2014-11-06, 12:37
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Dom nya funktionerna i aktiegrafen med att man kan välja MA, candlesticks mm. Kan ni inte ordna så det går att få samma funktioner på indexgraferna? OMXS30, DAX, Dow, Nasdaq och S&P500 iaf.

Hej,

Det är på gång tillsammans med TA-grafer för certifikat, warranter och fonder med mera. Håll utkik på hemsidan!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-06, 13:18
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Jag vet att vi tidigare har mottagit en del feedback kring kontoöversikten och möjligheten att ändra den på olika sätt. Jag ska undersöka om vi har fått in några fler förslag som liknar ditt. Jag håller med dig om att det vore bra att kunna se hur mycket utdelning ett värdepapper man äger har genererat. För en egen "snabb" sammanställning så kan du, precis som du skriver sortera på utdelningar i transaktionslistan och sedan välja det specifika värdepapper som du är intresserad av. Du kan sedan se en summering av posterna längst ned på sidan.

För courtageklasserna Mini, Small, Medium och Fast pris så finner du prislistan för svenska värdepapper här samt prislistan för handel i utländska värdepapper här.

Har du som Ung Aktiesparare i övergångsperioden valt att gå tillbaka till den tidigare prislistan för Unga aktiesparare så handlar du enligt nedan pris:

Svenska värdepapper (Stockholmsbörsen, Aktietorget First north, Burgundy, NGM): 29 kr / 0,055%
Finska värdepapper: 4,95 EUR / 0,15%
Danska värdepapper: 31,35 DKK / 0,15%
Norska värdepapper: 33,95 NOK / 0,15% (onoterade vp 395/0,30)
Amerikanska värdepapper: 12,95 USD / 0,12%
Kanadensiska värdepapper: 29 CAD / 0,30%

(Ovan priser är för handel via sajten samt minimicourtage respektive rörligt courtage)

Hör gärna av dig om du har några fler funderingar!

/Dan, Avanza

Jättebra! Tack för infon. Var ligger brytgränsen för courtagen? Både för nya o de gamla villkoren.
Citera
2014-11-06, 14:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Jättebra! Tack för infon. Var ligger brytgränsen för courtagen? Både för nya o de gamla villkoren.

För att se var brytpunkten mellan lägsta courtage samt rörligt courtage ligger så räknar du:

Ex. för mini där lästa är 1kr och rörligt är 0,25%. Då delar du det lägsta courtaget med det rörliga - 1/0,0025 = 400.

Vill du sedan veta när det är billigare att ha Small istället för Mini så delar du lägsta courtage för Small (39kr) med det rörliga courtaget för mini. 39/0,0025 = 15 600. På samma sätt så kan du räkna för alla andra brytpunkter

/Dan, Avanza
Citera
2014-11-06, 15:50
Medlem
Celenos avatar
Ett litet önskemål är att få en "skapa url"-knapp eller liknande till tex jämförelsesidor så att man kan klistra fondjämförelser på forum etc.
Citera
2014-11-06, 15:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ett litet önskemål är att få en "skapa url"-knapp eller liknande till tex jämförelsesidor så att man kan klistra fondjämförelser på forum etc.

Hej Celeno!

Det var ett riktigt bra förslag. Jag vet inte hur en sådan funktion byggs rent tekniskt, men jag tar förslaget vidare till våra utvecklare. Tack!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-10, 14:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hej!

Jag har idag sålt en del för ombalansering och passar då på att flytta dessa pengar från det sista jag har kvar i min KF till min ISK.

När jag gjort ett återköp samt skatten dras så antar jag att jag ändå behåller min KF som vanligt trots att kontot är tömt?

Jag kommer någon gång i framtiden att få skatteåterbäring för utdelningar i Fortum, så kontot behöver existera vidare.

Vanliga konton existerar uppenbarligen även med 0 i saldo, men med KF är ju reglerna lite annorlunda med återköp.

Hej!

Jag får krypa till korset och erkänna att jag nog helt lyckats missa dina frågor som du till och med adresserade till mig.

Precis som du är inne på så är det lite speciellt med Kapitalförsäkringar. Antingen så gör du ett delåterköp från din försäkring och då måste en viss summa finnas kvar på försäkringen. Det som måste vara kvar är summan av 1000 kr plus det belopp som beräknas för att täcka den kommande avkastningsskatten. Eftersom jag förstår det som att du vill ha kvar din KF (du vill alltså inte begära ett helt uttag) så skulle jag rekommendera dig att göra ett delåterköp på den summa som du har möjlighet att ta ut via hemsidan.

