2014-11-04, 21:02
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Inte relevant! En relevant fråga för den här diskussionen bör vara: är män mer oansvarliga än kvinnor? Svaret kanske generellt är ja! Men mest beroende av att kvinnor ännu inte är numerärt lika representerade som män på de poster som ansvararar för vissa viktiga områden. Med andra ord: jag är övertygad om att män och kvinnor är samma kålsupare när det kommer till ansvar och smitningar från detsamma. Det tycks ju vara så inom politiken, så varför ska det inte gälla inom näringslivet?

Inte direkt oansvariga. Mer
Citera
2014-11-04, 21:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKJuristen
Vad får du och din familj ut av företags vinstjakt?

I princip allt jag använder i mitt dagliga liv är ett resultat av företags vinstjakt.

Hur lever du själv? Syr dina kläder av bark och odlar morötter i skogen?
Citat:
Vinstjakt kom till innan 1700 talet.
Ja, men fri företagsamhet kom inte igång innan USA.
Citat:
Se din egna plånbok. Har du överskott delar du då med dig?
Jag har ett överskott, ja. Det har jag fått av skattade pengar, så jag har delat med mig frikostigt redan.
Citat:
Ursprungligen postat av PKJuristen
Jag delar inte upp samhället i kön.
Det var ju bra. Men nu gör feminister detta, vilket var hela poängen.
Citat:
Feministernas fel att pengarna i särskilt går till kvinnor?
Nej makthavarna, alltså media.
Feminister, alltså.
Citera
2014-11-04, 21:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
När det gäller män handlar det ofta inte om brister i regelverk och tillgänglighet till skydd - utan underlåtenhet att faktiskt använda sig av dem.
Jaså, det säger du.

Då kanske man skulle göra särskilda satsningar riktade åt män då?
Citera
2014-11-04, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja var är feministerna. Lite fler sådana på byggen så kanske arbetsskydd fick en högre prioritet och män behövde inte dö för andra mäns jakt på tid och pengar....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19802174.ab

"Arbetsskydd" din mupp.. Vi snackar om att stå på ställningarna i -10 grader och fästa 20 tons element. Det vill inte kvinnor göra, bör inte göra, kan inte göra. Därav förblir män i majoritet, och i maktposition. Vi bygger i frastrukturen, och åtnjuter de frukter vi således förtjänar. Kryp tillbaka till din fantasigrotta
Citera
2014-11-04, 21:09
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Inte relevant! En relevant fråga för den här diskussionen bör vara: är män mer oansvarliga än kvinnor? Svaret kanske generellt är ja! Men mest beroende av att kvinnor ännu inte är numerärt lika representerade som män på de poster som ansvararar för vissa viktiga områden. Med andra ord: jag är övertygad om att män och kvinnor är samma kålsupare när det kommer till ansvar och smitningar från detsamma. Det tycks ju vara så inom politiken, så varför ska det inte gälla inom näringslivet?

Vet inte om oansvariga är rätt ord. Men du är nog bra nära!

Män rent generellt förbiser ofta de regler som finns, för att antagligen ens effektivitet ska höjas.
Snabbtruck i kyl tex.
Fy fasen vilket skämt!

Vid de tillfällen jag märkt så ser Cheferna mellan fingrarna oftast.
Stress osv. Chefen har en chef osv osv.
Här är problemet till att arbetarna dör!

Arbetslöshet leder till en ohälsosam syn på arbetslivet. Du gör allt för att inte få minskade timmar.

Du kan inte ens klaga över 2 dagars saknad lön utan att få nåt sorts straff.

Där har vi problemet.

Jag har dock funderat i snart 2 år på hur vi löser detta! Felet har varit att detta skett i tystnad
Citera
2014-11-04, 21:10
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Vet inte varför feministerna skall uttala sig mer än andra politiker? Feminismens kärnfråga är väl jämställdheten som de anser inte håller måttet. Om man tycker en sak är dålig varför ska man inte kunna tycka det om annat? Tror Gudrun Schyman skulle uttala sig och tycka det var förkastligt om hon fick frågan. Var är SD när invandrare blir mördade i förorterna? De verkar inte bry sig nämnvärt när det händer, ändå pratar de invandring konstant.

Visst finns det feminister som är extrema och önskar att männen borde utrotas, men att majoriteten skulle tycka så är helt verklighetsfrånvänt att påstå. De stör sig mer på hur samhället är uppbyggt och hur mannen och kvinnans könsroller inarbetas hos barn i tidig ålder, får man inte ha åsikter om det? Förstår inte varför så många anser det vara ett hot? Det är inte så att det är de stora massorna som anser sig vara feminister. Om ni hatar genus och allt vad det heter, sätt era barn i ett annat dagis då om ni ens har någon att knulla fram dom med.

