värdeökning/minskning på själva värdepappret utan också den totala vinsten värdepappret har givit en med utdelningar inkluderat.

Alltså ungefär:
Utdelning | Avkastn. m. utdeln.% | Avkastn. m. utdeln.
Citera
2014-11-06, 11:22
Medlem
r0lands avatar
Hej Avanza.

Kan ni skicka ut en fullständig prislista för att förhindra oklarheter? (UA)

Jag skulle vilja ha en prislista för de nya courtageklasserna, inklusive svensk och utländsk handel.
Men även få se hur priserna ser ut när jag som UA nu valt att gå tillbaka till den gamla prislistan. Jag har inte en aning om hur mycket courtage jag betalat för några utländska aktier.

Fullständig prislista med courtage för både rörligt och fast minimi.
Citera
2014-11-06, 12:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursäkta att jag spammar tråden. Men har ett förslag till som jag saknar lite då det är ganska otympligt att räkna ut själv genom att gå genom transaktionslistan manuellt räkna ihop allt - plus det är skönt att ha total översikt på sidan och inte bara i ett excelark.

Hade varit fint om man kunde få alternativet att lägga till ett utdelningskolumner vid ens översikt, så man inte bara ser värdeökning/minskning på själva värdepappret utan också den totala vinsten värdepappret har givit en med utdelningar inkluderat.

Alltså ungefär:
Utdelning | Avkastn. m. utdeln.% | Avkastn. m. utdeln.

Hej,

Jag vet att vi tidigare har mottagit en del feedback kring kontoöversikten och möjligheten att ändra den på olika sätt. Jag ska undersöka om vi har fått in några fler förslag som liknar ditt. Jag håller med dig om att det vore bra att kunna se hur mycket utdelning ett värdepapper man äger har genererat. För en egen "snabb" sammanställning så kan du, precis som du skriver sortera på utdelningar i transaktionslistan och sedan välja det specifika värdepapper som du är intresserad av. Du kan sedan se en summering av posterna längst ned på sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Hej Avanza.

Kan ni skicka ut en fullständig prislista för att förhindra oklarheter? (UA)

Jag skulle vilja ha en prislista för de nya courtageklasserna, inklusive svensk och utländsk handel.
Men även få se hur priserna ser ut när jag som UA nu valt att gå tillbaka till den gamla prislistan. Jag har inte en aning om hur mycket courtage jag betalat för några utländska aktier.

Fullständig prislista med courtage för både rörligt och fast minimi.

För courtageklasserna Mini, Small, Medium och Fast pris så finner du prislistan för svenska värdepapper här samt prislistan för handel i utländska värdepapper här.

Har du som Ung Aktiesparare i övergångsperioden valt att gå tillbaka till den tidigare prislistan för Unga aktiesparare så handlar du enligt nedan pris:

Svenska värdepapper (Stockholmsbörsen, Aktietorget First north, Burgundy, NGM): 29 kr / 0,055%
Finska värdepapper: 4,95 EUR / 0,15%
Danska värdepapper: 31,35 DKK / 0,15%
Norska värdepapper: 33,95 NOK / 0,15% (onoterade vp 395/0,30)
Amerikanska värdepapper: 12,95 USD / 0,12%
Kanadensiska värdepapper: 29 CAD / 0,30%

(Ovan priser är för handel via sajten samt minimicourtage respektive rörligt courtage)

Hör gärna av dig om du har några fler funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2014-11-06, 12:17
Medlem
BillyPutts avatar
Dom nya funktionerna i aktiegrafen med att man kan välja MA, candlesticks mm. Kan ni inte ordna så det går att få samma funktioner på indexgraferna? OMXS30, DAX, Dow, Nasdaq och S&P500 iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in