2014-10-07, 10:22
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utvecklare
Avanza ligger nere igen, i flera timmar nu.

Vad är det egentligen för clowner som arbetar på er it-avdelning? Har ni ingen som helst redundans eller plan för att snabbt få upp siten vid tekniska problem? Om en seriös internationell aktör som t.ex. Interactive Brokers erbjudit ett sätt att spara i ISK/KF så hade ni förmodligen gått i konkurs sedan länge.

Om ni ändå läser detta vill jag påpeka att det är PINSAMT att man inte kan handla på fler marknader på er site. När var senast ni lade till en ny marknad? 2005?

Hej,

Jag vill börja med att beklaga det tekniska problem som drabbade våra kunder igår kväll. Problemet som vi upplevde var mycket ovanligt men tyvärr även betydligt mer långvarigt än de problem som vi tidigare haft. Det tog tyvärr längre tid än vi befarat att både analysera och åtgärda felet och vi var bland annat tvungna att starta om stora delar av våra system, vilket tar en del tid.

Vi åtgärdade felet under kvällen och sajten fungerade återigen som den skulle från ca. 23.00. Vi fortsätter idag efterarbetet med att följa upp och analysera det som inträffade och ser hur vi kan försäkra oss om att vi inte drabbas av samma fel i framtiden. Jag vill verkligen betona att den långa nertid som vi hade under gårdagen är extremt ovanlig och vi tar dessa typer av driftstörningar på största allvar.

Beträffande möjligheten till handel på fler marknader så är det en stor kostnad för oss att erbjuda handel på utländska marknader. Det kostar pengar, rent administrativt, att upprätta notor och alla nödvändiga dokument samt det kostar även att ha en marknadskoppling som gör att våra kunder har realtidsinformation. Vi ser ständigt över möjligheten att kunna erbjuda handel på fler marknader än vad vi har idag, men det är idag helt enkelt för få kunder som efterfrågar en sådan funktion i relation till kostnaden.

Jag vill även ta tillfället i akt att säga att vi alltid för vidare all feedback som vi får från våra kunder, både via telefon och mail såväl som här på Flashback. Era gemensamma önskemål och idéer driver oss framåt och även er konstruktiva kritik gör att vi kan bättra oss till framtiden.

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-08, 00:00
Medlem
Hahaha,

Ni beklagar och beklagar, ber om ursäkt många gånger om men kontentan är alltid densamma, inget blir gjort åt det. Det kostar inget att be om ursäkt! Aldrig har ni kompenserat, även när det har varit solklara fel som gjorts av er. Källa: Mig själv och andra bekanta, varav alla nu har bytt från Avanza till andra mäklare.

Era haverier inträffar alltid när det är stora rörelser, antingen upp eller ner. Och igår var ju ingen extrem "down time", den gången jag fick nog gick det ju inte att logga in på hela dagen.

Följande citat taget från Tage Daniellson (lite ändrat av mig själv) är mycket passande.

"Sen är det också det att om det som hände med Avanza verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände med Avanza hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer hända igen"

För övrigt kan jag bara rekomendera er andra att byta mäklare. Jag har både Nordnet och Handelsbanken, den senaste som back up. Nordnet har inte krånglat en enda sekund sen jag bytte.
Citera
2014-10-08, 09:37
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Hahaha,

Ni beklagar och beklagar, ber om ursäkt många gånger om men kontentan är alltid densamma, inget blir gjort åt det. Det kostar inget att be om ursäkt! Aldrig har ni kompenserat, även när det har varit solklara fel som gjorts av er. Källa: Mig själv och andra bekanta, varav alla nu har bytt från Avanza till andra mäklare.

Era haverier inträffar alltid när det är stora rörelser, antingen upp eller ner. Och igår var ju ingen extrem "down time", den gången jag fick nog gick det ju inte att logga in på hela dagen.

Följande citat taget från Tage Daniellson (lite ändrat av mig själv) är mycket passande.

