2014-10-12, 03:26
Medlem
saltpastills avatar
Har köpt en påse med rent lakritspulver. Hur blandar jag det bäst med mitt nybakta snus? Har också en påse salmiaksalt-pulver, men det kanske blir för "salt" för att ha under läppen? Tips någon?
Citera
2014-10-13, 23:34
Medlem
Droidlifes avatar
Är det någon mer än jag som har testat "kallrört snus"?

Jag började tulla på min senaste snussats innan jag kom mig för att boka ugnen. Blandade ihop de olika ingredienserna lite som jag ansåg passade, i mindre mängd alltså, bara för att klara veckan typ, och det blev helt ok för att stilla nikotinsuget. Jag har inte så stora pretentioner och är ingen finsmakare precis. Jag sköt ungsmecket framför mig mer och mer och körde så som jag gjort och använde en större mängd av råvarorna för att fixa mixen. Till slut rörde jag ihop allt och bonkade in i kylen.

Jag tycker att resultatet blev riktigt bra och känns som vanligt snus efter någon vecka i kylen. Jag har använd gummi arabicum i denna mixen så bakvänligheten är det inget fel på. Och smaksättare har jag också använt. Tycker det blir toppen.

Någon mer?
Citera
2014-10-14, 19:29
Medlem
FonziEEs avatar
Var och köpt min första sats prillan original.
Var egentligen ute efter white men personalen i butiken menade att det skulle
vara samma bara det att man skulle ha mindre vatten. Givetvis köpte jag det
han sa vilket jag kanske inte borde gjort. Finns det någon räddning?
Eller får jag dras med blöta rinniga prillor ett tag?
Citera
2014-10-14, 19:46
Medlem
Någon som har tips på hur man gör eget nikotinfritt snus? Vet att det inte är riktigt snus men används som snus för dem som vill sluta med tobak.
Citera
2014-10-14, 23:47
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonziEE
Var och köpt min första sats prillan original.
Var egentligen ute efter white men personalen i butiken menade att det skulle
vara samma bara det att man skulle ha mindre vatten. Givetvis köpte jag det
han sa vilket jag kanske inte borde gjort. Finns det någon räddning?
Eller får jag dras med blöta rinniga prillor ett tag?

Antar du inte tillsatt vatten? Isf spelar det ingen roll.

För bästa tillvägagångssätt använd en sprayflaska och pytsa på lite vatten på en handfull snus. Spruta på extremt lite, dvs kanske 1-2 sprut för ett par handfull portioner.

De flesta portionssatser skriver ut endast hur du kan tillsätta all vätska till allt snus.
Men spraya på endast lite lite, verkligen liten, vatten och sen lägg snuset i ett par dosor och låt ligga i kylen ett par dagar.
Citera
2014-10-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Någon som har tips på hur man gör eget nikotinfritt snus? Vet att det inte är riktigt snus men används som snus för dem som vill sluta med tobak.
Nej, men du kan göra snus som är mindre beroendeframkallande. Skippa natriumkarbonatet eller bikarbonatet till att börja med, därmed är nikotinet bundet (joniserat). Men lågt PH minskar snusets hållbarhet och det kan börja mögla. Kanske går det att sätta dit mer salt i receptet? Men frågan är hur smaken blir..? Fördelen av att skippa natriumkarbonatet blir mindre fritt nikotin.
Citera
2014-10-16, 09:17
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Nej, men du kan göra snus som är mindre beroendeframkallande. Skippa natriumkarbonatet eller bikarbonatet till att börja med, därmed är nikotinet bundet (joniserat). Men lågt PH minskar snusets hållbarhet och det kan börja mögla. Kanske går det att sätta dit mer salt i receptet? Men frågan är hur smaken blir..? Fördelen av att skippa natriumkarbonatet blir mindre fritt nikotin.
-men exakt samma mängd nikotin som annars..
hittar du någon som säljer tobaksersättning så skulle du kunna göra det av det. Eller om du kan, vill och orkar odla eget, då kan du odla tobak som inte producerar mycket nikotin, men jag tycker att det är rätt meningslöst. Jag har faktiskt gjort det (förra året), man får ett jävligt tufft sug på annat. Jag käkade mycket jordnötter vilket inte är konstigt med tanke på att det innehåller en kusin till nikotin (om man kan säga så)..
Citera
2014-10-17, 13:37
Medlem
-nickname-s avatar
God dag ,

Har inte läst igenom tråden till punkt o pricka, men skummat igenom den.
Tänkte bara skriva en kort recension om min första egentillverkade snussats (lös) efter 20 års snusande.

Till trots för ljumma recensioner här på flashback så köpte jag Sverige Prillan då jag fick schysst
rabatt på den och priset skulle landa på 6 skr/ dosan. Köpte även en Bergamotte flaska för att smaksätta med.

