2014-11-04, 16:27
Medlem
Bodickers avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19802174.ab

Män dör på sina jobb eller skadas allvarligt, statistiken ljuger inte. De allra, allra flesta gångerna som någon dör eller skadas allvarligt på jobbet så är det en man.

Varför tar inte feministerna upp detta som ett jämställdhetsproblem? Var är kraven på kvotering?
Eller att ens påtala och strida mot detta, att ett kön är mer utsatt än ett annat.

Om det finns ett patriarkat, varför sätter vi inte kvinnor på farliga arbeten?
Citera
2014-11-04, 16:51
Medlem
micro113s avatar
Ja var är feministerna. Lite fler sådana på byggen så kanske arbetsskydd fick en högre prioritet och män behövde inte dö för andra mäns jakt på tid och pengar....

Citat:
De har struntat i den skyddsutrusning som behövs, för det kostar ju och tar mer tid, säger mannen till Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19802174.ab
Senast redigerad av micro113 2014-11-04 kl. 16:59.
Citera
2014-11-04, 16:56
Medlem
Mooons avatar
Kvinnor motarbetas ju ibland när de utbildar sig till eller arbetar inom mansdominerade arbeten. Hade skolorna och arbetsgivarna sett till så att det inte sker hade fler kvinnor funnits på dessa arbetsplatser. De i sin tur hade kunnat drivit arbetsmiljöfrågorna tillsammans med sina arbetskamrater.
Citera
2014-11-04, 16:58
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Kvinnor motarbetas ju ibland när de utbildar sig till eller arbetar inom mansdominerade arbeten. Hade skolorna och arbetsgivarna sett till så att det inte sker hade fler kvinnor funnits på dessa arbetsplatser. De i sin tur hade kunnat drivit arbetsmiljöfrågorna tillsammans med sina arbetskamrater.

Källa på det? Vilket skitsnack, de flesta arbetsplatser skulle nog önska att både fler killar och tjejer sökte.
Citera
2014-11-04, 16:58
Medlem
Vd är det alltid herrar antifemnister säger när kivnnor klagar över dåliga löner/ taskiga arbetsvillkor/ stress etc etc joo...byt jobb!
(jag kan ju utöver detta även tillägga...stanna hemma mer med kottar, ta deltid, låt kvinnan jobba istället, sköt om er kropp och sluta ta dumma risker så ökar er medelivslängd och risken dö på jobbet minskar)

Nu är ju jag dock inte lika korkad...utan jag skulle snarare säga gör om systemen så att vinstjakt inte blir allt här i livet.

Och kan ju tillägga att förfan för olyckor av denna sort, hoppas någon ansvarig på högre ort åker dit för dråp.
Citera
2014-11-04, 17:01
Medlem
Citat:

Ska man påstå sådant får man ha på fötterna.
Citera
2014-11-04, 17:04
Medlem
Mooons avatar
Orka, nä! Jag har läst många artiklar där tjejer mobbas iväg från olika mansdominerade utbildningar och det tror jag nog också du är medveten om. Likadant med arbetsplatser som kör stenhårt med sexistiska trakasserier där kvinnorna inte orkar arbeta kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Källa på det? Vilket skitsnack, de flesta arbetsplatser skulle nog önska att både fler killar och tjejer sökte.
Citera
2014-11-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vd är det alltid herrar antifemnister säger när kivnnor klagar över dåliga löner/ taskiga arbetsvillkor/ stress etc etc joo...byt jobb!
(jag kan ju utöver detta även tillägga...stanna hemma mer med kottar, ta deltid, låt kvinnan jobba istället, sköt om er kropp och sluta ta dumma risker så ökar er medelivslängd och risken dö på jobbet minskar)

Nu är ju jag dock inte lika korkad...utan jag skulle snarare säga gör om systemen så att vinstjakt inte blir allt här i livet.

Och kan ju tillägga att förfan för olyckor av denna sort, hoppas någon ansvarig på högre ort åker dit för dråp.

Håller faktiskt helt med. Det enda vettiga är att män som grupp slutar utföra dessa jobb. Eller så jobbar män med det men bara män får ta del av det jobbet ger. Vill man inte jobba bör man inte få ta del av det och män har gjort tillräckligt. Jag och många män med mig vill vara hemma med barnen och inte leva med modern tex. Modern till och flickvänner kan göra dessa jobb så kan vi män ta hand om våra kroppar och få starkare band till barnen etc.
Citera
2014-11-04, 17:05
Medlem
Citat:
Orka, nä! Jag har läst många artiklar där tjejer mobbas iväg från olika mansdominerade utbildningar och det tror jag nog också du är medveten om. Likadant med arbetsplatser som kör stenhårt med sexistiska trakasserier där kvinnorna inte orkar arbeta kvar.

Du får komma med konkreta exempel och starta en tråd om det så ska vi nog kunna hjälpa dig att förstå, men du måste vara ödmjuk.
Citera
2014-11-04, 17:08
Medlem
Kvinnors utbildningar ska bara rivas i dokumentförstöraren, sen ska dom ut och jobba och försörja sina familjer, finnst inget som provocera mig mer en kvinnor som inte vill arbeta. Förstår inte hur man kan umgås med en kvinna som inte bidrar med mer eller lika mycket pengar som honom, oavsett utseende.
Citera
2014-11-04, 17:13
Medlem
Bodickers avatar
Citat:

Här kommer du med påståenden och säger sen: "orka nä!"? Ja, det säger ju allt.

Jaså du tror att arbetsplatser kör stenhårt med sexistiska trakasserier? Fina fördomar och fantasier.
Citera
2014-11-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Här kommer du med påståenden och säger sen: "orka nä!"? Ja, det säger ju allt.

Jaså du tror att arbetsplatser kör stenhårt med sexistiska trakasserier? Fina fördomar och fantasier.

Det är feministisk debatt Du är den som slår nedåt på denna kvinna, be om ursäkt nu så hon kan kännsa sig inkluderad. Sedan kanske det faktiskt vore på sin plats om du hött käften och "sänkte blicken" när feminister som besitter större kunskap en dig diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in