2014-10-31, 11:26
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrackorna
Tack för svaret
Jag tyckte nog att de olika påsarna vart ordentligt upplösta (högupplöst?). Jag får väl helt enkelt snusa lite mindre. Tvi
fniss ja antingen har det löst upp sig och ser ut som... Hum lite mer trög flytande vatten eller så är det vita klumpar. Förvisso har jag aldrig hört att någon stört sig på det heller då även dom löser sig under processen. Min tanke var mest att dom inte gjort det riktigt..

men du prillan stark sa du va? Jag gjorde snus åt en bekant, prillan grov och prillan stark. Jag reagerade på att den starka såg grovkornigare ut en den grova.. Kan vara så att ditt snus inte blir så hårt om du ökar på tillagnings tiden och vattnet lite.. Tex 24+12+??..
Citera
2014-10-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparv88
Något jag är lite fundersam kring som jag skulle vilja få bekräftat från er erfarna snustillverkare är det här med burkarna som ska vara i ugnen. Till snussatsen ingick två plastförpackningar med lock, som enligt receptet tål att stå inne i ugnen i den temperatur som anges. Tar snuset någon ful plastsmak från plastförpackningarna och finns det ingen risk att de rent utav smälter? Är det bättre att använda en ugnssäker form i stället med foliepapper som lock?

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Dom ska klara minst 120 gr, och någon plastsmak har jag aldrig märkt.
Sen kanske det finns andra fördelar med att breda ut snuset i en form, det har jag dock ingen erfarenhet av.
Däremot så ska man vara försiktig om man använder alufolie,
snuset får aldrig komma i kontakt med den.

Ok, då tar jag tillbaka vad jag tidigare skrev.
Men Natriumbikarbonat kan man väl värma va, och på så sätt få
Natriumkarbonat?
Tveksamt om det är bra att använda plastburkarna i ugnen. De kan avge cancer- och allergiframkallande ämnen. Avva66 tog tillbaka om alufolie? Men finns det egentligen några nackdelar om aluminiumfolien kommer i kontakt med snuset?
Citera
2014-10-31, 22:26
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Tveksamt om det är bra att använda plastburkarna i ugnen. De kan avge cancer- och allergiframkallande ämnen. Avva66 tog tillbaka om alufolie? Men finns det egentligen några nackdelar om aluminiumfolien kommer i kontakt med snuset?
jag föredrar plasten, jag vet att plast inte är Bra bästa vore nog icke behanglad trä, men det är rätt osmidigt.. Tobaksfakta har tex en studie gällande skadliga ämnen i e-cigg, dom nämner just aluminium PNAS har flera studier på aluminium orkar bara inte traggla i deras bas.. Men jag tror ni bör undvika det. Ni vet att man inte ska köpa en konserv som har en buckla med ett veck..
-Men vänder man på saken så hittar man fel med allt (tro mig).. Man får ibland läsa och göra sin egen bedömning, vissa gör tex snus i riskokare freon är ju inte heller så bra.. Men som jag sa:gör er egen bedömning..
Citera
2014-11-01, 00:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Du jag kollade min mail korg och hittade varför jag valt bort aluminium under framställningen, på livsmedels verkets hemsida ska det finnas ett avsnitt:"Aluminium-fördjupning" långt ner på sidan står det: "rekommendationer" orkar ni inte läsa allt så kan ni läsa där, det gäller sura saker men tänkvärt även i detta fall.. Min mail sparades 2007 men jag tror inte texten ändrats sedan dess..
Citera
2014-11-02, 08:23
Medlem
En sats coobra stark klar min andra snus sats ever

Var lite snålare med vattnet även denna gång
Plocka väck 2 dl i första blandningen 5 dl körde ja på..

Andra blandningen körde jag även 5 dl vatten

Kan dock tycka att de blev lite dåligt kram i de förra gången
Så denna gång slog jag till på 2 påsar glycerol ..
Sen som alltid så måste man ju smaka av .
Lagom blött å som sagt får nog ligga litta i kylen innan man får den goa kramvänliga snusen man jagar..

Ligger bra underläppen smaken är helt ok dock vet jag inte va de menar med Stark..
Citera
2014-11-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Du jag kollade min mail korg och hittade varför jag valt bort aluminium under framställningen, på livsmedels verkets hemsida ska det finnas ett avsnitt:"Aluminium-fördjupning" långt ner på sidan står det: "rekommendationer" orkar ni inte läsa allt så kan ni läsa där, det gäller sura saker men tänkvärt även i detta fall.. Min mail sparades 2007 men jag tror inte texten ändrats sedan dess..
Vad händer om det är starkt basiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac99
En sats coobra stark klar min andra snus sats ever

Var lite snålare med vattnet även denna gång
Plocka väck 2 dl i första blandningen 5 dl körde ja på..