Jag använde mig av en låg balja likt denna som nämnts tidigare: http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Ovrigt/Balja-28238/

Följde receptet angivet på de flesta punkter. Alltså 90 grader i 24 timmar, sedan 12 timmar, sedan i med smaksats.

Jag valde vid dom två första blandningarna att inte använda mig av visp då jag kände att jag ville behålla lite luftighet i satsen. Så jag använde mig av en rak spaghettislev i trä. (Bruden asglad)
Ville liksom inte få en smet av det hela genom elvispande utan blandade det lite mer luftigt så att värmen kunde tränga igenom bättre. Varje gång jag mixade ner karbonatet eller de andra (sulfid?) så var jag tvungen att ha snusnäsduk på mig över näsa och mun då jag fick svårt att andas. Jag såg kort o gott ut som en klassisk bandit.
(Här följer ett litet sidospår: Då jag stod på balkongen i ett lägenhetsområde på Hisingen såg det lite suspekt ut. Antingen har Agda eller Svea eller någon nybliven förälder också tyckt det var märkligt att en skallad man med banditnäsduk stod o vevade runt på en balkong vid midnatt, så jag fick ett tillfälligt besök av farbror blå som avbröt mitt skapande. "Det här är polisen" , högljudda knackningar, blåljus på gården (ej sirener), väckta grannar var resultatet. En stark doft av syra eller var det nu är nådde dom när jag öppnade dörren. Dom undrade vad fan jag höll på med? Var jag rånare eller var det ett vanligt methlab jag hade? Efter lite kontroller av min person i register och en jävla massa frågor fattade dom i alla fall att det var hederlig snustillverkning det gällde. Om jag haft en narkotikadom sedan tidigare på mig kändes det som att dom skulle rotat igenom lägenheten grundligare, då dom var lite på hugget. Men då jag bara har en simpel Våld mot tjänsteman dom i mitt namn (touche) så gick det bra. Det var 10 år sedan och det var en idiot vakt, så dom förstod. Vi snackade snus, sedan drog dom. )

I alla fall, när jag skulle blanda i det sista "klistret" och smaken på slutet använde jag mig av elvisp för första gången. Den blev klar för två timmar sedan och har stått på balkongen sedan dess. Jag har testat snuset och är faktiskt riktigt nöjd. Det är enkel att baka, blir inte massa kladd på fingrarna, och smaken är helt ok. Inte riktigt som General som jag är van vid och som försäljaren sa att Bergamotte smakade som,men åt det hållet. Jag kan tänka mig också att smaken bara blir bättre med tiden.

Slutsatser:

Positiva
- grym konsistens
- helt okej smak (använde dock bara 75% av flaskan)
- billig
- enkelt att tillverka

Negativa:
- det frätande oset vid blandningarna (får mig att tänka på att om jag inte kan andas in det här så är det kanske överdrivet bra att ha det underläppen heller och rakt in i blodet)
- Det luktar ganska mycket i lägenheten generellt
- Polisen kan komma på besök

Tack för mig!
(om någon har tips på vilken smakssatsverkligen smakar som General lös skriv gärna det. )
Citera
2014-10-17, 18:35
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
God dag ,

Har inte läst igenom tråden till punkt o pricka, men skummat igenom den.
Tänkte bara skriva en kort recension om min första egentillverkade snussats (lös) efter 20 års snusande.

Till trots för ljumma recensioner här på flashback så köpte jag Sverige Prillan då jag fick schysst
rabatt på den och priset skulle landa på 6 skr/ dosan. Köpte även en Bergamotte flaska för att smaksätta med.

Jag använde mig av en låg balja likt denna som nämnts tidigare: http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Ovrigt/Balja-28238/

Följde receptet angivet på de flesta punkter. Alltså 90 grader i 24 timmar, sedan 12 timmar, sedan i med smaksats.

Jag valde vid dom två första blandningarna att inte använda mig av visp då jag kände att jag ville behålla lite luftighet i satsen. Så jag använde mig av en rak spaghettislev i trä. (Bruden asglad)
Ville liksom inte få en smet av det hela genom elvispande utan blandade det lite mer luftigt så att värmen kunde tränga igenom bättre. Varje gång jag mixade ner karbonatet eller de andra (sulfid?) så var jag tvungen att ha snusnäsduk på mig över näsa och mun då jag fick svårt att andas. Jag såg kort o gott ut som en klassisk bandit.
(Här följer ett litet sidospår: Då jag stod på balkongen i ett lägenhetsområde på Hisingen såg det lite suspekt ut. Antingen har Agda eller Svea eller någon nybliven förälder också tyckt det var märkligt att en skallad man med banditnäsduk stod o vevade runt på en balkong vid midnatt, så jag fick ett tillfälligt besök av farbror blå som avbröt mitt skapande. "Det här är polisen" , högljudda knackningar, blåljus på gården (ej sirener), väckta grannar var resultatet. En stark doft av syra eller var det nu är nådde dom när jag öppnade dörren. Dom undrade vad fan jag höll på med? Var jag rånare eller var det ett vanligt methlab jag hade? Efter lite kontroller av min person i register och en jävla massa frågor fattade dom i alla fall att det var hederlig snustillverkning det gällde. Om jag haft en narkotikadom sedan tidigare på mig kändes det som att dom skulle rotat igenom lägenheten grundligare, då dom var lite på hugget. Men då jag bara har en simpel Våld mot tjänsteman dom i mitt namn (touche) så gick det bra. Det var 10 år sedan och det var en idiot vakt, så dom förstod. Vi snackade snus, sedan drog dom. )