"Sen är det också det att om det som hände med Avanza verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände med Avanza hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer hända igen"

För övrigt kan jag bara rekomendera er andra att byta mäklare. Jag har både Nordnet och Handelsbanken, den senaste som back up. Nordnet har inte krånglat en enda sekund sen jag bytte.

Hade nordnet haft realtids autouppdatering av kurser och avslut på samma sätt som avanza har så skulle jag bytt för länge sen.

Att avanza har nertid, visst ibland går det åt helvete. Men det är deras konsekventa linje att bara säga "vi är ledsna" som stör mig, hur jävla mycket skulle det kosta avanza att bjuda på gratis courtage en dag eller ett visst antal affärer? troligtvis ingenting om man jämför med vad man vinner i att kunderna känner att de fått någon sorts kompensation.
Citera
2014-10-09, 15:22
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Hahaha,

Hej,

Först och främst vill vi ännu en gång be om ursäkt för det som hände i måndags och vi förstår självklart er frustration. Vi ser väldigt allvarligt på situationen och ser över vad vi kan göra för att minimera risken att samma fel uppstår igen. Det hårdvarufel som inträffade fick oväntade spridningseffekter och påverkade en stor del av vårt nätverk, till dess att våra tjänster inte längre fungerade ut mot er kunder. Det rörde sig därmed inte om ett kodningsfel eller liknande, utan vi har kort och gott fått ett "måndagsexemplar" av viktig hårdvara som dessutom slog ut reservutrustningen. Denna typ av fel är ovanliga och det var väldigt länge sedan vi såg ett liknande fel hos oss.

Det är väldigt tråkigt att du känner att dina ersättningskrav inte har mötts av oss. Vår policy är att titta på varje enskilt fall och göra en bedömning från just den kundens situation. Vid fel orsakade av oss försöker vi självklart att vara generösa, men det är alltid en svår gränsdragning när kunder inkommer med krav på "potentiella vinster", eventuella affärer som de missade och liknande scenarion. För att undvika missförstånd och gränsdragningsproblem försöker vi alltid att vara tydliga med att man bör kontakta oss på telefon för att få hjälp med att återställa en position om man har tekniska problem, för att sedan kunna gå in i en diskussion om ersättning. Har man inte hört av sig blir vår bedömning svårare då vi omöjligt kan veta om en kund faktiskt har haft för avsikt att faktiskt sälja/köpa ett värdepapper eller inte. Med det sagt försöker vi alltid att vara generösa i vår bedömning när vi har haft problem, både vad gäller sakfrågan och den faktiska ersättningen.

Känner man att man har lidit ekonomisk skada av vår nedtid i måndags får man gärna höra av sig till oss, så ska vi försöka att hjälpa er så mycket vi bara kan!

Citat:
Ursprungligen postat av c014
Hade nordnet haft realtids autouppdatering av kurser och avslut på samma sätt som avanza har så skulle jag bytt för länge sen.

Att avanza har nertid, visst ibland går det åt helvete. Men det är deras konsekventa linje att bara säga "vi är ledsna" som stör mig, hur jävla mycket skulle det kosta avanza att bjuda på gratis courtage en dag eller ett visst antal affärer? troligtvis ingenting om man jämför med vad man vinner i att kunderna känner att de fått någon sorts kompensation.

Att vi inte går ut och erbjuder courtagefria dagar bygger på tänk om att det är mer rättvist att vara generösa mot de kunder som faktiskt har drabbats av problemen än att kompensera alla kunder ”lite grann”. Även här blir det svårt med gränsdragningar om man börjar erbjuda alla kunder courtagefria dagar; både vad gäller när man ska göra det och även hur det påverkar individuella ersättningsärenden. Allt sammanvägt gör det här att vi har valt vägen att istället ha en dialog med kunden och titta på alla fall individuellt.