När du sedan har fått din återbäring till din KF så kan du skicka in den blankett som heter "helt återköp" så genomför vi ett uttag av de resterande pengarna.

Hör gärna av dig om du har några fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2014-11-10, 15:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Jag får krypa till korset och erkänna att jag nog helt lyckats missa dina frågor som du till och med adresserade till mig.

Precis som du är inne på så är det lite speciellt med Kapitalförsäkringar. Antingen så gör du ett delåterköp från din försäkring och då måste en viss summa finnas kvar på försäkringen. Det som måste vara kvar är summan av 1000 kr plus det belopp som beräknas för att täcka den kommande avkastningsskatten. Eftersom jag förstår det som att du vill ha kvar din KF (du vill alltså inte begära ett helt uttag) så skulle jag rekommendera dig att göra ett delåterköp på den summa som du har möjlighet att ta ut via hemsidan.

När du sedan har fått din återbäring till din KF så kan du skicka in den blankett som heter "helt återköp" så genomför vi ett uttag av de resterande pengarna.

Hör gärna av dig om du har några fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Det är lugnt Tack för svaret, jag har redan flyttat pengarna och jag misstänkte att det var nåt sånt när jag inte kunde flytta ut 1000 kr utöver skatten.
Citera
2014-11-10, 16:02
Medlem
Citat:
Det är lugnt Tack för svaret, jag har redan flyttat pengarna och jag misstänkte att det var nåt sånt när jag inte kunde flytta ut 1000 kr utöver skatten.

Lite nyfiken på vilka fonder du ökade resp minskade i?
Citera
2014-11-10, 17:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Lite nyfiken på vilka fonder du ökade resp minskade i?
Jag sålde av ett "gammalt" innehav av AZ och pengarna går in i Danske Invest Global Index och SPP USA så att det blir ca 33% AZ, DIGI och SPP.

Funderat länge på att minska vikten på Sverige, hade mer än 50% i AZ, och nu ska jag iväg och resa 3 månader så vill jag ha ut pengarna ur KF innan årsskiftet så var det dags nu.

Blir nog fler fondbyten senare (antagligen till DNB Global Indeks) men just nu är det bra som det är
Citera
2014-11-10, 18:36
Medlem
Jag undrar ifall det finns möjlighet att införa login med BankID på mobilappen (android)? För oss som glömmer lösenordet blir ju mobilen helt oanvändbar trots att man kan spara mycket tid om man har tillgång till appen.

Sedan vore det bra om ni kunde införa någon slags möjlighet att förstora/zooma in graferna utan att behöva använda Ctrl+Scrolling då hela sidan, inkl. all text förstoras om man gör detta.
Citera
2014-11-11, 02:48
Medlem
Citat:
Jag sålde av ett "gammalt" innehav av AZ och pengarna går in i Danske Invest Global Index och SPP USA så att det blir ca 33% AZ, DIGI och SPP.

Funderat länge på att minska vikten på Sverige, hade mer än 50% i AZ, och nu ska jag iväg och resa 3 månader så vill jag ha ut pengarna ur KF innan årsskiftet så var det dags nu.

Blir nog fler fondbyten senare (antagligen till DNB Global Indeks) men just nu är det bra som det är

Låter som en vettig plan. Du kan ju även föra över innehavet från DIGI till DNB i omgångar. Ingen jätteskillnad i avgift men med ditt ganska stora kapital blir det ändå en del tusenlappar extra som du kan ha roligare för

3 månader var ingen dålig resperiod! Var bär det av?
Citera
2014-11-11, 14:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Jag undrar ifall det finns möjlighet att införa login med BankID på mobilappen (android)? För oss som glömmer lösenordet blir ju mobilen helt oanvändbar trots att man kan spara mycket tid om man har tillgång till appen.

Sedan vore det bra om ni kunde införa någon slags möjlighet att förstora/zooma in graferna utan att behöva använda Ctrl+Scrolling då hela sidan, inkl. all text förstoras om man gör detta.

Hej!

Vi håller just nu på att se över våra mobila applikationer och vi vet att mobilt BankID är efterfrågat som inloggningssätt. Ingenting är spikat men jag tar givetvis vidare din synpunkt till de som utvecklar apparna. Det går att zooma i graferna genom att markera med musen på det området man vill zooma.

Återkom gärna om det var något annat du menade!

/Michaela, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in