I alla fall, när jag skulle blanda i det sista "klistret" och smaken på slutet använde jag mig av elvisp för första gången. Den blev klar för två timmar sedan och har stått på balkongen sedan dess. Jag har testat snuset och är faktiskt riktigt nöjd. Det är enkel att baka, blir inte massa kladd på fingrarna, och smaken är helt ok. Inte riktigt som General som jag är van vid och som försäljaren sa att Bergamotte smakade som,men åt det hållet. Jag kan tänka mig också att smaken bara blir bättre med tiden.

Slutsatser:

Positiva
- grym konsistens
- helt okej smak (använde dock bara 75% av flaskan)
- billig
- enkelt att tillverka

Negativa:
- det frätande oset vid blandningarna (får mig att tänka på att om jag inte kan andas in det här så är det kanske överdrivet bra att ha det underläppen heller och rakt in i blodet)
- Det luktar ganska mycket i lägenheten generellt
- Polisen kan komma på besök

Tack för mig!
(om någon har tips på vilken smakssatsverkligen smakar som General lös skriv gärna det. )

Haha, snustillverkning är farliga grejer (i dubbel bemärkelse)

När du har i natriumkarbonatet (påse 2) så se till att inte hålla huvudet över hinken varesig man är under en fläkt eller ute. Skarpt som få och obehagligt att andras in, men inte farligt.
Stekpåsar över burkarna kan vara ett alternativ för att dämpa lukten i lägenheten. Eller om du har garage så kan du ju skaffa en miniugn från typ Jula och göra snuset där.

Sen kan vara bra att tänka på att natriumkarbonatet går rätt hårt på tandköttet och läppen då de 100g som medföljer är ungefär dubbelt så mycket som Swedish Match har i sitt snus.

Det där med aromer är en hel sak i sig själv. Att få det exakt som sin favorit av köpesnus kommer nog tyvärr inte hända då tillverkarna har i massa olika smaker osv.
Men man hittar sina nya favoriter (som faktiskt kan smaka bättre).
Men Admiral aromen skall ligga lite nära General. Testa söka på admiral här på tobaksforumet så kommer du få upp lite info om den.
Du hittar även massor aromer på snus2.se och snusbolaget.se.
Citera
2014-10-18, 18:22
Medlem
-nickname-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Haha, snustillverkning är farliga grejer (i dubbel bemärkelse)

När du har i natriumkarbonatet (påse 2) så se till att inte hålla huvudet över hinken varesig man är under en fläkt eller ute. Skarpt som få och obehagligt att andras in, men inte farligt.
Stekpåsar över burkarna kan vara ett alternativ för att dämpa lukten i lägenheten. Eller om du har garage så kan du ju skaffa en miniugn från typ Jula och göra snuset där.

Sen kan vara bra att tänka på att natriumkarbonatet går rätt hårt på tandköttet och läppen då de 100g som medföljer är ungefär dubbelt så mycket som Swedish Match har i sitt snus.

Det där med aromer är en hel sak i sig själv. Att få det exakt som sin favorit av köpesnus kommer nog tyvärr inte hända då tillverkarna har i massa olika smaker osv.
Men man hittar sina nya favoriter (som faktiskt kan smaka bättre).
Men Admiral aromen skall ligga lite nära General. Testa söka på admiral här på tobaksforumet så kommer du få upp lite info om den.
Du hittar även massor aromer på snus2.se och snusbolaget.se.

Tack för infon / tipsen! Är det då ok att minska natriumkarbonatet? Eller vad har det för annan nytta/effekt?
Får testa admiral til nästa gång!
Citera
2014-10-19, 12:58
Medlem
Min Prillan snusspruta är trasig. Gummibiten längst upp har lossnat. Vill gärna ha tips på liknande vertyg i mer robust utförande.
Citera
2014-10-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Min Prillan snusspruta är trasig. Gummibiten längst upp har lossnat. Vill gärna ha tips på liknande vertyg i mer robust utförande.
Jag vill berömma Snus2 för bra kundmottagande, jag kommer få en ny hemskickad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in