2014-11-03, 16:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det framgår av förhören i TR att KJ har svårt att förstå vad som sägs. Att klara ett skriftligt körkortsprov är något helt annat. Förhöret 23/5, sid 1533:

Varför kunde inte FL vänta de tio minuter det skulle ta för advokat Forssberg att infinna sig?
Det finns inga som helst oklarheter i att han har rätt att ha försvarande närvarande:

F: Nu, Kristoffer, när vi börjar…nu har vi ju pratat en stund om…om…ja, vad vi har för
roller här då. Vilka vi är och så vidare och nu…nu är det så att…nu…nu delger jag dig alltså
misstanke för…för mord.
H: Okej.
F: Och då är det så att när man är i polisförhör så här, om man är misstänkt, så har man rätt
till en försvarare.
H: Jo.
F: Som…som är närvarande.

Varifrån har du fått att det skulle ta tio minuter för advokaten att infinna sig?
Tror du själv på fullt allvar att de sitter vid telefonen och väntar på att polisen skall ringa in dem och att de inte har några som helst andra uppdrag?

För min anhörige tog det sex timmar innan en advokat som i princip var granne med polishuset kunde komma. FL:s svar att han inte kan svara på hur lång tid det skulle ta är alltså fullständigt korrekt information.
Citera
2014-11-03, 16:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Han blir informerad om försvarare. Sitter du och hävdar att han inte fick den informationen?

Information om försvarare, ja. Där tar det också stopp. När KJ visar sin önskan om att få ha en försvarare närvarande genom att ställa frågor kunde man ha besvarat hans frågor genom att ta reda på ytterligare. Istället för att begränsa sig till "det beror på" vilket är ett nonsenssvar.
Citera
2014-11-03, 16:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns inga som helst oklarheter i att han har rätt att ha försvarande närvarande:

F: Nu, Kristoffer, när vi börjar…nu har vi ju pratat en stund om…om…ja, vad vi har för
roller här då. Vilka vi är och så vidare och nu…nu är det så att…nu…nu delger jag dig alltså
misstanke för…för mord.
H: Okej.
F: Och då är det så att när man är i polisförhör så här, om man är misstänkt, så har man rätt
till en försvarare.
H: Jo.
F: Som…som är närvarande.

Varifrån har du fått att det skulle ta tio minuter för advokaten att infinna sig?
Tror du själv på fullt allvar att de sitter vid telefonen och väntar på att polisen skall ringa in dem och att de inte har några som helst andra uppdrag?

För min anhörige tog det sex timmar innan en advokat som i princip var granne med polishuset kunde komma. FL:s svar att han inte kan svara på hur lång tid det skulle ta är alltså fullständigt korrekt information.
Du får gärna hänga med i tråden. Jag har ingen lust att upprepa dagens diskussion för dig.
Citera
2014-11-03, 16:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Information om försvarare, ja. Där tar det också stopp. När KJ visar sin önskan om att få ha en försvarare närvarande genom att ställa frågor kunde man ha besvarat hans frågor genom att ta reda på ytterligare. Istället för att begränsa sig till "det beror på" vilket är ett nonsenssvar.

Trams.

F: Jaa...ja, det...det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och hur engagerade de är och...men det är klart att det tar ju...det tar ju ett tag.
H: Ja. Men...då kan vi väl köra på nu utan det i så fall.
F: Mmm. Vi kan väl göra så att vi...vi börjar. Vi börjar och sen får vi se. Är det så att du känner att du vill ha en försvarare närvarande så säger du till.
Citera
2014-11-03, 16:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
ELLER så skakar han på huvudet då han säger "i så fall bryter vi och så... huvudskak...." Han var kanske på väg att säga "Och så fortsätter vi senare"?
Fortfarande har FL invänt mot KJ:s förslag innan huvudskak.
Citera
2014-11-03, 16:48
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Fortfarande har FL invänt mot KJ:s förslag innan huvudskak.

Verkligen inte.
Citera
2014-11-03, 16:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Trams.

F: Jaa...ja, det...det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och hur engagerade de är och...men det är klart att det tar ju...det tar ju ett tag.
H: Ja. Men...då kan vi väl köra på nu utan det i så fall.
F: Mmm. Vi kan väl göra så att vi...vi börjar. Vi börjar och sen får vi se. Är det så att du känner att du vill ha en försvarare närvarande så säger du till.
Vid minsta välvilja hade FL sagt: "Om du väljer den förordnade tar det tio minuter". Stället ger han sken av att det kommer att ta lång tid. Och KJ, som inte vet att han kommer att bli kvar i över sex år, vill gå hem så snart som möjligt och gör som FL föreslår.
Citera
2014-11-03, 16:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Verkligen inte.
Jo, det kan man också göra, men jag tror det är bättre... är en invändning.
Citera
2014-11-03, 16:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vid minsta välvilja hade FL sagt: "Om du väljer den förordnade tar det tio minuter". Stället ger han sken av att det kommer att ta lång tid. Och KJ, som inte vet att han kommer att bli kvar i över sex år, vill gå hem så snart som möjligt och gör som FL föreslår.

Ja det är även det din tolkning. Min lyder: KJ som var säker på att komma undan kände att han klarar sig utan försvarare.. det här förhöret är snart över och då kan han åka hem och titta på valfri film.

FL jobb är inte att visa välvilja. De är där för att få svar på frågor. Inte heller är det så himla säkert att det är FL som har koll på vem som är satt som offentlig försvarare och inte heller hur dennes arbetsschema ser ut. Jag skulle tro att det är åklagaren eller vem det nu är som tar den kontakten. Inte FL.
Citera
2014-11-03, 17:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja det är även det din tolkning. Min lyder: KJ som var säker på att komma undan kände att han klarar sig utan försvarare.. det här förhöret är snart över och då kan han åka hem och titta på valfri film.

FL jobb är inte att visa välvilja. De är där för att få svar på frågor. Inte heller är det så himla säkert att det är FL som har koll på vem som är satt som offentlig försvarare och inte heller hur dennes arbetsschema ser ut. Jag skulle tro att det är åklagaren eller vem det nu är som tar den kontakten. Inte FL.
Ja, få svar på frågor. Och det är lättare utan advokat närvarande. Så, genom en massa tomma invändningar får FL sin vilja igenom. Den godtrogne KJ tror allt han hör.
Citera
2014-11-03, 17:11
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ja, få svar på frågor. Och det är lättare utan advokat närvarande. Så, genom en massa tomma invändningar får FL sin vilja igenom. Den godtrogne KJ tror allt han hör.

Nu svävar du ut väldigt här väl? Är KJ godtrogen? Nja.. det håller nog inte många med dig om. Vi vet som sagt inte exakt hur det gick till i det där förhörsrummet, om KJ skakade på huvudet eller ej, när han isåfall gjorde det. MEN han blev informerad om försvarare och avstod faktiskt till en början. Då FL säger att dom kan börja och att KJ bara behöver säga till om han vill att dom hjälper dom med det.

FL är som sagt inte personen i fråga som kontaktar en försvarare. Inte heller vet dom hur försvararens arbetsschema ser ut.
Citera
2014-11-03, 17:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du får gärna hänga med i tråden. Jag har ingen lust att upprepa dagens diskussion för dig.
Det är ju exakt sådant trams som du hävdar här som jag invänder mot:

Citat:
Hur skall FL kunna ge en sådan utfästelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in