EDIT

Och jag håller inte med feministerna i en massa saker men en sak har de rätt i. Denna machokulturen som råder är inte bra för samhället alls. Jag uppfostrades av våld, så jag vet. Och alla som varit ute på krogen en löningshelg har nog en aning med. Det är ett faktum att pojkar presterar sämre i skolan för att åsikten att "plugga är töntigt" är mer utbredd hos oss. Att vara man och hård är inte bara dåligt, men det medför en massa tråkiga saker såsom våld, våldtäkter och gängbildningar. Men också att vi i högre grad söker oss till kneg som byggjobb.. Jag hade säkert varit en bättre person idag om mina förebilder var andra än gangstarappare och kriminella.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2014-11-04 kl. 21:19.
Citera
2014-11-04, 21:22
Medlem
Dynamiks avatar
Därför att det är viktigare att pengarna öronmärks åt "kvinnors arbetsmiljö," dvs ergonomi, välsmakande latte osv.
Citera
2014-11-04, 21:22
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
I princip allt jag använder i mitt dagliga liv är ett resultat av företags vinstjakt.

Hur lever du själv? Syr dina kläder av bark och odlar morötter i skogen?

Ja, men fri företagsamhet kom inte igång innan USA.

Jag har ett överskott, ja. Det har jag fått av skattade pengar, så jag har delat med mig frikostigt redan.

Det var ju bra. Men nu gör feminister detta, vilket var hela poängen.

Feminister, alltså.

så vinst jakt är lösningen?
Saudi arabien? finns vinstjakt där?
Citera
2014-11-04, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vad kom först? idioterna eller barnen till idioterna? hmm?

Vad spelar det för roll? Kvinnorna får ju lära sig att skaffa barn med bra killar, då är problemet löst. Tyvärr så är det evolutionärt att kvinnorna ska dras till badboys, då blir det som det blir. Ni får liksom skylla er själva lite grann.
Citera
2014-11-04, 21:33
Medlem
Kan vi bara sluta låtsats som att det här är män som mot deras egna vilja blivit intvingade till att jobba med just dessa slags farliga yrken? Utan kan vi bara konstatera att de, av helt fri vilja, har bestämt sig för att söka jobb på just dessa platser. När man söker ett jobb brukar man göra lite research om det, i alla fall gör jag alltid det, och då vet man förmodligen riskerna. Man kan inte bli arg på folk för att de inte tar dessa risker och någon annan gör det, utan man kan helt enkelt bestämma sig för om man tycker det är värt det eller inte.

Sedan är det väl lite av en norm att män arbetar med t ex byggarbete och sådant. Själv är jag inte speciellt händig när det gäller just att bygga ihop saker så jag skulle aldrig välja det yrket då det inte skulle ge någon något bra med det.

Det är fantastiskt att det finns folk som ställer upp med dessa arbeten. Men jag tycker inte att man bör tvinga någon att arbeta någonstans, dock kan man alltid försöka inspirera mer kvinnor att ta det yrket.
Citera
2014-11-04, 21:44
Medlem
Micro är ju i alla fall här och postar en massa dynga dagarna i ända. Det tar vi för givet.

I övrigt, TS, så är det en förbannad tur att vi inte har mer kvinnor på dessa arbetsplatser. Det tar mer än en livstid att lära ett fruntimmer att hålla i en hammare. Lägg till allt tjat dagarna i ända om torrt kaffebröd och vafan mer så skulle antalet byggubbar som tar livet av sig fort bli långt fler än antalet dödsolycksfall.
Citera
2014-11-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Kan vi bara sluta låtsats som att det här är män som mot deras egna vilja blivit intvingade till att jobba med just dessa slags farliga yrken? Utan kan vi bara konstatera att de, av helt fri vilja, har bestämt sig för att söka jobb på just dessa platser. När man söker ett jobb brukar man göra lite research om det, i alla fall gör jag alltid det, och då vet man förmodligen riskerna. Man kan inte bli arg på folk för att de inte tar dessa risker och någon annan gör det, utan man kan helt enkelt bestämma sig för om man tycker det är värt det eller inte.

Sedan är det väl lite av en norm att män arbetar med t ex byggarbete och sådant. Själv är jag inte speciellt händig när det gäller just att bygga ihop saker så jag skulle aldrig välja det yrket då det inte skulle ge någon något bra med det.

Det är fantastiskt att det finns folk som ställer upp med dessa arbeten. Men jag tycker inte att man bör tvinga någon att arbeta någonstans, dock kan man alltid försöka inspirera mer kvinnor att ta det yrket.

Jag förutsätter att du resonerar på samma vis när du ställs inför faktumet att kvinnor tjänar mindre pengar än män då de vetandes har valt att arbeta inom lågt betalda yrken.

Fast majoriteten av feminister resonerar inte på det viset utan anser att det är samhällets (mest vita män) fel att kvinnor i snitt tjänar mindre än män. Ska sinnesförvirrade feminister grina sig hesa över att kvinnor tvingas ansvara för sina dåliga beslut så ska de fan grina sig hesa över att män får ansvara för sina dåliga beslut då de hävdar att de arbetar för jämställdhet. Men de gör de ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in