Andra blandningen körde jag även 5 dl vatten

Kan dock tycka att de blev lite dåligt kram i de förra gången
Så denna gång slog jag till på 2 påsar glycerol ..
Sen som alltid så måste man ju smaka av .
Lagom blött å som sagt får nog ligga litta i kylen innan man får den goa kramvänliga snusen man jagar..

Ligger bra underläppen smaken är helt ok dock vet jag inte va de menar med Stark..
Känner du av sand? Hur mycket natriumkarbonat satt du i när du pratar om stark?
Citera
2014-11-02, 10:01
Medlem
I den gröne modellen av coobras sats kände jag av sand korn tror den passar bättre till dem som vill engagera sig i att göra portion snus

I denna röda stark känner jag ingen sand ännu så man kan ju hoppas att denna inte innehåller någon sand..

Jag körde hela påsen natrium..
Men jag trodde att den som kallades stark skulle det vara lite mer malle i.. kommer kanske när de fått mogna till sig lite.

Hur som helst kör utan smaksättning gillar smaken som fan. ligger riktigt bra under läppen
Citera
2014-11-02, 12:31
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Jag har inte tagit tillbaks det vad jag minns.

Suger man i sej en jäkla massa nikotin och diverse andra ämnen, så är ju
plasten det sista jag bekymrar mej över. Den är godkänd för upp till
120 grader, och jag har ugnen på 90 grader.

Ang alufolie, det skall vara tätt så man inte förlorar vatten, och
aluminium reagerar uppenbarligen på salterna:

Citat:
Silverputsning
Man kan använda natriumkarbonat till att putsa silver, genom att använda aluminiumfolie som nedlägges i en balja av glas eller keramik. Därefter häller man på kokande vatten och därefter natriumkarbonat. Silverföremålen doppas sedan, så att de nuddar aluminiumet. Sedan tar man upp föremålet som sköljts i kallt vatten och gnider torrt med en trasa.

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumkarbonat

Detta har jag testat själv, och aluminiumfolien blir svart
av oxid.

Jag förlorar knappt något vatten alls, med en tät plastburk och ett trångt hål för termometer-sonden. Inte luktar det just något heller, vilket uppskattas hemma.
Senast redigerad av Avva66 2014-11-02 kl. 12:56.
Citera
2014-11-02, 15:15
Medlem
TobaksHasses avatar
Lyfang: -Du får använda vad du vill och tycker passar bäst. Men att hävda att Aluminium ska vara bättre än den ofärgade plast som skickas med snussatserna är inte sant. Som jag sa tidigare man kan vinkla allt fram och tillbaka, men när det gäller aluminium är jag väldigt tveksam.

Hur noga har du kollat riskerna med plasten?
Citera
2014-11-02, 15:24
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac99
I den gröne modellen av coobras sats kände jag av sand korn tror den passar bättre till dem som vill engagera sig i att göra portion snus

I denna röda stark känner jag ingen sand ännu så man kan ju hoppas att denna inte innehåller någon sand..

Jag körde hela påsen natrium..
Men jag trodde att den som kallades stark skulle det vara lite mer malle i.. kommer kanske när de fått mogna till sig lite.

Hur som helst kör utan smaksättning gillar smaken som fan. ligger riktigt bra under läppen
-Har för något år sedan märkt av sand i coobra, men det var som sagt ett tag sedan och har mindre att göra med färgen på lådan eller vilka aromer tobaken smaksatts med än vart bladet suttit på plantan och vart plantan stått på fältet.tyvärr något som händer då och då.första sattsen Prillan jag gjorde var oxå sand i för den delen..
Citera
2014-11-02, 15:51
Medlem
Hejsan!
Kom precis hem med en låda Prillan white 500 och och smaken bergamotte!

Hur blandade ni för att få en bra smak och inte så rinnig?
Hur mycket vatten och smak?

blandade ni hop vatten+smak i en sprayflaska och sprutade på snusen i påsen? eller kan man blanda det i burken ist för påsen? känns smidigare tycker jag så man kan skaka runt dem

mvh mvh
Senast redigerad av willyspluskund 2014-11-02 kl. 16:14.
Citera
2014-11-02, 16:53
Medlem
En fråga till er som odlar er egen tobak eller köper råtobak:

Har läst någonstans att vissa "finrökare/piprökare" rostar sin tobak på 175 grader i ugnen för att få fram en bättre smak. Skulle det kunna vara något även för oss som pular med hembakat snus eller finns det något extremt dumt med det? T.ex att nikotinet försvinner eller att det bildas giftiga ämnen som t.ex vid långvarig fermentering...

Om frågan redan varit uppe ber jag om ursäkt för mitt inlägg men tråden är extremt lång så inte orkat läsa genom hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in