2014-11-02, 17:38
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taredomje
En fråga till er som odlar er egen tobak eller köper råtobak:

Har läst någonstans att vissa "finrökare/piprökare" rostar sin tobak på 175 grader i ugnen för att få fram en bättre smak. Skulle det kunna vara något även för oss som pular med hembakat snus eller finns det något extremt dumt med det? T.ex att nikotinet försvinner eller att det bildas giftiga ämnen som t.ex vid långvarig fermentering...

Om frågan redan varit uppe ber jag om ursäkt för mitt inlägg men tråden är extremt lång så inte orkat läsa genom hela.
principen är ungefär densamma som att göra snus, men bara det att man skippar vatten, ett tunt lager i ugnen eller i stekpanna.
låter det bara bränna lite lite, ger lite skarpare smak, har gjort misstaget att snabbtorka blad så att dom blivit lite brända, borde vara samma sak.
jo nog smakar tobaken lite mer (har bara varit några blad), kan bildas några alkaloider, som när man steker potatis ungefär..
duger mitt luddiga svar?

-så sant, nikotinet kanske minskar lite, men troligen märker du inte av det, djupet i smaken kan väga upp den lilla promillen, tänk även på att den volym nikotin ni ser på tex snusdosan och ciggpaketet är beräknad mängd i tobaken innan den beredds,
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-11-02 kl. 17:44.
Citera
2014-11-02, 17:53
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Tveksamt om det är bra att använda plastburkarna i ugnen. De kan avge cancer- och allergiframkallande ämnen. Avva66 tog tillbaka om alufolie? Men finns det egentligen några nackdelar om aluminiumfolien kommer i kontakt med snuset?
Gillar man inte plasten så hittade jag några alternativ,
de är dock inte täta:

Teflonbelagd inuti:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70101166/

Detta kärl kan man ju även blanda snuset i, så man slipper
lorta ner fler kärl:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00101155/
Senast redigerad av Avva66 2014-11-02 kl. 18:00.
Citera
2014-11-02, 18:00
Medlem
Tack för ett snabbt svar TobaksHasse!

Så nu tänker jag börja med en första test och lägga tobaken på en bakplåt i ugnen 175grader i 5 minuter och se hur det blir, sedan får man väl sänka eller öka tiden beroende på resultatet.
Citera
2014-11-02, 20:09
Medlem
Citat:
Soltorkad, fermenterad, rostad, pastöriserad... metoderna är många. För att minska skadliga ämnen borde pastörisering vara bäst?
Pastörisering av snus i stål eller järnbehållare vore något.
Citera
2014-11-03, 12:59
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag skulle nog säga att teflon skulle vara det ultimata om det inte vore för att det ligger som ett skydd för andra mindre lämpade material.
att ha snuset i under bakningen ja absolut ett alternativ värt att tänka på men själva bakningen/blandningen finns helt klart bättre lösningar.
Citera
2014-11-03, 13:51
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Jag skulle nog säga att teflon skulle vara det ultimata om det inte vore för att det ligger som ett skydd för andra mindre lämpade material.
att ha snuset i under bakningen ja absolut ett alternativ värt att tänka på men själva bakningen/blandningen finns helt klart bättre lösningar.
Ja man ska inte blanda i en bunke med teflon, då släpper teflonet.
Den ena jag länkade till är i rostfritt stål med teflon,
den ska man bara använda i ugnen, och inte blanda i.
Teflonet repas, och hamnar i snuset.

Den andra däremot, kan man både blanda och ha i ugnen,
den är i enbart rostfritt stål.

Järn, eller gjutjärn rostar, så det skulle jag absolut inte rekommendera.
Såvida den nu inte är emalgerad.
Citera
2014-11-03, 17:30
Medlem
Citat:
Pastörisering av snus i stål eller järnbehållare vore något.

Miljoner människor, värden över, värmer sina plastiga matlådor i mikrougnar varje dag på temperaturer långt över vad vi snusbakare normalt brukar använda och de flesta av dessa vet vad dom sysslar med.

Det finns information på nätet om vilken plast som är farlig och ofarlig vid högre temperaturer så det är bara att söka.

Men för människor som är patologiskt paranoida ang plast kan jag förstå att detta är ett problem... Nikotinplåster rekommenderas för dessa!
Senast redigerad av Taredomje 2014-11-03 kl. 17:51.
Citera
2014-11-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taredomje
Det finns information på nätet om vilken plast som är farlig och ofarlig vid högre temperaturer så det är bara att söka.
Hittar du det skulle jag och säkert många andra uppskatta det. Det finns många typer av plast, det kan vara så att mikromatlådan är säkrare. Jag vet en som värmer maten i en glasslåda.
Citera
2014-11-03, 18:15
Medlem
Citat:
Jag vill berömma Snus2 för bra kundmottagande, jag kommer få en ny hemskickad.
Prillan snussprutan (Snus2 ersatte) kom idag på posten. Känns bra att den äntligen kom..
Citera
2014-11-03, 18:30
Medlem
Citat:
Jag vet en som värmer maten i en glasslåda.

Så det vet du! Kan tänka mig att det är du...
Citera
2014-11-03, 18:39
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Hittar du det skulle jag och säkert många andra uppskatta det. Det finns många typer av plast, det kan vara så att mikromatlådan är säkrare. Jag vet en som värmer maten i en glasslåda.
ofta står tillverkarens namn i botten på lådan.. Troligen står där "Bra plast" du kan gå in på deras sida och titta.

så slipper du söka allt för länge..

dessutom är "Livsmedelsverket" en ganska bra källa..
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-11-03 kl. 19:00.
Citera
2014-11-04, 16:44
Medlem
Då är jag klar med min sats, Cobra stark. Det är min 5:e sats.
Har inte provat snusa den ännu, men den skiljer sig nog inte mycket från tidigare satser.

Följt instruktionerna: 8dl vatten i första omgången och 6 i nästa. Den blir lite för fuktigt men det är inget jag stör mig på eftersom det är bara att låta dosan man snusar stå med öppet lock så blir den bra.

Det jag inte förstår är när folk skriver att de inte får till krambarheten? Jag har aldrig haft problem med krambarheten, trots att jag inte använder hela påsen glucerol (påse 3)eller va fan den heter.

Jag använder elvisp och vispar ca 10-15 min varje gång. Funderar på att skippa glucerolen helt, men ska experimentera genom att ta mindre varje stats för att till slut hamna på noll. Någon som vet resultatet av att inte använda GLUCEROL?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in