Vi är verkligen ledsna för problemen i måndags och vi gör allt vi kan för att det inte ska hända igen. Hör gärna av er vid frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-10-14, 18:45
Medlem
Trevliga nya graf-funktioner
Nu fattas bara en köp/sälj indikator, (% av volym som är köp/sälj) och att ni grön/röd färgar senaste avsluten beroende på typ.
Citera
2014-10-14, 18:52
Medlem
njekss avatar
Även jag tycker om nya grafen, väldigt mycket smidigare med mer information direkt i grafen.
Citera
2014-10-15, 11:27
Medlem
Började med avanza för några dagar sedan. Köpte avanza zero idag. Varför står det fortfarande att de pengar jag köpte avanza zero med är "tillgänglig för köp"?

EDIT: Köpte lite i den fonden i går också. Märker nu att den orden inte hunnit gå igenom än. Har kanske med det att göra?
Senast redigerad av iLuvMoney 2014-10-15 kl. 11:34.
Citera
2014-10-15, 11:37
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Började med avanza för några dagar sedan. Köpte avanza zero idag. Varför står det fortfarande att de pengar jag köpte avanza zero med är "tillgänglig för köp"?

För pengarna har inte gått in i fonden än, de ligger som en köporder och ska först skickas iväg och sedan ska du tilldelas andelar.

När det står "marknaden" innebär det att ordern skickas till fonden.
Sedan kommer det stå "under behandling" och då är ordern skickad och att du nu väntar på fondandelar. Du kan inte avbryta köpet när du kommit hit.

Om du la ordern idag kommer det vara färdigt imorgon.
Senast redigerad av njeks 2014-10-15 kl. 11:39.
Citera
2014-10-15, 11:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
För pengarna har inte gått in i fonden än, de ligger som en köporder och ska först skickas iväg och sedan ska du tilldelas andelar

När det står "marknaden" innebär det att ordern skickas till fonden.
Sedan kommer det stå "under behandling" och då är ordern skickad och att du nu väntar på fondandelar. Du kan inte avbryta köpet när du kommit hit.

Om du la ordern idag kommer det vara färdigt imorgon.

Guldstjärna till njeks för den utförliga förklaringen!

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-15, 16:28
Medlem
kato85s avatar
"För närvarande upplever vi tröghet vid inloggning och laddning av sidor. Vid problem med orderläggning använd våra app:ar eller kontakta Mäkleri på 08-562 250 00."

Nu får ni väl ge er, skall det vara såhär varje gång det går ner på börsen?
hur trovärdiga tror ni att era kunder känner att ni är om det inte går att nå sina ordrar?
Jag läste nyss på di.se att en kund förlorat 210 000 SEK genom att han inte kunde nå sin order.

Jag förstår att ni, som alla andra butiker & banker på Internet, inte har en lika stor serverkraft som ni har i antalet kunder, eftersom det skulle vara för dyrt att underhålla och köpa in, men till skillnad mot ebay eller cdon.com så när det kommer till nätmäklare så måste det finnas nog med serverkraft om nu börsen skulle krasha, folk kan inte sitta o vänta på att få komma in och sälja av...

Börsvärdet på Avanza Holding AB ligger på 6,1 miljarder SEK, samtidigt vill ni inte köpa in mer serverkraft för att kunna hantera antalet förfrågningar från kunderna.
Detta har ju hänt gång på gång på gång, bara att gå tillbaka i denna tråd o se själv.
När ska ni göra upp för er?
Senast redigerad av kato85 2014-10-15 kl. 16:31.
Citera
2014-10-15, 16:38
Medlem
kato85s avatar
Breaking news: "För närvarande är automatisk uppdatering av kurser mm avslagen. Ladda om sidan för att se de senaste kurserna."

Ni har nu alltså gått tillbaka till den gamla sajten med andra ord, där man fick F5:a konstant för att se uppdateringen.
Citera
2014-10-15, 18:05
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Guldstjärna till njeks för den utförliga förklaringen!

/Dan, Avanza

Vid vilken tid uppdateras era fondkurser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in