Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
Är det de personerna som då och då (när det är prov) har "en dålig dag"? Under alla mina år i skolan kan jag inte minnas ett enda tillfälle då jag haft en sådan dag. Men jag antar att jag och mina klasskamrater alltid varit lika duktiga, jag har bara haft bättre betyg eftersom jag haft bra dagar på proven och kan hantera stress
Angående det att män "gynnas" av högskoleprovet, visar på att skolan mäter så mycket mer än ren kunskap. Det ska motiveras, resoneras och analyseras på detaljnivå. Min upplevelse är att tjejer oftast är flitigare (duktigare?) på just detta, även fastän de inte nödvändigtvis har samma kunskap. Det kan även vara så att det är mer accepterat/förväntat att tjejer ska bete sig så. Personligen tycker jag skolan borde lägga lite mer vikt vid kunskap än vad som görs idag, troligen hade killars och tjejers betyg blivit mer jämlika då.
Hahahah roligt att det inte bara är jag som råkat ut för dessa människor
Tur att jag också haft den enorma turen
Det som är intressant när de gäller diskriminering är att en man aldrig blivit diskriminerad enligt media medan var varannan kvinna har blivit de.
Angående betygen så anser jag att det är problematiskt att det är så mycke bedömningar, vilket resulterar i orättvisa betyg.
Dock menar jag att det är bra fokus på de olika kunskapsområdena i nuläget, fast det hade blivit rättvisare betyg med hjälp av betyg som är grundade mer på faktakunskap.