2014-11-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Är det de personerna som då och då (när det är prov) har "en dålig dag"? Under alla mina år i skolan kan jag inte minnas ett enda tillfälle då jag haft en sådan dag. Men jag antar att jag och mina klasskamrater alltid varit lika duktiga, jag har bara haft bättre betyg eftersom jag haft bra dagar på proven och kan hantera stress

Angående det att män "gynnas" av högskoleprovet, visar på att skolan mäter så mycket mer än ren kunskap. Det ska motiveras, resoneras och analyseras på detaljnivå. Min upplevelse är att tjejer oftast är flitigare (duktigare?) på just detta, även fastän de inte nödvändigtvis har samma kunskap. Det kan även vara så att det är mer accepterat/förväntat att tjejer ska bete sig så. Personligen tycker jag skolan borde lägga lite mer vikt vid kunskap än vad som görs idag, troligen hade killars och tjejers betyg blivit mer jämlika då.

Hahahah roligt att det inte bara är jag som råkat ut för dessa människor
Tur att jag också haft den enorma turen

Det som är intressant när de gäller diskriminering är att en man aldrig blivit diskriminerad enligt media medan var varannan kvinna har blivit de.
Angående betygen så anser jag att det är problematiskt att det är så mycke bedömningar, vilket resulterar i orättvisa betyg.
Dock menar jag att det är bra fokus på de olika kunskapsområdena i nuläget, fast det hade blivit rättvisare betyg med hjälp av betyg som är grundade mer på faktakunskap.
Senast redigerad av Aktiekollen 2014-11-03 kl. 20:37.
Citera
2014-11-03, 21:47
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Men jag tror lika förb*nnat att författaren hade något slags antirasistskt syfte med boken. På så sätt är alternativ C rätt
Nej, alternativ C är fortfarande fel, då det är fortfarande inte ett uttalat syfte även om författaren faktiskt råkar ha en antirasistisk agenda i grunden.
Citera
2014-11-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Något intressant är ju att män oftast i IQ-tester är betydligt mer diversifierade än kvinnor, dvs, det finns fler manliga genier, liksom fler manliga idioter.

The differences in average IQ between men and women are small in magnitude and inconsistent in direction,[55][74][75][76][77] although the variability of male scores has been found to be greater than that of females, resulting in more males than females in the top and bottom of the IQ distribution.[78]

http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_psychology#Intelligence

Det har dock kanske inte så mycket med HP att göra
.
Det tror jag säkert att det har. SAT och IQ korrelerar högt, studier visar på korrelation över 0.8.

http://pss.sagepub.com/content/15/6/373
Citera
2014-11-04, 13:19
Medlem
Det framstår som otroligt att en person med IQ 80 skulle ha lika lätt att skriva en viss (hög) poäng på HP som någon med en IQ på 120-130. Det är naturligtvis möjligt eftersom HP ju ska vara ett kunskapsprov, men den som är mindre intelligent lär behöva jobba avsevärt mycket hårdare än den mer begåvade för samma resultat.
Citera
2014-11-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Det tror jag säkert att det har. SAT och IQ korrelerar högt, studier visar på korrelation över 0.8.

OT men din signatur blev dagens magträning . Undrar om VonFanderblad ens kommer tillbaka till Flashback, han kanske stängde ner sitt konto.
Citera
2014-11-04, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Det framstår som otroligt att en person med IQ 80 skulle ha lika lätt att skriva en viss (hög) poäng på HP som någon med en IQ på 120-130. Det är naturligtvis möjligt eftersom HP ju ska vara ett kunskapsprov, men den som är mindre intelligent lär behöva jobba avsevärt mycket hårdare än den mer begåvade för samma resultat.

Kunskapsprov? Skulle vilja påstå att hp i princip är ett IQ-test. Jag borde ju veta i egenskap av mensa-medlem
Citera
2014-11-04, 17:19
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Låter vettigt. Skulle vara intressant att veta ifall det är den logiska problemlösningen eller läsförståelsen som korrelerar bäst med g-faktorn. Förmodligen den förra, men då är ju jag biased i det avseendet så ...
Senast redigerad av r4ll3 2014-11-04 kl. 17:22.
Citera
2014-11-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Kunskapsprov? Skulle vilja påstå att hp i princip är ett IQ-test. Jag borde ju veta i egenskap av mensa-medlem

Fast om man jämför intagningstestet till mensa och högskoleprovet så är de knappast jämförbara. Eller hur tänkte mensianen?
Citera
2014-11-04, 18:31
Medlem
Citat:

Men SAT är inte samma sak som HP.

Citat:
Ursprungligen postat av LaudonIS
Om man då till exempel skulle få 75 poäng (betydligt bättre än top 782) så skulle det ju vara intressant att veta vilken "placering" man hamnar på då.

Är det möjligt att ta reda på det?
Man kan maila de som är provansvariga för HP och fråga.
Citera
2014-11-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Men SAT är inte samma sak som HP.

.
Bra iakttagelse...

Nej det är inte exakt samma prov uppenbarligen, men bägge är lämplighetstest ämnade att visa på fallenhet för högre studier, och baseras på en verbal och en matematisk-logisk del.
Citera
2014-11-04, 20:11
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Nej, alternativ C är fortfarande fel, då det är fortfarande inte ett uttalat syfte även om författaren faktiskt råkar ha en antirasistisk agenda i grunden.
Som jag tidigare sagt: Jag lägger mig platt. Alternativ D är rätt, alternativ C är fel, jag svarade fel på frågan, punkt slut. Men det som stör mig litegrann är att vanligtvis viktiga färdigheter, som förmåga att läsa mellan raderna och tänka ett steg längre, inte alltid räknas. Tvärtom - de bestraffas.

I många andra sammanhang skulle det rätta svaret på frågan "Vad är författarens syfte?" ha varit "Att motarbeta främligsfientlighet". Nästa gång jag gör HP ska jag fokusera stenhårt på vad som faktiskt står i texten och ingenting annat.
Citera
2014-11-04, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
Fast om man jämför intagningstestet till mensa och högskoleprovet så är de knappast jämförbara. Eller hur tänkte mensianen?

Nej, de har ju egentligen inga likheter förutom att man ställs inför en ny uppgift som skall lösas under begränsad tid. Resultaten blir nog tämligen likvärdiga dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in